Образованието
- Светлана
- Global Moderator
- Posts: 47
- Joined: Sun Apr 13, 2014 2:50 pm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 34 times
Re: Образованието
http://ruse-portal.com/%D0%BD%D0%BE%D0% ... 1%82-ab59/
УеееееееУ! Още едно прекрасно нещо, свързано с образованието! )))))))
УеееееееУ! Още едно прекрасно нещо, свързано с образованието! )))))))
Re: Образованието
Като сме на тази вълна, ето и информация за едно нов-тип-училище - по-добро за децата и родителите им
http://www.dnevnik.bg/pr_sfera/2015/04/ ... ev_dom_na/
http://www.dnevnik.bg/pr_sfera/2015/04/ ... ev_dom_na/
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Образованието
Вече няколко пъти съм ви препоръчвал пътуващите университети на „Място за бъдеще“ в Чипровци. А на 24 април ви каня да чуете и видите сами.
Заповядайте, изкушете се, запишете се.
(Аз ще съм на Еврокона в Санкт Петербург по същото време. Но част от духа ми ще витае с вас. И – съвсем сериозно вече – не пропускайте. Ако пък пропуснете това представяне, набележете си датите на тазгодишния ни университет: 5 до 11 юли. И ми драснете един ред на мейла, за да ви държа в течение.)
Заповядайте, изкушете се, запишете се.
(Аз ще съм на Еврокона в Санкт Петербург по същото време. Но част от духа ми ще витае с вас. И – съвсем сериозно вече – не пропускайте. Ако пък пропуснете това представяне, набележете си датите на тазгодишния ни университет: 5 до 11 юли. И ми драснете един ред на мейла, за да ви държа в течение.)
-
- Лъч
- Posts: 2095
- Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
- Has thanked: 1234 times
- Been thanked: 254 times
Re: Образованието
Форум „Нови и действащи алтернативи в образованието“
На 25 и 26 април в София ще се състои дебютното издание на Форум „Нови и действащи алтернативи в образованието“. Целта на форума е да предостави трибуна на нови и действащи училища и организации, използващи алтернативни методи на преподаване и общуване. Организатор на събитието е “Серендипити” - пространство от нов тип за срещи, дебати и общуване.
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Образованието
Ако сте пропуснали събитието на 24 април (Све и Лъч не са – браво, юначини! ), тук има снимки.Кал wrote:Вече няколко пъти съм ви препоръчвал пътуващите университети на „Място за бъдеще“ в Чипровци. А на 24 април ви каня да чуете и видите сами.
Заповядайте, изкушете се, запишете се.
(... Ако пък пропуснете това представяне, набележете си датите на тазгодишния ни университет: 5 до 11 юли. И ми драснете един ред на мейла, за да ви държа в течение.)
И пълен видеозапис.
И сега да питам: някой иска ли да му разказвам нещо предварително? Или вече сте сред записаните?
-
- Лъч
- Posts: 2095
- Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
- Has thanked: 1234 times
- Been thanked: 254 times
Re: Образованието
Кале, понеже не разбрах как да се запишем на placeforfuture.og, а и двамата юначини сме навитачини да идем, би ли дал насока как се случва това нещо?
А иначе, какво би искал да разкажеш?
А иначе, какво би искал да разкажеш?
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Образованието
Да разкажа за каквото ви интересува вас.Сайтът wrote:желаещите да се запишат, могат да пишат до Образователна мрежа Място за бъдеще на адрес place.for.future -at- gmail, в страницата на Сдружение “Щастливеца” във фейсбук – на този линк- или направо на сайта ни тук
-
- Лъч
- Posts: 2095
- Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
- Has thanked: 1234 times
- Been thanked: 254 times
Re: Образованието
Кале, писах за университета до Място за бъдеще, но още не съм получил отговор ще ли ни вземат, или да.
Разкажи ни за твоето участие в досегашния университет пътуващ.
Разкажи ни за твоето участие в досегашния университет пътуващ.
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Образованието
Ще ви вземат. Щом Петьо и Ради даже са запомнили, че сте били на събитието през април...
Като се видим на живо (кога да бъде? през „Живи срещи“, някой?), ще разказвам.
Като се видим на живо (кога да бъде? през „Живи срещи“, някой?), ще разказвам.
-
- Лъч
- Posts: 2095
- Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
- Has thanked: 1234 times
- Been thanked: 254 times
Re: Образованието
Таз' година пак ще пропуснем пътуващия. (: Другата - пак. Заради планове наши си.
НО! пък, споделям записите от конференцията за домашното образование, урааа: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... EdA67cf5U0
Много ще се радвам, ако повече хора се заслушат в това, което се изговори на тази среща - аз научих нови неща и съм още по-отворен към споделените идеи.
Вдъхновяващо гледане!
НО! пък, споделям записите от конференцията за домашното образование, урааа: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... EdA67cf5U0
Много ще се радвам, ако повече хора се заслушат в това, което се изговори на тази среща - аз научих нови неща и съм още по-отворен към споделените идеи.
Вдъхновяващо гледане!
Re: Образованието
Хубав пример за финландски подход в работата с децата при обучението им. Т.е. с отчитане на човека като уникално творение, което иска индивидуален подход. При който нито "системата" ще бъде отхвърлена, нито човекът - поради невписването му в норми и очаквания, които системата задава. Това всъщност е май най-разумният подход във всяко едно отношение - между хора, хора в училище, хора в работата, изобщо
Както е тръгнал светът - като движения, разместване и смесване на култури, истории, дано и в БГ овреме намерим и вземем нещо, че понякога подслушани разговори на чакащите автобус на разни автогари из страната по-скоро ме плашат какви националисти и мизантропи сме и как говорим за чужденците или различните като нещо, което трябва да не се допуска и разчиства надалеч от нас ...
===============
"Капитал" - за образованието у нас:
Паралелно образование по инерция
Всяка година родителите допълват с частни уроци за милиони държавната система, а общото ниво на учениците не се подобрява
Частни уроци по български и математика = средно две хиляди лева за учебна година. Допълнителен английски = към хиляда лева на година. Учебни помагала = минимум 50 лева. Евентуално плуване = около сто лева на месец. Така изглежда сметката на един средностатистически родител на седмокласник, който има възможност да инвестира допълнително в образованието на детето си. Напълно убеден е, че трябва да се плаща, за да може то да влезе в желаната "елитна" гимназия, която ще попълни дупките на некачественото обучение в държавното или общинското училище, за да "излезе човек" от него. Провалът на публичната система е накарал всеки, който може, да се спасява сам - както родителите, които търсят най-доброто за децата си, така и учителите, които се чувстват недооценени.
Вместо да се запитат какво не е наред с традиционната (и задължителна) форма на учене и да се опитат да го поправят, взимащите решения за образователната система в България на практика подхранват съществуващия редом с училището частен пазар - с националните изпити, които мерят наученото именно в допълнителния урок, с ранното кандидатстване в т.нар. елитни училища и с липсата на стимули за преподавателите, което ги кара да търсят допълнителен доход. Резултатът е една паралелна система, в която родителите се чувстват длъжни да инвестират, защото нямат доверие на официалната. Подобно на здравеопазването, където хората с възможности бягат от държавния сектор с надеждата за по-добра грижа в частния. Тази практика обезценява публичните системи, затвърждава проблемите в тях и е поредното доказателство, че съвсем немалкото изразходвани бюджетни ресурси са неефективни.
А като се вземе предвид и големият брой ниски оценки на приемните изпити и след допълнителните уроци, постройката на образованието в България започва да изглежда много сбъркана.
Сутрин уроци и следобед уроци
Практиката с частните уроци е масово явление от поне 15-20 години, но никога не е била изцяло измервана като обем и резултат и този факт говори много. Не е тайна, че голямата част от нея е в сивата икономика - учителите не регистрират приходите си и не издават касови бележки за допълните уроци, които преподават на учениците най-често в домовете си. Преди няколко години беше въведено задължението учителите да подават декларация за конфликт на интереси, в която да обозначават дали предлагат частни образователни услуги самостоятелно или като наети. Никоя отговорна институция обаче не проследи ефекта от тази мярка. От пресцентъра на Министерството на образованието и науката отговориха на "Капитал", че тези декларации не се събират на централно ниво, а само в училищата.
Както е тръгнал светът - като движения, разместване и смесване на култури, истории, дано и в БГ овреме намерим и вземем нещо, че понякога подслушани разговори на чакащите автобус на разни автогари из страната по-скоро ме плашат какви националисти и мизантропи сме и как говорим за чужденците или различните като нещо, което трябва да не се допуска и разчиства надалеч от нас ...
===============
"Капитал" - за образованието у нас:
Паралелно образование по инерция
Всяка година родителите допълват с частни уроци за милиони държавната система, а общото ниво на учениците не се подобрява
Частни уроци по български и математика = средно две хиляди лева за учебна година. Допълнителен английски = към хиляда лева на година. Учебни помагала = минимум 50 лева. Евентуално плуване = около сто лева на месец. Така изглежда сметката на един средностатистически родител на седмокласник, който има възможност да инвестира допълнително в образованието на детето си. Напълно убеден е, че трябва да се плаща, за да може то да влезе в желаната "елитна" гимназия, която ще попълни дупките на некачественото обучение в държавното или общинското училище, за да "излезе човек" от него. Провалът на публичната система е накарал всеки, който може, да се спасява сам - както родителите, които търсят най-доброто за децата си, така и учителите, които се чувстват недооценени.
Вместо да се запитат какво не е наред с традиционната (и задължителна) форма на учене и да се опитат да го поправят, взимащите решения за образователната система в България на практика подхранват съществуващия редом с училището частен пазар - с националните изпити, които мерят наученото именно в допълнителния урок, с ранното кандидатстване в т.нар. елитни училища и с липсата на стимули за преподавателите, което ги кара да търсят допълнителен доход. Резултатът е една паралелна система, в която родителите се чувстват длъжни да инвестират, защото нямат доверие на официалната. Подобно на здравеопазването, където хората с възможности бягат от държавния сектор с надеждата за по-добра грижа в частния. Тази практика обезценява публичните системи, затвърждава проблемите в тях и е поредното доказателство, че съвсем немалкото изразходвани бюджетни ресурси са неефективни.
А като се вземе предвид и големият брой ниски оценки на приемните изпити и след допълнителните уроци, постройката на образованието в България започва да изглежда много сбъркана.
Сутрин уроци и следобед уроци
Практиката с частните уроци е масово явление от поне 15-20 години, но никога не е била изцяло измервана като обем и резултат и този факт говори много. Не е тайна, че голямата част от нея е в сивата икономика - учителите не регистрират приходите си и не издават касови бележки за допълните уроци, които преподават на учениците най-често в домовете си. Преди няколко години беше въведено задължението учителите да подават декларация за конфликт на интереси, в която да обозначават дали предлагат частни образователни услуги самостоятелно или като наети. Никоя отговорна институция обаче не проследи ефекта от тази мярка. От пресцентъра на Министерството на образованието и науката отговориха на "Капитал", че тези декларации не се събират на централно ниво, а само в училищата.
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Образованието
Тая година кандидатстването за Колежите на обединения свят ще е до 24 януари 2016.
Вижте Наско, един от новите ни ученици там.
И ръчкайте будните си приятелчета в 10/11 клас отсега. Повече инфо ще има на горния линк.
Вижте Наско, един от новите ни ученици там.
И ръчкайте будните си приятелчета в 10/11 клас отсега. Повече инфо ще има на горния линк.
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Образованието
Срокът за кандидатстване тази година е удължен до 10 февруари. Ето и новите условия (има важни промени спрямо миналата):Кал wrote:Тая година кандидатстването за Колежите на обединения свят ще е до 24 януари 2016.
Вижте Наско, един от новите ни ученици там.
И ръчкайте будните си приятелчета в 10/11-и клас отсега. Повече инфо ще има на горния линк.
http://www.bg-uwc.org/#!admissions/c1ylq
Давайте. И предавайте.
Re: Образованието
Една интересна гледна точка (психоложка) - която е по-скоро за тема "Животът на младите в България", но тук може би ще е подготвителна ...
За "Синдрома на отложения живот"
http://nmd.bg/psihologat-ivan-igov-u-na ... ya-zhivot/
За "Синдрома на отложения живот"
http://nmd.bg/psihologat-ivan-igov-u-na ... ya-zhivot/
Last edited by Люба on Tue Apr 12, 2016 12:25 am, edited 1 time in total.
Reason: премествам + преименувам
Reason: премествам + преименувам
Re: Образованието
Вчера провеждахме едно обучение-с-елемент-на-копнеене с младежи от 6.-7.класове в 6 северозападни училища. Изключително будни, мислещи и активни деца. Готови интервюери на случайни граждани по улиците на Вършец се оказаха. Освен че нахранихме души с колежките покрай срещата с тях и разговорите, докато ги водихме да "ровят по кошовете за боклук" (както написаха накрая в обратната връзка), ме впечатли следното:
имаха представяне в началото, в което всеки трябваше да каже 3 неща за себе си, едно от които - да е свързано с това къде обича да почива.
4/5 от децата, които искаха да споделят, че предпочитат планината пред морето като място за отдих, го изразяваха така
"Обичам да почивам сред природата". Чак след като поразчоплихме с разговор къде е тази "природа" - планина, море, равнина - стана ясно, че те имат предвид, че "природата" е "планината". И се замислих доколко може би има някакво наслагване на разбиране, че природата е чистото, зеленото, горското, съответно - планината. И всъщност морето не се възприема като "природа", при все флората и фауната там. Дали защото човешкото преселение е по-осезаемо или не? Не знам.
Второто много радващо бяха обратните връзки. Децата копнеят за живи неща за правене. Не че това не е ясно на всички. Едното ни практическо занимание се състоеше в това да обиколят центъра на Вършец и да проведат интервюта с хора, да ги питат разни въпроси за разделно събиране, отпадъци, т.н. А част от тях - да пообиколят контейнерите за разделно сметосъбиране и да направят анализ какво се събира, как, защо се или не се. Нямате идея колко за любознателни. Понеже не ми се искаше да бъркат и завират глави в малките дупки на контейнерите, в повечето случаи само им отварях гуменото покритие на входа на процепа за изхвърляне, оглеждах и им съобщавах. С идеята и инструктаж да не допират носове и не пипат с ръце самия контейнер. Да, ама не. След като си запишеха чинно какво се вижда, повдигаха се на пръсти и потапяха нос и очи надолу към почти празното дъно на контейнера. Обратните връзки бяха красноречиви: "Най-много ми хареса ровенето из кофите за боклук" // "Най-много ми хареса обиколката на контейнерите".
Какви ли човеци ще пораснат, ако повече смислени практически неща им се предлагат поне от края на основно и в средно образование ... т.е. онези, дето в чужбина ги правят като част от задължителната програма...
имаха представяне в началото, в което всеки трябваше да каже 3 неща за себе си, едно от които - да е свързано с това къде обича да почива.
4/5 от децата, които искаха да споделят, че предпочитат планината пред морето като място за отдих, го изразяваха така
"Обичам да почивам сред природата". Чак след като поразчоплихме с разговор къде е тази "природа" - планина, море, равнина - стана ясно, че те имат предвид, че "природата" е "планината". И се замислих доколко може би има някакво наслагване на разбиране, че природата е чистото, зеленото, горското, съответно - планината. И всъщност морето не се възприема като "природа", при все флората и фауната там. Дали защото човешкото преселение е по-осезаемо или не? Не знам.
Второто много радващо бяха обратните връзки. Децата копнеят за живи неща за правене. Не че това не е ясно на всички. Едното ни практическо занимание се състоеше в това да обиколят центъра на Вършец и да проведат интервюта с хора, да ги питат разни въпроси за разделно събиране, отпадъци, т.н. А част от тях - да пообиколят контейнерите за разделно сметосъбиране и да направят анализ какво се събира, как, защо се или не се. Нямате идея колко за любознателни. Понеже не ми се искаше да бъркат и завират глави в малките дупки на контейнерите, в повечето случаи само им отварях гуменото покритие на входа на процепа за изхвърляне, оглеждах и им съобщавах. С идеята и инструктаж да не допират носове и не пипат с ръце самия контейнер. Да, ама не. След като си запишеха чинно какво се вижда, повдигаха се на пръсти и потапяха нос и очи надолу към почти празното дъно на контейнера. Обратните връзки бяха красноречиви: "Най-много ми хареса ровенето из кофите за боклук" // "Най-много ми хареса обиколката на контейнерите".
Какви ли човеци ще пораснат, ако повече смислени практически неща им се предлагат поне от края на основно и в средно образование ... т.е. онези, дето в чужбина ги правят като част от задължителната програма...
-
- Лъч
- Posts: 2095
- Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
- Has thanked: 1234 times
- Been thanked: 254 times
Re: Образованието
Потвърждавам, че в моята глава е залегнало това усещане - че на морето е претъпкано и по-... сухо, прашно, пусто, неприродно, отколкото в планината. Имах възможност да си разчупя схващането с ходенето до Карадере миналата година, но сега ме подсещаш, че тоя стереотип още е у мен.Люба wrote:[...]
"Обичам да почивам сред природата". Чак след като поразчоплихме с разговор къде е тази "природа" - планина, море, равнина - стана ясно, че те имат предвид, че "природата" е "планината". И се замислих доколко може би има някакво наслагване на разбиране, че природата е чистото, зеленото, горското, съответно - планината. И всъщност морето не се възприема като "природа", при все флората и фауната там. Дали защото човешкото преселение е по-осезаемо или не? Не знам.
[...]
Чрез живото нещо за правене се преодоляват много от схващанията, които натрупваме, стоейки изолирани в класната стая и/ли зад екрана.
Re: Образованието
Здравейте, образовани и образоващи приятели!
Имам привилегията да ви поканя да разгледате ето това събитие:
http://www.bitelevision.com/na-uchilish ... z-lyatoto/
От "Заедно в час" с огромен ентусиазъм събираме ученици, които да се включат! Ще бъде изключително интересно, както за учителите, така и за учениците. Ако имате или познавате ученици, които искат да научат ПОВЕЧЕ и да се ЗАБАВЛЯВАТ, докато го научават, включете се!
Можете да прочетете (или разпратите) повече информация ето тук:
http://zaednovchas.bg/summer-academy-2016/
Можете и да ми пишете на mellindor-маймунка-gmail-точка-com, ако повече цените личния контакт
Поздрави!
Мел
Имам привилегията да ви поканя да разгледате ето това събитие:
http://www.bitelevision.com/na-uchilish ... z-lyatoto/
От "Заедно в час" с огромен ентусиазъм събираме ученици, които да се включат! Ще бъде изключително интересно, както за учителите, така и за учениците. Ако имате или познавате ученици, които искат да научат ПОВЕЧЕ и да се ЗАБАВЛЯВАТ, докато го научават, включете се!
Можете да прочетете (или разпратите) повече информация ето тук:
http://zaednovchas.bg/summer-academy-2016/
Можете и да ми пишете на mellindor-маймунка-gmail-точка-com, ако повече цените личния контакт
Поздрави!
Мел
Re: Образованието
Още един сайт за безплатни онлайн обучения във всички области като интерес. Може да се търси по "доставчик" на обучението, теми, т.н.:
https://www.mooc-list.com (аналогично на coursera.org)
https://www.mooc-list.com (аналогично на coursera.org)
Last edited by Люба on Wed Sep 14, 2016 4:04 pm, edited 1 time in total.
Reason: местя и преименувам
Reason: местя и преименувам
Re: Образованието
По новините: "Третокласниците ще учат програмиране. Обсъжда се включването му в програмата. Интервю със зам.-министъра: "Те ще учат основите. Ще видят колко приятно и интересно е"
Ненормална държава. Както биха казали "Господари на ефира".
Нищо лошо няма в програмирането. Но нещо в подхода ми се струва не както трябва. Особено, ако някой ще седи и разказва пред дъската, а децата ще слушат, пишат команда след команда и ... ще видят колко е приятно и интересно ...
Преди седмица бях в час с третокласници. Добри и сладки деца. Накрая няколко самички дойдоха да ми благодарят на какво съм ги била научила.
Интересите им са към всичко, което мърда, провокира. В междучасията хукват навън автоматично след звънеца, за да освободят насъбраната енергия.
Седят на училище до 18 ч. (почват сутрин към 8), защото родителите им били на работа. На въпрос дали следобедно поне ги пускат час-два навън да поиграят - не ги пускали. Само половин час за обяд и пак в стаите.
Ненормална държава наистина. Нещо някой да помисли за това да насити часовете с игрови и по-активно развиващи уменията и мисленето на децата? Да замисля да ги изкарва на открито да учат и изследват. Ей при такива новини направо ми става мъка за държаваа не, но за всичко младо, чисто и искащо, което расте, но няма кой да му създаде подходящите условия.
Един колега ми обяснява онзи ден как ходил в някакво училище с методи за интерактивно обучение.
Имали стаи чудни. Влизаш, вътре мека мебел - канапета, дивани. Седиш, четеш, свобода.
Зали за компютри - пак така. Не си рекъл, не си видял нещо из кабинетите, което да ти грабне и задържи вниманието и желанието да правиш, учиш, изследваш.
И децата седят в час. И не си говорят от скука, а се занимават и учат.
Ненормална държава. Както биха казали "Господари на ефира".
Нищо лошо няма в програмирането. Но нещо в подхода ми се струва не както трябва. Особено, ако някой ще седи и разказва пред дъската, а децата ще слушат, пишат команда след команда и ... ще видят колко е приятно и интересно ...
Преди седмица бях в час с третокласници. Добри и сладки деца. Накрая няколко самички дойдоха да ми благодарят на какво съм ги била научила.
Интересите им са към всичко, което мърда, провокира. В междучасията хукват навън автоматично след звънеца, за да освободят насъбраната енергия.
Седят на училище до 18 ч. (почват сутрин към 8), защото родителите им били на работа. На въпрос дали следобедно поне ги пускат час-два навън да поиграят - не ги пускали. Само половин час за обяд и пак в стаите.
Ненормална държава наистина. Нещо някой да помисли за това да насити часовете с игрови и по-активно развиващи уменията и мисленето на децата? Да замисля да ги изкарва на открито да учат и изследват. Ей при такива новини направо ми става мъка за държаваа не, но за всичко младо, чисто и искащо, което расте, но няма кой да му създаде подходящите условия.
Един колега ми обяснява онзи ден как ходил в някакво училище с методи за интерактивно обучение.
Имали стаи чудни. Влизаш, вътре мека мебел - канапета, дивани. Седиш, четеш, свобода.
Зали за компютри - пак така. Не си рекъл, не си видял нещо из кабинетите, което да ти грабне и задържи вниманието и желанието да правиш, учиш, изследваш.
И децата седят в час. И не си говорят от скука, а се занимават и учат.
Re: Образованието
Ами, всъшност, паралелката, в която преподавам следобед, е на информатици. Те наистина се учат на програмиране още от Начален курс, но няма нищо общо със седене пред дъската и преписване на команди. Има страшно много интерактивни игри в днешно време, които развиват уменията им за програмиране и в същото време са забавни за тяхната възраст.
Спомням си, например, как влязох в един техен час. Създаваха лабиринти с препятствия и програмираха една машинка - пчеличка на колелца - да премине през тях, без да се блъсне в стените.
Та, мисълта ми е - където има ресурси, този тип обучение се прави както трябва. Не всичко е загубено!
Спомням си, например, как влязох в един техен час. Създаваха лабиринти с препятствия и програмираха една машинка - пчеличка на колелца - да премине през тях, без да се блъсне в стените.
Та, мисълта ми е - където има ресурси, този тип обучение се прави както трябва. Не всичко е загубено!
-
- Лъч
- Posts: 2095
- Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
- Has thanked: 1234 times
- Been thanked: 254 times
Re: Образованието
Цитирам писмо от Ради (Радосвета Кръстанова) относно Пътуващ университет, организиран от Място за бъдеще:
Здравей, Лъчо, да предвиждаме да има, но още изясняваме условията и темата, а и формата. Ще ти пиша до края на другата седмица. Ако има заинтересоваин студенти - добре дошли са. Трябва да си предвидят 250-300 лева за 6 дни - спане, храна и обучение. Пътят е безплатен, с оранизран бус.
Поздрави и ще се радвам да се видим, още повече - ако и ити решиш да участваш.
Хубав ден,
Ради
-
- Лъч
- Posts: 2095
- Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
- Has thanked: 1234 times
- Been thanked: 254 times
Re: Образованието
Витамин П: https://www.facebook.com/events/1247646511938051/
На всеки две седмици се събираме в ректората на СУ, за да поговорим за витамин П(рирода/ланина)
Вчера беше втората ни среща, на която се запознахме с дейността на четирима души, работещи в планината, а следващата среща, която ще се състои на 18-и април от 18:30 ч, ще е на тема "Спорт, развлечение, приключения".
Идеята е да разширим кръга от хора, вълнуващи се от витамин П (смятаме, че това е всеки, навсякъде , да заздравим/започнем общуването помежду си и да си помагаме в набавянето му.
Организатори са Естествоизпитатели и екоклуб UNECO.
Като част от клуба ви каня, за да стане още по-наситено и по-взаимно.
Пътуващ университет (Чипровци) http://placeforfuture.org/?p=3329
Тази година ще се проведе в периода 20-25 май 2017 г.,
Ако ви е интересно да разберете повече от организаторите на деветото му издание, елате на 10-и април от 18:30 ч в зала 21 в сградата на ректората на СУ (Исторически факултет, южно крило): https://www.facebook.com/events/1128415560621525/
На всеки две седмици се събираме в ректората на СУ, за да поговорим за витамин П(рирода/ланина)
Вчера беше втората ни среща, на която се запознахме с дейността на четирима души, работещи в планината, а следващата среща, която ще се състои на 18-и април от 18:30 ч, ще е на тема "Спорт, развлечение, приключения".
Идеята е да разширим кръга от хора, вълнуващи се от витамин П (смятаме, че това е всеки, навсякъде , да заздравим/започнем общуването помежду си и да си помагаме в набавянето му.
Организатори са Естествоизпитатели и екоклуб UNECO.
Като част от клуба ви каня, за да стане още по-наситено и по-взаимно.
Пътуващ университет (Чипровци) http://placeforfuture.org/?p=3329
Тази година ще се проведе в периода 20-25 май 2017 г.,
Ако ви е интересно да разберете повече от организаторите на деветото му издание, елате на 10-и април от 18:30 ч в зала 21 в сградата на ректората на СУ (Исторически факултет, южно крило): https://www.facebook.com/events/1128415560621525/
Re: Образованието
Илиян Илиев:
Училищата не инвестират изобщо в R&D (проучване и развитие - бел. ред.). Boеing инвестират милиони долари на година в самолети, които никога не летят. Трябва да опиташ неща, да видиш как работят. Ако са успешни - увеличаваш мащаба, ако не - спираш да ги правиш
Гари Стейджър: Успехът в училище се измерва по това дали децата намират радост и смисъл
"Едно от нещата, които считам за проблемни в училище, е, че учителите нямат достъп до величието. Не знаят как изглежда то, какъв е вкусът му. Имам един приятел, който строи къщи на дървета в телевизионно предаване и печели милиони долари от това. Той има висше образование по икономика, не съм убеден, че то го е подготвило за това как се строят къщи на дървета. Но някъде по пътя си той имаше преживяване, което му даде усещането за способността да учи, да решава проблеми, да мечтае и да създава възможности за себе си.
Ние подготвяме децата да решават проблеми, които ги няма в учебника. Понякога учителите казват неща от типа, че се страхуват от това, че не знаят всичко. Винаги съм изумен откъде изобщо им е дошла абсурдната идея, че някога са знаели всичко. Мисля, че по-здравословният подход е да кажат на децата: "Нека да видим какво можем да открием заедно. Или познавам някого, на когото можем да се обадим. Или защо да не потърсим в интернет?"
Училищата не инвестират изобщо в R&D (проучване и развитие - бел. ред.). Boеing инвестират милиони долари на година в самолети, които никога не летят. Трябва да опиташ неща, да видиш как работят. Ако са успешни - увеличаваш мащаба, ако не - спираш да ги правиш
Гари Стейджър: Успехът в училище се измерва по това дали децата намират радост и смисъл
"Едно от нещата, които считам за проблемни в училище, е, че учителите нямат достъп до величието. Не знаят как изглежда то, какъв е вкусът му. Имам един приятел, който строи къщи на дървета в телевизионно предаване и печели милиони долари от това. Той има висше образование по икономика, не съм убеден, че то го е подготвило за това как се строят къщи на дървета. Но някъде по пътя си той имаше преживяване, което му даде усещането за способността да учи, да решава проблеми, да мечтае и да създава възможности за себе си.
Ние подготвяме децата да решават проблеми, които ги няма в учебника. Понякога учителите казват неща от типа, че се страхуват от това, че не знаят всичко. Винаги съм изумен откъде изобщо им е дошла абсурдната идея, че някога са знаели всичко. Мисля, че по-здравословният подход е да кажат на децата: "Нека да видим какво можем да открием заедно. Или познавам някого, на когото можем да се обадим. Или защо да не потърсим в интернет?"
Re: Образованието
Имах щастието да си общувам с моите племенници (10-11 и 15+ години). Учат в Белгия.
И излових тамошната образователна система в това, че е по-добра от нашата. Не съм влизала в разбор и въпроси кое как се получава.
Но от разговорите с децата и помощ на племенната за една презентация - не може да не ме леко стресира аналитичност на техните години на нива, за които по мое време е можело да почна да сънувам към 9-10.клас, ако изобщо. Може би. И не мисля, че в момента у нас е по-цвете.
Пример 1:
Племенната прави презентация на тема "Баскетбол". За целта си е заявила нужда от помощник. Първо баща й беше седнал край нея и беше допринесъл с идея за подзаглавие: "Защо е толкова популярен баскетболът днес".
При застъпването на смяна - племенната е на втори слайд. Първи е кръстен "Исторически данни" и с 4-5 подточки е изкарана информация от една Интернет статия за това кой кога и как е създал играта.
Стои и мъдри какво да влезе на втори слайд. Изчитаме заедно поредно статията. В края й има т.нар. бонус факти. Предлагам й да ги сложи на слайд 2.
Сред тях - освен информация кога е тръгнал и женският вариант на баскетбола (след мъжкото начало), как се е стигнало по естествен път до промяна на правилата с разрешаване на дриблирането, т.н. - накрая вписа и любопитния факт, че играта се е разпространила и благодарение на американските войници, участвали в Първата световна война.
Седи и гледа детето, оценява дали слайдът е готов и изведнъж ми казва: "Ама тази последната точка не може да е тук. Тя не е просто любопитен факт. А тя е за слайд "Как е станала толкова популярна", защото дава информация как се е разпространила".
Обяснявам, че може и тук, и в другия слайд да влезе, но отчитам желязната мисъл на детето.
Казус 2: Презентацията и информацията, с която боравим от нета, има главно факти за NBA, създаването на играта, но не и същинския отговор на въпроса "Защо и как е станала толкова популярна играта" - каквото е подзаглавието й. Мъдрата малка глава върти между слайдовете, връща се към заглавния и казва: "Ама ние още нямаме отговор на въпроса защо е толкова популярна?!?". Предлагам й или да сменим подзаглавието, за да отговаря на наличното, което ще се включи, или - да потърсим и включим причините за популярността й. Интернет бързо дава 3-4 причини за успеха й до второ място след футбола ...
Важното е, че детето мисли и не спира да се самопроверява
Казус 3: Има едни 13 правила в първоначалния вариант на играта. Малката силно напира да ги вкара. Моя милост изобщо не вижда смисъл от тях- сложни са, скучни са и ... не носят тръпка в презентацията. Детето се колебае, защото си мисли, че няма информация, а все пак нали едни 6 слайда трябва да се запълнят... Но след като й подавам нови факти, се съгласява да отпаднат.
Междувременно й предлагам да включи информация за промяна на едното правило и причините за това. Тя в прав текст си казва, че не го разбира това. След което спира всички мои идеи да й дообясня: "Госпожата ни каза да пишем само за неща, които разбираме и можем да представим, а не да са сложни и неясни"
Шапки долу за госпожата, метода на обучение и логиката, която продава на младите малки глави ...
Как да не им се радва човек как ги правят стабилни осъзнати хора децата, с ясна позиция и готовност да си я бранят аргументирано, когато по-глупави възрастни се объркат и опитат да им усложнят живота преждевременно.
А за това как може 10-годишно дете да пише почти безгрешно нови непознати му думи на английски ... това е друга дълбока тема. Защото едно време и на мен много ми спореше и водех по най-добри диктовки на английски в училище и с непознати думи, но това поколение мултиезиково сега ... не е честно някак колко лесно им идва от средата и света в движение
И излових тамошната образователна система в това, че е по-добра от нашата. Не съм влизала в разбор и въпроси кое как се получава.
Но от разговорите с децата и помощ на племенната за една презентация - не може да не ме леко стресира аналитичност на техните години на нива, за които по мое време е можело да почна да сънувам към 9-10.клас, ако изобщо. Може би. И не мисля, че в момента у нас е по-цвете.
Пример 1:
Племенната прави презентация на тема "Баскетбол". За целта си е заявила нужда от помощник. Първо баща й беше седнал край нея и беше допринесъл с идея за подзаглавие: "Защо е толкова популярен баскетболът днес".
При застъпването на смяна - племенната е на втори слайд. Първи е кръстен "Исторически данни" и с 4-5 подточки е изкарана информация от една Интернет статия за това кой кога и как е създал играта.
Стои и мъдри какво да влезе на втори слайд. Изчитаме заедно поредно статията. В края й има т.нар. бонус факти. Предлагам й да ги сложи на слайд 2.
Сред тях - освен информация кога е тръгнал и женският вариант на баскетбола (след мъжкото начало), как се е стигнало по естествен път до промяна на правилата с разрешаване на дриблирането, т.н. - накрая вписа и любопитния факт, че играта се е разпространила и благодарение на американските войници, участвали в Първата световна война.
Седи и гледа детето, оценява дали слайдът е готов и изведнъж ми казва: "Ама тази последната точка не може да е тук. Тя не е просто любопитен факт. А тя е за слайд "Как е станала толкова популярна", защото дава информация как се е разпространила".
Обяснявам, че може и тук, и в другия слайд да влезе, но отчитам желязната мисъл на детето.
Казус 2: Презентацията и информацията, с която боравим от нета, има главно факти за NBA, създаването на играта, но не и същинския отговор на въпроса "Защо и как е станала толкова популярна играта" - каквото е подзаглавието й. Мъдрата малка глава върти между слайдовете, връща се към заглавния и казва: "Ама ние още нямаме отговор на въпроса защо е толкова популярна?!?". Предлагам й или да сменим подзаглавието, за да отговаря на наличното, което ще се включи, или - да потърсим и включим причините за популярността й. Интернет бързо дава 3-4 причини за успеха й до второ място след футбола ...
Важното е, че детето мисли и не спира да се самопроверява
Казус 3: Има едни 13 правила в първоначалния вариант на играта. Малката силно напира да ги вкара. Моя милост изобщо не вижда смисъл от тях- сложни са, скучни са и ... не носят тръпка в презентацията. Детето се колебае, защото си мисли, че няма информация, а все пак нали едни 6 слайда трябва да се запълнят... Но след като й подавам нови факти, се съгласява да отпаднат.
Междувременно й предлагам да включи информация за промяна на едното правило и причините за това. Тя в прав текст си казва, че не го разбира това. След което спира всички мои идеи да й дообясня: "Госпожата ни каза да пишем само за неща, които разбираме и можем да представим, а не да са сложни и неясни"
Шапки долу за госпожата, метода на обучение и логиката, която продава на младите малки глави ...
Как да не им се радва човек как ги правят стабилни осъзнати хора децата, с ясна позиция и готовност да си я бранят аргументирано, когато по-глупави възрастни се объркат и опитат да им усложнят живота преждевременно.
А за това как може 10-годишно дете да пише почти безгрешно нови непознати му думи на английски ... това е друга дълбока тема. Защото едно време и на мен много ми спореше и водех по най-добри диктовки на английски в училище и с непознати думи, но това поколение мултиезиково сега ... не е честно някак колко лесно им идва от средата и света в движение
- Cliff_Burton
- Дзен-лунатик
- Posts: 259
- Joined: Fri Jan 09, 2009 4:02 pm
- Location: ДАО
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 76 times
- Contact:
Re: Образованието
Привет чобити. От родителски кооператив "Слънчева пътека" Велико Търново се опитваме да въведем Монтесори обучение. До момента сме направили голяма част от материалите сами и сме купили някои неща. От вчера децата се забавляват в новата среда, но все още имаме нужда от немалко материали, които да се сменят на ротационен принцип. Пуснали сме кампания за дофинансиране, така че ако някой прецени, че може да помогне ще съм много благодарен. Освен директно с пари може да помогнете и с контакти, разпространение на информацията или материали втора ръка
Last edited by Кал on Thu Jun 21, 2018 9:54 am, edited 1 time in total.
Reason: премествам + преименувам
Reason: премествам + преименувам
PEACE & LOVE
- frog
- добромет
- Posts: 3265
- Joined: Mon Nov 19, 2012 12:27 am
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 856 times
Re: Тема за искане и даване на помощ
Митко, материалите какви могат да бъдат в такъв случай?Cliff_Burton wrote:Освен директно с пари може да помогнете и с контакти, разпространение на информацията или материали втора ръка
- Cliff_Burton
- Дзен-лунатик
- Posts: 259
- Joined: Fri Jan 09, 2009 4:02 pm
- Location: ДАО
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 76 times
- Contact:
Re: Тема за искане и даване на помощ
Ами те са в различни категории - сензорика, езиково обучение, математика, наука, приложни умения и т.н... Като за всяка категория има различни материали, следващи принципите на обучение. Ето тук или тук са дадени категориите и може да се разгледат по категория. Цените са леко стряскащи и заради това по-голямата част от нашите неща са правени ръчно от родители от кооператива.
П.П. Благодаря за дарението от снощи, на 99.9% съм сигурен, че е някой от тук
П.П. Благодаря за дарението от снощи, на 99.9% съм сигурен, че е някой от тук
PEACE & LOVE
Re: Тема за искане и даване на помощ
Миташки, предай на мамите или и на двигателите за материали татковци - да си свалите това - то е помощно, но за по-нататък (далеч над 5 годинки
И не е сензорно въздействащо особено, ама толкоз
http://danubebox.org/bg/version-bg
И ако искате още такива по-натам - ucha.bg - регистрация и сваляне безплатно на разни много.
Инак мога да ви дам 1 Дунавски пакет на хартия, да си ползвате като пораснете.
И да, много може да са добри монтесори материалите, обаче цените им са също толкова много безобразни
И не е сензорно въздействащо особено, ама толкоз
http://danubebox.org/bg/version-bg
И ако искате още такива по-натам - ucha.bg - регистрация и сваляне безплатно на разни много.
Инак мога да ви дам 1 Дунавски пакет на хартия, да си ползвате като пораснете.
И да, много може да са добри монтесори материалите, обаче цените им са също толкова много безобразни