Звукозаписи от работилнички по време на Фестивала на образованието с автори, отличени в Копнежа за ученическо творчество:
- Ралица Петракиева
- Петя Богданова
Нова серия работилнички (март+ 2012; януари+ 2013)
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Нова серия работилнички (март+ 2012; януари+ 2013)
С Илка през август работихме по един неин пътепис. С разрешението ѝ публикувам редакциите.
Нещо полезно открихте ли? Радвам се, като споделяте.
Нещо полезно открихте ли? Радвам се, като споделяте.
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Нова серия работилнички (март+ 2012; януари+ 2013)
Редакции на „Елфическа песен“
„Елфическа песен“ е един от разказите, включен в антологията „За спасяването на света“ – и публикуван за първи път още преди десетина години. С разрешение на авторката споделям редакциите, които направихме в новата версия, плюс избрани части от обяснителната кореспонденция.
Някои от редакциите са в отговор на предложения от участниците в лятната писателска работилница в Китен. Благодарим.
„Елфическа песен“ е един от разказите, включен в антологията „За спасяването на света“ – и публикуван за първи път още преди десетина години. С разрешение на авторката споделям редакциите, които направихме в новата версия, плюс избрани части от обяснителната кореспонденция.
Някои от редакциите са в отговор на предложения от участниците в лятната писателска работилница в Китен. Благодарим.
На 15.08.2013 Кал wrote:Ели (:
Тук слях две от трите вълни редакции, които правя по принцип –
смисловите и структурните редакции. Виж поясненията тук:
http://choveshkata.net/forum/viewtopic.php?f=47&t=624
Ти си на ход. :) Моля ползвай коментари и track changes (знаеш ли
как?). И питай, ако има неясно.
Чобик)
На 30.08.2013 Елена Павлова wrote:Гх, добрах се най-накрая и до "Елфическата песен"... или поне й заделих 15 минути.
По коментарите, отзад-напред и донякъде безредно прескокливо; съвсем нарочно ти го пиша в мейл, за което се извинявам:
абсолютно съгласна съм, че Безар обиква Сета не просто като приятел (и любовта не се крие във външната красота непременно). Макар че за последният извод, чисто философски, хххх години по-късно съм далеч по-цинично настроена и по-скептична. Но, за нуждите на разказа, да речем, че е възможно елфът да се привърже към обикновено момиче и да го заобича.
Той й поднася "дара" си, защото знае, че тя ще умре. Според мен обаче осъзнава, че наистина, искрено, сърдечно я обича едва когато тя умира. РЕАЛНО това е голямата дупка и куцо място на разказа и именно този му участък е зверски окепазен, но си признавам, че не съм сигурна, че мога да си го оптимизирам. Ще седна да помисля събота и неделя върху някакви частични оптимизации, които да не изискват цялостно пренаписване, да видя дали мога или не мога.
Що се отнася до околната среда, това, което не е директно споменато (а може би трябва) и което също е, ъъъ, доста окепазено, е по-скоро фактът, че на елфите не им е известно да има други магически същества (ако има) - всичко друго са фантазии и фантастика. Ще се опитам да оптимизирам и това, да го вметнем някъде.
Относно коментар 23: честно казано не знам колко време държат човек преди да го изключат, трябва да се провери. В случая със сигурност отговорност носи майката, така че тя решава и от тази гледна точка няма значение датата (ако иска да е на НГ, що пък не...), но датата няма значение за книгата. Както и да е, поне диагнозата, операцията и последствията подлежат на лесно оптимизиране:), интернет е голям и инфото дебне отвсякъде, не сме 2000 и балканската война.
Коментар 22 е чудесен, абсолютно честно не съм се сетила, ЩЕ фигурира като съавтор Сета.
Между коментари 19 и 20 е другият доста прецакан момент на разказа; не, не мога да цитирам поеми, защото ще го прецакам съвсем... като цяло идеята е, че поезията и "правенето на любов" са едно (и неразделно) цяло за елфите и са основата на тяхната магия, доколкото изобщо съществува това нещо; както и че това е моментът, когато благодарение на собствения си дар Без най-сетне осъзнава, че Сета в действителност е красива за него самия... и че наистина я обича... нещо такова. Понятие си нямам как може да се оптимизира тази работа. Особено така, че да не е банално и особено така, че да се запази "детинският" тон и изказ. БТВ, в гимназията трябва да са и двамата, 16-17 или някъде там, да не е съвсем порно с непълнолетни. Предполага се, но няма как да се каже в прав текст, че част от традиционното обучение на елфите е по, ъъъ, секс-поезия... та нормално да се е повъргалял с братовчедка си. Без ЗНАЕ какво поднася на Сета. Проблемът е, че въобще не съм обяснила на читателя и цялото това нещо идва на четящия като удар с мокър парцал по главата.
Коментар 17 - ДОТУК - е маркер, вероятно от собствения ми превод, сори, не съм и видяла, че е в текста.
Коментар 16 - гербери; имаше някаква символика с цветята, трябва да проверя кво беше
Коментар 15 - съгласна, ЕКО; трябва повече да се пише за книгата - ще видим може ли да се оптимизира и това.
... коментар 12 - ми то всъщност повечето сценарии по Шадоурън и други такива игри звучат горе-долу така:), та концепцията не бяга много от истинтаа, стилистично поне.
Коментар 10 и други, етническите сравнения - принципно си прав; вероятно съм имала нещо наум по онова време, но нямам никаква идея какво е било, ако изобщо съм го имала. Ще трябва да се махнат етническите задълбавания и (може би) все пак да се използва сравнението с недъзи; ще изровя от пощата размислите по ТАЗИ тема и ще видя какво конструктивно може да се изрови и може ли изобщо да се ползват. От друга страна, да си елф е като да си от друга народност, от малцинство, което се мъчи да опази културата си... ох.
Коментар 9 и други - фантастичните същества. Не помня какво не можеха да правят лепръконите, ще проверя, но имаше нещо с цветя; мюсюлманите не ядат свинско... Предполагам, в действителност, трябва оптимизация на факта, че Без е кажи-речи обсебен от другите несъществуващи магически същества и хем нарежда (за себе си) елфите сред тях, хем би искал да е нещо друго, а не себе си, хем...
По коментар 5 - според мен няма за ОПС, но пък може и да си прав, става бая тежичко с тия му размисли за етническата принадлежност. Хм. (добре дресирана, нали така казах? Веднага тръгвам да търся ЗАЩО си прав и да се самоубеждавам, а не да търся защо НЕ СИ и да се запъвам... не винаги е полезно)
По коментар 2: таковата, ако му растяха бивници, щеше да фъфли и да му стърчат в полезрението:), острите уши не ги вижда.
По коментар 1 - еми прав си, от КНИГИТЕ на Толкин трябва да е.
(...)
Както и да е. Целият този словесен порой идва да потвърди досегашното ми мнение, че разказът е доста окаян и всъщност има нужда от много промени и оптимизация, не "само и единствено" осъвременяване... Но да видим какво ще се получи, ако се постарая да държа промените на минимум.
На 31.08.2013 Кал wrote:(...) не знам дали се усеща при толкоз много коментари, но: имай
предвид, че разказът ПРОДЪЛЖАВА да избива сълзи на читателите си.
Тествах го върху шестима таман на писателската работилница в Китен.
Работи. :)
Та – промени на минимум е добра стратегия. Иначе току-виж сме се
озовали със съвсем друг разказ. Дето ще трябва да го оценяваме
наново... :D
Елена Павлова wrote:And, as promissed... извадки от старата кореспонденция и основната причина да смятам разказа за прецакан и да забия в преработката му:
2. От какво, да му се невиди, бягат и се плашат елфите, та толкоз държат хем да си съхранят расовото наследство, хем да не се разкриват по никакъв начин на хората... и как въобще са им организирани "защитните механизми" и обществото като такова.
По туй второто вероятно си струва да се хвърли малко брейнсторминг, защото си остава да си виси във въздуха като убеждение на елфите, което няма доказателства в реалността: вещици, инквизиция и прочие, ама за гонения над ЕЛФИ никой не е чувал...
... освен това може би блокът по преработката е временен, като чета какво съм била замислила и как съм се закучила, т.е. може би може да се продължи, но това не ни касае КЪМ МОМЕНТА.
--
пак откъс от писмата: Хм. Мразя да се съобразявам с расово-етническата толерантност, но съм съгласна, че в случая се налага да се, тъй де, почисти тази част. Проблемът е, че замяната с високи/ниски и късогледи не е равнозначна. След дълъг размисъл какво съм искала да кажа преди 101 години стигам до извода, че ВСЕ ПАК съм искала злобно да кажа, че да си бял у Щатско или където и да е е по-добре. Може би подходяща замяна е нещо от рода на
Some people are born with heart problems, some - with minor disabilities or just unlucky/jinxed.
Пак е достатъчно, тъй де, нетолерантно казано:), та даже можем да махнем minor и ще е хептен злостно, хихик.
--
Мисля, че такава заигравка вместо етническа ще е достатъчно "убедителна", а бивните на орките, жаждата за кръв на вампира и превръщането на върколака могат да се пишат увреждания съвсем лесно.
Елена Павлова wrote:В синьо са новите/коригирани текстове, в червено са авторски вметки и размисли, и за дописване едни елементи в скобки.
На 01.09.2013 Кал wrote:Вървим напред. :)
Ориентираш ли се? Въпроси?
Кал wrote:2013/8/31 Elena Pavlova :
> And, as promissed... извадки от старата кореспонденция и основната причина
> да смятам разказа за прецакан и да забия в преработката му:
> 2. От какво, да му се невиди, бягат и се плашат елфите, та толкоз държат хем
> да си съхранят расовото наследство, хем да не се разкриват по никакъв начин
> на хората... и как въобще са им организирани "защитните механизми" и
> обществото като такова.
> По туй второто вероятно си струва да се хвърли малко брейнсторминг, защото
> си остава да си виси във въздуха като убеждение на елфите, което няма
> доказателства в реалността: вещици, инквизиция и прочие, ама за гонения над
> ЕЛФИ никой не е чувал...
> ... освен това може би блокът по преработката е временен, като чета какво
> съм била замислила и как съм се закучила, т.е. може би може да се продължи,
> но това не ни касае КЪМ МОМЕНТА.
Аз имам „читателски хипотези“ по тоя въпрос – но предпочитам да
работим по текста, отколкото да ги обяснявам. С една дума: бягат от
-славата-. ;)
За „политическата коректност“ съм с теб от самото начало (и аз помня
писмата ни тогава) – но в новия вариант сме удовлетворили и търсещите
такава. Да караме нататък сега.
До участниците в лятната писателска работилница Кал wrote:Ако ви е любопитно – вижте докъде стигнахме с „Елфическата песен“.
Може да пращате предложения и въпроси по всяко време. Ако пък ги
пратите до другия уикенд – даже може да ги вкараме в новите версии...
:D
(Готвим разказа за една антология, която ГОРЕЩО ви препоръчвам. И
нямаме време да се чудим и маем...)
Чобик)
П.П. Умишлено изпускам 3-4 имейла от Ели, разясняващи света на Безар и
логиката на историята. Искам до последно да се чувствате като
странични читатели, без „вътрешно инфо“. Само така може да забележите
сериозни пропуски и противоречия. (Аз, след прочитането на въпросните
3-4 мейла, вече съм „замърсен“ – не съм сигурен кои подробности ги има
само в „бележките“ и кои сме успели да ги втъчем в историята...)
Елена Павлова wrote:(...) Онова изречение с ателието просто така ми прозвуча по-добре, няма проблем да го върна.
Ще разкарам лепръконите, така и не намерих (набързо) какво свързано с цветя има за тях.
На 03.09.2013 Елена Павлова wrote:Едно предложенийце за вметка.
Кал wrote:Сцената е добра за показване как Безар впечатлява Сета. (И обяснява
защо би го нарисувала с лък накрая – БЕЗ да вкарваш оня тъй дразнещ те
лък. :)
Все още обаче трябва да видим как Сета впечатлява Безар – нали така?
На 27.09.2013 Елена Павлова wrote:(...) признавам, че не успях да измъдря нищо знаменателно по въпроса, освен че може би по-готино ще се получи, ако обърна сцената-вметка с лъка: Сета да предложи Безар да използва тетивата и връхчето за стрела, той е твърде заплеснат по съвременните технологии. Мнение, моля?
При всички случаи ще успея да спретна вметка за групата с орките (там дето трябва плънка-разговор), но не съм убедена че може да има някакво чак пък особено специално влияние Безар да хареса Сета. Ще видим де.
На 02.10.2013 Елена Павлова wrote:Ммммм, нещо такова?
Не успях да се оправя с трак чейнджис-ите; явно проблемът е в моя уърд, не в самото проследяване - уж ги записва, уж траква; когато отворя, няма ги и не ги траква... майната им.
Има /вложка/ и /край вложка/, плюс няколко много малки промени в червено.
Вложките са общо три - обърната сцената с лъка, още една по-голяма и една малка почти веднага след нея. Имам чувството обаче, че прекалявам в стремежа си да ги направя "полезни", та накрая стават хем прекомерни, хем безполезни.
Фръгни едно оче, моля - права ли съм или съм на прав път?
На 03.10.2013 Кал wrote:Връщам ти и със стилови редакции тоя път – ориентирай се за акронимите оттук:
ЛИНК
Не се тревожи за Track Changes - ще ги мъчим по-сериозни при следващия
текст. ;) Сега само одобри каквото ти харесва от моите; а където нещо
променяш, слагай в цвят.
И... мисля, че сме почти готови.
Елена Павлова wrote:Ммм, като цяло съм съгласна с всичкото.
По коментар 4 - мда, вече е навлязло в езика, нека си е RPG - тогава, когато е писано... както и да е.
По коментар 5 - направо да махнем изречението? Не е важно КАК се облича, а че мацките си падат по елфическия му вид.
коментар 6 - не е умишлено.
по коментар 7 - италик е станало, щото е някакъв чейндж и е атрък от преформатиране явно; при мен не е, поне вкъщи.
Коментар 12 и 13 - това, което гледат, е скица. Може "рисунка".
17 - всъщност е без значение дали е изненадващо или не. От друга страна, подозирам, че тук влиза в действие, подсъзнателно или не, фобията ми от докосване: definately not touchy-feely, така да се каже, и с времето се влошава, естествено. В случая може би придавам прекалено голямо значение на разменени/споделени докосвания, което не е било от такова значение преди (Сета целува елфа по бузата примерно, той не се трогва особено - туй писано преди 12 години, естествено).
Какво ти звучи по-добре от горещите пръсти - по-пълноценен допир, примерно по-откровено да потрие опакото на ръката си в кожата на гърлото му? Или може би той да реагира на докосването: да се стегне/да се потърка в ръката й/да направи нещо друго?
18 - таковата, коженото шнурче е тетивата. Проверено в чичо гугъл, правят се и достатъчно често се носят такъв тип огърлици; кожата на шнура е така обработена, че остава гъвкава. Може би трябва да се вметне в по-директно изречение, че шнурчето е тетива?
21 - целият лък трябва да е гъвкав, дървото също се огъва
27 - ъъъ, СЕТИ, да. Може би е малко прекалено. Изречението въобще няма да пострада, ако целият епитет падне.
28 - за Щукването ето тук - http://rechnik.info/%D1%89%D1%83%D0%BA% ... 0%B0%D0%BC; бягството е първичното значение
33 - за цената си прав, най-добре да изчезне петачката и да стане петдесетачка, че то и букетите като цяло у Щатско не са евтини... или просто да изкрънка малко пари от баща си и без обяснения.
За значението на цветята - има нещо такова; но то подозирам, че само ти си човекът, който се е запитвал досега защо се сменя орхидеята с гербер и ще продължим да сме си единствените двама или макс трима, които се питат и защо се заменя с ирис...
36 - мхм. "Майка й щеше да дойде всеки момент" и готово. Тя така си и идва де.
37 - оки, по-яко е, съгласна съм. Просто ми е някак си... недостатъчно. Имам чувството, че трябва да... направи още нещо, не знам какво. (фобията за докосване в действие). Притиска я по-силно към себе си, може би? Хм.
Примерно:
Какво ли не бих дал да съм вампир или върколак, да мога да я ухапя и да я излекувам. И ние, елфите, сме магически същества, но силата ни е в друго... така че просто я притиснах по-силно към себе си и се наведох да прошепна в ухото й:
- Обичам те!
---
Нещо такова? С такава заигравка с финалния рефрен?
38 - мда, малко е дървено, но пък... Примерно така:
Колко струва един писател, ако не си прилага щедро въображението и в живота?
42 - опасявам се, че си е чернодробен шънт. Пардон, шунт - което пак нищо няма да говори на хората, но то и спина бифида вероятно нищо не им говори. Да го сменим със синдром на Даун примерно? Горе използвам аутизъм за пример. "Увреден черен дроб или саката ръка" също става, но някак си ми нарушава поетичната стъпка в главата, което не е знак за нищо де.
Ми май това е по коментарите.
Щеш ли внимателно да аксептнеш чеинджовете и т.н., да не се омаже нещо във файла?
Кал wrote:Последни мънички щрихи. :)
(„Кутсузлията“ не посмях да го приема без изрично одобрение.
Специфична дума си е.)
Елена Павлова wrote:С две ръце съм за кутсузлията и всичко останало, включително краткия изказ. И повторението не ме дразни на силата-силно; смислово няма общо.
Като цяло май не е лош вариант или поне е значително по-добър от предишния. За което супер мерси:)
... финализирания вариант – направо в антологията. ;)Кал wrote:Ето го финализиран. Ако няма да го закачаш повече, пускам го към коректорите. :)
Аз този вече го харесвам толкова, че ще го ползвам да дръпна струните
на един-две по-млади приятел(к)и, които само вампири са им в
главата...
*хихи*К
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Нова серия работилнички (март+ 2012; януари+ 2013)
Утре и вдругиден ще направя две работилнички с отличени участници в новия Копнеж за растящо творчество:
Ако искате да присъствате като слушатели – моля да ми пишете до довечера, за да ви пратя текстовете за обсъждане.Яна, Ели, здравейте!
Работилничката с Яна ще започне утре (събота), в 16:30 – среща пред
Happy на бул. Пенчо Славейков 12-14. Ще говорим за „Съдба“.
(Ако вали, ще се скрием в квартирата ми – тя е отсреща.)
С Ели ще си говорим за „Коледно дърво от гората“ от 11 часа в неделя,
пак на същото място.
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Нова серия работилнички (март+ 2012; януари+ 2013)
16.12.2017: обсъждане на „Тя не е по-добра“ с Мария Гаралова, един от отличените участници в Копнеж за растящо творчество 2017
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact: