Фрагментарността като художествен похват

Обсъждаме лични художествени текстове и споделяме идеи за разхубавяването им.
Post Reply
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Фрагментарността като художествен похват

Post by Кал »

Разгеле! Намерих го!
На 01.02.2005 във форума на „Ефремов“ [url=http://sf-sofia.com/forum/index.php?p=2925&rb_v=viewtopic#p2925]Кал[/url] wrote:Ако за 'кона все още съм във форма, бих могъл да кажа няколко думи за разказа "Опит" на Димитър Риков, като пример за употребата на фрагментарност за постигане на художествен ефект (а и като образец на проза от световно ниво, писана от млад Бг автор :)). Прави ми впечатление, че много от нашите читатели на фантастика нямат готовност да оценят такъв подход - и съответно да го използват, за да изследват себе си; а сам аз откривам в него огромен потенциал за постигането на себепознание от страна на читателя.

В представянето ще направя връзка със Зелазни и други автори, ползващи фрагментарността и недоизказаността като целеви художествени средства (за момента Вальо ми даде идея за Банкс; Мурасаки трябва да го проверя, както и да понапрегна памет за други Зелазноподобни автори; помагайте и вие!). Няма да правя връзки със собствените си Въображаеми.

(Няма бе... обещававам. :) Освен това обещавам да отнема максимум 30 минути + въпроси от участниците. Никакви 3-часови изпълнения ала Зиндел на Таласъмия 2003...)

...отдавна съм се отказал да говоря за Зиндел устно.)

* Човек се учи, докато е прост.*


...Ей, щях да забравя най-важното: бих говорил за "Опит" само с изричното позволение на Митко. Още по' бих се радвал да се съгласуваме с него предварително (иха! даже автограф ще си поискам! :)

...И още по-важното: За к'ъв ни е да слушаме за някакъв си лит. похват, фрагментарност-мармортарност?

-> Фокусът няма да е в/у чисто лит. функция на фрагментарността, а в/у способността й да създава усещане за чудо и да провокира собственото ни въображение, археологически, детективски и други изследователски наклонности и... абе, сега не мога да обясня другото, но имам 3 месеца да се подготвя. :) Няма да има сухи теор. трактовки - обещавам го с цялото си сърце. Темата е дълбоко свързана с фантастичното въобще.

* Човек се учи, докато е човек. *
Тъжното е, че записките ми от самата презентация са безвъзвратно изгубени... май?

Но поне „Опит“ няма да се изгуби никога... :D
Post Reply

Return to “Писателска работилница”