Образованието

Here be unicorns. И музика и филми, вдъхновени от човешките ни книги. И всичко, дето ви е на сърце, ама не може да се побере в ^такива^ тесни теми...

Re: Образованието

Postby Светлана » Sat Apr 04, 2015 6:06 pm

http://www.gnezdoto.net/vdyhnovenie/130 ... t-po-dobyr

Интересен поглед.

: ))

User avatar
Светлана
Global Moderator
 
Posts: 47
Joined: Sun Apr 13, 2014 2:50 pm
Has thanked: 25 times
Has been thanked: 67 times

Re: Образованието

Postby Светлана » Mon Apr 06, 2015 10:20 pm

http://ruse-portal.com/%D0%BD%D0%BE%D0% ... 1%82-ab59/

УеееееееУ! Още едно прекрасно нещо, свързано с образованието! :))))))))

User avatar
Светлана
Global Moderator
 
Posts: 47
Joined: Sun Apr 13, 2014 2:50 pm
Has thanked: 25 times
Has been thanked: 67 times

Re: Образованието

Postby Люба » Tue Apr 07, 2015 10:56 pm

Като сме на тази вълна, ето и информация за едно нов-тип-училище - по-добро за децата и родителите им :)

http://www.dnevnik.bg/pr_sfera/2015/04/ ... ev_dom_na/

User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times

Re: Образованието

Postby Кал » Wed Apr 15, 2015 10:38 am

Вече няколко пъти съм ви препоръчвал пътуващите университети на „Място за бъдеще“ в Чипровци. А на 24 април ви каня да чуете и видите сами.

Заповядайте, изкушете се, запишете се. :)

(Аз ще съм на Еврокона в Санкт Петербург по същото време. Но част от духа ми ще витае с вас. ;) И – съвсем сериозно вече – не пропускайте. Ако пък пропуснете това представяне, набележете си датите на тазгодишния ни университет: 5 до 11 юли. И ми драснете един ред на мейла, за да ви държа в течение.)

User avatar
Кал
Творчески директор
 
Posts: 10696
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 7833 times
Has been thanked: 6242 times

Re: Образованието

Postby Лъч » Mon Apr 20, 2015 9:15 pm

Форум „Нови и действащи алтернативи в образованието“

На 25 и 26 април в София ще се състои дебютното издание на Форум „Нови и действащи алтернативи в образованието“. Целта на форума е да предостави трибуна на нови и действащи училища и организации, използващи алтернативни методи на преподаване и общуване. Организатор на събитието е “Серендипити” - пространство от нов тип за срещи, дебати и общуване.

User avatar
Лъч
Лъч
 
Posts: 1999
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 5129 times
Has been thanked: 1914 times

Re: Образованието

Postby Кал » Sun May 24, 2015 7:27 pm

Кал wrote:Вече няколко пъти съм ви препоръчвал пътуващите университети на „Място за бъдеще“ в Чипровци. А на 24 април ви каня да чуете и видите сами.

Заповядайте, изкушете се, запишете се. :)

(... Ако пък пропуснете това представяне, набележете си датите на тазгодишния ни университет: 5 до 11 юли. И ми драснете един ред на мейла, за да ви държа в течение.)


Ако сте пропуснали събитието на 24 април (Све и Лъч не са – браво, юначини! :)), тук има снимки.

И пълен видеозапис.

И сега да питам: някой иска ли да му разказвам нещо предварително? Или вече сте сред записаните? :D

User avatar
Кал
Творчески директор
 
Posts: 10696
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 7833 times
Has been thanked: 6242 times

Re: Образованието

Postby Лъч » Thu May 28, 2015 4:42 pm

Кале, понеже не разбрах как да се запишем на placeforfuture.og, а и двамата юначини сме навитачини да идем, би ли дал насока как се случва това нещо?

А иначе, какво би искал да разкажеш? ;)

User avatar
Лъч
Лъч
 
Posts: 1999
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 5129 times
Has been thanked: 1914 times

Re: Образованието

Postby Кал » Sat May 30, 2015 10:50 am

Сайтът wrote:желаещите да се запишат, могат да пишат до Образователна мрежа Място за бъдеще на адрес place.for.future -at- gmail, в страницата на Сдружение “Щастливеца” във фейсбук – на този линк- или направо на сайта ни тук


Да разкажа за каквото ви интересува вас. :)

User avatar
Кал
Творчески директор
 
Posts: 10696
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 7833 times
Has been thanked: 6242 times

Re: Образованието

Postby Лъч » Tue Jun 02, 2015 12:06 am

Кале, писах за университета до Място за бъдеще, но още не съм получил отговор ще ли ни вземат, или да. :P

Разкажи ни за твоето участие в досегашния университет пътуващ. :)
User avatar
Лъч
Лъч
 
Posts: 1999
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 5129 times
Has been thanked: 1914 times

Re: Образованието

Postby Кал » Tue Jun 02, 2015 9:42 am

Ще ви вземат. :) Щом Петьо и Ради даже са запомнили, че сте били на събитието през април... :D

Като се видим на живо (кога да бъде? през „Живи срещи“, някой?), ще разказвам.

User avatar
Кал
Творчески директор
 
Posts: 10696
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 7833 times
Has been thanked: 6242 times

Re: Образованието

Postby Лъч » Sun Jun 14, 2015 3:07 pm

Таз' година пак ще пропуснем пътуващия. (: Другата - пак. Заради планове наши си.

НО! пък, споделям записите от конференцията за домашното образование, урааа: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... EdA67cf5U0

Много ще се радвам, ако повече хора се заслушат в това, което се изговори на тази среща - аз научих нови неща и съм още по-отворен към споделените идеи. :)

Вдъхновяващо гледане!

User avatar
Лъч
Лъч
 
Posts: 1999
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 5129 times
Has been thanked: 1914 times

Re: Образованието

Postby Люба » Sat Sep 19, 2015 4:59 pm

Хубав пример за финландски подход в работата с децата при обучението им. Т.е. с отчитане на човека като уникално творение, което иска индивидуален подход. При който нито "системата" ще бъде отхвърлена, нито човекът - поради невписването му в норми и очаквания, които системата задава. Това всъщност е май най-разумният подход във всяко едно отношение - между хора, хора в училище, хора в работата, изобщо ;)

Както е тръгнал светът - като движения, разместване и смесване на култури, истории, дано и в БГ овреме намерим и вземем нещо, че понякога подслушани разговори на чакащите автобус на разни автогари из страната по-скоро ме плашат какви националисти и мизантропи сме и как говорим за чужденците или различните като нещо, което трябва да не се допуска и разчиства надалеч от нас ...

===============

"Капитал" - за образованието у нас:

Паралелно образование по инерция

Всяка година родителите допълват с частни уроци за милиони държавната система, а общото ниво на учениците не се подобрява

Частни уроци по български и математика = средно две хиляди лева за учебна година. Допълнителен английски = към хиляда лева на година. Учебни помагала = минимум 50 лева. Евентуално плуване = около сто лева на месец. Така изглежда сметката на един средностатистически родител на седмокласник, който има възможност да инвестира допълнително в образованието на детето си. Напълно убеден е, че трябва да се плаща, за да може то да влезе в желаната "елитна" гимназия, която ще попълни дупките на некачественото обучение в държавното или общинското училище, за да "излезе човек" от него. Провалът на публичната система е накарал всеки, който може, да се спасява сам - както родителите, които търсят най-доброто за децата си, така и учителите, които се чувстват недооценени.

Вместо да се запитат какво не е наред с традиционната (и задължителна) форма на учене и да се опитат да го поправят, взимащите решения за образователната система в България на практика подхранват съществуващия редом с училището частен пазар - с националните изпити, които мерят наученото именно в допълнителния урок, с ранното кандидатстване в т.нар. елитни училища и с липсата на стимули за преподавателите, което ги кара да търсят допълнителен доход. Резултатът е една паралелна система, в която родителите се чувстват длъжни да инвестират, защото нямат доверие на официалната. Подобно на здравеопазването, където хората с възможности бягат от държавния сектор с надеждата за по-добра грижа в частния. Тази практика обезценява публичните системи, затвърждава проблемите в тях и е поредното доказателство, че съвсем немалкото изразходвани бюджетни ресурси са неефективни.

А като се вземе предвид и големият брой ниски оценки на приемните изпити и след допълнителните уроци, постройката на образованието в България започва да изглежда много сбъркана.

Сутрин уроци и следобед уроци

Практиката с частните уроци е масово явление от поне 15-20 години, но никога не е била изцяло измервана като обем и резултат и този факт говори много. Не е тайна, че голямата част от нея е в сивата икономика - учителите не регистрират приходите си и не издават касови бележки за допълните уроци, които преподават на учениците най-често в домовете си. Преди няколко години беше въведено задължението учителите да подават декларация за конфликт на интереси, в която да обозначават дали предлагат частни образователни услуги самостоятелно или като наети. Никоя отговорна институция обаче не проследи ефекта от тази мярка. От пресцентъра на Министерството на образованието и науката отговориха на "Капитал", че тези декларации не се събират на централно ниво, а само в училищата.
User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times

Re: Образованието

Postby Кал » Tue Dec 15, 2015 11:26 am

Тая година кандидатстването за Колежите на обединения свят ще е до 24 януари 2016.

Вижте Наско, един от новите ни ученици там.

И ръчкайте будните си приятелчета в 10/11 клас отсега. Повече инфо ще има на горния линк.
User avatar
Кал
Творчески директор
 
Posts: 10696
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 7833 times
Has been thanked: 6242 times

Re: Образованието

Postby Кал » Mon Jan 25, 2016 9:32 pm

Кал wrote:Тая година кандидатстването за Колежите на обединения свят ще е до 24 януари 2016.

Вижте Наско, един от новите ни ученици там.

И ръчкайте будните си приятелчета в 10/11-и клас отсега. Повече инфо ще има на горния линк.


Срокът за кандидатстване тази година е удължен до 10 февруари. Ето и новите условия (има важни промени спрямо миналата):

http://www.bg-uwc.org/#!admissions/c1ylq

Давайте. И предавайте. :)

User avatar
Кал
Творчески директор
 
Posts: 10696
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 7833 times
Has been thanked: 6242 times

Re: Образованието

Postby Люба » Mon Apr 11, 2016 11:30 pm

Една интересна гледна точка (психоложка) - която е по-скоро за тема "Животът на младите в България", но тук може би ще е подготвителна ...
За "Синдрома на отложения живот"

http://nmd.bg/psihologat-ivan-igov-u-na ... ya-zhivot/
Last edited by Люба on Tue Apr 12, 2016 12:25 am, edited 1 time in total.
Reason: премествам + преименувам
User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times

Re: Образованието

Postby Люба » Sun Apr 24, 2016 8:43 pm

Вчера провеждахме едно обучение-с-елемент-на-копнеене с младежи от 6.-7.класове в 6 северозападни училища. Изключително будни, мислещи и активни деца. Готови интервюери на случайни граждани по улиците на Вършец се оказаха. Освен че нахранихме души с колежките покрай срещата с тях и разговорите, докато ги водихме да "ровят по кошовете за боклук" (както написаха накрая в обратната връзка), ме впечатли следното:
имаха представяне в началото, в което всеки трябваше да каже 3 неща за себе си, едно от които - да е свързано с това къде обича да почива.
4/5 от децата, които искаха да споделят, че предпочитат планината пред морето като място за отдих, го изразяваха така
"Обичам да почивам сред природата". Чак след като поразчоплихме с разговор къде е тази "природа" - планина, море, равнина - стана ясно, че те имат предвид, че "природата" е "планината". И се замислих доколко може би има някакво наслагване на разбиране, че природата е чистото, зеленото, горското, съответно - планината. И всъщност морето не се възприема като "природа", при все флората и фауната там. Дали защото човешкото преселение е по-осезаемо или не? Не знам.

Второто много радващо бяха обратните връзки. Децата копнеят за живи неща за правене. Не че това не е ясно на всички. Едното ни практическо занимание се състоеше в това да обиколят центъра на Вършец и да проведат интервюта с хора, да ги питат разни въпроси за разделно събиране, отпадъци, т.н. А част от тях - да пообиколят контейнерите за разделно сметосъбиране и да направят анализ какво се събира, как, защо се или не се. Нямате идея колко за любознателни. Понеже не ми се искаше да бъркат и завират глави в малките дупки на контейнерите, в повечето случаи само им отварях гуменото покритие на входа на процепа за изхвърляне, оглеждах и им съобщавах. С идеята и инструктаж да не допират носове и не пипат с ръце самия контейнер. Да, ама не. След като си запишеха чинно какво се вижда, повдигаха се на пръсти и потапяха нос и очи надолу към почти празното дъно на контейнера. Обратните връзки бяха красноречиви: "Най-много ми хареса ровенето из кофите за боклук" // "Най-много ми хареса обиколката на контейнерите".
Какви ли човеци ще пораснат, ако повече смислени практически неща им се предлагат поне от края на основно и в средно образование ... т.е. онези, дето в чужбина ги правят като част от задължителната програма...

User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times

Re: Образованието

Postby Лъч » Sun Apr 24, 2016 11:14 pm

Люба wrote:[...]
"Обичам да почивам сред природата". Чак след като поразчоплихме с разговор къде е тази "природа" - планина, море, равнина - стана ясно, че те имат предвид, че "природата" е "планината". И се замислих доколко може би има някакво наслагване на разбиране, че природата е чистото, зеленото, горското, съответно - планината. И всъщност морето не се възприема като "природа", при все флората и фауната там. Дали защото човешкото преселение е по-осезаемо или не? Не знам.

[...]


Потвърждавам, че в моята глава е залегнало това усещане - че на морето е претъпкано и по-... сухо, прашно, пусто, неприродно, отколкото в планината. Имах възможност да си разчупя схващането с ходенето до Карадере миналата година, но сега ме подсещаш, че тоя стереотип още е у мен.

Чрез живото нещо за правене се преодоляват много от схващанията, които натрупваме, стоейки изолирани в класната стая и/ли зад екрана. :)

User avatar
Лъч
Лъч
 
Posts: 1999
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 5129 times
Has been thanked: 1914 times

Re: Образованието

Postby Mellindor » Thu Jun 16, 2016 10:38 am

Здравейте, образовани и образоващи приятели!

Имам привилегията да ви поканя да разгледате ето това събитие:
http://www.bitelevision.com/na-uchilish ... z-lyatoto/

От "Заедно в час" с огромен ентусиазъм събираме ученици, които да се включат! Ще бъде изключително интересно, както за учителите, така и за учениците. Ако имате или познавате ученици, които искат да научат ПОВЕЧЕ и да се ЗАБАВЛЯВАТ, докато го научават, включете се!

Можете да прочетете (или разпратите) повече информация ето тук:
http://zaednovchas.bg/summer-academy-2016/
Можете и да ми пишете на mellindor-маймунка-gmail-точка-com, ако повече цените личния контакт :)

Поздрави!
Мел

User avatar
Mellindor
 
Posts: 7
Joined: Mon Oct 26, 2015 9:32 pm
Has thanked: 3 times
Has been thanked: 9 times

Re: Образованието

Postby Люба » Wed Sep 07, 2016 9:22 pm

Още един сайт за безплатни онлайн обучения във всички области като интерес. Може да се търси по "доставчик" на обучението, теми, т.н.:

https://www.mooc-list.com (аналогично на coursera.org)
Last edited by Люба on Wed Sep 14, 2016 4:04 pm, edited 1 time in total.
Reason: местя и преименувам
User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times

Re: Образованието

Postby Люба » Fri Dec 02, 2016 12:58 am

По новините: "Третокласниците ще учат програмиране. Обсъжда се включването му в програмата. Интервю със зам.-министъра: "Те ще учат основите. Ще видят колко приятно и интересно е"
Ненормална държава. Както биха казали "Господари на ефира".
Нищо лошо няма в програмирането. Но нещо в подхода ми се струва не както трябва. Особено, ако някой ще седи и разказва пред дъската, а децата ще слушат, пишат команда след команда и ... ще видят колко е приятно и интересно ...

Преди седмица бях в час с третокласници. Добри и сладки деца. Накрая няколко самички дойдоха да ми благодарят на какво съм ги била научила.
Интересите им са към всичко, което мърда, провокира. В междучасията хукват навън автоматично след звънеца, за да освободят насъбраната енергия.
Седят на училище до 18 ч. (почват сутрин към 8), защото родителите им били на работа. На въпрос дали следобедно поне ги пускат час-два навън да поиграят - не ги пускали. Само половин час за обяд и пак в стаите.
Ненормална държава наистина. Нещо някой да помисли за това да насити часовете с игрови и по-активно развиващи уменията и мисленето на децата? Да замисля да ги изкарва на открито да учат и изследват. Ей при такива новини направо ми става мъка за държаваа не, но за всичко младо, чисто и искащо, което расте, но няма кой да му създаде подходящите условия.
Един колега ми обяснява онзи ден как ходил в някакво училище с методи за интерактивно обучение.
Имали стаи чудни. Влизаш, вътре мека мебел - канапета, дивани. Седиш, четеш, свобода.
Зали за компютри - пак така. Не си рекъл, не си видял нещо из кабинетите, което да ти грабне и задържи вниманието и желанието да правиш, учиш, изследваш.
И децата седят в час. И не си говорят от скука, а се занимават и учат.

User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times

Re: Образованието

Postby Mellindor » Sat Dec 03, 2016 1:04 am

Ами, всъшност, паралелката, в която преподавам следобед, е на информатици. Те наистина се учат на програмиране още от Начален курс, но няма нищо общо със седене пред дъската и преписване на команди. Има страшно много интерактивни игри в днешно време, които развиват уменията им за програмиране и в същото време са забавни за тяхната възраст.

Спомням си, например, как влязох в един техен час. Създаваха лабиринти с препятствия и програмираха една машинка - пчеличка на колелца - да премине през тях, без да се блъсне в стените.

Та, мисълта ми е - където има ресурси, този тип обучение се прави както трябва. Не всичко е загубено! :)

User avatar
Mellindor
 
Posts: 7
Joined: Mon Oct 26, 2015 9:32 pm
Has thanked: 3 times
Has been thanked: 9 times

Re: Образованието

Postby Лъч » Sat Mar 25, 2017 1:52 pm

Цитирам писмо от Ради (Радосвета Кръстанова) относно Пътуващ университет, организиран от Място за бъдеще:

Здравей, Лъчо, да предвиждаме да има, но още изясняваме условията и темата, а и формата. Ще ти пиша до края на другата седмица. Ако има заинтересоваин студенти - добре дошли са. Трябва да си предвидят 250-300 лева за 6 дни - спане, храна и обучение. Пътят е безплатен, с оранизран бус.

Поздрави и ще се радвам да се видим, още повече - ако и ити решиш да участваш.

Хубав ден,

Ради

User avatar
Лъч
Лъч
 
Posts: 1999
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 5129 times
Has been thanked: 1914 times

Re: Образованието

Postby Лъч » Wed Apr 05, 2017 12:50 pm

Витамин П: https://www.facebook.com/events/1247646511938051/

На всеки две седмици се събираме в ректората на СУ, за да поговорим за витамин П(рирода/ланина)

Вчера беше втората ни среща, на която се запознахме с дейността на четирима души, работещи в планината, а следващата среща, която ще се състои на 18-и април от 18:30 ч, ще е на тема "Спорт, развлечение, приключения".

Идеята е да разширим кръга от хора, вълнуващи се от витамин П (смятаме, че това е всеки, навсякъде :), да заздравим/започнем общуването помежду си и да си помагаме в набавянето му.

Организатори са Естествоизпитатели и екоклуб UNECO.

Като част от клуба ви каня, за да стане още по-наситено и по-взаимно. :)

Пътуващ университет (Чипровци) http://placeforfuture.org/?p=3329

Тази година ще се проведе в периода 20-25 май 2017 г.,

Ако ви е интересно да разберете повече от организаторите на деветото му издание, елате на 10-и април от 18:30 ч в зала 21 в сградата на ректората на СУ (Исторически факултет, южно крило): https://www.facebook.com/events/1128415560621525/

:-)

User avatar
Лъч
Лъч
 
Posts: 1999
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 5129 times
Has been thanked: 1914 times

Re: Образованието

Postby Люба » Thu May 11, 2017 3:47 pm

Илиян Илиев:
Училищата не инвестират изобщо в R&D (проучване и развитие - бел. ред.). Boеing инвестират милиони долари на година в самолети, които никога не летят. Трябва да опиташ неща, да видиш как работят. Ако са успешни - увеличаваш мащаба, ако не - спираш да ги правиш

Гари Стейджър: Успехът в училище се измерва по това дали децата намират радост и смисъл

"Едно от нещата, които считам за проблемни в училище, е, че учителите нямат достъп до величието. Не знаят как изглежда то, какъв е вкусът му. Имам един приятел, който строи къщи на дървета в телевизионно предаване и печели милиони долари от това. Той има висше образование по икономика, не съм убеден, че то го е подготвило за това как се строят къщи на дървета. Но някъде по пътя си той имаше преживяване, което му даде усещането за способността да учи, да решава проблеми, да мечтае и да създава възможности за себе си.

Ние подготвяме децата да решават проблеми, които ги няма в учебника. Понякога учителите казват неща от типа, че се страхуват от това, че не знаят всичко. Винаги съм изумен откъде изобщо им е дошла абсурдната идея, че някога са знаели всичко. Мисля, че по-здравословният подход е да кажат на децата: "Нека да видим какво можем да открием заедно. Или познавам някого, на когото можем да се обадим. Или защо да не потърсим в интернет?"

User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times


Re: Образованието

Postby Люба » Mon Jun 26, 2017 6:13 pm

Имах щастието да си общувам с моите племенници (10-11 и 15+ години). Учат в Белгия.
И излових тамошната образователна система в това, че е по-добра от нашата. Не съм влизала в разбор и въпроси кое как се получава.
Но от разговорите с децата и помощ на племенната за една презентация - не може да не ме леко стресира аналитичност на техните години на нива, за които по мое време е можело да почна да сънувам към 9-10.клас, ако изобщо. Може би. И не мисля, че в момента у нас е по-цвете.

Пример 1:
Племенната прави презентация на тема "Баскетбол". За целта си е заявила нужда от помощник. Първо баща й беше седнал край нея и беше допринесъл с идея за подзаглавие: "Защо е толкова популярен баскетболът днес".
При застъпването на смяна - племенната е на втори слайд. Първи е кръстен "Исторически данни" и с 4-5 подточки е изкарана информация от една Интернет статия за това кой кога и как е създал играта.
Стои и мъдри какво да влезе на втори слайд. Изчитаме заедно поредно статията. В края й има т.нар. бонус факти. Предлагам й да ги сложи на слайд 2.
Сред тях - освен информация кога е тръгнал и женският вариант на баскетбола (след мъжкото начало), как се е стигнало по естествен път до промяна на правилата с разрешаване на дриблирането, т.н. - накрая вписа и любопитния факт, че играта се е разпространила и благодарение на американските войници, участвали в Първата световна война.

Седи и гледа детето, оценява дали слайдът е готов и изведнъж ми казва: "Ама тази последната точка не може да е тук. Тя не е просто любопитен факт. А тя е за слайд "Как е станала толкова популярна", защото дава информация как се е разпространила".
Обяснявам, че може и тук, и в другия слайд да влезе, но отчитам желязната мисъл на детето.

Казус 2: Презентацията и информацията, с която боравим от нета, има главно факти за NBA, създаването на играта, но не и същинския отговор на въпроса "Защо и как е станала толкова популярна играта" - каквото е подзаглавието й. Мъдрата малка глава върти между слайдовете, връща се към заглавния и казва: "Ама ние още нямаме отговор на въпроса защо е толкова популярна?!?". Предлагам й или да сменим подзаглавието, за да отговаря на наличното, което ще се включи, или - да потърсим и включим причините за популярността й. Интернет бързо дава 3-4 причини за успеха й до второ място след футбола ...
Важното е, че детето мисли и не спира да се самопроверява :)

Казус 3: Има едни 13 правила в първоначалния вариант на играта. Малката силно напира да ги вкара. Моя милост изобщо не вижда смисъл от тях- сложни са, скучни са и ... не носят тръпка в презентацията. Детето се колебае, защото си мисли, че няма информация, а все пак нали едни 6 слайда трябва да се запълнят... Но след като й подавам нови факти, се съгласява да отпаднат.
Междувременно й предлагам да включи информация за промяна на едното правило и причините за това. Тя в прав текст си казва, че не го разбира това. След което спира всички мои идеи да й дообясня: "Госпожата ни каза да пишем само за неща, които разбираме и можем да представим, а не да са сложни и неясни"

Шапки долу за госпожата, метода на обучение и логиката, която продава на младите малки глави ...
Как да не им се радва човек как ги правят стабилни осъзнати хора децата, с ясна позиция и готовност да си я бранят аргументирано, когато по-глупави възрастни се объркат и опитат да им усложнят живота преждевременно.
А за това как може 10-годишно дете да пише почти безгрешно нови непознати му думи на английски ... това е друга дълбока тема. Защото едно време и на мен много ми спореше и водех по най-добри диктовки на английски в училище и с непознати думи, но това поколение мултиезиково сега ... не е честно някак колко лесно им идва от средата и света в движение :)

User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times

Re: Образованието

Postby Cliff_Burton » Tue Sep 26, 2017 11:52 pm

Привет чобити. От родителски кооператив "Слънчева пътека" Велико Търново се опитваме да въведем Монтесори обучение. До момента сме направили голяма част от материалите сами и сме купили някои неща. От вчера децата се забавляват в новата среда, но все още имаме нужда от немалко материали, които да се сменят на ротационен принцип. Пуснали сме кампания за дофинансиране, така че ако някой прецени, че може да помогне ще съм много благодарен. Освен директно с пари може да помогнете и с контакти, разпространение на информацията или материали втора ръка :)
Last edited by Кал on Thu Jun 21, 2018 9:54 am, edited 1 time in total.
Reason: премествам + преименувам
PEACE & LOVE

User avatar
Cliff_Burton
Дзен-лунатик
 
Posts: 236
Joined: Fri Jan 09, 2009 4:02 pm
Location: ДАО
Has thanked: 228 times
Has been thanked: 335 times

Re: Тема за искане и даване на помощ

Postby frog » Wed Sep 27, 2017 2:12 am

Cliff_Burton wrote:Освен директно с пари може да помогнете и с контакти, разпространение на информацията или материали втора ръка :)

Митко, материалите какви могат да бъдат в такъв случай?
User avatar
frog
добромет
 
Posts: 1889
Joined: Mon Nov 19, 2012 12:27 am
Has thanked: 89 times
Has been thanked: 2167 times

Re: Тема за искане и даване на помощ

Postby Cliff_Burton » Wed Sep 27, 2017 9:05 am

Ами те са в различни категории - сензорика, езиково обучение, математика, наука, приложни умения и т.н... Като за всяка категория има различни материали, следващи принципите на обучение. Ето тук или тук са дадени категориите и може да се разгледат по категория. Цените са леко стряскащи и заради това по-голямата част от нашите неща са правени ръчно от родители от кооператива.

П.П. Благодаря за дарението от снощи, на 99.9% съм сигурен, че е някой от тук :)
PEACE & LOVE

User avatar
Cliff_Burton
Дзен-лунатик
 
Posts: 236
Joined: Fri Jan 09, 2009 4:02 pm
Location: ДАО
Has thanked: 228 times
Has been thanked: 335 times

Re: Тема за искане и даване на помощ

Postby Люба » Wed Sep 27, 2017 1:20 pm

Миташки, предай на мамите или и на двигателите за материали татковци - да си свалите това - то е помощно, но за по-нататък (далеч над 5 годинки :)
И не е сензорно въздействащо особено, ама толкоз
http://danubebox.org/bg/version-bg
И ако искате още такива по-натам - ucha.bg - регистрация и сваляне безплатно на разни много.
Инак мога да ви дам 1 Дунавски пакет на хартия, да си ползвате като пораснете.
И да, много може да са добри монтесори материалите, обаче цените им са също толкова много безобразни :)

User avatar
Люба
 
Posts: 3274
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 2609 times
Has been thanked: 4297 times

PreviousNext

Return to ... и Вселената

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests