Posts toplist
Rating posts
-
- Post
- Been thanked
- Author
- Rating
-
-
Sun Sep 15, 2013 9:12 pm Re: Основи на Човешката библиотека Sun Sep 15, 2013 9:12 pm Re: Основи на Човешката библиотека
Конкурсът „Дърво с корен“
И нашето участие в него:
Мила „ЕкоОбщност“ (:
Пишем ви за четири дръвчета, които бихме желали да номинираме в тазгодишното издание на „Дърво с корен“. Всичките четири са на едно място, от един вид и с една история – ето тази:
Приказка за Юнаци и злодеи: Зеленяща
(Ако искате и по-едри снимчици – имаме. :) Също така горим от желание да ви пратим фото как изглеждат юначините днес, пет месеца по-късно – ама не успяхме да се организираме в срок. (То всичкото ни такова... :D) Ако позволявате – ще ви пратим и него, до ден-два. Най-късно до края на месеца...)
А ето и предисторията:
Човешката библиотека е доброволческа мрежа от страстни читатели – такива, които дишат, хранят се и се поят с книгите. От време на време и ги издават.
Освен това се стараем да се грижим за нашия общ дом, Земята. Повечето ни издания са отпечатани на изцяло рециклирана хартия (или са електронни – ура за непосечените гори! :).
Имаме обаче и издания на обикновена хартия. За да се отблагодарим на горите за тях, отделяме десет процента от приходите и участваме в залесявания (ето още едно освен горното).
Горното залесяване е първото, скроено от нас самите – в градинката зад блока, където живее един наш участник. Първо поискахме препоръка от лесовъд: кои дървета хем ще виреят добре в предизвикателната софийска среда, хем ще отделят повечко кислород? После потърсихме домоуправителя и другите обитатели на блока: разрешавате ли да посадим? Оказа се, че блокът вече има озеленителен план, в който нашите четири шестилчета (Acer platanoides, за по-начетените от вас ;) се вписват прекрасно. Свързахме се с два-три разсадника и си харесахме двугодишни фиданки. (Като ги гледам какви буйни са избуяли – може и тригодишни да бяха.) Последва документираната акция горе; по време на нея пък, един от съседите ни изненада, донасяйки съвсем мънички орехчета, та и тях наредихме до „батковците“. А в месеците подир това, рамо до рамо с грижовни хора от блока, поливахме и наглеждахме, и се радвахме. (Сега сигурно ще помислите, че пунтирам „Тимур и неговата команда“, обаче истина са казали хората: залесяванията, и общата грижа въобще, сплотяват. От тая акция насам се запознахме със сума ти хора от блока и като се разминем по стълбите, си се усмихваме, че даже и „здрасти“ си казваме.)
По едно време извиха вихри, та двете ни по-крайни дръвчета клюмнаха настрани – а уж градинката е на завет – та се наложи да изимпровизираме подпори (добре че имаме майстор-дърводелец в задругата :)... Това се надяваме да го видите на новите снимки.
Сега точка по точка:
1. ^горе^
2. ^и то^
3. В София, градинката зад блока на бул. „Пенчо Славейков“ 5.
(За GPS чуваме да приказват тук-там, но какво е туй чудо и как се ползва, тепърва ни предстои да открием.)
4. Шестил (Acer platanoides), 2-2,50 м високи, 10 см талия, 2 (3?) години.
5. Човешката библиотека
София
7 години
poslednorog -в- gmail.com
089X XXXXXXX
... А тази есен искаме пак . :) В Казанлък – при нашите млади приятели „ Светлини сред сенките “.
С последния влак и много усмивки,
Хронист за екипа на ЧоБи: Кал) - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Thu Apr 04, 2019 2:05 pm Re: Люба Добрева: Обетът (част 1) // Нощната пеперуда (част Thu Apr 04, 2019 2:05 pm Re: Люба Добрева: Обетът (част 1) // Нощната пеперуда (част
Добро предложение. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
С такива обсъждания си напомням защо не станах преводач (не с лошо го казвам).
И да не е съвсем спамърската... Да кажа няколко думи как върви - за момента върви доста мудно. Забила съм на третата сцена от първа глава (която е напълно нова). Не съм сигурна и за подредбата на сцените в тази глава (правя кратка ретроспекция - връщам се няколко часа назад за две сцени), но това е нещо, което мога да реша и по-нататък, след като всичко поотлежи и получа обратната връзка от алфа четящите.
Надявам се да съм се замотала защото бях болна и изморена последните дни и да вляза в ритъм скоро. :) Пък и 600 думи на ден са много по-добре от нито една, така че.. :D Придвижвам се полекичка напред. - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Thu Oct 10, 2013 12:57 pm Re: Цитатите, които ни създадоха Thu Oct 10, 2013 12:57 pm Re: Цитатите, които ни създадоха
There were times when you could feel that the world would be a better place if Annagramma got the occasional slap around the ear. The silly unthinking insults, her huge lack of interest in anyone other than herself, the way she treated everyone as if they were slightly deaf and a bit stupid…it could make your blood boil. But you put up with it because every once in a while you saw through it all. Inside there was this worried, frantic little face watching the world like a bunny watching a fox, and screaming at it in the hope that it would go away and not hurt her.
(Може да се чете и в контекста на последното ми търсене .) - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Jul 01, 2019 1:03 pm Re: Люба Добрева: Обетът (част 1) // Нощната пеперуда (част Mon Jul 01, 2019 1:03 pm Re: Люба Добрева: Обетът (част 1) // Нощната пеперуда (част
Ето го и юлския Camp NaNo . Очаквах го с вълнение, не че имам особена причина за това. Но и след дългата писателска суша, отново пиша с вълнение и мерак, та може би заради това.
Този път целта ми не е брой думи, а колко време ще работя над романа. Целта ми е да отделям по 2 фокусирани часа на ден за редация и дописване. В това време включвам и времето, което ще отделя за пренасяне и подреждане на записки (стотици!!!), светостроене (имам още за доизясняване), аутлайн (ако се наложи пак някаква промяна). Проучванията няма да ги броя, че там се забравям и няма да е релевантно. :D
Хубавото е, че средата на месеца ще съм на четиридневен писателски ритрийт. Да се надяваме, че предимно ще пишем, а не само да се търкаляме по шезлонгите на по бира и сладки приказки. :mrgreen: Вероятно и почти целия месец ще съм сама без деца, съпружие и служебни ангажименти. Въобще перфектните условия да се съсредоточа върху Люба.
Пожелайте ми (по-голям) успех, отколкото през април! Да се разкъртя от кеф и писане, минимум както през ноември. :D
***
Бележка под три звездички: хрумна ми още една идея за нещо, което е поне за новела. До тук имам ТРИ! идеи нароени от един нахвърлян набързо фенфик, същия от който тръгна и Люба. :mrgreen: Не пиша достатъчно бързо и това е! :| :P - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Dec 09, 2013 4:19 pm Re: Не-културни събития :) Mon Dec 09, 2013 4:19 pm Re: Не-културни събития :)
Pro boha! 6.XII. Animal Rescue имат 152 621 евро от 210 000 евро! Преди 4 дни бяха ~ 100 000! Май-май работата ще стане!!! :shock:
:( Отчет и събития . 172 935 евро от 210 000 евро.
I'm tired....................
На 14 и 15 от 14:00 нататък в залата на учебен център Master Class, ул. „Славянска” 24 ет. 2 – разпродажба на всякакви интересни неща – дрехи, чанти, книги, предмети от различен вид, форма, размери и приложение. Винтидж лачени чанти и тенджери на цветенца, чаши и чинии, велурени палта и стари дървени шейни, романи и лампи, кутийки и бижута. От по-специални артикули до много евтини, но здрави и полезни неща – диапазонът е широк. Тук можете да намерите любопитен коледен подарък, или много полезна, топла жилетка за вкъщи.
На 13ти декември 14:00 и 20:00 можете да донесете неща, които бихте искали да дарите за разпродажбата. Неща могат да се носят и в самите дни на разпродажбата. Приемаме всичко, което не ви трябва, но е в добро състояние и може да послужи на някой друг – дрехи, обувки, домашни потреби, книги и пр.. Моля, носете само прани и здрави дрехи!
Всички средства събрани от базара отиват във фонда за собствена сграда на приюта за животни в Богров, който в края на годината губи мястото си. - 3 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sun Apr 05, 2020 1:50 pm Re: Особености на чобитския настрой за забавление чрез работ Sun Apr 05, 2020 1:50 pm Re: Особености на чобитския настрой за забавление чрез работ
Моля, изчети докрай, преди да се палиш. Умишлено има противоречиви места.
1. Коя част в моето писмо „вменява вина“? Може ли точен цитат?
Понеже аз СТРАХОТНО се старая да не работя с идиотщината, наречена „вина“...
За мен - лично - ето това прозвуча (непряко) обвинително:
Сега (!) вече няма смисъл да го пращате никъде . Утре ще имаме нов медиен анонс, за алманасите – фокусирайте се върху него.
Но ако и там ни спъне оглушително мълчание...
Сега си давам сметка, че с удебеляването и удивителната просто си искал да подчертаеш, че разпратен точно сега, анонсът би "спънал" по-актуалния за алманасите. Но при първия прочит ми се стори по... окончателно, един вид - вече изобщо няма смисъл да се разгласява това, край. Затова предложих който не е "сколасал", да го направи по-късно. Целта ми не е била да омаловажавам сегашното бездействие и се извинявам, ако е прозвучало така.
2. Коя част обезсърчава всички ви да ползвате Фейсбук? Къде казах „от тва вашто полза няма“?
Понеже аз СТРАХОТНО се старая да не съм прът в колелата. Все едно какви са вътрешните ми усещания и предпочитания.
Пак лично за мен, категоричният ти отказ да обсъждаш стореното във Фейсбук, е индикатор, че то е маловажно. В един от последващите мейли каза, че:
Само че, когато НИКОЙ освен мен (инициаторът) + още един човек не „поеме щафетата“, имаме ситуация.
Това никой, с главните си букви, за мен приравнява ФБ споделянията на "нищо", т. е. с тях или без тях, поръчки няма да дойдат. И колкото и личният ми опит досега да подкрепя този извод, продължавам да вярвам, че причината в случая е мащабът. За да има отзвук във ФБ, трябва много хора да виждат, и много хора да споделят. По някаква причина, която си знае само ФБ, въпреки множеството споделяния този път, броячът твърди, че постът е стигнал до екраните на едва 324 души, от които 20 са кликнали на линка. Че никой от тях не е поръчал засега - факт. Но поне са видели книгите ни. :)
Да удебеля - ясно, че в случая имаш предвид, че НИКОЙ не е разпратил твоя анонс - но това не означава, че не сме "поели щафетата" по друг начин, бил той и по-неефективен. А на анонса, както казах, пак ще му дойде времето - така че той не е "труд залудо". Това се опитвах да ти обясня по-рано. Усилията, които си вложил в него, не са напразни - и може спокойно да напомняш на хората за него при всеки книжен повод, докато не им писне и не го разпратят, само и само да се отърват от теб :))
3. Кой ( идиот ) би „вдигнал ръце“, след като прочете писмото ми? Защо?
Надявам се, никой. Но те съветвам най-сериозно - недей така рязко да разграничаваш ФБ от "официалните" канали. Защото може да бъде изтълкувано като подценяване. А той може да бъде голяма сила - нека го впрегнем да работи за нас.
Понеже аз си изтълкувах писмото ти като „Ама какво толкова страшно е станало?“... и побеснях два пъти повече. Възпроизвеждам мисли: „Значи не е станало нищо, така ли? А аз за какво се хабих да го пиша тоя мейл? За да махнат другите с ръка – „а, той Кал сигурно е в мензис, ше му мине“... и пак да си карат по старому?“
Съжалявам. :( Както казах, втората част целеше ТЕБ да успокои, че не си се бъхтал напразно, а не да подкокороса другите да си развяват байрака. ПРЕКРАСНОТО на този анонс е, че винаги ще е валиден - затова не исках да се вторачваме в неразпространението му сега, а да си помислим кога отново ще ни е от полза. Доста по-полезно за цялостната картинка, да?
Мисълта ми е: Опитът за „омекотяване“ понякога дава обратни резултати. А в случая проваляш и „възпитателния“ ефект.
Аз май никога не съм вярвала във възпитателния ефект от хокането (за каквото възприех горното, дори ти да не си имал такава цел). Това, което не цитирах по-горе, а реално най-много насажда вина, се чете между редовете - и за мен то се свежда до "Щом не оценявате това, което правя, ще спра да го правя." = "Вие (ще) сте виновни, че нищо не става." + "Вие ме карате да се чувствам зле."
Разбирам, че това, което ВСЪЩНОСТ си искал да кажеш е "Болно ми е, че положих труд, а вие не положихте ответен. Къде сбърках?", т.е. ако обвиняваш някого, то е себе си, задето апелът ти е останал без отзвук - значи вината е в апела. (А тя не е. И в хората не е.)
Това което АЗ се опитвам да кажа с целия тоя ферман е - хайде да търсим конструктивни решения. Да не задълбаваме в кой какво не направил и защо. Да приемем, че обстоятелствата, натоварването, стресът - или просто разсеяността - са изиграли своята роля. И да кажем на хората: "Жалко, че не намерихте време и възможност да споделите медийния анонс сега. Предлагам да го направите еди-си-кога, за да има максимален смисъл от него. А сега ви моля да преминем на това и това." И преди да ми заявиш, че твоят мейл ТОЧНО това казва - може и така да е. Но тонът е друг, и оставя на човек горчив вкус в устата. Поне на мен ми остави - може и да съм станала свръхчувствителна в последните дни. Защото знам, че внимаваш. Но точно затова те моля - нека опитаме да сме една идея по-шеговити в тия мейли до всички, да избягваме удебелявания и главни букви и удивителни *в този смисъл*. Защото шансът да ни разберат погрешно е голям. :) - 3 Been thanked
- Dess Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Dec 09, 2015 2:14 pm Re: Труд и творчество Wed Dec 09, 2015 2:14 pm Re: Труд и творчество
Свободен конкурс на тема "Движение без граници"
Тема: "Движение без граници"
Изисквания: да махнем преградите и да изразим себе си абсолютно свободно и навсякъде, като покажем творенията на всички вас, събрани на едно място.
Цел: Целта на конкурса е да изразите себе си, чрез снимка, картина или есе на дадената тема, както вие я виждате и така да стимулираме развитието ви в сферата на изкуството.
Краен срок: до 20.01.2016г. включително. :)
Вид творба: снимка, рисунка, есе.
Награда: организиране изложба на произведенията - снимки и картини, а за авторите на есетата , прочит от самите тях по време на изложбата, както и символични подаръчете.
Адрес за участие: svobodencentar -в- gmаil.com
За повече информация ----> https://www.facebook.com/events/408877082655851/ - 3 Been thanked
- Светлана Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Feb 27, 2012 11:34 pm Re: Труд и творчество Mon Feb 27, 2012 11:34 pm Re: Труд и творчество
http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=14169&sid=6
"Granta България" приема ръкописи!
Списание "Granta" - на български!
◊ СПИСАНИЕТО
През май 2012 г. на български език започва издаването на най-старото, най-популярното и най-престижното световно литературно списание – "Granta". Стартирало преди близо 150 години в Кеймбридж, сега сп. "Granta" се ползва с изключителен престиж и уважение сред почитателите на качествена литература в цял свят. То заема мястото на най-влиятелната литературна медия в началото на 21. век.
В българското издание ще публикуваме 60% преводи от оригиналното издание и 40% българска съвременна литература. Надяваме се всичко това да даде нов тласък в развитието на съвременния литературен контекст в България, като осигурим възможност на българските автори да излязат на чуждите пазари, а българската литература най-после да заеме място на световната литературна карта.
◊ ПЪРВИЯТ БРОЙ
1. Изисквания за първия брой на списанието
• “Granta България“ приема непоръчани ръкописи. Всеки брой на списание „Granta България“ е тематичен, но темата не цели да ограничава, а напротив – да провокира въображението на автори и читатели. Целим обща физиономия, рамка, дух на всеки отделен брой, така че винаги да е различен от предишния.
• Темата на първия брой е „Бъдеще“. Вълнуват ни интуициите, визиите за бъдещето, утопиите и антиутопиите, но и непосредственият ни усет за времето тук и сега, неразривната свързаност на бъдеще и минало.
• Събираме ръкописи за първия брой до 21 март.
2. Общи изисквания
. Интересуваме се главно от художествена проза, мемоари и репортажи, като във всичко ни вълнува оригиналното и необичайното. Публикуваме и ограничено количество поезия.
. Не публикуваме академични статии или непоръчани рецензии на книги.
. Приемаме единствено непубликувани материали. Публикацията в интернет също е публикация. Не приемаме текстове, публикувани преди това под каквато и да е форма.
. Нямаме ограничения за максимален или минимален брой думи; но в общия случай бихме очаквали текстове с дължина между 3000 и 6000 думи (това, разбира се, не важи за стихотворенията).
Моля, не изпращайте наведнъж повече от един прозаичен текст или повече от три стихотворения. Ако желаете, можете да приложите илюстрации към своя ръкопис.
. Приемат се само ръкописи, изпратени по електронната поща. Отговорите на редакцията се изпращат по същия начин.
Моля, придружете ръкописа си с кратка биографична бележка, като посочите предишни публикации, ако имате такива.
. “Granta България“ ще поддържа и уебсайт. Можете да изпратите ръкопис специално за публикация на уебсайта. От своя страна, редакцията може да избере за уебсайта ръкопис, изпратен за публикация в хартиеното списание.
Моля, не изпращайте ръкописи на цели книги.
Имайте предвид, че не можем да рецензираме ръкописи. Не всеки текст е подходящ за „Granta България“, дори ако е добре написан.
Ще се постараем да ви отговорим в рамките на един месец.
• Изпращайте своите ръкописи на следните електронни адреси:
. Светлозар Желев, главен редактор: svetlyo -@- ciela.net
. Валерия Иванова, редактор: valeria -@- ciela.net
. Редакционна колегия: Илия Троянов (почетен редактор), Георги Господинов, Ани Илков, Алек Попов, Дарин Тенев и Ангел Игов.
Това са и хората, които ще четат вашите текстове. - 3 Been thanked
- Trip Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sat Dec 08, 2012 10:06 pm Редакция: „Сделки за душата ми“ Sat Dec 08, 2012 10:06 pm Редакция: „Сделки за душата ми“
Тема, в която ще раз парч хубавим един от романите на Еви – направо пред очите ви.
А вие недейте само да воайорствате ;) – ами започвайте да прилагате всичко, което ви върши работа. Затова го правим пред очите ви. А не (само) защото сме ексхибиционисти... :D [/i]
Първа задача: саморедакция . :)
Минало е достатъчно време ( над една година от написването ), за да позабравиш „Сделките“ – да можеш да ги четеш като страничен човек. Или направо редактор.
Започни ги наново – и отбелязвай следните неща:
1. Инфодъмпове – пасажи, които струпват прекалено много информация на едно място и е по-добре да се пръснат из текста. Маркирай с „ОПС“ („опрости, пръсни, съкрати“).
2. Неясноти – дупки в логиката и сюжета, които НАИСТИНА пречат на удоволствието ни като читатели. Маркирай с „?“.
3. Противоречия – в логиката на историята или поведението и речта на образите. Маркирай с „?!“ (+ описание на противоречието).
4. Неразработени сцени – такива, които трябва да се разширят/засилят, за да стане текстът по-въздействащ. Маркирай с ЕКО („Елиминирай клишетата, оживи!“).
При първото четене само маркирай, без да се спираш никъде.
Остави ги да прележат ден-два. (И подсъзнанието ти да формулира решения.)
После почни да редактираш, проблем по проблем.
Допитвай се навсякъде, където запецнеш.
Въпроси? :) - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Feb 04, 2013 6:01 pm Re: Културни събития Mon Feb 04, 2013 6:01 pm Re: Културни събития
plakat proba 00 nachalna MT.JPG Покана за театър:
(Пламен Глогов – по-известен в инет като sarcomadroll – е...
несравняем и неописуем. В смисъл на „каквото и да ви кажа, няма да ви
подготви за реалността“. ;)
Може би си го спомняте от разказа „Афузел“ в един от предните ни
алманаси „ФантАstika“.)
Аз мисля да отида, но още не мога да планирам ден...
Калин
Здравей, Калине, зелени рицарю!
Имам удоволстивето да те поканя на нашия спектакъл в защита на нощните
птици в България "Повелителят сова" на 18, 23, 24. 02 от 19:00ч. в
Младежкия театър. Входът е свободен, поканата важи за всички, които
обичат совите, чухалите, кукумявките, улулиците, бухалите и театъра!
Поздрави!
Пламен Глогов - 3 Been thanked
- Dante Lee Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sun Aug 26, 2018 1:20 pm Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки Sun Aug 26, 2018 1:20 pm Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки
Днес ми е ден за ангслан...
Oooh ... this is such a marvelous opportunity to open a can of worms. Let me see how many of my friends, Bulgarian or not, actually read my comments (i.e. how many people I can p.o. with a single shot ;).
Using Bulgaria as the setting of this novel is a doubly appropriate choice because:
1) Most Bulgarians ages 40+ are still deeply (even if secretly) homophobic. At the same time, younger Bulgarians, who have traveled and browsed the Internet heavily, have become increasingly tolerant, even supportive. So there's quite an inter-generational clash when it comes to queer issues. (I just beat an older friend of mine because of her insensitive and inane use of the word "gender," which has been subjected to all sorts of travesties ever since the adoption of the Istanbul Convention. Before anyone can reinforce their stereotypes about the male/female violence in Bulgaria, I hurry to add that I "beat" my friend over the phone, and said "beating" consisted of gently teasing her; so gently as to exclude the explicit use of words like "insensitive" or "inane." :P )
Was this inter-generational conflict somehow utilized in the novel?
2) Most Bulgarians are more emotionally mature than their Western counterparts when it comes to personal feelings. We generally have a greater inclination for self-reflection, starting already in school. Most of our "armchair philosophy," vexing as it may be, actually helps us understand ourselves better. And we do spend more time polishing these skills (rather than, erm, working ;).
Was that reflected in the novel? Was the protagonist able to bond, on the level of pure friendship, with somebody local? Did they help him face his inner demons?
(No? Can I venture a conjecture why? :)
Anyway, if the guy decides to go for round two, let him come to me. I can be his personal shrink, confidant, maybe even friend, if he's actually a good human being. Of the growing-up variety.
... Okay. Let the p.o. count begin.
*heehees and prepares to run zigzag*
Those are very very excellent and pertinent comments and questions, Kalin!
I also noticed Nameless Narrator did not seem to have any other close friends in Bulgaria after at least three years. He blamed much of his inability to connect on his lack of proficiency in the language. However he seemed to establish what personal connections he had only on transactional levels.
NN was definitely keeping his life in Bulgaria with Bulgarians as superficial as he could, even as he constantly suspected and sorrowed over Mitko of keeping up a superficial front. Mitko has a real moment with NN, maybe, but NN treated it as another transaction eventually.
NN was skittish with Mitko even during sex. NN did not seem to really seek out close friendships with anyone whether they were older or younger or his own age. He wanted distant and transactional relationships. He definitely feared being ostracized if people knew he was gay and he seemed to fear his sexuality would be obvious to everyone he met. I think NN could only be superficial with everyone 24/7.
O.o
Touche. I'm not sure anyone can help/connect in such a situation.
(For the record, most young Bulgarians can speak English, even if they're shy about it. The language barrier sounds like an excuse.) - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Jun 10, 2013 12:28 pm Re Mon Jun 10, 2013 12:28 pm Re
Курсове от Coursera за по добро писане, но на английски. Може да ги видите всичките в категорията Humanities избрана на този адрес https://www.coursera.org/courses?orderby=upcoming&cats=humanities
Някои от курсовете вече са се провели, но след време пак ще се провеждат.
Fantasy and Science Fiction: The Human Mind, Our Modern World
https://www.coursera.org/course/fantasysf
About the Course
Fantasy is a key term both in psychology and in the art and artifice of humanity. The things we make, including our stories, reflect, serve, and often shape our needs and desires. We see this everywhere from fairy tale to kiddie lit to myth; from "Cinderella" to Alice in Wonderland to Superman; from building a fort as a child to building ideal, planned cities as whole societies. Fantasy in ways both entertaining and practical serves our persistent needs and desires and illuminates the human mind. Fantasy expresses itself in many ways, from the comfort we feel in the godlike powers of a fairy godmother to the seductive unease we feel confronting Dracula. From a practical viewpoint, of all the fictional forms that fantasy takes, science fiction, from Frankenstein to Avatar, is the most important in our modern world because it is the only kind that explicitly recognizes the profound ways in which science and technology, those key products of the human mind, shape not only our world but our very hopes and fears. This course will explore Fantasy in general and Science Fiction in specific both as art and as insights into ourselves and our world.
Work Expectations
For further information about the coursework, please see the Work Expectations page.
Course Syllabus
This course comprises ten units. Each will include a significant reading, typically a novel or a selection of shorter works. I will offer video discussions of each of the readings and also of more general topics in art and psychology that those readings help illuminate. Each unit will include online quizzes and ask you to write a brief essay offering your own insights into the reading. In order, the units are:
Grimm — Children's and Household Tales
Carroll — Alice's Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass
Stoker — Dracula
Shelley — Frankenstein
Hawthorne & Poe — Stories and Poems
Wells — The Island of Dr. Moreau, The Invisible Man, "The Country of the Blind," "The Star"
Burroughs & Gilman — A Princess of Mars & Herland
Bradbury — The Martian Chronicles
LeGuin — The Left Hand of Darkness
Doctorow — Little Brother
The Fiction of Relationship
https://www.coursera.org/course/relationship
About the Course
As individuals we are defined by relationships, by our connection to people, places, and things. Such connectedness can be not only emotional and erotic but also political, environmental, and even textual, enacted through writing. In this course we explore the nature and meaning of such connections in ten major works of narrative fiction from the 18th century to the present. These include: Manon Lescaut by Abbé Prévost; two works by Herman Melville, Bartleby the Scrivener and Benito Cereno; Charlotte Brontë’s Jane Eyre and two stories by Franz Kafka, “Metamorphosis” and “The Country Doctor”; Virginia Woolf’s To the Lighthouse and William Faulkner’s Light in August; an anthology of stories, Ficciones, by Jorge Luis Borges and The Ice Palace by Tarjei Vesaas; Tony Morrison’s Beloved and Disgrace by J.M. Coetzee.
As this course will demonstrate, the most critical relationships in our lives—the comings and goings that define us—are not always easy to get a fix on, but literature offers us a special sighting on these arrangements. Through exploratory readings of these narrative works, the course will seek to make relationship visible, bringing our traffic with the world and with others into clearer focus.
English Composition I: Achieving Expertise
https://www.coursera.org/course/composition
About the Course
English Composition I provides an introduction to and foundation for the academic reading and writing characteristic of college. Attending explicitly to disciplinary context, you will learn to read critically, write effective arguments, understand the writing process, and craft powerful prose that meets readers’ expectations. You will gain writing expertise by exploring questions about expertise itself: What factors impact expert achievement? What does it take to succeed? Who determines success? Since personal investment yields better writing, you can select an area of expertise meaningful to you (a hobby, trade, profession, discipline, etc.) for your major writing projects, which will be drafted and revised in sequenced stages: a critical response to an argument about expertise (2pp.); an explication of a visual image (2pp.); a case study of an expert (4pp.) and an Op-Ed (2 pp.). Your writing will be central to the course as we create a seminar/workshop structure with peer response and selected instructor feedback.
Two overarching assumptions about academic writing will shape our work: 1) it is transferable; 2) it is learnable. Being an effective academic writer involves asking meaningful questions and engaging in complex dialogue with texts and ideas. These skills are useful across virtually all academic disciplines and they provide a valuable means for making sense of non-academic experiences as well. Perhaps even more important, though, is that learning how to write effectively does not require inspiration or genius, but hard work, reflection, and feedback. This means that, with practice, dedication, and working with others, you can be an effective academic writer and contribute your ideas to important, ongoing conversations. Let's start now.
Writing II: Rhetorical Composing
https://www.coursera.org/course/writing2
About the Course
Rhetorical Composing is a course where writers exchange words, ideas, talents, and support. You will be introduced to a variety of rhetorical concepts—that is, ideas and techniques to inform and persuade audiences—that will help you become a more effective consumer and producer of written, visual, and multimodal texts. The class includes short videos, demonstrations, and activities.
We envision Rhetorical Composing as a learning community that includes both those enrolled in this course and the instructors. We bring our expertise in writing, rhetoric and course design, and we have designed the assignments and course infrastructure to help you share your experiences as writers, students, and professionals with each other and with us. These collaborations are facilitated through WEx, The Writers Exchange, a place where you will exchange your work and feedback
First-Year Composition 2.0
https://www.coursera.org/course/gtcomp
About the Course
First-Year Composition 2.0 will help you to develop a better process and gain confidence in written, visual, and oral communication and to create and critique documents and presentations in college, in the workplace, and in your community. You will draft and revise the following assignments: a personal essay, an image, and an oral presentation.
You will develop confidence in the following areas:
Critical Thinking: Evaluate the effectiveness of personal essays, images, and oral presentations. Assess your work and the work of your peers. Reflect on your own processes and performance.
Rhetoric: Analyze the ways in which you and other communicators use persuasion. Think about and use context, audience, purpose, argument, genre, organization, design, visuals, and conventions.
Process: Apply processes (read, invent, plan, draft, design, rehearse, revise, publish, present, and critique).
Digital Media: Produce written, oral, and visual artifacts.
Crafting an Effective Writer: Tools of the Trade
https://www.coursera.org/course/basicwriting
About the Course
Learn to become an effective builder of sentences using the basic tools of grammar, punctuation, and writing. By dedicating yourself to the craft of writing, you will learn to use the eight parts of speech and grammar to develop the four basic sentence types into a well-organized, detailed paragraph. This course is designed for anyone who wants to become a better writer. If you need to write more clearly for work, prepare for a placement test for a college, or improve your skills for current writing projects, this class will definitely be beneficial.
Objectives:
Students will be able to identify and correct some sentence level grammatical and punctuation errors.
Students will be able to develop four sentence types: simple, compound, complex and compound-complex.
Students will be able to recognize and use all four sentence types.
Students will be able to develop a clear topic sentence.
Students will be able to write a well-organized, detailed paragraph.
Why would you want to take this course? There are a variety of reasons:
As a pre-Assessment activity
As a petition for English placement
As a brush-up for students while in writing classes
As a brush-up for students who don’t/can’t enroll in an English class
As a resource for flipped/blended classrooms
To become a better writer
Comic Books and Graphic Novels
https://www.coursera.org/course/comics
About the Course
The comic book pamphlet developed as an independent literary form in the 1930s and early 1940s and has been a favorite of adolescent enthusiasts and cult devotees ever since. Recently, it has entered into a process of transformation, moving from a species of pulp fiction on the margins of children’s literature to an autonomous genre, one Will Eisner labeled the graphic novel. This transformation has been noted in such literary venues as the New York Times and the New Yorker, as well as in an increasing number of university classrooms and bookstore shelves.
“Comic books and Graphic Novels” presents a survey of the history of American comics and a review of major graphic novels circulating in the U. S. today. It is focused on three main points. First, it argues that as comics develop in concert with, and participate in literary culture, they should be considered literature. Second, it reasons that such a designation forces us to redefine our concept of literature itself. Finally, it explore this transformative literary world by arguing that comics have much to teach us about ourselves. - 3 Been thanked
- отсъстващ Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Tue Jan 29, 2019 11:50 am Тема за искане и даване на помощ Tue Jan 29, 2019 11:50 am Тема за искане и даване на помощ
Дес, два цента и от мен (a.k.a. най-големия фен на „Малазанската книга“ на Ериксън в цяла ЧоБи ;) ):
Не съм чел книгите на Есълмонт, понеже след Ериксън се отказах да чета епично фентъзи поне още 7-8 години – за мен Ериксън вдигна левъла на целия жанр , сега чакам да се появи автор, който да надмине него; а от отзивите, които съм виждал за Есълмонт, не вярвам, че точно той е тоя автор. Имай обаче предвид, че ако Есълмонт е подобен на Ериксън по жестокост към героите си (макар и оправдана в хода на сюжета), те чакат няколко хиляди страници жестокост. Това как би ти се отразило? Аз се вживявам много в текстовете, които превеждам/редактирам, затова си ги проучвам предварително – и отказвам такива, които ме сдухват. А да си докараш една-две години сдуханост за мизерни пари е... е. :(
Може би най-сигурният начин да прецениш е, като изчетеш цялата трета книга. - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Jul 09, 2014 5:40 pm Re: Гласуване на номинации за Еврокон 2014 Wed Jul 09, 2014 5:40 pm Re: Гласуване на номинации за Еврокон 2014
Аз ще се включа само за да кажа, че съм съгласен с голяма част от критиката.
И на мен не ми харесва да изключваме хора от гласуването, защото не са активни фенове онлайн. Баща ми е чел повече фантастика от мен, но и веднъж не му е хрумнало да се присъедини към форум или да си направи фейсбук профил, та да ги обсъжда тия неща някъде. Така е, не е редно да бъде изключван заради това.
И аз смятам, че на жанра му трябва масовизация, а не затваряне в културен елит. Средностатистическите фенки на вампирите и фенове на железния човек изобщо не биха казали, че се интересуват от фантастика именно защото думата не се възприема като нещо масово. А ако само автори ще награждават автори става безсмислено.
В началото, докато още обсъждахме как да направим гласуването защитавах яростно именно тези две тези като приоритетни - Калин да ви каже колко сме спорили. Но в крайна сметка решихме да пробваме така и взе че стана много по-хубаво. И Калин се оказа прав за това. Какво ще спечелим ако отворим гласуването за всички? 5-10 дори 20 човека като баща ми, които биха цъкнали, но не биха се включвали в по-сериозни дейности. Супер. Тази година 20, догодина още 20, после ще започнат и да растат. Но какво още бихме "спечелили" като притурка към тях? 900 гласа за Сибин Майналовски бог знае откъде, 700 гласа за не знам кого... и пак по 20-30 гласа за останалите. И познайте колко ще са валидни или заслужени са тези резултати, познайте как ще се отрази на имиджа на конкурса и организаторите, познайте и колко от 250-те реални гласа тази година биха се върнали догодина или пък каква тежест биха имали те сред много повечето фалшиви. Тоест, оказва се, че експериментът тази година беше успешен, защото е несравнимо по-малкото зло.
Явно за популяризирането на фантастиката ще трябва да се работи по други линии. Доброволни или заплатени (аз също искам някой ден да изкарам пари от SciFi.bg, а не само да давам, нищо че в близките 10 години едва ли ще ми се реализират щенията), кой каквито може, но в момента Еврокон не е инструмент, който да може да се ползва по тази насока. И в конкретния случай елитизирането на гласуващите взе че се оказа най-доброто възможно решение. А вече ако след 10 години всички сме свършили перфектна работа - фантастиката е адски популярна и в такова гласуване биха се включили хиляди хора, тогава вече ще стане безсмислено искането на профили и доказването на информиран избор, та ще застанем всички тук на един лагер. Но дотогава нямаме друг избор освен да караме така. - 3 Been thanked
- apocalexxnow Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Feb 27, 2019 10:28 pm Re: Раздумки на редактори Wed Feb 27, 2019 10:28 pm Re: Раздумки на редактори
Преди малко дочетох "Shadow of the Tomb Raider: Path of the apocalypse" и искам да споделя някои впечатления. Чудех се всъщност дали да не е в редакторската работилница, понеже обсъждаме в момента от коя гледна точка да се разказва историята, но тук ми се струва по-удачно.
Първо малко предистория - книгата е замислена (или поне така се твърдеше) да запълни "белите петна" в събитията, които се развиват в третата част от ребуута на играта - Shadow of the Tomb Raider. Нищо подобно... Всъщност се попълваше едно бяло петно в нищожен/незначителен отрязък в началото на играта.
Ужасно съм разочарована! Събития развиващи се в рамките на около 2 часа в един пещерен комплекс разтегнати в цял роман. РАЗТЕГНАТИ! УЖАСНО! МНОГО! Всичко описано с твърде излишни подробности, че стана толкова досадно и отегчително. Избутах до края буквално на инат. Блякс! Имаше около 10 гледни точки. Напълно излишно и разфокусиращо. От страна на "добрите" бяха три (прилично), обаче от другата страна бяха 6-7 (напълно излишно - имаше само един наистина интересен герой, а "шефа" им беше отвъд постен и плосък). И имаше едно безумно дебнене в тая пещера, направо ми се изпилиха нервичките. Цялото това нещо спокойно можеше да се побере в един по-дългичък разказ или новела. Даже най-добре в комикс, както направиха със случващото се между трите игри.
Сравнявам сега и с "Tomb Raider: The Ten Thousand Immortals" на Дан Абът (spin-off на събитията след TR 2013), която четох наскоро. Ееее, там си се изкефих на макс! Историята се разказваше само от гледната точка на Лара, ритъма беше идеален за екшън, готина фабула с различни места и разнообразни случки, интересни антагонисти. Муцка от всякъде! Само на едно място едно преследване с коли леко ми досади, ама мен по принцип са ми досадни такива неща, така че повредата силно вероятно да е била в моя телевизор.
Измрънках, похвалих, отивам да приспивам децата! :) - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sun Mar 10, 2019 9:47 am Re: Редакторска работилница, февруари+ 2014 Sun Mar 10, 2019 9:47 am Re: Редакторска работилница, февруари+ 2014
Хех! Дес, и при мен няма много коментари.
Определено има дисбаланс между диалога и описанията. В същото време диалога е някак си доста описателен/увлекателен и дърпа добре действието. Реално има действия - Григор се появява и изчезва внезапно няколко пъти, хаха. Проблема идва когато "цъфнат" описанията-чаршафи на самата лаборатория и разни другости и това чупи ритъма.
Зависи как върви останалата част от историята, но ако трябва да се огранича до само този откъс, бих скъсила значително описанията и да вкарам повече динамика без да пипам особено много самия диалог бутайки нещо в него.
НО предполагам, че това е нещо като представянето на Лазар и Григор и разбира се сетинга, та има нужда от разчупване, раздвижване и балансиране.
Timing: упражнението ми отне около час. - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Jun 10, 2019 11:49 am Re: Културни събития Mon Jun 10, 2019 11:49 am Re: Културни събития
https://www.facebook.com/events/306383963644098/
В четвъртък, от 19:30, в дома на Архитекта, на ул. Кракра, отново хорът в който участвам има концерт. Добре дошли сте - 3 Been thanked
- брръм Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Tue Jul 28, 2020 9:45 am Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки Tue Jul 28, 2020 9:45 am Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки
[quote="За юни CZ център някъде незабелязано на сайта си и с подвеждащото заглавие "Виртуална библиотека""]Лятото е най-приятното време за четене! В началото на слънчевите месеци си позволихме да направим списък с "незадължителни" книги, които биха могли да разтоварят вашето ежедневие.[/quote]
http://sofia.czechcentres.cz/public/galleries/166/165527/a3_poster_novi-knigi_web_za_mail.jpg
Забележете името на файла. Определено са позапуснали бюлетина, щото нямам спомен да съм получавала информация за тези книги НАКУП.
"Спящият град" е ясен, че си го харесвам и препоръчвам. Бих чела за чудатостите, за Екзюпери, на Хавел и евентуално за немско-чешката фамилия. Останалото е thanks, but no, thanks и е крайно време да почна да превеждам чешки книги. :shock: Омръзна ми да се превежда предимно най-нова литература, и то главно за БОЛЕЗНЕНИ неща - Холокост, осиновени, книгата долу вляво дори няма да я споменавам :(
И ми омръзна преводаческите конкурси също да са за най-нова литература, а тя е пълна с напрягащ съвременен език/жаргон и тематика.
Пък в киното дори И поляците се избиха да показват WWII и ко-мун-из-ум. Стига вече!!!
Е, поне Вайдовият филм за художника Владислав Шчемински ми е любим и с един ГЕНИАЛЕН момент https://www.cinefish.bg/Polsha-izbra-Posleobraz-za-chujdoezichen-Oskar-news18315.html.
Ако лентите не са комедии, текат реки от кръв, все някой ще го измъчват, а дори от споменаването на думата rape в какъвто и да е контекст ми призлява*. Милиционерският терор дори в "Светът е голям..." не ни го спестиха. Удар по главата с табла за шах от страна на налудничавия злобен поглед на Николай Урумов - quite enough :x Още си спомням пред очите кадър от "Дунав мост" :evil:. И дотук с филмите, че стана страшно.
Толкова за възможността да по-желая новата книга на ЧоБи и да величая "Време разделно". Да беха внимавали как го екранизират и кога през деня го пускат по телевизията в детството ми. Един живот няма да ми стигне да ги изчистя тия спомени.
*
Коко :evil:
Заради "Купи 1 книга" CZ център дарил книги в Перото. http://ndk.bg/news/cheshkiyat-kulturen-institut-v-sofiya-dari-knigi-na-literaturen-klub-peroto-9170-1
"Cool". Добре че са снимали Светлето как ги докосва с лъстивите си за литература ръчици, за да се види къде точно се намират.
А 1-2-те книги, дето Наско е оставил там още преди 5? години - лична "Дивна"? Те какво? Подпорки на бара? - 3 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Thu Jan 15, 2015 10:44 am Re: Ех, магесническа му работа Thu Jan 15, 2015 10:44 am Re: Ех, магесническа му работа
Забравих да споделя, че прочетох "Ех, магесническа му работа" .
Много ми хареса!! Имаше моменти, за които си казвах " Как го измисли това?", смеейки се. :D Финалът на книгата ме развълнува най - много, защото неочаквах да дадат Радостина на Чернобог. Мигът, в който главните герои осъзнават как я спасиха, какво преминаха, за да й помогнат да изживее своя живот и как те трябва да се разделят с нея. Много силен момент. : ))
Другият красив момент беше с порастването на малката зеленоочка и нейните творения, в които рисува своите ангели - Лазар и Грирор.
Много красив финал. Поздравления на автора, вълшебна книга - омагьоса ме. : )) - 3 Been thanked
- Светлана Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Sat Feb 12, 2022 7:51 pm Re: Настолни (вкл. бордови) игри Sat Feb 12, 2022 7:51 pm Re: Настолни (вкл. бордови) игри
5. Има една подобна ситуация, която се случи докато играехме кампания по Fallout.
Играчите се промъкваха през канализацията в опит да достигнат Сан Франциско-вия Чайнатаун, където се помещава базата на Шийте (една от фракциите в Fallout 2, забравих как се пишеше в оригинал). Операцията се провеждаше, защото подстъпите към Чайнатаун бяха мистериозно затворени - от Шийте нямаше и следа - но автоматичните установки все още отбраняваха енклава, та група търговци бяха наели партито да разберат какво аджеба става (или е станало) вътре.
И така, промъкват се те из каналите и нали, стелтват. В един момент обаче, след успешен check, съзират в едно от разклоненията гигантски мутирали хлебарки (a staple of the franchise).
Аз поемам наратива над успелия персонаж (защото играчите в тогавашната конфигурация бяха доста вяли откъм self-narration) и казвам следната реплика: "Псст! Ей (соча с пръст), хлебарки!"
...мдааа, ама тотално оплесках вербалните паузи. Резултатът прозвува по-скоро като: "Псст, ей, хлебарки!" все едно подвиквам на самите хлебарки.
... :? ...
Играчите умряха от смях. Пет минути нон-стоп кикот. До края на сесията после ме ебаваха. А после седмици наред брат ми ме бъзикаше.
Сега отдавна не ми е припомнял тази история (защото той е единственият останал от оригиналните свидетели), но... предпочитам да не го прави. ;) - 3 Been thanked
- Radiant Dragon Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Thu Mar 18, 2021 11:04 am Re: Културни събития Thu Mar 18, 2021 11:04 am Re: Културни събития
"Сказание" - Никола Райков – предварителни поръчки на новата му настолна игра.
http://prikazka-igra.com/skazanie.html
Правила - http://prikazka-igra.com/images/Rules.pdf. - 3 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Mar 04, 2013 9:47 pm Re: Тема за коректори Mon Mar 04, 2013 9:47 pm Re: Тема за коректори
Част 3: Запетая в сложното изречение
В речника на БАН има грешка/противоречие в пример към правило 86., стр. 79:
Да се влиза в сградата след 22.00 ч. е възможно само с пропуск.
Според правило 88.9. преди „е възможно“ трябва да има запетая. Според мен – не. И дотам ще стигнем. ;)
Интересни изводи от примерите към правило 86.:
– „При положение че“, „при условие че“ и „освен когато“ са сложни съюзи, тоест запетайката се изписва само преди тях.
:( За съжаление, никъде в речника не откривам списък на сложните съюзи.
:?: Няма правило за изписването на „ето(,) че“. :!: По типографски съображения препоръчвам да се пише без запетая.
:?: Няма правило и за „добре/лошо/жалко/еди-какво си(,) че“. :!: Тук приемам, че са равносилни на конструкцията „добре е/беше/стана, че“, затова препоръчвам да се пишат със запетая.
:?: Няма правило и за „нищо(,) че“. :!: Тук и аз се обърках вече – на какво е равносилно това? „Няма нищо, че“? Или си е самостоятелно? Пишете го без запетая сега, пък ще му мислим...
:!: Казусът „ взе(,) че/та “:
Не е споменат в речника.
Вътрешното ни правило е да не пишем запетая.
Обосновката: „взе че се хвърли“ по смисъл е равностойно на „се хвърли“. „Взе че“ изпълнява ролята на натъртване – на граматическо ниво то няма никаква функция. Аналогичната му повелителна форма е „Вземи/Иди се хвърли“ – от „Вземи/Иди да се хвърлиш“ – което също няма запетая.
Приятели са, които винаги ще ти протегнат ръка.
–> Въпреки изпуснатата част (например „хората“), запетайката се запазва.
Смущение от пример към правило 87.:
„Винаги, когато е спокоен, човек мисли по-трезво.
:?: Излиза, че „винаги“ не е в списъка от уточняващи думи или изрази, за които важи правило 90. (вижте надолу).
:!: Аз лично това не го вярвам. И затова ви предлагам да изпишете горното изречение „Винаги когато е спокоен, човек мисли по-трезво“.
88.2. Когато да -изречение е разположено между частите на друго просто изречение, краят на да -изречението се отделя със запетая.
Коректорите са склонни да се концентрират върху подробности, и понякога не успяват да мислят по-широко.
Или да мислят въобще. :twisted:
:!: Проблемното правило 88.9. Когато да -изречение се намира пред пояснявано от него изречение, двете изречения се отделят със запетая.
Лично аз нямам проблем, когато подчиненото да -изречение е допълнително ( = отговаря на въпроса „какво?“ спрямо сказуемото в поясняваното изречение). Такива са двата примера в речника:
Да те обичам, аз копнея. (Какво копнея? Да те обичам.)
Да сте много щастливи, ви желаем! (Какво ви желаем?)
Проблемът ми е с подчинени сказуемни изречения: такива, дето отговарят на въпроси „кой, какъв?“ спрямо сказуемото в поясняваното изречение. Например:
Да те обичам е най-простичкият избор на света. (Какъв е изборът?)
Да сте много щастливи е естествено, щом се обичате. (Кое е естествено, щом се обичате?)
Към момента вътрешното ни правило в такива случаи е да не слагаме запетая след да -изречението. Точно в момента тече обсъждане между коректорите ни – ако то ме накара да размисля, ще отбележа промяната тук.
89.2. Когато просто изречение, въведено с въпросителна дума, е разположено между частите на друго просто изречение, със запетая се отделя краят му.
Чудя се докога ще издребняваме, и се опитвам да се съсредоточа върху по-смислени въпроси.
90. Не се отделят със запетая две прости изречения, ако пред съюза или съюзната дума, въвеждащи второто изречение, стои отрицателната частица не или уточняваща дума или израз ( даже, дори, дълго, едва, единствено, именно, много, малко, особено, поне, само, тъкмо, чак, твърде дълго, твърде скоро и под.)
Споменавам го само понеже нейде в дълбокото още ми досмъдява.
Споделям го с вас не защото всичките сте коректори, а защото сте ми другари.
:?: Ще ми се да видя примери, в които „твърде дълго“ и „твърде скоро“ се съчетават със съюз.
91.2. Пише се запетая между две прости изречения, ако началото на второто изречение започва с и и първото просто изречение пояснява второто.
Докато се успокоя, и ме прегърнаха.
92. Не се отделят със запетая две прости изречения, ако второто е въведено с относително местоимение и пояснява сказуемото от първото просто изречение.
Било каквото било.
Поздрав за Еви: Посочете който искате човек тук! (Едно към едно от речника.)
Ще грабна каквото ми падне, и ще удрям където сваря!
Ще млатя когото си искам – нали тъй, имото?
А вие бягайте колкото сили имате...
93. Не се пише запетая между два съюза, които следват непосредствено един след друг и въвеждат различни прости изречения, при условие че първият съюз е неударен и едносричен.
И ако накрая някой е оцелял, лично ще му подам ръка.
Не за да му я стисна, а за да му помогна да се изправи.
И после да го халосам с ей тая бухалка – да не си мисли, че ако се е измъкнал веднъж, ще му провърви и втория път...
93.1. Ако първият от двата съюза е многосричен, съюзите се разделят със запетая.
Защото, ако оцелелите тръгнат и да се хвалят, що за авторитет ще поддържам?
Не, по-добре бягайте бързо сега – въпреки че, ако сте ми от най-свидните, поне няма да ви изпраскам в главата...
:idea: Тия „асиметрии“ в правилата на практика идват от печатарския процес. Печатарите, по една или друга причина<ЛИНК>, никак не са обичали струпвания от запетайки. И са си извоювали от граматиците запетайките да отпадат в такива случаи. А вие сега страдайте, зубрете ги тез правила... :twisted:
94. Не се пише запетая между неударен едносричен съюз у разположена непосредствено след него обособена част.
= правило 80.3.
94.1. Многосричен съюз и разположена непосредствено след него обособена част се отделят със запетая.
... Има си хас.
95. Не се отделят със запетая неударен едносричен съюз и разположен непосредствено след него вметнат израз, който изисква отделяне със запетая.
= правило 81.1.1.
95.1. Със запетая се отделят многосричен съюз и разположен непосредствено пред него вметнат израз, който изисква отделяне със запетая.
... Нещо друго ли чакахте? - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Apr 10, 2013 9:48 am Re: Песента на ханджията Wed Apr 10, 2013 9:48 am Re: Песента на ханджията
Виж ти, виж ти... (И ти виж.)
Авторското ателие на „Моята библиотека“ – пред пуск
(И мое питане за кампанията за „Песента на ханджията“.) - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Jan 16, 2019 2:14 pm Re: Редакторска работилница, февруари+ 2014 Wed Jan 16, 2019 2:14 pm Re: Редакторска работилница, февруари+ 2014
Привет-мривет, ето ме и мен. :)
Защо се записахте в работилницата? Какво очаквате от нея?
Главно защото работя като редактор от няколко години, което изглежда като идеалната работа в този етап от живота ми (особено в колектива, в който съм), но теоретичната ми подготовка е незначителна и незадоволителна. Има много накъде да надграждам в знанията и уменията си, а ползите ще са двойни, и за работата, и за личното ми творчество. По-добра възможност да се уча от по-опитни хора и да общувам с колеги по перо и червена химикалка ;) едва ли ще имам скоро и в замяна ще се радвам, ако мога да допринеса за бъдещата дейност на ЧоБи в областта, в която най-много се чувствам в свои води (работата с текстове). Освен това досега съм редактирала почти само преводни текстове и не съм имала възможност да работя директно с автор, което също ми се струва важно и характероградящо. :)
От кои автори и книги се възхищавате/вдъхновявате най-силно?
Артър Кларк е първото име, което споменавам винаги, въпреки че не е първият фантаст, с когото съм се срещала; "Градът и звездите" е Библията ми, книга, която горе-долу знам наизуст и с все същото удоволствие препрочитам средно по веднъж на година - година и половина (и препоръчвам като първо четиво на хора, които питат с какво да започнат да четат фантастика). "Невромантик" на Уилям Гибсън е първата книга в "зрелия" ми живот (първи прочит преди 5-6 години), която затворих накрая с горящ мозък и мисълта: "Е**си, никога няма да мога да пиша така!". И изобщо, писателският непукизъм на Гибсън да те хвърли в реалност, пълна с всякакви щуротии без обяснения, ми е едната дрога. Стивън Кинг и Нийл Геймън са любимите ми Майстори-разказвачи, въпреки че на Геймън още съм чела много малко книги. Робърт Сойер е писател, с когото случайно-съдбовно се запознах на 11-годишна възраст и доста съжалявам, че не е станал известен тук, много уважавам хуманизма във фантастиката му и мащаба на идеите. Още не познавам достатъчно добре творчеството на Урсула Легуин и Роджър Зелазни, но винаги ги споменавам като авторите на любимите ми фентъзита - цикъла за Землемория и "Лудият жезъл".
Самите вие пишете ли? Какво? Откога?
Да, проза - преди повече къси разкази, но от няколко години не съм дописала нито един, с изключение на 2-3 предизвикателства на момента по време на сбирки с други пишещи хора. Сега (да се чете "поне от пет години, всъщност може би от около осем" :D) главното ми предизвикателство е да завърша най-накрая някой от всичките си започнати романи, та после да се отприщи един поток от завършени проекти, по един на година поне...
Първите ми писателски опити са от 8-9-годишна възраст, а повярвах, че всъщност това искам да правя с живота си горе-долу преди десетина години.
В поезията съм безнадеждна, изобщо не ми идват рими и ритми, а и не обичам много-много да я чета, но от време на време приемам препоръки. В интерес на абсолютната достоверност, имам една папка между другите писания, озаглавена "Псевдопоезия", в която се кътат десетина не-много-трезви опита за стихоплетстване, събрали се в последните десетина години, но от нея едва ли ще излезе нещо четивно скоро. :D - 3 Been thanked
- Triumpha Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Apr 29, 2019 5:13 pm Re: Люба Добрева: Обетът (част 1) // Нощната пеперуда (част Mon Apr 29, 2019 5:13 pm Re: Люба Добрева: Обетът (част 1) // Нощната пеперуда (част
Плана ми не се получи баш както ми се искаше. На теория трябваше да ми върви лесно и леко, все пак съм разписала плана подробно, разбила съм го по сцени, имам написано доста... и вместо днес да пиша финалните неща, още се балтавя на шеста глава. :D
Едно от нещата, което открих, че ме бави, е че се опитвам да редактирам докато пиша. Поспрях се и потръгна, но се появиха други препятствия, които все още не съм идентифицирала. Няма да се оплаквам с лични проблеми и да ги обвинявам тях, че се мотая с писането. Макар че, кой знае... може и те да са виновни, доста ме изтощават емоционално.
Но пък това по-бавно напредване ми дава възможност да се поразмисля за доста неща, над които не бях мислила. Идват ми подробности, които правят историята по-пълнокръвна и съм доволна... сега остава най-важното - все пак да ги напиша. :mrgreen: - 3 Been thanked
- mitseva Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Mon Oct 21, 2013 5:27 pm Re: Не-културни събития :) Mon Oct 21, 2013 5:27 pm Re: Не-културни събития :)
Зелена олимпиада
В Зелената олимпиада могат да участват ученици от 1. до 12. клас от цялата страна . Всеки желаещ трябва да се регистрира в сайта, като посочи трите си имена, телефон, клас, училище и град. Един участник може да решава теста само веднъж.
Тестовете са в три възрастови групи – за начален, среден и горен курс. След регистрацията, при стартиране на теста участникът получава подходящия за посочената от него възраст тест.
Във всяка група девет от въпросите са затворени – трябва да се посочи един от дадените отговори. Десетият въпрос е отворен. Чрез него се проверява умението на участниците да развиват свои тези на екологична тематика. Десетият въпрос има решаващо значение за крайното класиране.
Верните отговори се оценяват в проценти. Всеки участник получава на мейла си своя резултат. За всеки грешен отговор се отнемат 10%. В стоте процента правилни отговори е включен и десетият въпрос. Пример: Ако получите 80% като резултат, Вие имате 2 грешни отговора. Ако отговорите само на десетия въпрос, ще получите само 10%.
В журито са включени експерти по опазване на околната среда, представители на МОСВ, природозащитници и учители.
Отговорите ще бъдат публикувани в сайта при закриването на олимпиадата. Тя започва на 03.10.2013 г. и завършва на 03.12.2013 г.
Във всяка възрастова група ще се излъчат по трима победители – за първо, второ и трето място. Наградите за първите места в трите категории са смартфон, таблет и iPod®. - 3 Been thanked
- Люба Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Fri Nov 22, 2019 12:38 am Re: За Филмите и Хората... Fri Nov 22, 2019 12:38 am Re: За Филмите и Хората...
Лелееее... Ле-ле!!!
Току-що приключихме с филма Swiss Army Man (2016) / "Мъртвецът, най-добрият ми приятел" и... съм много силно впечатлен. През ума ми не беше минавало, че филм с основни герои "корабокрушенец" и труп, в който сред основните действия са пърдене и плюене на вода, а в говора присъства много думата "лайна" може да се засягат толкова прости на пръв поглед, но и толкова интересни, дълбоки теми като тази за щастието, дома, семейството и приятелите, смелостта и, и, и, и... да бъде лек, забавен и интересен за гледане, някак... да стои естествено всичко това.
С три ръце ви го препоръчвам! :)
Леко ми напомни за The Lobster (2015) / Омарът, но основно с това, че го движи някаква невероятно щура и необичайна за мен идея. :) - 3 Been thanked
- Лъч Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Wed Mar 16, 2022 10:07 pm Re: Културни събития Wed Mar 16, 2022 10:07 pm Re: Културни събития
Заповядай на благотворителeн книжен базар тази неделя, 20 март от 11:00 до 17:00 часа в Централното фоайе на Ректората на СУ (вход откъм стълбите на бул. Васил Левски). Всички приходи от продадените книги ще бъдат дарени на БЧК в помощ на пострадалите в Украйна .
Благотворителният базар се осъществява благодарение на група доброволци и Студентски съвет към Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Как да участвам?
1. Донеси своите книги, които си търсят нова библиотека и ги дари на входа при нашите доброволци – те ще се погрижат да ги изложат на видно място. Приемаме книги през целия ден.
Ще бъдем признателни, ако дариш книги в много добро състояние, по-съвременни и издавани последните 10-15 години !
Може да донесеш книги на български и английски – приемаме проза, поезия, детски книжки, специализирана литература, албуми и селектирани списания .
2. Разгледай изложените заглавия и избери това, на което искаш да дадеш втори живот.
Всички книги, списания и албуми ще се продават на цени от 5 или 10 лева.
3. Дари сумата в нашите запечатани урни - винаги можеш да дадеш повече, защото каузата е от значение!
Как да помогна?
1. Сподели събитието [...] на твоя личен уебсайт или форум!
2. Донеси поне една книга! Колкото повече - толкова по-добре! Ще приемаме твоите книги от 10 ч. сутринта, а официално ще отворим вратите на базара в 11 ч.
3. Помогни за каузата, като си купиш една или повече книги – така помагаш на нуждаещите се в Украйна и даваш нов живот на дарените книги.
Очакваме те!
*Книгите, които няма да бъдат продадени, ще бъдат дарени на библиотеки и читалища в страната. - 3 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Fri Oct 17, 2014 11:01 pm Клуб по фентъзи и фантастика към ФМИ Fri Oct 17, 2014 11:01 pm Клуб по фентъзи и фантастика към ФМИ
Привет там!
Заповядайте някакъв информационен пост за отминалата първа среща и какво „решихме“ за по-нататък…
- Срещите на клуба вече ще са в четвъртък от 19-19:15 (засега ще се събираме в зала 100). Ако конкретно някоя не можем да случим тогава или ще има и допълнително гледане на филми/ходене на планина/нещо, ще обявяваме в блога (с линкове във facebook и google) най-късно предишния вторник.
- Клубът започна с идеята да е за студенти първо от факултета, после от СУ, но няма да гоним не-студенти, на които им се присъства. Дори това много би обогатило, както мрежата за обмен на книги в клуба, така и възможностите да се случват интересни дискусии по разни теми. Та, да, заповядайте, ако ви се идва!
- Голямата изненада на първата среща на sci-fi клуба – книгите, които Атанас Славов ни подари по случай начинанието (на които Св направи чудесно описание тук, заедно с на досегашните книги в клубната библиотека). Много готин подарък беше и благодарим за което! :)) ...
Google групата – https://groups.google.com/forum/#!forum/scifmi
Facebook групата – https://www.facebook.com/groups/434780146659226/
Списъкът с книги, които хора от клуба имаме и даваме за четене – https://drive.google.com/folderview?id=0B_gRNaRj-NjAN3pibl9ZbkU0c3M&usp=sharing
и както Ани писа, в СУ има... face control. Но вече не е така върло.
Отивате при ФМИ (ул. Джеймс Баучер надясно от Семинарията - вървите, вървите, вървите, вървите... вървите...), гледате приветливо и бодро влизате вътре. Ако не сте студент на СУ (или изобщо) и някой тръгне и ви спре за студентски документ, с най-мили очички и усмивчица поздравете и убедено заявете, че отивате на среща на Клуба по фентъзи и фантастика в зала 100 (компютърния им клуб). Ако случайно ви се троснат, ПОМОЛЕТЕ да ви придружат до клуба и като се появите там, помолете някой да потвърди, че клубът е отворен за "чужди лица".
Ако откажат да ви придружат до клуба, викайте за помощ - зала 100 е наляво по коридора и по 1-2 стълбички надолу пак наляво - може и да бъдете чути.
Ако викането не помага, бързо се затичайте към клуба, влетете вътре и се скрийте.
Ако са ви препречили пътя в самото начало, бийте се смело. И викайте.
Ако искат да знаят при кого точно отивате, кажете, че не помните имена.
Първия път като бях, никой не ни спря, по-късно чичкото отзивчиво ме упъти към смущаващите тоалетни.
'Ма то едни рецидивистки с behind the corner - вътре едни лабиринти... и не се затварят и заключват като хората...
Тоалетните били в двата края на коридора.
Хубаво е на тръгване ако пазачът се и ви вижда, да му кажете Довиждане.
Не вярвах, но вече съжалявам, че пропуснах втората среща . Така че ще гледам да наминавам за приятната компания и знания въпреки че разни други събития може да ми се объркват. - 3 Been thanked
- frog Author
- Rating Rating: 27.27%
-
-
-
Tue Feb 01, 2022 12:01 am Re: За Филмите и Хората... Tue Feb 01, 2022 12:01 am Re: За Филмите и Хората...
- По препоръка на Наско почнах да гледам Lucifer .
В момента съм на 15-ата минута от първи епизод. And I already know we are a match made in Heaven. Or Hell. What's the difference? :twisted:
Тук ще събирам creme de la creme:
- сезон 1, епизод 2 : сцената от 16:05 до 18:01 :lol:
- сезон 1, епизод 6: нещо по-възпитателно – сцената от 3:15 до 5:36
... която има и продължение: от 19:26 нататък
- сезон 1, епизод 10: Чудили ли сте се как да решите всичките си семейни проблеми наведнъж? Гледайте и се учете: почва в 28:03
- сезон 2, епизод 8 : watch a forensics expert show it all (23:00)
- сезон 3, епизод 13 : за К-попа... и всичко корейско (13:48)
- сезон 3, епизод 15: the transformative power of YA novels (20:21)
- сезон 3, епизод 19: this is a show for the broken-hearted
- сезон 3, епизод 25: специален поздрав за Вик (12:44 – и доста нататък)
- сезон 3, епизод 26: бая смешен, ако сте изгледали останалите дотук – но дори да не сте, финалът stands on its own like a brilliant example of fridge horror
- сезон 4, епизод 4 : the supernatural support team (11:04)
- сезон 4, епизод 6: this is a show for the parched and pent up
- сезон 4, епизод 8: как да бъдем лоши съпрузи (21:20)
- сезон 5, епизод 4 : ноарът трябва да е черно-бял
- сезон 5, епизод 7: какво значи да бъдем заедно
- сезон 5, епизод 9: parents and empowerment
- сезон 5, епизод 10: "Another One Bites The Dust," in God's rendition (5:00); Chloe meets Dad (10:00)... ah just watch it all
- сезон 5, епизод 13: love, so many kinds of
- сезон 6, епизод 3 : it's a cartoon! (12:59) + can you hate someone that you understand?
- сезон 6, епизод 7: Adam and Eve and ... the bird (06:06)
- сезон 6, епизод 8: Lucifer: The Book (10:18) ... ah, this whole episode is a romp
Финалът мечтата на визионера/общественика ли е? - 3 Been thanked
- Кал Author
- Rating Rating: 27.27%
-