Posts toplist
Rating posts
-
- Post
- Been thanked
- Author
- Rating
-
-
Fri Feb 01, 2019 4:17 pm Re: Тема за коректори Fri Feb 01, 2019 4:17 pm Re: Тема за коректори
Тоя път използвам форума, за да си задам коректорския въпрос. (Едва се сдържах, НО не пратих мейл. Йей!)
Защо в изречението:
Нещо, което вие май не сте разбрал
глаголът (по-точно, миналото деятелно причастие) не е съгласуван(о) по число с местоимението? Няма значение, че в случая става дума за един човек; при учтива форма глаголът трябва да е в множествено число. По род се съгласува само прилагателно: "Вие май сте неосведомен/а."
Прилагам и линк с правилото, който Кал вече е виждал, но явно не счита за меродавен в случая. Защо?
https://pavlinav.wordpress.com/2010/12/27/%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BD%D0%B8-%D0%BB%D0%B8-%D1%81%D0%BC%D0%B5-%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%BE-%D1%81%D0%BC%D0%B5-%D1%83%D1%87%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8-1/
Прегледах и други сайтове и всички са единодушни... освен един, който цитира правилото вярно, но дава грешен пример, което отдавам на недоглеждане на съставителя на материала.
Дори се коментира по-рано тук в темата:
Според новия речник учтивите форми не се ли водят по правилото, че ако думата (глаголът) завършва на "л", се добавя едно "и", а във всички останали случаи окончанието се съгласува с рода на подлога?
Да не би междувременно да е въведено ново правило?
Благодаря за вниманието :) - 3 Been thanked
- Dess Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Feb 18, 2019 12:10 pm Re: Наука Mon Feb 18, 2019 12:10 pm Re: НаукаIn [i]Political Philosophy: Fact, Fiction and Vision[/i], Mario Bunge wrote:Art must pass the test of time; science must fail it, for the world it tries to understand keeps changing.
- 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sun Mar 10, 2019 2:11 pm Re: Културни събития Sun Mar 10, 2019 2:11 pm Re: Културни събития
Ехееее! Кеф! Познавам трима от финалистите. Кеф! С риск да ме изритат от вкъщи ще взема да дойда.
Аз се излагах януари месец с един разказ който започнах да мисля 48 часа преди крайния срок и не умрях докато го четох праед публика. Много забавно преживяване. - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Thu Sep 12, 2013 9:57 am Re: Цитатите, които ни създадоха Thu Sep 12, 2013 9:57 am Re: Цитатите, които ни създадоха"Why don't you let people see the good in you?"
"Because when people see good they expect good. And I don't wanna have to live up to anyone's expectations."
-From some silly TV show - 3 Been thanked
- AllyVRK Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Sep 23, 2013 9:59 pm Re: Не-културни събития :) Mon Sep 23, 2013 9:59 pm Re: Не-културни събития :)
БЕЗПЛАТЕН УРОК ПО САЛСА ЗА ДЪРВЕТА ;)
Наистина препоръчвам. Не съм тук, инак смятах да отида и се раз-дърве-я ...
И понеже е Фейсбук събитие, а знаем, че не всички виреем там, нека мераклиите без ФБ да опитат да се запишат с каквото се изисква и ... по телефон. Ето един: Sofia - 088 670 7804
===========================================================================================
Събота, 28 септември, 16-17 ч., Орлов мост (но не пише где точно...)
Постоянно срещам хора, които много харесват танците и биха се занимавали ако... нямаха убеждението, че са (цитирам): АБСОЛЮТНИ ДЪРВЕТА, С ДВА ВЪРЗАНИ КРАКА, СБЪРКАНИ С ТАНЦИТЕ, МУЗИКАЛНИ ИНВАЛИДИ, СПЪНАТИ ПО РОЖДЕНИЕ, СЛОН В СТЪКЛАРСКИ МАГАЗИН и ГЕНИАЛНИ ТАНЦЬОРИ с ирония в гласа ;-)
Този урок е предназначен за вас - хората, които си мислите, че нищо не разбирате от танцовото изкуство и не бихте могли да усвоите нищо от него.
На урока:
• ще бъде обяснявано и показвано още отпреди А и Б на салсата (понеже много хора се страхуват, че това е нещо много сложно, понеже не вярват, че могат да го научат)
• ще може да задавате всичките си въпроси и да ви се обясни лично (понеже много хора се страхуват, че нищо няма да разберат като им се обяснява)
• ако се мотате некоординирано, никой няма да ви се смее (понеже принципно това с мотаенето всеки начинаещ го прави, но някои хора си мислят, че са безнадеждни)
• няма да е проблем ако не успеете да усвоите нищо (понеже това е малко вероятно, но повечето хора се плашат от очакванията на другите)
Всички желаещи нека:
1. ДА РЕЗЕРВИРАТ ПРИСЪСТВИЕТО СИ
Но не само като отбележат на страницата на събититето, че ще дойдат, но и като изпратят лично съобщение НА СТРАНИЦАТА на SANGRE CALIENTE Dance&Self Development Centre с име, фамилия и години. Както и да напишат същото за всеки допълнителен човек, който искат да доведат със себе си. Чак тогава ще получат отговор в съобщение с потвърждение, че могат да заповядат, както и точния адрес на събитието. Ще ви бъде отказано присъствие само в случай, че групата надвиши 20 човека, но в такъв случай ще ви бъде предоставен друг шанс да се включите на повторен такъв урок, организиран специално за тези, които ще се запишат последни. Всеки, който е получил потвърждение за присъствие в съобщение, може да заповяда на посочения адрес.
2. ДА СИ НОСЯТ ЧИФТ ЧИСТИ И УДОБНИ ОБУВКИ
Токчетата за дамите не са задължителни, особено ако обувките не са специално изработени за салонни танци.
ЖЕЛАЕЩИТЕ ДА ПОСЕЩАТ КУРСОВЕТЕ ПО ТАНЦИ в нашия Център за себеразвитие чрез танц трябва да си оставят допълнителни 20 минути след отворения клас, за да им бъдат разяснени условията за записване.
Заповядайте и поканете всички весели ДЪРВЕТА, които познавате!
ВСИЧКИ СА ДОБРЕ ДОШЛИ! :-) - 3 Been thanked
- Люба Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Thu Jul 25, 2019 7:37 pm Re: Тема за искане и даване на помощ Thu Jul 25, 2019 7:37 pm Re: Тема за искане и даване на помощ
Аз подписах петицията и с удоволствие ще даря 10 лв. Знам, че не е много, но се надявам, че ще са полезни в комбинация с други дарения. Още не съм си взела едни пари от мъдруването (не поради грешка на ЧоБи, а защото все попадам на служители, които не знаят как се открива сметка), така че, ако може, вместо да ги превеждам, приспаднете ми ги от тази сума. Дано всичко се оправи. Стискам палци <3 - 3 Been thanked
- Vessey Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sun Aug 11, 2019 3:37 pm Re: Образованието Sun Aug 11, 2019 3:37 pm Re: Образованието
Не харесвам стигмата над технологиите. Омръзна ми с технологиите хората (в частност учителите и МОН) да извиняват своята некомпетентност, незаинтересованост и неадекватност към съвременните нужди на децата и общността в цялост.
Технологиите са като вилицата, те са инструмент (симптом), а не първопричина.
Отдавна мечтая за адекватност на образователната система...
Липсва ми ънскулинга и ми е мъчно, че на този етап нямам родителсия капацитет да се върнем към него. ех... - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Tue Jan 07, 2014 4:57 pm Re: Образованието Tue Jan 07, 2014 4:57 pm Re: Образованието
Пресподелям нова вест покрай домашните ученици в България:
http://bgreformer.wordpress.com/2014/01/05/ - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Tue Feb 11, 2014 1:58 am Re: Любимите компютърни игри Tue Feb 11, 2014 1:58 am Re: Любимите компютърни игри
За игрите все още имам твърде малко за казване (макар че от 2 седмици имам Xbox и започвам да откривам геймъра в себе си), обаче мярнах името на Джейн Макгонигъл и, ентусиазирано пърхайки и подскачайки на място, ще допълня за онези, които не знаят, че мацката има една страхотна книга от 2011-а, Reality is Broken , която силно препоръчвам. Ако не друго, поне някой като реши да ви мели на главата колко е безсмислено и вредно любимото ви хоби, можете да го съсипете с доводи, че не е прав. :D Общо взето, там се обясняват същите неща като от споделеното в поста по-нагоре видео, но доста по-подробно и с резултати от изследвания разни.
Какво да ви кажа, трудно се съсредоточавам върху нехудожествени книги, а по времето, когато я зачетох, бях изиграла до край около три игри (въпреки че винаги съм се кефела на игрите като цяло), а в момента половината ми все-още-недописана дипломна работа се базира на тази книга. :mrgreen: - 3 Been thanked
- Triumpha Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Thu Sep 25, 2014 1:05 am Re: Конкурс за фентъзи разказ „Послания от Изток“ Thu Sep 25, 2014 1:05 am Re: Конкурс за фентъзи разказ „Послания от Изток“
Ади, имаш си илюстрация за чудо и приказ...
А на Ели носи тоооооолкова настроение... Ех. Отдавна не се бях носил и аз така.
Благодаря, подбиращи вълшебници. - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
- 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
Sat May 16, 2020 11:56 am Re: ФантАstika 2019-20 Sat May 16, 2020 11:56 am Re: ФантАstika 2019-20
По повод "Погребаният свят:
Цялото е излишно. Добре де, добре. Аз бих го орязала ей така:
Вгледа се в огледалото. Бе това, което искаше да бъде. (ПНК) Разкошна руса коса, идеално пригладена на челото и тила (???) – нямаше грешка (К). Стилна прическа (това вече го обсъдихме), перфектен бюст, тънък като монета (Ш) кръст, изкусителен (СКИВ - освен ако героинята не намира собствения си задник за изкусителен?) задник – тя просто си знаеше цената (???).
Опитах да следвам редакторските съкращения на Човешката, обаче не можах да се сетя как маркираме фрази, които просто ме озадачават до степен да не знам какво иска да каже авторът. Спрях се на "???".
Получава се нещо такова:
Вгледа се в огледалото и се усмихна. Разкошна руса коса, перфектен бюст, тънък кръст, дупе шлифовано с многобройни клякания във фитнеса, напомпани бицепси. Да, тя бе готова да рита задници.
Опа, поувлякох се...
В този откъс, между другото, аз истински жени не виждам. Във връзка с разговора ни за англоезичния алманах, това е перфектен пример за ситуация в която ми нагарча от male gaze и имам нужда да си взема почивка. На Джим Бъчър му трябваха седем книги преди да ми писне, този автор го постигна с един параграф - впечатляващо.
Сега ще ми кажеш, че е писан от жена и ще ме хвърлиш в тъча.
ЕДИТ: Честна дума, не мога да спра да мисля за този откъс - и ако целта на изкуството е да те накара да се замислиш, може би все пак авторът тук се е справил блестящо?
На второ прочитане, не ми харесва този "перфектен бюст". Какво точно значи "перфектен"?
Втори вариант за редакция:
Вгледа се в огледалото. Коса, бюст, кръст, задник. Всичките ѝ части си бяха на мястото. - 3 Been thanked
- Gev Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Jul 01, 2020 12:54 pm Re: Конкурс „Изгревът на следващото“ Wed Jul 01, 2020 12:54 pm Re: Конкурс „Изгревът на следващото“
Всъщност имам, да. А дали съм безпристрастна могат да кажат останалите 10 (!) членове на журито, които четат абсолютно анонимно.
Мда... За жалост ще е трудно да избутам „моите“ хора на призови места, но ще се постарая, естествено! - 3 Been thanked
- Dess Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Tue Jul 21, 2020 8:47 pm Re: Труд и творчество Tue Jul 21, 2020 8:47 pm Re: Труд и творчество
Международен конкурс “ Иван Бързаков“, 2020
Тема:
“ Страданието и изгнанието – както в чужбина, така и в собствената родина“
Краен срок:
01.10.2020
Резултати:
Точната дата ще бъде съобщена на фейсбук страницата на Сдружението до 20 ноември.
Възраст:
всякаква
Вид творба:
разказ, стихотворение, есе или книга
Формат:
Всеки автор може да участва само с един материал в жанр по избор.
Наградата се печели еднократно, от живи автори.
Наградите се определят единствено на базата на високо художествено майсторство и експресивност по темата.
Материалите се приемат най- късно до 01 октомври на електронен адрес : professorbarzakov.konkurs -в- abv.bg
Награди:
Дават се две парични награди от: 700лв и 300лв; няколко отличия или грамоти за участие.
Повече информация: Тук
Ради
ПП: Май това е конкурс за Миро Моравски и "Невидена река". - 3 Been thanked
- радина666 Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sat Dec 20, 2014 9:21 pm Re: За Филмите и Хората... Sat Dec 20, 2014 9:21 pm Re: За Филмите и Хората...
Вили, благодаря ти че зачекваш темата за британския сериал Behind Human защото и аз съм потресен от тоя сериал. Загледах го в момента, когато бях решил че вампирската тема е като проказа върху тялото на фантастиката и... бях сразен направо в сърцето. Образи, искренност, всеотдайна игра на актьорите, истински нравствени дилеми! Според мен, това е образец на това, което наричам "етическа фантастика" - когато фантастично прониква в най-дълбоките слоеве на етиката и хвърля светлина върху тях! И свърши, както се пее в една песен на Бийтълс "добрата стомана се чупи изведнъж"!!! Когато американците започнаха своя версия, просто не можах да си наложа да го загледам - струваше ми се като подигравка с трагедията, която изживях в британския сериал. Едно толкова истинско нещо не може да има два живота! - 3 Been thanked
- Nasko Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Fri Nov 20, 2015 1:42 am Re: Аниме-й! Fri Nov 20, 2015 1:42 am Re: Аниме-й!
Има-няма година и половина, откакто го изгледах това, не знам защо чак сега го споделям, но това е второто аниме след Ghost in the Shell, от което ченето ми дрънна в пода. (Което не е трудно, предвид че съм изгледала всичко на всичко четири анимета от край до край :D) Така де, Psycho-pass. (кхъм, PSYCHO-FUCKIN-PASS!!!) - https://en.wikipedia.org/wiki/Psycho-Pass. Киберпънк, за съжаление, само един сезон (някога някъде четох, че ще правят втори и видеоигра, дано се окаже истина); историята се върти около правна система, контролирана от изкуствен интелект, който следи хората и измерва коефициента им на психично здраве (нещо такова беше), и ако преминат определени граници, ги праща на терапия или ги обявява за опасни и праща ченгета по следите им. В тежки случаи, когато някой рязко мине границата и се счита за особено опасен, има специална част, The Enforcers, които също са хора с много висок коефициент и са считани за най-доброто средство за борба с престъпници. (Единствената им друга опция е да отидат директно в затвора.) Служат си с пистолети, наречени Доминатори, които са пряко свързани към изкуствения интелект и имат само два режима на работа - обездвижване и унищожение. Антигероят пък е човек, когото системата изобщо не може да засече като някой с опасно висок коефициент. Историята е доста последователна, доколкото си спомням, а героите са много добре развити според мен - особено девойчето, което е в центъра на всичко, много израства в процеса. Личният ми душевен оргазъм беше някъде по към края, когато антигероят споменаваше Уилям Гибсън и не-помня-още-кой-известен-фантаст (Филип Дик може би?) в разговор с друг герой. Плюс, саундтракът е супер.
И от двата трейлира нищо не разбрах, но все пак ги споделям за цвят:
https://www.youtube.com/watch?v=YzuJnyebc40
https://www.youtube.com/watch?v=MWF_-XqOsAc
Поправка: остаряла ми е информацията, има втори сезон! (Няма по-добър стимул да си изпукам работата в срокове и да се погреба в сериала после! :D)
Впрочем някой да е гледал и да иска да сподели мнение за Ghost in the Shell: ARISE и новата Мотоко Кусанаги? - 3 Been thanked
- Triumpha Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Fri Oct 07, 2011 8:37 am За преводите, принципно Fri Oct 07, 2011 8:37 am За преводите, принципно
И мойте 50 стотинки:
Първо да спомена, че и аз се мъча да превеждам. Любителски де. Макар и от един език. Но пък с разни понятия съм срещала различни преводи на български, та що-годе разбирам проблемът да имаш повече от един източник.
Но съм съгласна с Мокиди, че оригиналът е най-важен. Независимо дали авторът е писал худежествено, поетично или суховато. Пресъздаването на авторския стил е нелека задача, но е част от задълженията на преводача.
Отделно, няма начин да не вложиш и частичка от себе си. Не случайно се казва, че преводачът се превръща в съавтор на произведението. Но все пак е добре да се придържаш доколкото можеш към фактите, т.е. към оригиналните думи на писателя. Има доста случаи, когато точните думи са изключително важни за цялото произведение, и промяната им с лека ръка, може цялостно да изкриви историята.
Тук се споменаха и повторенията. Аз отдавна се чудя по този въпрос. Т.е. какво правим, ако авторът няма блестящ стил и редактор: т.е. има безсмислени повторения и други несъвършенства в текста. Дали преводачът трябва да си позволи да ги оправи? Етично ли е да подобрява текста на вече завършено и издадено произведение? От една страна преводаческата редакция би направила произведението по-добро и по-харесвано от читателите. Но пък от друга тези грешки са си показателни за автора, стила и нивото на прозата му - поправяйки ги тихомълком изкривяваш представата на читателя за този писател. Отделно в по-дългосрочен план в оригиналите може да се проследи едно евентуално израстване на автора като писател. Ако му оправим грешките, то ще остане незабелязано... Но това е малко оф-топик :( И прекалено философска тема...
П.П. Отново офф - значи ли, че тук можем да пускаме свои любителски преводи? - 3 Been thanked
- Zornica Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Fri Dec 15, 2017 12:16 pm Re: Труд и творчество Fri Dec 15, 2017 12:16 pm Re: Труд и творчество
ЛИТЕРАТУРЕН КОНКУРС ЗА УЧЕНИЦИ НА ТЕМА ,,Там, вдън годините назад, там, чак под края на небето…”
Тема: ,,Там, вдън годините назад, там, чак под края на небето…”
Краен срок: 10 януари 2018 г.
Резултати: ?
Възраст: ученици от ІV до ХІІ клас
Вид творба: поезия и проза - по възрастови групи
Изисквания: Жанровете за отделните възрастови групи:
Първа възрастова група (ІV,V, VІ клас) – приказка, стихотворение, разказ;
Втора възрастова група (VІІ, VІІІ, ІХ клас) – стихотворение, приказка, разказ, есе;
Трета възрастова група (Х, ХІ, ХІІ клас) – стихотворение, разказ, есе.
Творбите за конкурса могат да бъдат до 3 на брой с обем до 2 стандартни машинописни страници.
Творбите се изпращат на адреса на Профилирана хуманитарна гимназия “Дамян Дамянов”, Сливен.
Награди: ?
За повече информация: http://wp.flgr.bg/2017/12/10/5-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%B0%D0%BC%D1%8F%D0%BD-%D0%B4%D0%B0%D0%BC%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2/
ЛИТЕРАТУРЕН КОНКУРС ЗА УЧИТЕЛИ НА ТЕМА: ,,Когато пиша, ставам друг човек”
Тема: ,,Когато пиша, ставам друг човек”
Краен срок: 10 януари 2018 г.
Резултати: ?
Възраст: -
Вид творба: стихотворение, разказ, есе, фрагмент, импресия
Изисквания: В конкурса участват учители творци. Творбата за конкурса може да бъде една с обем до две стандартни машинописни страници, всяка с обозначени на тях трите имена, адрес, телефон за връзка или електронен адрес. Творбите се изпращат на адреса на Профилирана хуманитарна гимназия “Дамян Дамянов”, Сливен.
Награди: ?
За повече информация: http://wp.flgr.bg/2017/12/10/5-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%B0%D0%BC%D1%8F%D0%BD-%D0%B4%D0%B0%D0%BC%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2/ - 3 Been thanked
- Adi Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sun Mar 04, 2018 9:27 pm Re: Преводачески питания Sun Mar 04, 2018 9:27 pm Re: Преводачески питания
Имаш специфични питания за готови решения на твърде трудни неща, което донякъде те задължава да предупреждаваш защо ти трябват. Не посочваш и срок.
Kids may refuse anything but at the clink of money theyir eyes light up. - 3 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Apr 02, 2018 11:36 pm Re: Любимите компютърни игри Mon Apr 02, 2018 11:36 pm Re: Любимите компютърни игри
Re: Горната игра - ако тръгва на Win 10, сигурно ще тръгне и на 7/8. Аз съм все още с осмица на домашното комп.
==============================================================================================================
Мили Чобити и Чобитки, свидетели сте на Първия ми опит да Сладкодумствам. Не стреляйте по пианиста, той толкова може (засега? ;) ), но ако имате въпроси, коментари, мнения, и тн, са добре дошли. Ще ви пиша, без сълзи да бриша, за днешното широко пропагандирано от Кал събитие, а именно Кръглата маса на тема "Дигитални медии и видеоигри", по името на новата, от септември 2018-а, магистратура в Журналистическия Факултет на Софийския. Която кръгла маса, беше по-малко сбирка на умни хора около, ами, кръгла маса в тихо заведение, както си я представях, а повече пълна, макар и малка зала, с активно участващи слушатели.
Този скромен Сладкодумец, поради простраствено-времеви проблеми закъсня с около половин час, но пак видя и чу доста от това, което се случи в Червената къща - събитието е почнало в 18:30, аз бях там в 18:57, и приключи към 20:50. Действащите лица на катедрата бяха:
- Двама разработчици от страна на българската гейминг компания Haemimont Games, чиито имена и позиции не чух, трябва да са били представени преди да съм дошъл. Трябва да са били поканени най-вече благодарение на това, че най-новата игра на студиото, Surviving Mars, симулация на строенето и поддържането на човешка база на Марс, явно е финансов успех.
- Миглена Николчина - Ръководител на Катедра по теория и история на литературата, ако мога да се доверя на wikipedia, и един от малкото ветерани геймъри в БГ, ако мога да се доверя на думите й, още от около 1989-а (какъв съм noob с моите само около 16 години опит на този фон :D)
- Еньо Стоянов - асистент по теория на литературата, човекът с най-висок стил на изразяване, най-трудно разбираем на моменти, но и придаващ на събитието една необходима академично-научна тежест.
Като цяло ми направиха впечатление на хора, с които с удоволствие бих изпил една бира, и бих слушал 99% от времето, вкарвайки моя реплика толкова рядко, колкото да се каже че съм участвал малко в разговора.
Опитвайки се да подредя хронологично случващото се, и минавайки в по-"нормалното" (ех, че скучно :D) първо лице, ед.ч., реда е горе-долу такъв:
- Съществена част от първия от двата часа в който бях там, бе посветена на поомешани, не дотам ясни спорове на тема какво е изкуство, игрите са ли, трябва ли да са, и това доколко има отношение към специалността (това последното може и да е мое чудене). За по-подробно описание, не бих могъл да споделя, бр(р)ъм ми е в главата
- Съществена част от следващия половин час бе посветена за просвещение на непросветените. Казано с думи по-точни, имаше въпроси за това дали/дали трябва да се регулират игрите, бидейки продукти съдържащи насилие, и кофти език (да, има агенции, които присъждат рейтинги), и следва ли да се регулират, щом имало някаква игра, която била сборище на нео-нацисти (изсмукан от пръстите пример, но не беше май проблем на самата игра това, а на хората - и World of Warcraft би могъл така да се ползва). Имаше човек, интересуващ се накратко как се произвеждат игри (сложно - музика, сценарий, програмиране, и други дейности влизат), и какво се прави за хора играещи по 15 часа на ден (ами нищо, това е техен "проблем", като реакция на това, че действителността около тях не е достатъчно приятна/добра/интересна, не е проблем на самата игра, или на разработчиците - даже някои от тези игри могат да помагат на хора, обездвижени, или по друг начин възпрепятствани).
Тук забавно-красивия за мен момент бе, че почти веднага след това се появиха цели три-четири истории от залата на хора, които са играли, или още играят по повече часове игри на ден, без да са убили никой, и споделиха какви неща са научили от игрите, и как са им помогнали в реалния живот. В известен смисъл това бе и за мен някакво напомняне защо НЕ ТРЯБВА да се срамувам от хобито си, и защо то има стойност.
- Последния половин час бе, за мен лично най-добрата, направо магична част от вечерта. Личеше си една нужда от повече диалог и споделяне в сферата, по това че всяко изказване от слушател съдържаше по няколко точки или въпроса, и някои изказвания бяха едва ли не зародиш на още едно академично есе на игрова тема. Споменаха се няколко съвременни, и не само, игри: Kingdom Come: Deliverance, ye olde medieval times simulator; SOMA - като пример за интересен и увлекателен наратив, уви, журито не успя да отдели внимание да си каже мнението; ELEX - като добър пример за детективски сюжет, т.е. да установи играча коя фракция най-заслужава подкрепата му не е лесно. Предстоящия Cyberpunk 2077, който навярно поне половин милион души по света ще купят преди да е излязъл, само защото CD Project Red го прави също бе споменат, като предстояща cyberpunk надежда (ех, да видим дали доста високата летва на Witcher 3 може да се поддържа)
За финал ще споделя, че ще има още събития в посока на тази тема. Макар аз лично да съм имал дълга и кърваво-неуспешна история с образованието, и да нямам желания да се занимавам с това като студент, съм силно заинтересован да видя как ще се развие тази програма в бъдеще. Ще ги стигнем ли американците, ако не по количество, то поне в качество, в това светло научно дело. А и най-малкото, да разбирам малко по-добре хобито и сферата, на която съм отделил и продължавам да отделям доста време.
До скоро от мен. Бррръмммм! - 3 Been thanked
- брръм Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Fri Jan 18, 2019 3:08 pm Re: Любимите компютърни игри Fri Jan 18, 2019 3:08 pm Re: Любимите компютърни игри
Ау, божественярска тема! Обожавам да играя...
Последната игра, от която бях силно впечатлена, беше Hellblade. Семпла като геймплей, но направена с много кеф и изпипана. Привлече ме това, че героинята е с психоза, ако знаех, че е леко хорър вероятно нямаше да се навия. Но сега не съжалявам. Много интелигентно направена игра. Готини пъзели, а хорър елемента беше много як. :D - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Tue Jul 02, 2013 11:56 am Re: Цитатите, които ни създадоха Tue Jul 02, 2013 11:56 am Re: Цитатите, които ни създадоха
Какъв по-добър начин да отпразнувам рождения ден на моя духовен и душевен автор и гид в живота - Херман Хесе - от това, да го почета малко и да споделя с вас своите най-съкровени цитати от него. Тъкмо се просълзих, както винаги, четейки края на "Демиан", и се чувствам одухотворена и изпълнена с желание да споделя. (ще ми се да препиша целите книги, не знам как ще се огранича)
Цитати - Част I
Из "Играта на Стъклени Перли"
Защо няма съвършен ред, няма избавление от познатите заблуди! Защо все отново и отново човек трябва да се преборва с едни и същи грешки и да изтръгва едни и същи бурени!
Истината се преживява, не се преподава.
Който разглежда историята, според мене трябва да носи в себе си най-трогателна детска вяра в систематизиращата сила на нашия ум и методите ни, но освен и въпреки това да изпитва уважение пред необозримата истина, реалност и неповторимост на събитията. Да се занимаваш с история, драги мой, не е шега и безотговорна игра. Да се занимаваш с история, изисква предварително да знаеш, че си се устремил към нещо невъзможно, но все пак необходимо и крайно важно. Да се занимаваш с история, значи, да се оставиш на хаоса и въпреки това да съхраниш вярата си в реда и смисъла. Това е много сериозна задача, млади човече, а навярно и трагична.
Но са може би прекалено удивителни, премного красиви, те са толкова красиви, че човек едва ли може да ги наблюдава, без да се страхува за тях. Не е удоволствие да се мисли, че те, както всичко, някога ще трябва да загинат. И все пак трябва да се мисли за това.
Световната история била надпревара във времето, гонитба за печалба, за власт, за богатство и в нея с неизменно значение оставало това, оня, който има сила, щастие и достатъчно подлост, да не пропусне момента. Творенията на духа, на културата, на изкуството, напротив, били тъкмо обратното, те винаги представлявали изплъзване от робството на времето, едно измъкване на хората от нечистотията на техните инстинкти, от тяхната леност, в друга равнина, в отвъдвременното, в свободното от времето, в божественото, което е напълно неисторическо и антиисторическо.
... в нашата игра на стъклени перли разлагаме произведения на мъдреците и художниците на части, извличаме от тях правила на стил, схеми, сублимираме тълкования и оперираме с тези абстракции, като че ли са тухли. Е, всичко това е много красиво, никой няма да го оспори. Но не всеки може цял живот да диша, да яде и да пие само абстракции. Спрямо това, което един репетитор от Валдцел смята достойно за своя интерес, историята има едно предимство: тя се занимава с действителността. Абстракциите са пленителни, но аз съм убеден, че човек трябва да има въздух и хляб.
И от портретите на живелите в миналото Кнехт познаваше подобно изражение, по ликовете на някои учени или хора на изкуството се четеше една трогателна, полуболезнена, полусъдбовна печал и усамотение, и безпомощност
Оправдано е да се твърди, че поначало на земята всеки човек би могъл да разкрие душата си пред всеки друг, но също и да се твърди, че на света изобщо няма двама души, между които да е възможно истинско, безкрайно дълбоко откровение и разбирателство — първото е толкова вярно, колкото и второто.
Духът е благотворен и благороден само когато е подчинен на истината; щом й измени, щом се откаже от страхопочитанието пред нея, стане ли продажен, огъва ли се за нечия угода, вече понася в себе си като възможно дяволското, което е много по-лошо от първичното, инстинктивно животинското, което винаги и въпреки всичко запазва нещо от невинността на природата.
Стъпала
Тъй както вехне цвят и както всяка младост
клони към старостта, така цъфти живота,
цъфти тъй всяка мъдра добродетел с радост
до някакъв момент и не издържа вечно.
Сърцето трябва да е винаги с охота
готово за раздяла и начало ново,
за да успее с храброст в тръгване далечно
да се отправи то към порив ненадеен.
И ето ти, начало, чудо си, готово
да ни закриляш и помагаш да живеем.
Би трябвало с усмивка всичките пространства
да прекосим и нищо да не ни обвързва,
духът световен тук с вериги не ни свързва,
той иска в извисяването да се странства.
Започне ли сърцето да не се вълнува
и се почувстваме уютно, може да е късно,
а който е готов да тръгне и пътува,
от навика сковаващ той ще се откъсне.
И смъртният ни час със същата охота
пред нови хоризонти пак ще ни възправя,
не ще притихне този повик на живота…
Сърце, вземи си сбогом и хайде, оздравявай!
Из "Степният Вълк"
Всеки носи своя жребий, а лек не е никой.
И най-клетият живот има своите слънчеви часове и малки цветя на щастието, които растат между пясъка и камъните.
... не иска да знае, че отчаяната привързаност към "аз-а", че отчаяното вкопчване в това, да останеш жив, е най-сигурният път към вечната смърт, докато готовността да умреш, да свалиш обвивката си, вечното саможертвуване на "аз-а" заради преобразяването води към безсмъртие.
Много по-повърхностно е, Хари, ако ти, борейки се за нещо добро и идеално, смяташ, че лесно можеш да го постигнеш. Нима идеалите съществуват, за да бъдат постигани? А нима ние, хората, живеем, за да отменим смъртта? Не, ние живеем, за да се страхуваме от нея и после отново да я заобичаме; тъкмо поради смъртта понякога за час животът заблестява през нас така хубав.
... аз не бях нито модерен, нито старомоден човек, отпаднал от времето, се носех, сроден със смъртта, решен на смърт.
Аз съм Степния вълк, който тича в полята.
И светът покрай мен е потънал във сняг.
Само черният гарван кръжи над брезата,
от кошута и заек ни диря, ни знак.
Аз съм влюбен в кошутата, ако открия
само нейния мирис и стъпки в нощта,
ще я сграбча и зъби във нея ще впия,
по-прекрасна от нея не знам на света.
Как добре на любимата нежното гърло
бих обзел и захапал бих с порив такъв,
че отпосле ще вия до съмване върло
и ще пия от нейната алена кръв.
Ако можех да срещна и заек в полето,
бих се радвал, защото кръвта съм му пил…
Ах, лишен ли съм вече от всичко, което
прави моя живот и приятен, и мил?
По опашката моята козина вече е сива
и се вглеждам с невиждащи вече очи.
И жена ми отдавна в земята почива
и вкуса на живота ми вече горчи.
Тичам аз след сърни и по заешки дири,
утолявам си гърлото с глътки от сняг,
слушам в тъмната нощ как виелица свири
и душата си нося на дявола пак.
Безсмъртните
От недрата на земята непознати
като пара се въззема порив за живот
и в злочестината дива няма брод —
кървав дим от пиршествата на джелати,
спазма на насладата и жад, която пари,
длани на молители, убийци и лихвари,
страх на гонена с камшик човешка гмеж,
изпарява се, дъхти на гнило и на леш,
вдишва пламенно блаженство, диви чувства,
както мре, отново се възражда на света,
съчинява си войни и прелестни изкуства
и с химери украсява своя дом на радостта.
Храни се, живее или блудства сред тия
панаирни радости на своя детски свят,
бърза винаги пред някого да се разкрие,
да превърне другиго във кал и смрад.
Ний се срещнахме в ефира, който свети,
озарен от хладна звездна красота,
дните и годините за нас са слети,
нямаме ни плод, ни възраст на света.
Нашите грешки, грехове, несъвършенства
и убийствата, и жлъчните блаженства
ни приличат на пиеса в небосвода озарен
и за нас тече безкраен всеки ден.
Ние кимаме над вашия живот,
гледаме звездите в грейналия свод,
ние вдишваме безкрайния вселенски студ,
другаруваме с вихрушките и халите попътни,
неизменно хладен е животът ни нечут
и студен и звездноясен е смехът ни.
Из "Сидхарта"
Сидхарта се напрегна да се вслуша по-добре. Образът на баща му, собственият му образ и образът на сина му се сляха един с друг, и образът на Камала се появи и изчезна, и образът на Говинда, и други образи; те се преливаха едни в други, сливаха се с реката, както реката се стремяха към своята цел, пълни с копнеж и страдание. Гласът на реката също бе пълен със страдание, с мъка и с непреодоляно желание. Реката се стремеше към целта си. Сидхарта я виждаше да бърза, виждаше реката, която се състоеше от него, от близките му и от всички хора, които някога бе срещнал Виждаше как всички вълни и води бързат и страдат, устремени към целите си, към много цели — към водопада, към езерото, към бързея, към морето, как достигат всички цели, как след всяка цел възниква нова, как водата се превръща в пара, която се издига в небето, става на дъжд и руква от свода, превръща се в извор, в поточе, в река, отново се устремява, на ново потича. Ала копнеещият глас се бе променил. Той продължаваше да звучи пълен със страдания, търсещ, към него се присъединяваха и други гласове, гласове на радост и скръб, добри и лоши, радостни и тъжни, стотици, хиляди гласове.
Сидхарта се вслушваше. Целият се бе превърнал в слух, поглъщаше всеки звук и чувстваше, че бе достигнал най-висшето съвършенство в умението да слуша. Често бе чувал всички тези гласове на реката, но днес те зазвучаха по новому. Вече не можеше да различи множеството гласове, веселите от тъжните, детските от мъжките, те всички се бяха слели в едно, плачът на копнежа и смехът на мъдреца, викът на гнева и стонът на миращия, всичко бе едно, всичко бе сплетено, хилядократно свързано едно с друго. А всички заедно, всички гласове, всички цели, всички копнежи, всички страдания, всички наслади, всичкото добро и зло, всичко това беше едно, то образуваше света. Всичко това заедно представляваше реката на съдбините, музиката на живота. И когато Сидхарта се вслушваше внимателно в тази река, в тази хилядогласна песен, когато той не чуваше нито страданието, нито смеха, когато не привързваше душата си към някой отделен глас и не проникваше със своето Аз в него, а възприемаше цялото единство, тогава великата песен на хилядите гласове представляваше една единствена дума: Ом — съвършенството.
Из "Петер Каменцинд"
Покажете ми в обширния свят човек, който да познава и обича облаците повече от мен! Или посочете ми на тоя свят нещо по-хубаво от облаците! Те са игра и утеха за очите, те са божи дар и благословия, те са гневни и смъртоносни. Нежни, меки и спокойни като душите на новородени, те са хубави, богати и щедри като добри ангели, те са тъмни, неизбежни и безпощадни като предвестници на смъртта. Те висят сребристи на тънки пластове, надуват платна засмени, бели, със златни ръбове, почиват си в жълти, червени и синкави багри. Те пълзят мрачно и бавно като убийци, и препускат разфучани през глава като бесни конници, увисват тъжни и замечтани по бледните висини като печални пустинници. Те взимат образи на блажени острови, благославят ангели, приличат на заплашващи ръце, развяни платна, пътуващи жерави. Те висят между божието небе и бедната земя като хубави алегории на всяко човешко чезнене, неразделни и от двете. Това са мечтите на земята, която пригушва опетнената си душа под чистото небе. Те са вечен символ на всяко странстване, търсене, желание и тъга по родина. И както те висят между земята и небето боязливи, чезнещи и дръзки, тъй боязливи, чезнещи и дръзки висят човешките души между времето и вечността.
О, облаци хубави, висящи, неуморни! Бях наивно дете и ги обичах, съзерцавах ги и не знаех, че и аз като облак ще премина през този живот - пътник навсякъде чужд, висящ между времето и вечността. От детски години са ми били мили приятелки и сестри. Аз не мога да прекося улицата, без да си кимнем с глава и се загледаме един другиму в очите. Не забравих и това, което в ония времена научих от тях: техните форми, техните багри, шедствия, игри, хороводи, танци и покой и техните чудновати земни-небесни приказки.
Из "Демиан"
Който наистина не желае нищо друго освен съдбата си, той вече няма близки, стои съвсем сам и е окръжен единствено от студената вселена.
Наскоро в нашата гимназия бе постъпил нов ученик. Беше син на заможна вдовица, преселила се в града ни, и носеше траурна лента на ръкава си. Учеше се в по-горен клас и беше няколко години по-голям, но и на мен, както и на всички, той скоро ми направи впечатление. Този забележителен ученик като че ли беше много по-възрастен, отколкото изглеждаше, у никого не оставаше представата за момче. Между нас, държащите се детински юноши, той се движеше чужд и съвършен като мъж, нещо повече, като господар. Не го обичаха - не вземаше участие в игрите, още по-малко в сбиванията, на другите се харесваше единствено независимият му решителен тон по отношение на учителите. Казваше се Макс Демиан.
Веднъж стана тъй, както от време на време се случваше в училището ни, че по някакви причини в нашата много голяма учебна стая дойде още един клас. Беше класът на Демиан. Ние, малките, имахме библейска история, а големите трябваше да пишат съчинение. Докато ни набиваха в главите историята на Каин и Авел, аз дълго гледах към Демиан, чието лице странно ме привличаше, наблюдавах това умно, светло, необикновено здраво лице, внимателно и одухотворено, наведено над работата: той съвсем не приличаше на ученик, който решава възложена задача, а на изследовател, зает с разработката на собствени проблеми. Всъщност не ми беше приятен, напротив, имах нещо срещу него, струваше ми се твърде самоуверен и хладен, струваше ми се много предизвикателно сигурен в своята същност и очите му имаха израза на възрастните - какъвто децата никога не са обичали - малко тъжен и с проблясъци на присмех. Но все пак продължавах да го гледам, той можеше да бъде за мен приятен или жалък; но едва ме бе погледнал веднъж и аз изплашен отклоних очите си. Когато премислям днес как изглеждаше Демиан като ученик, мога да кажа: във всяко отношение по-различен от другите, изобщо личеше отпечатъкът на своеобразното и личностното и затова привличаше вниманието - едновременно обаче той правеше всичко, за да не се набива на очи, носеше се и се държеше като преоблечен принц сред селски момчета и полагаше всякакви усилия да бъде привидно равен на тях.
Търсех фигурата му с очи и сега, когато си спомням, осъзнавам: все пак винаги е присъствал и винаги съм го забелязвал. Виждах го да отива на училище сам или сред другите по-големи ученици, наблюдавах го как - странен, самотен и тих, сякаш се движеше сред тях подобно на съзвездие, обвит в своя собствена атмосфера - той живееше по собствени закони. Никой не го обичаше, никой не му беше близък, единствено неговата майка, но и с нея, изглежда, се държеше не като дете, а като възрастен. Учителите по възможност го оставяха на мира, той беше добър ученик, ала не се опитваше да се хареса никому и от време на време узнавахме, по слухове, за някоя дума, за забележка или възражение, които бил направил на някой учител и в които имало предостатъчно остро предизвикателство или ирония.
Дълго трябваше да го наблюдавам и тогава почувствах, все още далеч от съзнанието, нещо много своеобразно. Видях лицето на Демиан и видях не само че то не беше детско, а и лице на мъж; съзирах повече или вярвах, че съзирам или долавям, това не бе просто лицето на мъж, а и още нещо друго. Като че ли върху него се бе наслагало и някакво женско лице, тъкмо такова ми изглеждаше то в един момент, не мъжко или детско, не старо или младо, а някак хилядогодишно, някак извън летоброенето, изваяно, белязано от други времена, не от тези, в които живеем. Такъв вид можеха да имат животни или дървета, или звезди - не знаех, тогава не възприех точно това, което сега като възрастен казвам, но нещо подобно. Може би той беше хубав, може би ми допадаше, а може би беше отвратителен, неприемлив, не успявах да реша. Само виждах: Демиан беше по-различен от нас, бе като животно, някакъв дух или картина, не зная какъв, но той беше различен, невъобразимо по-различен от всички ни.
Превързването ми беше болезнено. От този момент нататък всичко, което ставаше с мен, ми причиняваше болка. Но когато понякога аз намирах ключа съвсем дълбоко в мене, там, където в тъмното огледало дремеха образите на съдбата, тогава ми стигаше да се сведа над черното огледало и да видя собствения си образ, който сега приличаше напълно на него, на него, моя приятел и предводител.
По-късно и втора част с цитати от "Душа на Дете", "Клайн и Вагнер", "Щастие", "Нарцис и Голдмунд", "Курортист", "Нюнбергско Пътуване" и евентуално ако още нещо ми хрумне. :) - 3 Been thanked
- Nameless Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sat Sep 14, 2013 12:05 pm Re: Развитие на Човешката библиотека Sat Sep 14, 2013 12:05 pm Re: Развитие на Човешката библиотека
Това ми напомни за един виц, дето трябвало да накарат американец, руснак (съветски) и българин да скочат в пропаст.
Казали на руснака: „За родину, за Сталину - скачай!“. Той: „Имам семейство, не мога да не скоча“ – хоп! Скочил.
Казали на американеца: „В името на великите Съединени щати – скачай!“. Той: „Вие луди ли сте?“. Те: „Ще платим на семейството ти десет милиона долара“. Хоп! Скочил.
Казали на българина: „В името на родината – скачай!“
„Я па тия...“
„Ще платим на семейството ти десет милиона лева.“
„Какво ме грее мене? Нали ще съм мъртъв.“
Поотчаяли се хората, ама един (народопсихолог) се сетил: „Тоя ли, бе? Той не може да скочи...“
„Кой?! Аз ли!?“ – хоп!
... Всичко мога, Жоро. :D
Вие също. - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Tue Apr 02, 2019 10:01 am Re: Тема за коректори Tue Apr 02, 2019 10:01 am Re: Тема за коректори
Покрай една редакция възникна обсъждане, та ето нещо полезно/интересно, което открихме по чуденката:
{в контекста на редакцията обсъждахме мрежата или Мрежата, както и Интернет или интернет}
“Фейсбук” и главната буква
Признавам, че някои неща в българския правопис не са ми ясни. Но в повечето случаи съм сигурна в познанията и в преценката си и така понякога се оказвам в неведение за новите постановки в тази област. Обърнаха ми внимание, че в словника на “Официален правописен речник на българския език” (2012 г.) присъства думата фейсбук, изписана точно така – с малка буква.
Не ми беше хрумвало, че е възможно името на най-голямата социална мрежа да се напише с малка буква. Затова изобщо не съм проверявала в словника (списъка с думи, основната част на речника) – в него по принцип не се включват собствени имена. Излиза, че фейсбук не е собствено име или поне че може да се употребява и като съществително собствено, и като съществително нарицателно.
Действително, в изрази като Видях една снимка във фейсбука ти; Само новогодишни картички има във фейсбука ми думата означава съответно ’личен профил във Фейсбук’ и ’потокът от новини във Фейсбук’ (ако се сетите за по-добър превод на newsfeed, кажете). Тези употреби са твърде нови и аз се осмелявам да си мисля, че още не са напълно лексикализирани – поне не в такава степен, че да влязат в правописния речник като съществителни нарицателни.
За мен Фейсбук си остава преди всичко собствено име на социална мрежа, съпоставимо с Туитър, Google+, LinkedIn, ВКонтакте.
Източник: https://pavlinav.wordpress.com/2014/01/07/1-62/ (хвърлете око и на коментарите, интересни са) - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Thu May 02, 2019 11:30 pm Re: Не-културни събития Thu May 02, 2019 11:30 pm Re: Не-културни събития
Другарчета прекрасни! :)
Препращам писмо-покана за планина от Бистра за тази събота:
„Здравей,селото се казва Губеш.Най-близкият град е Годеч. Дотам има маршрутки.Струват 2,50 – 3 лева. 40 минути е до Годеч. До Губеш е 10 километра пеша по асфалтов път. Може някой да ни вземе по пътя. Ако има движение. Но няма гаранция. Има през един час маршрутки.Могат да се хванат от метростанция „Бели Дунав“ В посока Костинброд. Планината е Стара планина. Надявам се да се е раззеленило. Къщата е на края на селото в подножието на планината. Има поляни с билки и гори и върхове. Питай за друго...)“
Някой би ли искал да ни присъедини? :D - 3 Been thanked
- Светлоока Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Jan 15, 2020 2:10 pm Re: Общополезности Wed Jan 15, 2020 2:10 pm Re: Общополезности
Пак данъчна тема - Михаела Малеева от соц. мрежа. С единствено допълнение от мен, че ако си намерите съответния IBAN и преведете дължимия данък авансово, за да си разпечатате платежното, едната опашка на банка (че и сигурно с такса от поне 3 лв.), може да я спасите. А малко по-бързо ставало, ако на място платите с карта (има ПОС терминал).
Вчера успях да подам в РПУ за смяна на личните си документи само за 50 минути!
Това си е рекорд, защото на едно гише с голяма опашка трябва да се връщаш няколко пъти! Носете си химикалка и очила, защото много от хората ме молеха да им прочета ситния текст.
Споделям съвети, за да се справите бързо като мене!
1- Още днес погледнете личната си карта, международния паспорт и шофьорската книжка. Ако изтичат тази година, тичайте към най-удобното ви РПУ (няма значение местоживеенето).
2. Ако сменяте шофьорска книжка, носете медицинско свидетелство със специален формуляр за водач на МПС. Личният лекар може да го има в компютъра си, но иначе трябва да се купи от книжарница. Приемат за шофьорска книжка само след проверка, че не дължите глоби на КАТ.
3.Първо нареждане на опашка - поглеждат документите,които трябва да смените, връщат ви ги и ви дават формуляр и декларации за попълване.Формулярът е почти попълнен автоматично от информационната система, трябва да оградите само "вярно". Попълвате само цвят на очите, ръст, дали имате адрес и в чужбина и рождени дати на родителите (ако са живи).
4.Второ нареждане (ако нещо сте пропуснали ви връщат да допишете! Дават ви бележки да платите таксите.
5.Трето нареждане - плащате на касата
6.Четвърто нареждане - давате бележките и получавате картонче за снимка
7.Пето нареждане - чакате за снимка
8.Шесто нареждане - след като сте снимани получавате входящ номер, че след месец трябва да си получите документите, като върнете старите!
Всичко това само за 50 минути, не е ли успех!
Тази година над 2 млн. български граждани трябва да си сменят личните документи, а опашките ще стават все по-страшни, а служителките още по-омаломощени и изнервени! - 3 Been thanked
- Люба Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Feb 07, 2022 11:13 pm Re: Настолни (вкл. бордови) игри Mon Feb 07, 2022 11:13 pm Re: Настолни (вкл. бордови) игри
Ето няколко въпроса/ситуации :D
1. Опиши първите игри в кариерата. Онези с най-много (алкохолен) ентусиазъм :D
2. Сесия, при която се е стигнало до ситуация, в която си неподготвен GM и е трябвало да импровизираш сериозно
3. Игра, при която играчите са се скарали жестоко или са станали "врагове", а накрая са станали по-гъсти от всякога
4. Има ли GM, който е водил толкова умело, че си се вдъхновил от него и си се опитал да направиш нещо подобно, но нещата са отишли в тотално друга посока? В каква?
5. Най-запомнящата се бойна история, за която хората още говорят, но по някаква причина ти не си доволен от това и искаш да спрат :mrgreen:
Да видим! :D - 3 Been thanked
- Purple Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Fri Dec 11, 2015 11:49 am Re: Приказки за Юнаци и злодеи Fri Dec 11, 2015 11:49 am Re: Приказки за Юнаци и злодеи
О, хубав giveaway! Най-егоистично бих се включила, но ще дам път на нови читатели.
А междувременно, продължавам с фенарта :)
илюстрация
Врагът напада отвътре. През ония ъгълчета, които си напоила, населила с най-топлата си магия. Те са местата, през които се стига до тебе. Врагът би бил много глупав да се засили и да се хласне в крепостни зидове от по девет стъпки. Не – той ще удари там точно, през мекото, топлото, податливото.
Врагът няма нужда да удря. Ти си тази, която ще го удари. Ще удряш и удряш, докато пръстите ти се разкървавят. Докато отвсякъде текне кръв. От пръстите ти. От устните ти – особено тая, долната. Вътре в очите ти.
Врагът обожава ударите ти. Той съществува, за да те гледа как кървиш. Той съществува, когато кървиш.
Врагът е там, когато нощем се свиваш на кравайче, търсейки още от себе си… но няма никой. Под тия бинтове, в тия изсветлели очи… няма никой.
Протягаш ръцете си. Протягаш нишките си, през всичките седем пространства, до самия Предел на Силите… И няма никой.
Как така, мислиш си, няма никой? А пък врагът е там? - 3 Been thanked
- Adi Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Feb 11, 2019 11:25 am За какво служи фантастиката? Mon Feb 11, 2019 11:25 am За какво служи фантастиката?
Не мога да повярвам, че си нямаме такава тема досега. Рових ... рових ... рових ... рових ... рових ... но не намерих ни една, която да се занимава с фундаменталните функции на фантастичното.
Започваме с откъси от интервю на Владо Полеганов, публикувано наскоро в Europe Now:
Reading and Translation: An Interview with Vladimir Poleganov
(...) EuropeNow Although your writing is fictional and mostly in the science fiction realm, it is not detached from some current affairs and challenges. You often touch upon themes such as environment, memory, and identity, to name a few. Historically, science fiction has this potential to depict the reality of the future, why isn’t it so popular nowadays?
Vladimir Poleganov I like Samuel R. Delany’s idea that science fiction deals with the present and not the future. It shows us a significantly distorted present, reveals an estranged face of the familiar, and in doing so helps us understand something about ourselves (as readers, human beings, thinking beings). Good science fiction is always about something current. Best science fiction is about something current that is still invisible to a large extent to most people. This takes us back to the first question, because science fiction writers are not so much clairvoyants as they are careful readers.
Speculative fiction, for me, is the best medium for exploring themes of memory and identity. People often say that the future is an imaginary place, but so is the past—it’s a constructed country, an invention of memory. Identity is also something invented but also confined by memory. And memories are eerie (in the sense of the word as defined by Mark Fisher) things—they are signs of something missing and not present, yet they are a sort of presence. Identity, on the other hand, is something weird (again, I am following Mark Fisher’s definition)—it’s a combination of many things, many of which are strange, invisible, hidden, frightening. Speculative fiction—as a way of writing the strange, the invisible, and the impossible—seems to be best equipped for such explorations.
(...) EuropeNow I feel that the boundaries of fiction as a free space for writers’ imagination to explode and create is shrinking. More and more, fiction doesn’t provide a shelter or alibi for its creators, it is often approached by its readers as nonfiction. Writers and artists in general are held responsible for their fictional characters and plots. In the US, for example, advocates of international literature, attempting to gain traction for translated fiction, employ as a selling point the ability of international literature to introduce American readers to other cultures, which also represents this pressure to bounce back to reality.
It seems to me that science fiction as a genre still provides this freedom that fiction used to provide. To what extend does the choice of genre help you overcome some of these new trends and limits?
Vladimir Poleganov Science fiction actually can introduce foreign readers to the present realities of a country. Yoss’s novels are a good example. A Planet for Rent is as much about humanity’s future as it is about Cuba’s present. Or any nation in the grip of commercially and/or ideologically colonizing forces. Another form of speculative fiction—the Latin American magic realism—also does that. But I agree that for the past couple of years, readers and probably publishers and critics have been showing more interest in stories that present something in a realistic or autobiographical manner. It’s a global tendency, I think. It doesn’t mean that it’s not producing fantasies—of course it is. Memory and desire—the foundations of every autobiographical writing—create beasts that are always fantastic. Maybe there is need for something that resembles reality as closely as possible. But the thing is, this is pure nostalgia. Understandable, legible, ”normal,” and visible reality seems no longer possible. If it comes in forms that are understandable and easy to digest, it’s most probably fake.
(...) EuropeNow How is your training in clinical psychology affecting your writing, if at all?
Vladimir Poleganov It has helped me realize that the so-called psychological realism is as great a fiction as science fiction or fantasy. We don’t know much about ourselves and our place in this world, in this universe, and we must always keep in mind that everything we know is uncertain and a result of a series of conventions.
EuropeNow Since Aristotle, humans have been perceived as social animals. The “language gene” is perhaps what differentiates us from other creatures capable of communication by using paralanguage, for example. How do you look at recent scientific experiments to translate animals’ speech using brain imaging and AI?
Vladimir Poleganov It is an important field of research, I think. I am, of course, not a scientist, so my point of view is that of an artist, which is a somewhat utopian point of view. But translating animal languages sounds very close to what fantastic literature does—it’s a literature that is constantly looking for ways to express the inexpressible, to give voice to the non-human, to change our ideas of what consciousness is. - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Apr 10, 2019 11:57 am Re: Труд и творчество Wed Apr 10, 2019 11:57 am Re: Труд и творчество
Конкурс за есе на тема „Откровено за съдебната власт” за ученици от VIII до XII клас
Тема: „Откровено за съдебната власт”
Краен срок: 20.05.2019 г., включително
Резултати: 07.06.2019 г.
Възраст: ученици от VIII до XII клас
Вид творба: есе
Изисквания: Всеки участник има право да участва с едно есе. Конкурсните работи да отговарят на следните изисквания:
- Формат: DOC или DOCX на Microsoft Word;
- Обем: до три печатни страници формат А4;
- Разредка на редове и абзаци: 1,5;
- Подравняване: двустранно;
- Шрифт: Times New Roman;
- Размер на шрифта: 12;
Всяко есе трябва да съдържа следната информация:
- име, презиме и фамилия на участника;
- област, община, населено място, пълно наименование на училището,
клас;
- телефонен номер на училището;
- телефонен номер на участника;
- електронен адрес на училището;
- електронен адрес на участника
Есетата трябва да бъдат подадени на адрес: konkurs.vss - в - vss.justice.bg.
Награди: – предметни награди
За повече информация: http://www.vss.justice.bg/page/view/7165
XVI НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС ЗА ПОЕЗИЯ „НИКОЛА ВАПЦАРОВ“
Тема: „Вяра“ / „….моята вяра, / че утре ще бъде / живота по-хубав, /живота по-мъдър…“.
Краен срок: 31 май 2019 г.
Резултати: 1 октомври 2019 г.
Възраст: 3 възрастови групи: деца, младежи от 15 до 25 години и възрастни
Вид творба: стихотворение
Изисквания: Всеки участник има право да изпрати максимум 3 стихотворения, придружени от данни за автора: трите имена, навършени години, адрес, телефон и e-mail адрес. Стихотворенията се изпращат на адрес/ НЧ „Никола Йонков Вапцаров -1922“ – за конкурса, бул. „Цар Борис III“ № 132, София – п.к. 1618; e-mail vaptzarov_n - в - abv.bg.
Награди: ?
За повече информация: http://urban-mag.com/16-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81-%D0%BF%D0%BE%D0%B5%D0%B7%D0%B8%D1%8F-%D0%B2%D0%B0%D0%BF%D1%86%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2.html
Национален студентски литературен конкурс „Боян Пенев” – Шумен 2019
Тема: -
Краен срок: 12 май 2019 г.
Резултати: 19.05.2019 г.
Възраст: В конкурса могат да участват само студенти от български висши училища
Вид творба: поезия, белетристика и критика (публицистика и журналистика)
Изисквания: В направление ПОЕЗИЯ се участва с до 5 стихотворения (или с не повече от 5 страници).
В направление БЕЛЕТРИСТИКА – до 3 разказа (с общ обем до 15 стандартни страници – 30 реда по 60 знака).
В направление КРИТИКА – с един или повече текстове с общ обем до 15 стандартни страници. В раздела Публицистика и журналистика - до 3 текста с общ обем до 2 стандартни страници
Допуска се участие в различни жанрове.
Конкурсът е явен. Приемат се и публикувани текстове през 2018 г./2019 г.
Авторите следва да попълнят регистрационната форма за участие в електронния сайт на конкурса: litkonkurs.shu.bg
Текстовете се приемат само в електронен вариант (прикачват се в регистрационната форма на сайта на конкурса)
Награди: Голямата награда на Конкурса е ИЗДАВАНЕ НА КНИГА на автор-студент. За ПОЕЗИЯ – първа награда 150 лв., втора награда 100 лева
За БЕЛЕТРИСТИКА – първа награда 150 лв., втора награда 100 лева
За КРИТИКА (публицистика и журналистика) – Наградата “Боян Пенев” на Шуменския университет в размер на 150 лв., втора награда – 100 лева
За повече информация: https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/novini/konkursi/konkursi_za_studenti/nacionalen_studentski_literaturen_konkurs_boyan_penev_shumen_2019
КОНКУРС ЗА НАПИСВАНЕ НА ЕСЕ, посветено на Международния ден на книгата и авторското право (23 април)
Тема: „ДА ПРЕЛИСТВАШ ИЛИ ДА СКРОЛВАШ – ТУЙ Е ВЪПРОСЪТ?”
Краен срок: 15 април 2019 г., 17:00 ч.
Резултати: 23 април 2019 г.
Възраст: всички български граждани със статут на студенти.
Вид творба: есе
Изисквания: Есето следва да е създадено специално за конкурса. То не следва да е публикувано преди това или да е участвало в други конкурси. Размерът на творбата не трябва да надвишава 3600 знака (30 реда по 60 знака всеки).
Желаещите да участват в конкурса е необходимо да изпратят творбите си, придружени с данните на автора: трите имена, курс, електронна поща и телефон за връзка на адрес: УниБИТ, гр. София, бул. „Цариградско шосе” 119, стая 205, за конкурса и на e-mail адрес: book_celebration - в - abv.bg
Желаещите да участват в конкурса трябва да представят творбите си на електронен (pdf или jpg-формати) и на хартиен носител, придружени с данните на автора: трите имена, курс, електронна поща и телефон за връзка. Адресът на УниБИТ е: гр. София 1784, бул. “Цариградско шосе” № 119, стая 205, за конкурса и електронен адрес: book_celebration - в - abv.bg.
Награди: първа награда– 100 лв., втора награда – 60 лв. и трета награда – 40 лв. Най-добрите есета ще бъдат публикувани в сборника „Книгата – нашето по-смислено настояще“.
За повече информация: http://wp.flgr.bg/2019/03/27/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81-%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%B5%D1%81%D0%B5-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BE/
Национален конкурс за есе „Моето приключение в Европа с Европас“
Тема: „Моето приключение в Европа с Европас“
Краен срок: 01.07.2019г.
Резултати: 27 септември 2019 г
Възраст: ученици от VII – до IX клас; и ученици от Х – до ХII клас.
Вид творба: есе
Изисквания: Учениците могат да работят както самостоятелно, така и в екипи, но един човек има право да участва само веднъж (или самостоятелно, или като част от екип). Няма ограничение в броя на участниците в един екип или в броя на участниците от дадено
училище. Обемът на есето трябва да е до 3 600 знака - две стандартни машинописни страници, двустранно подравнени, шрифт Times New Roman, 12; Всички творби трябва да са авторски. Всяка творба трябва да е попълнена на зададения от Европас център България
формуляр за кандидатстване: http://europass.hrdc.bg/wp-content/uploads/2019/04/formulyar-za-kandidatstvane.docx Всички кандидатури и съпътстващите ги документи, трябва да бъдат изпратени чрез e-mail на следния електронен адрес: europass_konkurs - в - hrdc.bg и на хартия на адрес: гр. София 1000, ул. „Граф Игнатиев“ № 15, ет.3; В темата /subject/ на имейла да пише: „Конкурс за есе „Моето приключение в Европа с Европас ”, а като текст в имейла да бъдат написани отново трите имена на участника, телефон и имейл за връзка.
Награди: предметни награди
За повече информация: http://hrdc.bg/news/konkurs-ese-europass/ - 3 Been thanked
- Adi Author
- Rating Rating: 27.27%
-