Posts toplist
Rating posts
-
- Post
- Been thanked
- Author
- Rating
-
-
Tue Jan 25, 2022 5:28 pm Re: Мирослав Моравски Tue Jan 25, 2022 5:28 pm Re: Мирослав Моравски
Нинче, аз Мировите мейли си ги получавам тъй или иначе, ама само заради твоите добавки си струва да следи човек тая тема, честно!
А песента, като я чуеш, обзалагам се, че всякакви отвъд-балкански мисли ще ти изхвърчат от главата, толкова е „нашенска“ - 1 Been thanked
- Dess Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Sun Feb 13, 2022 2:10 pm Re: Любимите компютърни игри Sun Feb 13, 2022 2:10 pm Re: Любимите компютърни игри
Насилственото „изчезване“ на Chris Avellone от игровата сцена преди две години беше едно от най-гадните ми преживявания покрай творци, които ценя дълбоко. Може би конкурирано само от съдебните разправии между Бийгъл и бившия му агент Connor Cochran.
Оттогава, минат се, не минат два месеца, ровя из Нета да открия нещо – нещичко – за съдбата на Крис. Дотук обаче удрях на камък. Никакви нови проекти, никакви споменавания... нищо.
Но днес открих:
It’s Come To This
И ми олекна. Или поне почва да ми олеква. - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Sun Nov 15, 2015 10:00 am Re: Песента на ханджията Sun Nov 15, 2015 10:00 am Re: Песента на ханджията
Към отзива на Ади:
А! Двубоят между Лал и убиеца... :)
На мен все ми се струва, че лакърдиите, с които Лал увлича убиеца, са едно много яко намигване от автора към читателите („милия ми, мил, скъпоценен, многообичен човешки глад да узнаеш какво става после“, да :) – и същевременно пеан за приказките и тяхната сила. Още една строфа от песента. ;) - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Wed Dec 16, 2015 1:16 pm Re: Гласове Wed Dec 16, 2015 1:16 pm Re: Гласове
Какво ще се случи в българската литература и книгоиздаване - интервю на Човешката библиотека за uchi.bg
С наближаването на светлите коледно-новогодишни празници от Uchi.bg обръщаме поглед към идващата 2016 година. Какво ще се случи с българската литература и книгоиздаване, кои ще са новите хитови български фантастични автори – това са само част от въпросите, които зададохме на фондация “Човешка библиотека“ . Ето какви любопитни отговори ни дадоха Калин и Христина:
Въпрос: Как ще се развие българската литература през 2016 година?
Отговор, Христина: Ще продължава да се стаобилизира откъм явления, преминаващи в утвърдени тенденции/течения. Ако досега е имала мъглява представа за себе си, вече проявява по-отчетливи характеристики и се избистря.
Отговор, Калин: Аз ще се прикача към следващия отговор на Хрис: пожелавам на българската литература – на всички пишещи в България – през 2016-а да открият своите редактори. Е, една година може да им е малко. Процесът иска търпение и всеотдайност . ;)
Ние търсим нашите в тази онлайн работилница .
Въпрос: Как се е променил процесът на книгоиздаване през последната една година?
Отговор, Христина: Процесът на книгоиздаване, за съжаление, не се е променил в посока подсигуряване на всяко издание с редактор и коректор. Издателствата са като подгонени и продължават да бълват количества нови книги, с които не могат да се справят нито те, нито читателите.
Отговор, Калин: Освен това все повече издателства отделят време за електронни издания – и им отделят внимание, за да изглеждат привлекателно. (Но „все повече“ не означава „достатъчно“.)
Въпрос: Какво ще е новото в този сегмент догодина?
Отговор, Христина: Някои издатели усилено се взират извън България, интересува ги популяризирането на наши автори в чужбина. Размислят се за програми, подкрепящи преводачите. Споделят нуждата от литературни агенти, които да посредничат за издаването на наши автори навън, и са на мнение, че тази работа не бива да се върши по неволя от преводачите.
Преводачи от чужбина, които са работили по български автори, поддържат интереса си и продължават в това поприще.
Отговор, Калин: Все повече издания ще се финансират директно от читателите си – чрез платформите за crowdfunding, като Indiegogo, Kickstarter и нашите родни ZaBulgaria.org и Yatoto.com . Това ще е поредният триумф на принципа, че там, където вместо държава върлува мафия, гражданското общество расте по-бързо. ;)
Въпрос: Какво да очакваме от Човешката библиотека през следващата година?
Отговор, Христина и Калин: „Как спасяваме света“ – антологията с отличени текстове от последния ни Копнеж за растящо творчество .
(И нов Копнеж за растящо творчество.)
„Зелени разкази (ама наистина)“ като хартиено издание.
Трилогията „Аурелион – вечният баланс“ на Светлини сред сенките – довършена и обновена.
Дебютният роман/повест „Черният куфар“ на Християн Трифонов.
Романът „Ортодокс“ и сборник с разкази от Григор Гачев.
Поне една писателска работилница – и няколко мини-работилнички.
Една голяма изненада. Толкова голяма, че сами не смеем да я промълвим. ;)
Въпрос: Кои български фантастични автори ще станат хитове през 2016 година?
Отговор, Христина и Калин: Бихме искали хитовете да са вечнозелени. :) И да ги преоткриваме.
Елена Павлова, с авторския сборник „Две луни“.
Григор Гачев, с „Ортодокс“ и разказите си.
Николай Теллалов, с дългоочаквания нов роман . (За който мимоходом спомена , че май били… четири романа. О.о)
Любомир Николов – Нарви, със следващата отсечка от „Сивият път“ .
Светлини сред сенките, с „Аурелион“ . (Първата част от който вече излезе и на английски.)
Весела Фламбурари, със завършена трилогия за Мина и магиите .
… Ако познаем три от шест, ще сме наистина щастливи. :D
Хитов ще стане със сигурност екипът на фантастичния сериал „Златната ябълка“ . :>
П.П. Никола Райков и неговия Таласъмчо не ги броим – те вече хитят. ;)
А Георги Караджов, макар и фантастичен автор, ще грабне сърцата ни (и ще ни вземе акъла) с историческа книга-игра – втората, заключителна част на сагата за цар Калоян . - 1 Been thanked
- Adi Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Tue Jan 12, 2016 5:28 pm Re: Любимите компютърни игри Tue Jan 12, 2016 5:28 pm Re: Любимите компютърни игри
Някой освен мен да издивява от кеф на The Force Unleashed I и II? За протокола, изпуснала съм всички стари велики игри от вселената на Междузвездните заради калпавите ми предишни компютри и тепърва ще наваксвам с Knights of The Old Republic и Jedi Academy, но с тези двете си прекарах една дива седмица. Доста непретенциозен "геймър" съм, но си мисля, че двете TFU са внесли нещо доста свежо в историята като цяло и достатъчно достоверно (неща, които не мога да кажа за лиготиите на Дисни в The Clone Wars например, макар че това е съвсем друга тема). А Старкилър... ох, Старкилър... http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/i-m-a-fangirl-we-don-t-do-calm.png. (Отново..) - 1 Been thanked
- Triumpha Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Tue Feb 02, 2016 10:26 pm Re: Раздумки на коректори Tue Feb 02, 2016 10:26 pm Re: Раздумки на коректори
Гледам, мога да се запиша на СИД, щото си нямам друга работа. Но да се образовам, нали.
http://slav.uni-sofia.bg/index.php/component/content/article/34-subjects/1606-sid-2016
И мисля, мисля... Не виждам никъде "Езикова култура". Първия семестър ще да е била. Изтървах, да му се не види! ;) Шегата настрана, не съм убедена, че в нашия факултет има такова нещо. Най-много при българистите да има. Помня, че ФКНФ проимаха след мен. И им завиждах не твърде благородно.
ОПА! УТКРИХ!!! „Актуални въпроси на писмената комуникация”
http://slav.uni-sofia.bg/index.php/component/content/article/34-subjects/1603-pismen
Добре, ама освен това ще искам да си избера и още нещо.
От практическа гледна точка за старобългарския език ще ми е полезно, но дините и мишниците... А за праславянския език ще ми е още по-полезно в някакъв смисъл, но не бива да изпадам в мазохизъм. Но пък иначе не виждам някои неща как ще станат.
Чудя се за литературата и киното, но нали вече минах едно такова. Пък и "Начини на изпитване: курсова работа, разработване на страница в Уикипедия, превод на научен текст."... Второ и третото - иди-дойди, ама първото...
Освен да ходя просто да се образовам. Без да ми дирят сметка за нищо.
Маргарет много я харесвам, но дисциплината нещо не ми импонира. [/color]
Записах се на каквото исках и на Непознатото лице на старобългарската литература. Hope it's nice. - 1 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Mon Mar 14, 2016 4:07 am Re: Не-културни събития Mon Mar 14, 2016 4:07 am Re: Не-културни събития
За Лч - садене на дървета с колелета - 26 март. https://www.facebook.com/events/226211927727673/. Организират Велоразходка.
Подписка против забраната за къмпингуване. http://www.peticiq.com/140517. Не подписвам кой знае колко подписки, но след оная за "Филип Кутев" съм много чувствителна на тема грамотно написана подписка. Първа причина: неграмотният текст е труден за четене и затова прави впечатление качеството. Втора: впечатлението не е добро. Трета: лошото впечатление не води до хубави работи. Четвърта: добрите намерения не са достатъчни. Пета: една кофти подписка е против нещо в случая, ама... пак в случая е анти себе си и идеята.
Има ежедневни протести във връзка с тоталната забрана. - 1 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Thu Aug 18, 2011 2:13 pm Re: ПИТАНЕ: Да създадем ли форум, oгледален на knigi-igri.ne Thu Aug 18, 2011 2:13 pm Re: ПИТАНЕ: Да създадем ли форум, oгледален на knigi-igri.ne
Честно казано, искам младите читатели да са във форум, където ще бъдат предизвиквани да си избиват от главите бабините баяния, с които са били гледани. Все по-ясно ми става, че главите на МНОГО хора са тъпкани с готови мисли. Все по-тъжно ми става като гледам колко хора държат въпреки това да си кажат приказката, която е същата като тая на 1000 като тях, които СЪЩО са си казали тая СЪЩАТА приказка, често на СЪЩОТО място.
Не говоря за стаден инстинкт, щото стадо предполага овчар, а овчар в тия случаи няма - никой не се сеща откъде са му били втълпени празнословията, които реди за щяло и нещяло, и никой не се сеща да ги постави под въпрос. Искам форум, където нещата се поставят под въпрос постоянно и където е станало пределно ясно, че ТОВА е целта на занятието, а не достигането до окончателен отговор. Не знам как точно това ще се конкретизира в темата "Книги-игри", но ми се ще да видя дали е възможно.
Също така, искам форум, в който да се обсъжда спецификата на тоя тип литература, а не спецификата на манталитета, хонорарите и неразбирателствата между някогашните й автори в България, за да се задоволява нечие нездраво сеирджийство. - 1 Been thanked
- Trip Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Mon Mar 28, 2016 4:37 am Re: Любимите компютърни игри Mon Mar 28, 2016 4:37 am Re: Любимите компютърни игри
Тази нощ, докато си browse-вах разни клипове из тубата, попаднах на поредното видео-сравнение относно вечния спор в графата "по-по-най" на тема The Elders Scrolls Morrowind/Oblivion/Skyrim. (+Daggerfall за сефте на баш хардкористите.)
И изведнъж... намерих това:
https://www.youtube.com/watch?v=jf0jiOpD-AQ
Дори да не се интересувате от "игрови" игри, метнете едно око само заради впечатляващо приказната презентация и завладяващ глас на съставителя. Пичът малко го раздава откъм тъжната носталгия, плюс тънка порция преувеличение, но начинът по който говори за избраната тема е... с една дума, магичен .
И кой знае... току-виж някой от вас се реши да пробва нещо "традиционно" . *wink* *wink*
Та, Кал... ето такива примери имах предвид, когато ти казах, че аз търся различни качества в игрите. Player agency и emergent gameplay са тези, които излизат на най-ярък фокус. Пък ако и историята е добра... бонус! - 1 Been thanked
- Radiant Dragon Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Sat Apr 02, 2016 9:35 am Re: Християнството, вярата... и още Sat Apr 02, 2016 9:35 am Re: Християнството, вярата... и още
Looking back at what I wrote (and why I wrote it), I can sum up my TOE as both a theory of empathy: if we're aware (believe, if you will) that we're all interconnected, we're less likely to feel abandoned, drifting, deprived of meaning (and less likely to inflict unhappiness upon each other); and a theory of empowerment: if we're aware we're part of the 'divine', it's easier to develop the powers we call 'divine'--for instance, creativity.
Empathy and empowerment are two of my favourite emphases. ;)
But I really don't want to talk about TOE(s) any more. I'd rather listen to you guys. TOE tells me that listening often achieves more than talking, especially in a world like ours. :) - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Wed Sep 14, 2011 9:45 pm Re: Жените, книгите-игри, игрите, книгите, ... Wed Sep 14, 2011 9:45 pm Re: Жените, книгите-игри, игрите, книгите, ...
Ей пък ако знаете откога ме човърка да го кажа...
Беше едър. Под коженото яке според мен се криеха огромни мускули. Разпиляната по раменете му коса и високите ботуши не бяха в състояние да скрият войнишката му стойка. Имаше вид не на рокер, а на бияч. Зловещ вид. Опасна личност. Готова бях да се обзаложа, че тъкмо той си е опаковал спретнато силата, но се постарах да не го гледам. Честно. Той мина напред-назад по заведението, сякаш търсеше или празна маса, или, може би, някого, върна се и се настани на масата от другата страна на вратата, като демонстративно ни обърна гръб. Хубав гръб имаше, дори под коженото яке си личеше. - 1 Been thanked
- Mokidi Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Wed May 25, 2016 11:35 pm Re: Културни събития Wed May 25, 2016 11:35 pm Re: Културни събития
ПЪРВИ ЮНИ, 21 часа, Sofia Live Club - Теодосий Спасов фолклорен квинтет (кавал, гъдулка, гайда, тъпан, китара).
10 лв. предварително, eventim.
15 лв., ако ви е домързяло да е предварително.
ЧЕТВЪРТИ ЮНИ, 18:30, аулата на УАСГ - концерт на ансамбъла към клуб за народни танци "От Извора" - т.е. там, дет' съм аз. Ще участват и обикновени групи от клуба. Също Дарина Златкова - любима певица от "Филип Кутев". + виртуозният гайдар Веселин Кузмов.
Ето миналогодишния концерт: бжт , бжт .
За идния имаме нови танци и трети костюм.
Мъжете се сдобиха с пирински полички.
Някои жени ще са с цървули на единия си танц.
Билет 10 лв. - ще подпомогне костюмите ни.
Без определени места. Ще има билети и на входа.
"Be my parents - come to my show!" ;)
ПАК + ОЩЕ ИНФО!
Време не остана. Концертът по случай 10-годишния ни юбилей наближава. Този концерт ще е изпълнен с много разнообразна програма. Ще чуете две професионални певици от ансамбъл "Филип Кутев", ще видите нашите перфектни танцьори , ще видите известния и виртуозен музикант Веселин Кузмов и на последно място, но не и по важност, ще видите изненада от нас - част от преподавателите в клуба.
Елате и се насладете ;)
Големия шрифт аз го сложих. Доживяхме, бе, ЕЕЕЙ! Доживяхме Сашето да ни по'фали като хората през последните 1-2 години, бре! :shock:
А не само да ръси: "Ше стане!" :shock: - 1 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Wed Jun 22, 2016 10:17 am Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки Wed Jun 22, 2016 10:17 am Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки
Отзив в Goodreads за „Хубави неща, лоши неща“:
Дори когато Коста Сивов причинява лоши неща на героите си (като марсианската епидемия) или героите му си мислят лоши неща за жените (като... кого ли не :D), не можеш да им се сърдиш. Понеже всичко е част от майтапа. А точно такъв майтап – такъв добряшки хумор – отдавна не бях срещал.
За останалото ще дам думата на самия автор:
(...) да пишеш в България е едно постоянно изпитание на нерви, време, средства и какво ли още не. Някои автори предпочитат да предават това отчаяние в произведенията си, което не е лошо, човек трябва да вниква сериозно в проблемите – както в неговите собствени, така и в обществените. В този сборник обаче аз съм решил да ползвам един по-приятен подход, а именно забавния. Разказите, събрани тук, са сатирични, иронични, саркастични, на моменти дори и прозаични, но те обещават да не ви просълзят и натъжат, а да ви разсмеят и ободрят, да ви накарат да забравите грозната действителност и когато погледнете през прозореца на малката си къща в нощта, да видите светлината, защото нея винаги я има, просто някои от нас не искат да я видят.
На мен най-много светлина ми донесоха „Свръхествени работи“ и „Кръчмата на Франсис Пол“. :) - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Sun Oct 09, 2011 2:35 pm Re: За преводите, принципно Sun Oct 09, 2011 2:35 pm Re: За преводите, принципно
Зная, че са много, Зори, и че се различават чувствително. „Северняшки“ в първия ми пост беше употреба на hypernym вместо по-точната дума „североизточни“.
А за да разберем на практика има ли смисъл да ползваш бг диалекти като еквиваленти на диалектите в оригинала – трябва да цитираш няколко примера, в които ги използваш. И да ги тестваме дали звучат уместно, върху достатъчен брой читатели – да кажем, 7-8 човека. Тук би трябвало да се намерят толкова. - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Thu Jul 14, 2016 4:27 pm Re: Writers and translators' communities Thu Jul 14, 2016 4:27 pm Re: Writers and translators' communities
Един ценен ресурс за пишещото братство от събратя, courtesy of Ал:
http://writershelpingwriters.net/resources-for-writers/
Като най-същественото е тук: http://writershelpingwriters.net/one-stop-for-writers/ - 1 Been thanked
- Люба Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Mon Oct 24, 2011 12:07 pm Re: Писане на английски език? Mon Oct 24, 2011 12:07 pm Re: Писане на английски език?
Една от клопките е употребата на verbal false limbs, както им вика Оруел в Politics and the English Language: всякакви неща от сорта на "On the one/other hand, moreover, on the contrary, it is evident, from the aforementioned it is clear that" и т.н. Когато човек развива сложна мисъл, понякога просто ги лепи където свари в опит да среше текста си, тък че да изглежда повърхностно подреден.
Интересното е, че още като се готвех за изпита си по литература в седми клас, преподавателят ми (Стефан Пеев, който сега прави Knigite.net) нежно ми наби в главата да не ползвам „патерици“ в съчиненията си разсъждения (пък сега им викаме „есета“ ;)). Никакви „В тази връзка“ и „Следователно“, ако самата мисъл може да се подреди достатъчно логично, та следствията и връзките да се виждат с просто око.
Та – и нашата школа не е проста. Само някои школари, дето са ни се случвали по школата. :/ - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Wed Sep 14, 2016 12:50 am Re: Културни събития Wed Sep 14, 2016 12:50 am Re: Културни събития
http://ibl.bas.bg/ezikova_igra2016/
Игра по езикова култура на Института по за български език.
Пет кръга. Два вече са активни. Първия го минах три пъти, че то тия животни слято/полуслято/разделно писане и вкоренен изказ на ятова гласна си казаха думата.
Вторият кръг е напълно бебешки. Особено когато... ами... едни неща са си направо наредени.
Играйте и проверете езиковата си култура, а десет от участниците с най-висок резултат ще спечелят комплект от:
- тениска с надпис „Написаното остава. Пиши правилно!“.
- рекламни материали с надпис „Написаното остава. Пиши правилнo!“.
Печелившите участници ще бъдат изтеглени в томбола след края на играта. Тегленето ще се проведе на 26.09.2016 г. – Европейския ден на езиците.
„Играй с думите“ е образователна игра с награди, чиято цел е насърчаване на грамотността и езиковата култура. Играта се провежда на уеб сайта на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при БАН: http://ibl.bas.bg/, в периода от 9.09.2016 г. до 21.09.2016 г. (13:00 ч.) . Играта е организирана в пет тематични кръга, които включват по 20 езикови задачи.
Петте кръга на играта ще започнат последователно на следните дати: 9.09.2016, 12.09.2016, 15.09.2016, 17.09.2016, 19.09.2016.
И държа да предупредя! На първия кръг внимавайте с бутоните/отбелязките вярно/грешно!!! Така е сгъчкано, че без да имам проблем с посоките, понякога без малко да натисна едното, мислейки си за другото. Просто някакъв незнаен подсъзнателен механизъм ми се задейства да върша обратното. - 1 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Tue Feb 24, 2009 11:11 am Фантастика, литература, критика Tue Feb 24, 2009 11:11 am Фантастика, литература, критика
(Градация е. :PPP)
Започваме при Владо :
За критиката и фантастиката у нас
У нас, а и не само, макар че имам чувството, че у нас това се случва с най-висока честота и най-голяма сила, сякаш битува едно вечно подозрение към всеки, тръгнал да пише за фантастика, без някой от универистетите да му е дал зелена светлина да го прави. Като че ли се смята, че критиците по принцип са смотани и неспособни, но имат правото да демонстрират тези си качества (и то не прекалено нагло) само ако имат диплома. Къде, кой и как издава диплома критик, не мога да кажа, но предполагам, че и филолог да си, пак е знак, че можеш да се изказваш. Въпреки че пак не разбираш. Обектът на критиката ти остава някак свещен, познат само на създалия го и разбран най-добре от него и почитателите му (и на автора, и на текста). Него критиците, когато не го хвалят, само го развалят, опорочават и, в най-добрия случай, не разбират.
Понеже фантастиката, като жанр, у нас никога не е била особено интересна на критиците, литературните теоретици и авторитетите от други дисциплини, чрез които литературната критика се легитимира като "сериозно" занимание - философи, психоаналитици, психолози, политолози и социолози, се е създала една традиция на не-говорене за жанра. Тя е подкрепена от тежките в икономическо отношение години, от кризата на ценности, за която е модерно да се говори, от невярващите в и на българския творец издателства, от какво ли не. Тези години, а може би и десетеките години преди тях и десетки други фактори, моделираха твореца като силно раним, но почти всезнаещ. Той е преминал през толкова трудности, пише в единия час, в който не е на някоя от трите си работи, дава от джоба си, за да се издава... Как може да го критикуваш? Как може да кажеш, че не може да пише ( оттук следва подтекст ), когато той го прави, при условие, че ти не можеш, при всичките тези условия и т.н. За да стигне до едно произведение, критикът трябва да е взел предвид заплатата на автора, часовете, които работи, колко време пътува до работа, колко му струва прокарването на интернет, може ли въобще да си позволи компютър. И след това да подходи към текста. И ако има наглостта, след като е видял ужаса на ежедневието, надвиснал над Твореца, чак тогава да пише за написаното. Оказва се, че един фантастичен роман или разказ никога не е просто фантастичен роман или разказ. Той не може да се разглежда в контекста, в който трябва да се разглежда - като част от жанр, течение в жанра, период от развитието на автора. Не, той се разглежда като подвиг, като нещо, направено въпреки разни фактори, които нерядко са вън от литературата. На творенето му се придава онази сакралност, която не допуска анализиране, а само потупване по рамото. Има една свръхценна страст, която съпровожда създаването на текст, която не само трябва да бъде призната (а тя наистина, при всички условия, трябва да бъде призната), но и да бъде издигната над всичко, защото тя е нещо, което не-творците нямат в опита си, следователно не разбират. А понеже тя е в основата на нещата, неразбирането й обезсмисля говоренето по-нататък. Всяко говорене, без да го има разбирането и приемането като наистина важни на такива изначални сили, ще е като бъркане в някаква рана, нанесена от света и съзнателно поддържана, за да служи като щит срещу думи, които не щадят егото на автора и близките му.
В резултат се е появило едно сливане на автор и текст, при което, ако заговориш за изречение от текста, все едно щипеш или сочиш с присмех тялото на автора. Това усложнява доста отношенията, тъй като жанрът обитава основно пространството, което обитава и фендъмът, а той е малък, твърде малък. С три думи, всички се познават. Което прави невъзможно изказването на някои мнения, защото те няма да бъдат разбрани като критика на текста, а като обида на автора. Не че няма физическата възможност тези изказвания да бъдат направени, не. Всеки може да каже каквото си иска, просто отговорът, който ще получи, ще е най-често, а всъщност почти винаги, такъв, какъвто би бил и ако "критикът" е започнал да обижда човека, автора, създателя. Това може би е нормално. Тази любов към създаващия светове и закони навярно се вписва в контекста на лишеното ни от силен баща общество, не знам. Не е нормален обаче отказът да се замени с друго говорене. Защото замяната ще се счита за съгласие с едно нагло, обиждащо и цинично поведение.
Затова и у нас рецензията е най-дълбоката и обхватна форма на критика, която достига до официалните онлайн и офлайн издания. И дори тя, когато е по-остра, бива възприемана като обида, като поредната псувня на неразбрало и неразбиращо дете, на която може да се отговори само по един начин: като се определи като глупост. Най-честият отговор е "Ти не знаеш". Който пренася дискусията в съвсем друга плоскост. Става лична, защото зад "Ти не знаеш" не стои "Не съм сългасен с този анализ, аз виждам текста и идеите в него по друг начин", ами най-често "Не знаеш какво ми е, какво ми беше, докато го пишех, какво е да си писател днес и т.н." Тоест, често зле написан абзац е равен на болки в кръста, неубедителните герои се дължат на това, че човек трябва да си изкарва прехраната с унизителни професии, вместо да седи вкъщи, да твори и парите да идват от издателите, а остарялото писане е резултат от развалено зрение. Критикът не само е неспособен да напише нещо качествено през живота си, ами е и лош и несъобразителен човек, който няма идея от граници и лично пространство и който не се замисля преди да ги прескочи.
Не само у нас говоренето за фантастиката като жанр (не като фантастични елементи в произведенията на писателите) не е практика с дълга история и кой знае колко здрави позиции. Но там то поне се случва. Вярно е, че от края на '60те, когато Дилейни добавя своята идея за НФ като жанр, изискващ (както поезията) определен начин на четене, към тази на Сувин за НФ като жанр на cognitive estrangement, нищо кой знае какво не е добавено, но и това е достатъчно, за да се извършва и до днес този важен диалог между пишещи и критици. Даже на един от Рийдърконите Питър Никълс казва, че фантастиката е единственият жанр, в който критиците са основно фенове, т.е. не чак толкова базирани в университети говорещи глави, колкото хора отвътре. Явно, видял, че няма да получи желаното внимание отвън, жанрът си е изработил някакви механизми, позволил е на други фактори да изграждат авторитетите (например, опит в четенето на такива произведения, а не 4 години опит в университет като студент по филология), видял е, че има ли желание, най-вероятно има и начини.
У нас пък няма и такава традиция. Ако е имало, тя е била прекъсната, може би някъде след 1989 г. Сигурно и заради това единствените корективи са форуми и, в най-добрия случай (и това е спорно), журита на разни конкурси. Но тяхната функция е редуцирана до преценка става ли нещо, или не в най-общия смисъл. Защото е станало по-важно да се събере публикуваем материал, отколкото значим такъв. А и винаги витае едно усещане за знание, за убеденост, че гореспоменатите корективи просто обслужват най-близките си хора в това фендъмско пространство. Затова и у нас вече две десетилетия не само че няма адекватна на световната фантастика, но и почти няма опити поне да се направи опит за движение в посока на такава адекватност. Може би първо трябва да се направят опити откъм издатели, списания и всички места, на които фантастиката намира изява. За да се създаде чувство на комфорт, което да намали свръхцененето на трудностите по писането и публикуването на едно произведение. Но не вярвам, че това е стъпката, без извършването на която да не може се прави друго.
Предполагам, че това не е само у нас, но аз имам наблюдения единствено върху нашата действителност. Написаното не е някаква статия, а по-скоро мисли въртящи се около това, което смятам за най-голям проблем на българската фантастика: липса на саморефлексия. Една сериозна статия би трябвало да включва най-малкото и исторически преглед на споменатото говорене за фантастика, ако и когато го е имало в българската критическа и въобще литературна традиция; както и сравнение с говоренето за литература в България изобщо; също и анализ на местата, на които говоренето за фантастика се е появявало и формите на проява. Този текст в никакъв случай не е призив да се позволи свободното плюене по автори и книги.
Минаваме през страници и страници беснеене и слюнчене по форуми - все още ме напушва, като си го спомня.
И стигаме до Кал:
Проблемите на "критиката" у нас са по същество същите като проблемите на литературата, които тя критикува:
1) недоимъкът на време, опит и умения за подготовка и обосновка;
2) самоотъждествяването между критик и написаната от него "критика", с последвалата склонност към засягане, когато някой изрази несъгласие с въпросната критика (независимо дали аргументирано или не), и ескалация на спорове, в които фокусът се измества от обекта (написаното) към субекта (написалия го)
По отношение на 2) мога да преведа купища примери от форумите за фантастика, че и от списания за литература (така де... Литература ;). На този етап ще пропусна - нека първо всеки помисли за себе си.
Истинската ми болка като човек, който се занимава с литература (и я обича), е по 2):
Критика без съществена обосновка е точно толкова полезна на критикуваните автори, колкото пословичната "дупка във водата".
Най-простият пример за "съществена обосновка", който мога да дам, е употребата на цитати. Предполага се, че всяко твърдение на критикуващия се основава върху _значим_ брой наблюдавани явления в критикувания текст. ("Значим" е ключов аспект тук - не е редно например да нарека един петстраничен разказ "стилово нескопосан", защото в него има всичко на всичко _две_ тромави конструкции. За съжаление, в българската "критика" често наблюдавам тенденция към свръхекспонация на слабостите, дори когато те са статистически редки.) За да бъде критиката полезна (и проверима/оборима), достатъчно е към всяко твърдение да бъдат представяни 3-4 цитата, от които то е изведено. В противен случай става дума не за критическо, а за читателско мнение... и навлизаме в съвсем други води.
Оттук насетне нивото на критиката може да се задълбочава, почти до безкрай. Ще взема откъс от нещо мое, който загатва колко аспекта могат да бъдат анализирани само по отношение на стила:
> Образите („...а пръстите преливат – ту щипците на рак, ту вейки пред разпъпване, ту какавиди, зърващи света за първи път“), сцените/фразите отражения („Затварям очи. Тяло е. Отварям очи. Тяло е. (...) Затварям очи и ги отварям. Жив е.“), съзнателните повторения („милва ръцете ми, милва страните ми, милва крехките вдлъбнати падини“), съзнателните противоречия („някъде близо, някъде недостижимо далеч“), преходите („Утринта ме приветства с топъл порой, а с пороя се изсипва и малкото на ветрел.“), паралелите („Двамата, които биха могли да бъдат един, стават като един, поглеждат ме като четирима и също излизат.“), псевдопаралелите („падат назад, без звук, без отваряне на уста, безспир“), звукописа („блъвва в беснеещи бичове“)
(Писах "загатва", понеже горният пасаж не претендира за изчерпчателност. Има си още цели легиони литературни тропи, избор на регистър, съображения по структурата и динамиката...)
Не зная обаче доколко това е работа на критика, и доколко - на редактора.
Накрая: напоследък често се сблъсквам с въпроса "каква подготовка трябва да има човек, за да пише критика"?
Моят отговор е: Университетските курсове _помагат_, но не са задължителни. Най-важното - точно както в писането на литература - е човек да натрупа достатъчно практика; и то не само с разглеждането на един текст откъм идейно-философската му страна (както често правим в българските училища), а и откъм формално-структурната му страна (литературни похвати, съответствие между форма и съдържание - виж примерите горе).
Примери за полезна критика (в духа на казаното тук) може да намериш в писателската работилница на Шадоуданс. Аз имам един-единствен материал за "Последният еднорог", който отговаря на собствените ми изисквания, само че той е писан на английски. Ако някой проявява интерес, ще го публикувам. Представянето ми на "Мигновечност" се доближава до тези изисквания, но поради ограничения си обем не съдържа достатъчен брой цитати; а поради личния ми избор да говоря предимно за онова, което ми харесва, не включва аспектите в книгата, които не харесвам (макар и пренебрежимо малко - има такива).
Малкият брой мои материали, които възприемам като _същинска_ критика, показва защо не мога да нарека себе си "критик". Не си поставям за задача писането на критика; но определено ще се радвам, ако в България се появи фантастична критическа школа, която подхожда прецизно и изчерпателно към текстовете, без да се влияе от "извънлитературни" съображения.
Дотогава обаче не храня надежди, че качеството на "литературния ни диалог" ще надскочи престрелките и личната неприязън... :( - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Tue Nov 01, 2016 6:55 am Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки Tue Nov 01, 2016 6:55 am Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки
Отдавна не бях изпадала върху наистина добра книга.
(подборът на изрази е нарочен)
We Are The Ants на Shaun David Hutchinson: Патрик Нес среща Мег Уолицър, за да покаже, че колкото и комично-болезнен да е животът, пак си струва да го изживееш.
Много добре написана и, мисля, всички тук наминаващи бихме се идентифицирали с героите и техните перипетии.
Подхвърли ми я Живко Петров, който упорито си търси YA литература с еднополова любов.
Препоръчвам горещо, особено на Нес-любителите в групата (Ади :) ) :) - 1 Been thanked
- Mokidi Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Mon Dec 19, 2011 2:35 pm Re: Кога отлагането е оправдано Mon Dec 19, 2011 2:35 pm Re: Кога отлагането е оправдано
Има нещо такова. Нали все си повтарям: „Има толкова много вече изписано на тоя свят. Като сядаш да напишеш нещо – нека да е ново, нека е наситено, нека им накърти...“Trip wrote:Еми, ти малко искаш да запечаташ музиката на сферите (твоите си сфери), всеки път като пишеш, струва ми се - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Sat Jan 14, 2017 5:20 am Re: КАФЕ-ПАУЗА: Alan Wake, творческият блокаж и storycraftin Sat Jan 14, 2017 5:20 am Re: КАФЕ-ПАУЗА: Alan Wake, творческият блокаж и storycraftin
А, благодарско за подкрепата, Лъчо. Винаги ще помня колко много ми помогна твоят ентусиазъм докато пишех първата книга. :)
За запълването, изписването, изговарянето, протичането, общуването и преживяването, мисля, че Григор го е описал брилянтно - с тъй нареченият "Синдром на Висоцки". Откато съм запознат с дефиницията на явлението, винаги ги я използвам когато искам да обознача пред приятели и познати как в даден момент ми бушува вътрешния свят. Или като вляза в книжарница/библиотека/TV Tropes. :D
Врътката е, че идеите ми все още не са се изкристализирали докрай. Ето на́, тази вечер след casual сърфиране из Нета, бам! и ме осени прозрение, което сега вече втори час кара мислите ми да текат в ново русло, а старото такова упорства и предизвиква когнитивен дисонанс.
Оставам обаче оптимист, че ще намеря решението. ;) - 1 Been thanked
- Radiant Dragon Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Fri Jan 13, 2012 9:49 pm Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки Fri Jan 13, 2012 9:49 pm Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки
Калински, по повод на последния ти пост в темата "Кошче" да си кажа. Онзи ден на представянето на оназ книжка - "Следобедите на ленивия любовник" на Димитър Ганев (изгряваща млада писателска или друго звезда), първият разказ много ми напомни за "Кошче"-то тук във форума.
Тоз разказ се казува "Как промених световната литература" и героят в него си ... ти :) (шегувам се, де!)
Та младият творец обикаля и си предлага творбите по разни издателства, но все удря на камък. Разбира се, повечето от причините болезнено повтарят кошчето като писания.
Докато той не стига до фазата "Какво да правя? Всеки отказва да публикува проклетия разказ, тъй като изчерпвал всичко и ги оставял без работа".
И а-ха да се откаже, но приятелката му го посъветва да вземе и да напише разказ/книга и да разкаже тази история. Защото - все някой ще прелисти книгата и след първия - ще отгърне и втория разказ :)
Инак симпатична реакция на един от атакуваните с разказа издатели имаше също, макар и попресилена:
"Той закри лицето си с ръце.
- Човече, та ти ме уби. Прочетох го и нещо в мен умря. Не съм спал, не съм ял... Разсъждавах дълго и реших.
- Какво?
- Отказвам се от писането. Не мога повече да напиша нито ред, нито дума. Просто няма смисъл. Ти изчерпа всичко." - 1 Been thanked
- Люба Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Tue Jan 17, 2012 9:23 pm Re: Срещи Tue Jan 17, 2012 9:23 pm Re: Срещи
Относно ТухлЪтЪ ( :D ), трябва да каже, че е много интересно четиво! Особено от наблюдателницата на бъдещето
спрямо времето, когато е писана. Авторския екип определено е бил колектив - личи от различните стилове, срещащи
се в различните "статии". Коректурата е малко хлабава - но предимно в имената на термините и заглавията на самите
джитки, което е разбираемо за България през '95-та. Яд ме е малко, че не бе поне с двоен обем - доста хитови игри
са изпуснати, и не Кал, не защото енциклопедията е каталог на съответната година. Нещо обаче ме навежда на мисълта,
че произведението принадлежи към поредица - има едно подозрително "1", мъдрещо се до заглавието...
Най ме изкефи, че намерих статия за една игра, която ще си я намеря от abandon ware-ите - Archon Ultra.
Отдавна си търся биткаджийски шах... с дракони! :P
ПП. Заради енциклопедията открих още една причина да мразя Blizzard Entertainment. Заради техния изплагиатстван "шедьовър" Warcraft не
излиза двойка на Dark Legions. Окей, не е точно така , но двете игри излизат на една дата.
А ние знаем ретроспективно какво "геймърите"(чети циклаторите) са избрали... - 1 Been thanked
- Radiant Dragon Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Fri May 19, 2017 5:51 pm Re: Културни събития Fri May 19, 2017 5:51 pm Re: Културни събития
Когато хората не мислят (или когато един човек не мисли), се получава такъв плакат. Да е честит. И да пребъде. Тръгнал е да пребъдва, щото не е сефте. П. Влад. дано не се върти в гроба. Но виж внуците му ако разберат...
https://scontent-otp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18557471_10213562001510694_684249218604268446_n.jpg?oh=baf2901327ac77b25c228350a422960f&oe=59B31642
Тази неделя. 11:30 - продукция на органовия клас на Нева Кръстева в Музикалната академия. Мо също така ще акомпанира на виола да гамба и на блокфлейта. - 1 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Sat Aug 19, 2017 3:49 pm Re: Зиндел Sat Aug 19, 2017 3:49 pm Re: Зиндел
Какво умее да прави Зиндел с нас... все още, все още. Дори без да го е замислял...
I received a copy of this book through Goodreads Giveaways - thank you very much - but this has not influenced my review.
Okay! I get it! Orcas are wonderful and humans are horrid.
This book is beautifully written, poetic, wordy and what a lovely subject matter. But. I'm afraid I've given up after about 300 pages. I can't take any more and need to read something else. I feel like I've had the same message sledgehammered into my skull over and over again - Orcas are good, humans are bad. Orcas are clever, humans are stupid. Orcas are beautiful, humans are ugly (tentacles, really?). Orcas are right, humans are wrong. Too much, too boring. I think I've gone off Orcas as well.
Arjuna eventually has a change of heart (and mind). We're not beyond hope. ;)
Thank you Kalin. I don't feel good about not enjoying the book. I really tried. I think possibly it's a bit too strong for depressives like myself.
Oh, it does have parts that can be excruciating, especially if you're in a more fragile phase. (I'm bipolar myself ... I know depression.) So picking the right time for reading it is crucial for enjoying/enduring it. (It also helps when you're already familiar with David Zindell and his faith in our infinite possibilities. Even when the novel became very bleak--like when Arjuna started planning a genocide against humanity --I knew there'd be a light at the end of the tunnel. And I guessed right. :)
Actually, I have two different types of books on my To-read list: ones that I can read any time--they're lighter, unfailingly positive, preferably humorous; and others that I approach only when I feel stable enough. Several months ago, I purged a sizable chunk of the second type from my list. I thought, why should I read writers who haven't bothered to consider how their books will impact more sensitive readers? It's one of those subtle kinds of discrimination (or sheer insensitivity) that we need to make explicit so that more people, and especially more writers, become aware of it.
Well you've given me food for thought. I don't think I'm bipolar, but I do have some good days among the bad. I didn't think about different reading matter for different days but I do find myself putting certain books to the bottom of the reading pile so often that I end up taking them to the charity shop to stop the guilty feelings. After reading your message, I ran upstairs and made two piles - Happy and Sad. Idiot Gods is now on the Happy pile and hopefully I will be able to re-read it when I am in the right frame of mind. Thank you again Kalin.
:)))
(I wish I could express how happy your response made me. My words suddenly took a vacation, though, so this smiley will have to do. :D )
It is a very nice smiley. :D - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Wed Mar 14, 2012 1:27 pm Re: Кой къде кога защо (не) Wed Mar 14, 2012 1:27 pm Re: Кой къде кога защо (не)
... и коментари по предложенията на Лъч за работилничка 1:
Подходящите:
http://www.duotrope.com/market_5245.aspx
От сайта на Fjords Review :
Contributors receive one copy of the issue in which their work appears and consideration for nomination to the Pushcart Prize and Best New Poets Anthologies, PEN/O'Henry Prize and Best American Short Stories.
Тоест – те не плащат нищо. Тези royalties, описани на Duotrope, вероятно са грешка, останала от преди. Току-що пратих на Duotrope един Correction/Update Report .
Освен това не приемат reprints, a Beating the Air вече е публикуван.
http://www.duotrope.com/market_5816.aspx
Тия пичове нямат абсолютно нищо за конкретните условия, при които работят. Какви точно са техните royalties? Отне ми 20 минути ровене из сайта им (и – бога ми :evil: – PDF файлове) – нищо.
Освен това не приемат reprints.
http://www.duotrope.com/market_5846.aspx
Не - не приемат reprints.
Неподходящите:
http://www.duotrope.com/market_7142.aspx - имат изискване разказът да е написан така, че се случва през лятото - това да е полюсът; липсва заплащане
И не приемат reprints.
http://www.duotrope.com/market_5858.aspx - изискването им за кратка история е 6000 - 7500 думи; искат да е е- книга
Също не приемат reprints.
(Няма изискване да им пращаме е-книга. Ако имаш предвид Media: Electronic publication – това е какво ще издадат те, ако харесат текстовете.)
Разрових се из сайта им. Имат страшно щедър royalty plan - 80 процента от чистия приход отива при автора, – но в момента не приемат submissions. Да си ги отбележим за по-нататък, за дългите неща.
http://www.duotrope.com/market_4548.aspx - на тия момци всичко им е хубаво, само т'ва не е: Short fiction No monetary payment.
Аха. :)
- - -
Въпроси тук? - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Sun Oct 15, 2017 12:07 am Re: Културни събития Sun Oct 15, 2017 12:07 am Re: Културни събития
26 октомври, 19 ч., кино "Влайкова" - приятел Александър Стойчев има рожден ден и организира концерт със свои приятели. Нарича се "50 години музика".
Моят живот е музика. Винаги е било така. И за да продължи, реших да почерпя с концерт по случай моя ден рожден. Чиста случайност е, че се брои юбилей.
Сред изпълненията ще има две на четири блокфлейти. Мо ще участва с басова, пристигнала специално от Бургас (bass recorder).
Мисля, че ще е весело.
____________________
22 октомври, 16:30 ч., Дом на киното - филм "Някой посети душата ми" с Мариус Куркински.
Билетите са по 10 лв. Студентските са по 8. Моите са №7 и 8 на ред VIII.
Един особено силно въздействащо заснет и изпълнен филм. Ще продължавам да го гледам и препоръчвам. Явно съм го гледала четири пъти*.
Филмът е на християнска тематика, но това няма никакво значение.
http://choveshkata.net/forum/viewtopic.php?p=23966#p23966
http://siff.bg/bg/movies/dokumentalna-programa-konkurs/nyakoy-poseti-dushata-mi
Два линка за трейлъра: https://www.facebook.com/Stefan3inspirit/videos/10213962310191294
https://www.youtube.com/watch?v=HZ7XsO3l1xI. Ако го гледате, най-вероятно ще останете с грешно впечатление.
Ето и една стара картинка, но голяма .
* Гледани филми избягвам да гледам. Имам силна памет за такива неща и гледаните филми ме унищожават. Този, очевидно, друго прави.
Много пъти съм в състояние да гледам само Amelie Poulain, Хари Потър и чешките филми за трабантите. Най-вече Amelie. - 1 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Tue Dec 05, 2017 2:59 pm Re: Копнеж за растящо творчество Tue Dec 05, 2017 2:59 pm Re: Копнеж за растящо творчество
Резултати от Копнежа и награждаване на 16 декември:
http://choveshkata.net/blog/?p=6390
(Публикувах вестта и в горните три форума. На участниците съм писал още в неделя... за медиите изчаквам да съчетаем с излизането на „Разкажи ми приказка“.) - 1 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Fri Jan 30, 2009 10:27 am Re: Помежду ни Fri Jan 30, 2009 10:27 am Re: Помежду ни
Преди години бях се зарекла в едно - да не влизам в спорове, свързани с Бог, вярата, Библията, християнството като цяло и православието като частно. Особено с хора, които не са от моята страна на оградата. Защо ли? Защото имаше много начетени сектанти, с които, като почнех, не знаех как да ги оборя, а знаех, че не са прави, защото достатъчно бях чела за тях. Когато знаех как да ги оборя и им казвах, каквото знаех, те не възприемаха - остана и да ми повярват и да станат православни от моите думи. Рекох си - какъв е смисълът да разговаряш с тези хора, а и не само със сектантите - в случая, струва ми се, разговарям с човек, който смята религията за пропаганда, рекет и не знам още какво, всичко добре обосновано с исторически факти, доказателства и не знам още какво - такива бол. Нима аз ако те оборя ти ще ми повярваш и ще кажеш - да, грешал съм, няма пропаганда, няма рекет, няма замазване на очите и смукане на пари? Нали не си повярвал в това, което ми пишеш от вчера, че да го зарежеш от моите приказки? Предполагам не си. Но и аз не съм повярвала в моето от вчера, че да се отрека от него, знам, че не ти е това целта. :) Нито моята е такава, повярвай ми. Като четях това, което беше написал в отговор на моето първо и ми стана тъжно. Но както и да е.
Има някои неща, за които невярващите се отнасят с голям скептицизъм относно религията. Но тези неща не са истина. Първо да уточня - аз съм православна, за католицизма, протестантството и разните секти не отговарям, мога да говоря само за източното православие. Историята не е от любимите ми предмети, така че с исторически факти трудно бих те оборила, имай го предвид. :) Също така съм прост човек.
Та, не знам какво имаш предвид под "съвременния евангелски фундаментализъм". Ако не се лъжа, протестантите се учат само и единствено от Библията и не признават никакви други писания за истината. Те си я тълкуват както си искат и за това са хиляди различни църкви. Православието не отрича Библията, но се учи от светите старци, чувал ли си за тях? Защото те са, така да се каже Божии хора, поднасят нещата много по-просто и разбираемо, предлагат тълкувание на св. Писание от Св. Дух, защото те са били светци и животът им е бил свят. Дали оригиналните християнски идеи са били съвсем различни или не, не знам, ти, ако знаеш, ще те помоля да ми откриеш тези идеи, какви са били тогава? Аз не съм била там и не знам кой в какво и до колко се е намесил, но просто вярвам, ВЯРВАМ, че това е истината.
Един приятелски съвет (от опит) относно приятелката ти - колкото и да е трагично положението относно това, което вярва, че 7 години преди таковото ще е грабната - не й го избивай от главата, освен ако не искаш да я настроиш срещу себе си. Или, ако ще й го избиваш, не го прави с думи, а с дела, така ще постигнеш много повече, гаранция!
И тук една от общите заблуди, които се разпространяват против християнството, но са просто извъртяни, не са истина. Копирам твоите речи: "Учения като "Грабването", като "Вечен ад" са всъщност част от голямата религиозна ПРОПАГАНДА. Хора, които искат да манипулират "паството си" и да изсмукват финанси от тях. Да ги ограбват. Да насаждат в хората СТРАХ и подчинение, а на базата на това и този РЕКЕТ да изсмукват и малкото останали средства на бедните вярващи. Затова някои проповедници ще карат БМВ-та и прочие. И затова ще съсипват семейства, както това на моята приятелка беше съсипано. И за това ще се боря до край, докато всичко това не бъде изкоренено."
За другите клонове на християнството (колко са много!) не мога да говоря, но за православието мога да ти кажа - есенцията не е страхът от ада, от вечните мъки, от страшните черни дяволи и бесове и т.н. Не е това, даже св. отци учат да не се страхуваме от тях, това да не е основната ни движеща сила. А тя да бъде любовта към Бога, желанието да Му служим, да изпълняваме Законите Му с любов, а не със страх от дявола. Него трябва да го мразим, а не да се страхуваме, като че ли той има власт над нас. Някога, в миналото, в Средновековието предполагам много се е злоупотребявало с това и сигурно само такова се е насаждало в главите на хората - страхувайте се от геената огнена и ако не дрънне монетата в ковчежето, вие ще слезете там. Индулгенция ли беше?
А изсмукването на финанси от пасомите какво е? Да нямаш предвид стотинките, които някои слагат ковчежето, или тепсийката, или по иконите? И цените на разните услуги като кръщение, венчавка, погребение и т.н.? За първото -никой никого не задължава да предаде своята лепта за благото на църквата - кога и колко - ти решаваш. За платените услуги - когато отидеш на лекар не му ли плащаш също? Но никой не е скочил срещу това, нали! Тези пари, честно казано, не знам къде отиват. Знам, че вече доста църкви издават безплатно неделни вестничета - те си стоят на една масичка, обикновено при лелката със свещите и всеки може да си вземе без пари. С какви пари се издава това? Знам, че някои църкви имат благотворителна дейност, в една, примерно, два пъти седмично лелките са наготвили няколко казана ядене и двора на църквата се пълни с бездомници, които се хранят от това ядене. С какви пари се сготвят тез казани! Предполагам всяка църква сама решава какво да прави с постъпващите пари, винаги ми е било интересно да разбера къде отиват, но всъщност, когато дясната ти ръка върши добро, лявата не бива да знае, сещаш ли се? Сещаш ли се за "стори добро и го хвръли зад себе си, а то само ще се върне при теб"? Ти си дал, защото ти е поискано, какво още те интересува! Парите са отговорност, нека те сами решат как да ги употребят. Аз не съм обедняла със стотинките, които давам всяка неделя в църквата и на просещите, но може би те са забогатели от тях - още по-добре! И най-важното - в православната църква таинството изповед и таинството причастие са без пари. ТОВА СА НАЙ-ВАЖНИТЕ ТАЙНСТВА!
А семействата, повярвай ми, не се съсипват от парите, нито от свещениците, нито от църквата, те се съсипват от грешното отношение, от хората и от криворазбраните истини. Семействата се съсипват от гордост и егоизъм. Ако хората бяха смирени, по улиците щеше да тече мед и масло, а не детски кръв и сълзи!
Православието проповядва любов към това и онова, а не омраза към това и онова. Мнозинството ни свещеници са калпави, да, грешни много и това е една от причините много хора да се настройват срещу православието. Винаги ми е било чудно защо - та нали не свещениците са глава на църквата, а Христос - Той е безгрешен - защо гледаме свещениците, а не Него!
Последно ще кажа. Сред вярващите, в частност православните, витае една истерия относно числото на звяра (трите шестици), знаците му, петолъчката, пентаграма, разни рогати изображения, сега това с биометричните данни в личните документи и т.н., от там и идеята за постоянното следене, подслушване, наблюдаване, опити за контролиране и т.н. Истерия, която не почива на здрав разум и граничи с фанатизъм. Съгласен ли си, че съществува таз истерия сред вярващите? И ако да, съгласен ли си, че в теб, или ако не в теб, то в другите хора буди неприязън към тези "ненормални фанатици" или поне към тяхната идеология? Започват да си мислят колко са откачени и вманиачени в това, параноици и т.н. и колко зле са били, православието как им е промило мозъците, не знаят къде се намират и всякакви такива подобни. Е, не православието им е промило мозъците, защото то не проповядва това. Това е криворазбраната истина. Ако проявяваш интерес, мога да ти пратя едно обръщение на епископ Фотий точно към тези "фанатизирани параноици", оборвайки ги, че това не е правилно. Не това е пътят, да се вманиачиш, да следиш къде ще видиш случайно обърната петолъчка, какво ли може да значи това, или да броиш цифрите, къде ли ще съвпаднат три пъти шести и разни такива. Това е още един коз на лукавия, да отклони вярващите от същината - а тя е борбата за правда.
Не знам дали ме разбра от всичко това, ако си ме разбрал, дано да не е погрешно, искам просто да знаеш, че не искам да те убеждавам в нищо, не искам да ти избивам нищо от главата, уважавам хората с техните си възгледи, защо да ги променям! Би ми се искало и мен да ме уважават с моите и да не ме заклеймяват, защото се различавам от тях. Просто ми беше приятно да побъбря за тези неща, не да споря, ако ми кажеш, че това беше/е спор, веднага ще спра. Съжалявам, че не можах да се обоснова с цитати от Библията или поне от някои от св. отци, би било по-добре, но, толкова са ми знанията!
Вече стана 9:30, а историята на българската архитектура (уффф, история :( ) ме чака! - 1 Been thanked
- dany_vassileva Author
- Rating Rating: 9.09%
-
-
-
Thu Nov 29, 2012 1:43 pm Re: Труд и творчество Thu Nov 29, 2012 1:43 pm Re: Труд и творчество
Конкурс за есе Стипендия „Европа”, учредена от българския евродепутат Кристиан Вигенин
Краен срок: 6 януари 2013 г.
Българският евродепутат Кристиан Вигенин, съвместно с Центъра за европейски и международни изследвания (ЦЕМИ), обявяват конкурс за Стипендия "Европа" с цел мотивиране на младите хора да продължат обучението си и да се реализират в желаната от тях сфера.
Тема: „Моята програма България 2013-2017”
обем: до 5 стандартни печатни страници (до 9 000 знака включително интервали).
Стипендия „Европа” е годишна, в размер на минимална работна заплата на месец.
Кандидатите трябва да са студенти в български университети и да са завършили успешно минимум втори курс.
За повече инфо:
http://www.vigenin.eu/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D0%BE%D1%82-%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-2/scholarship-Europe-3605 - 1 Been thanked
- divna3 Author
- Rating Rating: 9.09%
-