Posts toplist

Rating posts

  • Post
    Been thanked
    Author
    Rating
  • Mon Mar 04, 2013 10:16 am Re: Развитие на Човешката библиотека Mon Mar 04, 2013 10:16 am Re: Развитие на Човешката библиотека
    Кал, уважавам и разбирам твоя модел на работа. Просто се боя, че не сме достатъчно готови за него, но аз, пак повтарям, се опитвам и ще се опитвам да бъда полезна и да се вместя в този начин на работа. Лошото е, че през идущине месец, два и моята работа ще е много... Но като се търсят сърца :mrgreen: ще се опитам да бъда сърце, инак няма да стане. Желанието да бъда част от нещата, които се случват в Чоби в момента е голямо, сега трябва да откривам и веремето. Ето това се прави с желание отвътре... и с по-малко приказки тук, а повече работа в самота, което е най-трудното :mrgreen: Не обичам да работя сама, макар писането и редактирането да е дело самотно. :roll:
    1 Been thanked
    divna3 Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Wed Mar 07, 2018 12:50 am Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки Wed Mar 07, 2018 12:50 am Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки
    Lisa Genova пише романи с главни герои, които се борят с неврологични или психологически проблеми. Самата тя е невробиолог по образование. Това интервю я представя във впечатляваща светлина.

    (И видяхте ли препоръката за Incognito ? Какво се туткате още? :P )

    Отбелязвам си да следя за предстоящия ѝ роман, чиято главна героиня ще е биполярна.
    1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Fri Mar 15, 2013 5:16 pm Re: Не-културни събития :) Fri Mar 15, 2013 5:16 pm Re: Не-културни събития :)
    Малко за предстоящото от Бетахаус

    Четири skill sharing-а на тема project management през март и април

    За втората половина на месец март сме подготвили първите два Skill Sharing-a от цикъла
    Project Management.

    Първо ще се съберем на 18-ти март с Мартин Будикянов – сертифициран PRINCE2 Practitioner с опит по международни проекти за компании като Deutsche Telekom AG (Europa), British Petroleum (UK), Japan Tobacco (UK), Accenture UK, Public Sector (UK) и други. Той ще ни запознае с основните фази, участници и инструменти при подхода PRINCE2 и как можем да ги използваме, за да подобрим управлението на проектите си.

    PRINCE2 e сред класическите методологии за управление на проекти с ясно дефинирана крайна цел. Макар че вече намира широко приложение в индустрията, това е официалният старт за обществени проекти в Обединеното Кралство. С помощта на структуриран подход се координират всички участници и техните отговорности чрез създаването на специфични документи и използването им като база за всяка следваща фаза на проекта. Създава се максимално добра среда за гарантиране качеството на комплексни проекти и контрола на необходимите ресурси, макар и на пръв поглед по-бюрократична. Дава се прозрачност към всички участници и оценка на риска във всяка фаза.

    След това на 27-ми март при нас е Димитър Бакърджиев – професионалист в областта науправлението на технологични проекти и LKU Accredited Kanban Trainer, а освен това ръководи бизнес за разработка на софтуер, обучения и книгоиздаване . Той ще ни въведе в метода Канбан – какви са основните му принципи, защо би бил правилният избор и какви са практиките, чрез които да започнем да го използваме. Канбан е подходящ за вас, ако работите в организация, която прави твърде много проекти едновременно, а служителите й се оплакват, че имат прекалено
    много неща за вършене, ако изпитвате трудности да осигурите предвидимост на клиентите си и нямате време за иновации и подобрения.

    Цикълът Project Management ще продължи и през април, а темите ще бъдат
    методологиите SCRUM и AGILE, така че очаквайте повече информация съвсем скоро.
    1 Been thanked
    Люба Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Fri Sep 07, 2018 7:12 am Re: Образованието Fri Sep 07, 2018 7:12 am Re: Образованието
    Уважаеми Чобити, препращам ви постъпило до пощата ми писмо от Нов български университет.

    Уважаеми колеги,

    Препращаме ви постъпило до Ректора на Нов български университет писмо от
    Министерството на образованието и науката. В писмото МОН се обръщат към
    академичната общност на НБУ с молба за включването на преподавателите и
    студентите в онлайн консултации във връзка с изследване на Организацията
    на обединените нации за образование, наука и култура, на база на чието
    изследване ще бъде съставен новия регулярен глобален мониторингов доклад
    за 2020 г.

    Молим да изпратите приложеното писмо и връзката към страницата
    https://2020educationreportconsultation.wordpress.com/ в случай на
    интерес за включване в изследването.

    Поздрави,
    отдел „Комуникации и протокол“

    Поздрави,
    отдел "Разпространение на писмата"
    1 Been thanked
    Лъч Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • 1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Sun Oct 07, 2018 1:41 pm Re: Тема за коректори Sun Oct 07, 2018 1:41 pm Re: Тема за коректори
    Ако изречението беше „Не очаквах такава реакция във всеки случай“ = „Не очаквах всеки случай да покаже такава реакция“, виждаме, че „във всеки случай“ може да функционира като нормална (а не вметната) част от изречението -> трябва да се огражда със запетаи, когато е вметнато.
    Well... there's the tricky part.
    Аз бих казвала "във всеки един случай" или "във всеки един от случаите", или ~ "при всеки от случаите".
    Затова не знам какво да правя с голото "във всеки случай", ако държим на настояването (ти) да се проверява със съвсем еднакви, но очевидно двусмислени изрази.

    По тая причина ти отхвърли запетаята на "от своя страна", защото проверката е с членувана форма.

    (Това за първи път си давам сметка за него, т.е. в досегашните ми коректури вероятно съм писал „за всеки случай“ без запетаи.)
    WELL... Toя израз е друг.
    Но да речем, че другият му смисъл е като в "Проследявам информацията за всеки (един) случай на нападение".
    1 Been thanked
    frog Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Thu Apr 18, 2013 10:44 pm Re: [POLL] Възхищавате ли се на хората? Thu Apr 18, 2013 10:44 pm Re: [POLL] Възхищавате ли се на хората?
    Няма краен срок за дадено постижение.

    Всеки човек е способен на всичко , независимо от "стартовите" си характерстики. Това ми е лично кредо в живота.

    В тоя ред на мисли, Кал, човек се проваля само когато той се отказва, или ти се отказваш от него.


    В практичен план невинаги става така. Но в абсолютен, съвършен план, няма граници. (Може би тук е подходящо да отбележа, че тази анкета е замислена в романтичен тон.)
    1 Been thanked
    Radiant Dragon Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Mon May 13, 2013 3:08 pm Re: Теми от другите подфоруми Mon May 13, 2013 3:08 pm Re: Теми от другите подфоруми
    Това е външен линк, но реших, че тук ще е подходящо.

    Преместих го в по-подходяща тема – Кал.

    В статията се описва как 2 автори получават 1 млн. аванс за книга в САЩ. Единия от тях описва как са стигнали до това. Мащаба, страната и други неща са различни, но има и някои общи неща. Като интереса на другите да се занимават с теб, известността в различните и проявления и ползата от нея.

    http://www.fourhourworkweek.com/blog/2013/04/15/how-to-get-a-book-deal/#more-9295
    1 Been thanked
    отсъстващ Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Mon Dec 03, 2018 11:57 am Re: Любимите компютърни игри Mon Dec 03, 2018 11:57 am Re: Любимите компютърни игри
    "Elea не е walking simulator, защото – например за разлика от Everybody's Gone to the Rapture – има разнообразни механики" Това е малко все едно да кажеш, че заради този момент, когато трябва да ритнеш един съкорабник, играта е brawler. Няма достатъчно пъзели за да е пъзел игра, няма достатъчно търсене и комбиниране на предмети за да е adventure game, каквито съм играл не една и две. Мога да се спра на компромисния вариант, че е walking simulator с елементи от adventure и puzzle игрите, но няма да се съглася че не е walking simulator.

    Вярно, че историята в SOMA в крайна сметка не е на високо ниво спрямо sci-fi книгите, които си чел, но за мен си струваше като преживяване - имаше повече от един mindfuck момент, поне един момент каращ ме сериозно да се замисля върху това какво е човек и човешкото, и перформанс-а бе ОК.

    "Идеята с офертата ми беше ти да не се чувстваш „прецакан“ заради моя препоръка" - Имам няколко игри за които съм дал сериозни пари, и не са си стрували, но пък имам повече игри за които съм дал до 20 евро, а съм прекарал 100+ часа в тях. Това няма да се оправи с пари, а със задоволителен анализ от твоя страна на историята. You up for the task? ;)
    1 Been thanked
    брръм Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Fri Jan 11, 2019 11:05 pm Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки Fri Jan 11, 2019 11:05 pm Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки
    Да го кажем така: много от технологиите и идеите, които се дават като алтернативни решения за едно светло бъдеще, не се разглеждат как самите те биха могли да предизвикат проблеми със собствените си отрицателни страни. (А такива със сигурност имат, независимо как стои балансът "плюсове/минуси")

    Примерно, един свят пълен със соларни панели, би могъл (хипотетично) да предизвика глобално захладняване. Защото няма достатъчно площ, която да се загрява от слънчевите лъчи.
    Или един свят, покрит с вятърни турбини/ВЕЦ-ове. Потенциална прецаквация на въздушните/водните течения е възможен риск.
    Или свят, които загърбва тотално радиокактивната енергия. Въх, колко се осакатява науката тъй, не ми се мисли. (Все още не съм атомен физик, тъй че тук е възможно да преувеличавам, или пък положението да е още по-зле)

    Не казвам, че горните сценарии са факт, или че дори са вероятни. Но... мисълта ми е, аз ценя холистичния (цялостен) подход. А когато няма цялостен подход, има риск да се получат непредвидени последствия дори от привидно "правилни" решения. Нали на първо време имаме проблем с глобалното затопляне, защото навремето петролът е бил "правилното решение"...

    Да развивам ли още, или това дава задоволителна представа?
    1 Been thanked
    Radiant Dragon Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • 1 Been thanked
    negesta Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Thu Feb 11, 2016 11:51 am Re: Общи редакторски препоръки Thu Feb 11, 2016 11:51 am Re: Общи редакторски препоръки
    Как да определим цена за редакция

    Един въпрос, който все по-често чувам (или си задавам сам ;)) е: „Колко да искам за редакция на стандартна страница текст?“.

    Аз съм дал основния си диапазон тук . Но как решавам конкретната цена случай по случай?

    0. Преценявам колко лева месечно са ми необходими спрямо разходите, които ме чакат.

    Разделям числото на 20 (работни дни) и после още на 6 (работни часа), за да получа грубата си часова ставка X лв./час.

    (Да, работният месец на редактора, преводача и всяка друга професия с интензивен умствен труд възлиза на грубо 120 часа. Макс. Говорим за времето, в което сме наистина продуктивни. От шестия час нататък обикновено започват глупостите... които на следващия ден ни се налага да преправяме изцяло.)

    1. Преглеждам 5-10 страници от текста за редакция и преценявам колко от трите вълни тук ще са му нужни. За всяка вълна предвиждам 2 пълни минавания на текста. NB: Важно е това да бъде уговорено и с автора.

    2. Отделям ок. 1 час за редакция-мостра. В нея включвам горе-долу равно време за всяка от нужните вълни: три по 20 мин, две по 30 или само една.

    3. Отчитам какво количество текст (в станд. стр.) съм успял да редактирам за този час.

    4. Разделям това количество на броя минавания, които сме уговорили с автора в 1. Получавам числото Y.

    5. Разделям часовата си ставка X на Y и получавам цената за редакция на една станд. стр.

    Пример:

    Изчислил съм, че X (часовата ми ставка) за този месец е 12 лв./час.

    Уговорили сме се с автора на даден текст да му направим общо 4 минавания: 2 смислово-структурни (текстът е достатъчно логичен, за да не се налага отделна смислова редакция) и 2 стилови.

    За 1 час (30 мин за смислово-структурни предложения, 30 за стилови) успявам да редактирам 10 станд. стр. (6 мин/стр. означава, че текстът е имал нужда от много промени. Подгответе се за солена цена. ;) )

    10 : 4 = 2,5

    -> Офертата ми към автора е за 12 : 2,5 = 5 лв./станд. стр.

    (Да, закръглих 4,80 нагоре. Винаги закръгляйте нагоре. Ще се изненадате колко изненади не сте предвидили. ;) )
    1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Fri Jun 21, 2013 10:10 pm Aurelion: the Visual Novel Fri Jun 21, 2013 10:10 pm Aurelion: the Visual Novel
    Ще отговарям, като се завърна. Вие предлагайте ваши отговори междувременно. :)

    (Специално за кой/-и ще са главните герои – хахаха! Такава щура идея ми хрумна... :lol: )

    Сега само да отбележа: Стефан (Vonamarak) току-що ми каза, че е написал нещо като engine (платформа) за правене на книги-игри или MUD. Като почнем да уточняваме вида и облика на историята, ще се видим с него, за да сравняваме възможностите на неговото нящо vs. Ren'Py vs. едно друго, за което се сетих през деня и което няма да ви казвам или линквам, че само като си помисля за какво е ползвано до момента, и :oops: :oops: :oops:
    1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Wed May 06, 2020 12:28 am Re: Особености на чобитския настрой за забавление чрез работ Wed May 06, 2020 12:28 am Re: Особености на чобитския настрой за забавление чрез работ
    Крия, да не стане чат. Но голямото ще си го осъзнаеш, Дес, когато децата влязат в университет, живот и здраве и се върнеш и с още по-забавено темпо да се самопрочетеш как всъщност - правилно си постъпила. И енергията ти не се е поддала на друго ... което не е било нейната жица ;) И това сега ще ти е изградило това после ... айде, спирам, че много енигматично взе да става
    1 Been thanked
    Люба Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Tue Aug 06, 2013 10:49 pm Re: Културни събития Tue Aug 06, 2013 10:49 pm Re: Културни събития
    Разградски младежи организираха free fest

    Сред главните организатори е и Светлана Петкова — една от участничките в копнежа ни за ученическо творчество. ;)

    Тя активно предлага да организираме сходно събитие и тук, в София. :P ( :P :P :P :P :P )
    1 Been thanked
    Лъч Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Sun Mar 03, 2019 12:49 am Re: Българска литература извън България Sun Mar 03, 2019 12:49 am Re: Българска литература извън България
    On The Origin of Species

    A very important project, most beautifully realised. Sabina Radeva's thoughtful text and gorgeous pictures together tell the story of On The Origin of Species, and of Evolution itself, with clarity, humour and great charm. - Emma Darwin

    The first ever picture-book retelling of Charles Darwin's On The Origin of Species.
    1 Been thanked
    Vessey Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Wed Aug 28, 2013 10:46 pm Re: Tемата на Трип за интерактивна литература Wed Aug 28, 2013 10:46 pm Re: Tемата на Трип за интерактивна литература
    Игрите на най-известната дизайнерка в Twine, Порпентайн.

    Трите по-мащабни са Меtrolith, Ultra Business Tycoon III и най-вече Howling Dogs, най-доброто й нещо.
    1 Been thanked
    Trip Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Thu Sep 26, 2013 6:11 pm Re: Федора под лампата [В редакция; ЗАГЛАВИЕ!] Thu Sep 26, 2013 6:11 pm Re: Федора под лампата [В редакция; ЗАГЛАВИЕ!]
    Айдяяяя!

    Редакцията минава най-сетне в заключителна фаза.
    Тази вечер сядам да ремонтирам диалога на Симънс, а оттам - цялата нишка на финала от кулминацията до последната сцена.

    Останаха само още няколко дни.

    СУПЕР! :mrgreen:
    1 Been thanked
    Radiant Dragon Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Fri Oct 04, 2013 8:18 pm Re: Образованието Fri Oct 04, 2013 8:18 pm Re: Образованието
    Напред, компютърът е слънце!
    Люба Йорданова в "Капитал" от 4 октомври, 2013

    Все повече учители търсят нови форми на преподаване и виждат ефекта от тях. Държавата по-скоро пречи

    Гора от вдигнати ръце още преди на дъската да се е появила следващата задача. Второкласниците от класа на Десислава Миленкова не се задържат дълго на чиновете. Скачат, клякат, ритат, вълнуват се. От средата на класната стая две момчета се състезават по футбол. Попадението във вратата минава през вярно решени математически задачи. Числата до сто пък се упражняват в екипи по двойки с помощта на обща електронна платформа и компютърни мишки за учениците. Верните отговори дават точки и накрая на часа всички виждат кой екип колко е събрал. Звънецът за края на часа бие, но сякаш никой не го чува.

    Десислава Миленкова е мениджър по иновациите на софийското 137 СОУ "Ангел Кънчев". Това означава, че търси и изпробва нови методи за преподаване, а успешните предава на колегите си. Преди няколко години тя открива Envision на стартъп компанията "Нимеро" - образователна система, в която учителите разработват интерактивни уроци и ги прожектират в класната стая през компютър, на който учениците работят с много мишки. Задачата с футбола е от софтуера Jumpido, създаден специално за часовете по математика. Идеята на електронните платформи е да са инструмент в помощ на учителя и не заместват класическите учебници. Ефектите от тях обаче бързо се виждат - учениците са много по-концентрирани и ангажирани в часовете. Уроците стигат по-лесно до тях, защото учат през упражнение вместо наизуст.

    Въпреки лошата обща картина на българското образование през последните години има сериозно раздвижване под повърхността. Много учители осъзнават, че за да задържат вниманието на учениците си, имат нужда от нещо повече от сух преразказ на сложно написания учебник. Директорите пък отдавна са наясно, че бюджетът им зависи от това доколко са привлекателни за децата и техните родители. И че все пак трябва да се конкурират с останалите училища. В системата навлязоха успешни модели за онлайн образователни платформи и софтуер и разчупени учебни програми, които залагат на практика и възпитаване на умения за справяне в живота. Защото учениците днес не са тези от преди 20, 10 или дори 5 години. За тях е естествено да дебатират върху "Игрите на глада" вместо върху "Опълченците на Шипка". Да разберат как се управлява успешно бюджет, вместо да назубрят видовете полезни изкопаеми в Южна България. Да направят контролното онлайн, а защо не и в общ чат със съучениците си.

    Промяната се случва. Макар и плахо и с малки стъпки. Липсва й обаче водачът, който да подготви средата така, че повече хора да я усетят.

    Ученето като игра

    "Децата днес имат досег до най-новото, до всичко модерно. Когато училището не отговаря на техните потребности, то се превръща в нещо скучно и изоставащо спрямо тях", казва Десислава Миленкова. Тя вижда ефектите от използването на Envision и Jumpido най-вече в мотивацията на учениците си, които идват на училище с желание, а състезателният елемент в платформите ги стимулира да учат. За управителя на "Нимеро" Кирил Русев целта на иновативния софтуер е да накара децата да бъдат активни. Според него по този начин те разбират, че компютърът може да се използва не само за игра, свикват да работят в екип и в крайна сметка повишават и резултатите си в училище.

    "Нимеро" търсят активно контакт с училищата и в последните години попадат по-скоро на отворени учители и директори, които искат да разчупят учебната програма. Само с трима души екип иновативният софтуер вече се използва в над хиляда класни стая в България. Понякога обаче удрят на камък. "Няма да забравя едно училище в Хасково, в което учител плати от собствения си джоб за Jumpido, а след това директорът му забрани да го използва", спомня си Кирил Русев. "Къде ви е разрешението от министерството", питат го пък в други училища. Едноименното министерството отдавна е на много крачки назад от реалните нужди на образователната система - електронната форма за обучение не съществува в закона и съответно не може да бъде призната. (За тези и други пречки пред навлизането на модерните форми на преподаване в българските училища четете тук.)

    "Когато човек се интересува, намира." Така просто обяснява директорът на 137 СОУ Мариана Закова навлизането на новите технологии в нейното училище, получило титлата "ментор в иновациите за България". Абонаментът за софтуера струва 1500 лв. на година от делегирания бюджет, а родителите купуват мишките за децата. Преди това обаче директорът внимателно е проучила кои са силните страни на училището и е инвестирала в допълнителна квалификация на учителите по английски и информационни технологии. Според нея развитието на едно училище зависи от неговите кадри и всеки директор е свободен на прецени накъде да го насочи. Умелото управление на 137 СОУ вече дава резултати - броят на децата, които искат да учат в него, нараства (макар и училището да се намира в крайния "Люлин", далеч от центъра на града), а с него и заплатите на учителите.

    Урок за след училище

    Опашка от кандидат-ученици има и пред 19 СОУ "Елин Пелин". През миналата учебна година в коридорите му се простира Plumpy BookStore 19 - книжарница за канцеларски материали, книги и учебни помагала за малките класове, зад която стоят ученици от 9А клас. Проектът е част от упражнението им в час по "Учебна компания", а задачата е да създадат и управляват успешно фирма в реални условия. Учениците инвестират с акции от по 5-10 лв. в компанията, задават краткосрочните и дългосрочните й цели, начертават бизнес план, търсят контакт с доставчици и отчитат приходите и разходите си. Намират спонсори, които ги подкрепят в участието им на национално състезание с проекта. Целта на книжарницата е на малките ученици да не им се налага да излизат от училището за материали.

    В първите си часове през новата година вече десетокласниците обсъждат силните и слабите страни на представянето си. "Спечелихме опит и натрупахме печалба", споделят учениците с учителката си по география и икономика Мирела Петкова. "Маркетингът ни беше слаб", чуват се и критики. Идеята тази година е да развият продукта от миналата с някаква иновация и да подобрят резултатите си.

    "Учебна компания" е част от програмите на "Джуниър ачийвмънт България" - организация в областта на икономическото образование, чиято цел е да образова и вдъхновява младите хора да ценят свободната инициатива, бизнеса и икономиката, за да подобрят качеството на живота си и да са успешни на полето на глобалната икономика. Тя работи в България вече 16 години, а в момента по програмите й се обучават над 33 хиляди ученици.

    "Училището започна да работи с програмите на "Джуниър ачийвмънт" преди 15 години, търсейки вариант как да привлече вниманието на децата да останат", разказва Детелина Арнаудова, директор на 19 СОУ. Според нея тези учебни програми дават на учениците полезни компетенции за живота и умения да се ориентират в променящата се икономическа среда. И са атрактивни, защото предлагат възможности за изява, като например състезанията между всички класове, които учат по тях. А най-важното е, че учениците наистина виждат как и къде могат да използват наученото в час - нещо, без което днешното обучение няма как да функционира успешно.

    "Цялата образователна система трябва да бъде преобърната - малките да учат, играейки, а големите, правейки нещата", убедена е Мита Георгиева, директор "Образователни програми и обучения" в "Джуниър ачийвмънт" и дългогодишен учител. И прави уточнението, че образователната политика съвсем не трябва да бъде само на министерството на образованието - в нея трябва да са активни например и това на икономиката, както и общините.

    "Децата могат много повече." Това е един от изводите след внедряването на друга успешна учебна програма - канадската система за математика Jump Math, която в България се превежда, адаптира и популяризира от Института за прогресивно образование. Резултатите за миналата учебна година показват, че учениците значително повишават успеха си, а много от тях дори надвишават държавните образователни изисквания. Освен това стават по-уверени, започват да мислят аналитично и критично, да търсят решения на проблемите. Достатъчно е просто материалът да бъде представен по различен начин - според интересите и мнението на ученика и в обща работа заедно, а не пред него, от дъската.

    Анализът от използването на Jump Math разбива и мита, че някои деца са талантливи по математика, а повечето други - не. "Всички деца могат да са ентусиазирани ученици по математика и да успяват - дори много повече от очакванията, което всъщност им помага да са успешни и по другите предмети", смята Явор Джонев от Института за прогресивно образование. Освен това според него и всички сегашни учители могат да бъдат обучени и да постигат отлични резултати с учениците си.

    "Качеството на учене може да се подобри значително само чрез промяна на педагогическите нагласи и методи", категоричен е Явор Джонев. Според него електронното съдържание и компютрите са само инструменти и ако те бъдат прилагани в контекста на наложените крайно неадекватни, педагогически практики, няма да доведат до качествена промяна.

    Видео вместо хартия

    В нуждата от промяна е убеден и Дарин Маджаров, който създава сайта за видеоуроци "Уча.се". Те представят учебния материал в анимирани клипове по разбираем начин и на близък до учениците език. Най-трудните моменти са обяснени стъпка по стъпка с много силна визуализация. Учениците могат да задават въпроси и да дават предложения за нови видеоуроци. Учителите могат да използват клиповете като база за дискусия в часа или да ги препоръчат за гледане вкъщи. Спестяват и време на родителите, ако искат да обяснят даден урок на децата си. Подобни платформи са изключително полезни, ако учениците отсъстват от часове или въобще не могат да присъстват в училище.

    Статистиката за посещенията в "Уча.се" ясно показва, че има търсене на подобен продукт - за година и половина, без да се инвестират средства в реклама, са изгледани над 3 милиона урока, 90 хиляди души месечно ползват "Уча.се", а на ден се гледат 20 хиляди урока.

    "Уча.се" се разпространява от уста на уста и учениците и учителите сами търсят платформата. "Учителите искат да направят всичко възможно, за да привлекат вниманието на учениците. И голяма част от тях, вместо да обвиняват системата, се опитват да търсят нови методи", смята Дарин Маджаров. Например преподавателят по химия от Националната Априловска гимназия в Габрово Мария Николова, която случайно попада на няколко видеа от "Уча.се", започва да ги използва в часовете си, а впоследствие се присъединява и към екипа и работи по нови клипове. Тя вярва, че учителите са свободни да разнообразяват начините си на преподаване, "стига да не ги мързи" и да не зависят от т.нар. автоцензура - "щом не е разрешено от МОН, няма да го ползвам".

    "Промяната ще дойде", убеден е и Иван Господинов, създател на екипа на "Кан академия България" в България ("Кан академия" се заражда през 2004 г. в САЩ и се превръща в един от най-успешните проекти за образователни видеоуроци.). Въпросът за него е как потребителите ще възприемат новите образователни продукти - дали отделни учители ще ги въвеждат в собствените си класни стаи, или цели училища ще правят пилотни проекти, или пък издателите просто ще добавят повече функционалност към продуктите, които вече предлагат на училищата, и те ще станат общодостъпни.

    А потенциалът на новите форми е огромен. В "Кан академия" например използват т.нар. карта на знанието, както и визуализация на компетентности на всеки потребител. Така той може да види пропуските си. Вече се обсъжда и как платформата може да бъде в помощ за кариерно ориентиране - например да има карти на знанията за различните специалности и ученикът да се ориентира какво трябва да знае, ако иска да се развива в тази посока. "Големите компании биха могли да признават тежестта на платформите, както в момента се признават изпити като Toefl, GMAT и т.н.", отива още по-далече Иван.

    Според него електронното образование в българските училища се развива, но го бавят от чисто административни причини. "Структурите на образователната система не са адаптивни и това е причината да се бави. За сметка на това в домовете е-образованието отдавна е почукало на вратата", коментира Иван. И дава прост пример за разликите между учебниците и новите технологии - в учебника ученикът заварва разписана задача, докато във видеоурока или в платформата за упражнения той става свидетел на нейното поетапно решаване: "Представете си, че авторът на учебника пише учебника пред вас и ви обяснява заедно с това защо го пише по този начин."

    Краят на учебната бумащина

    Материална книга за взетите учебни часове, дневник, протокол за резултат от изпит, характеристика на ученика, книга за решенията на педагогическия съвет, книга за регистриране на заповедите на директора, дневници за входяща и за изходяща кореспонденция, летописна книга (?!). Това са само малка част от всички общо 73 (хартиени) документа, които според наредба на образователния министър трябва да се водят в училищата. Всеки един от тях е стриктно описан до последния детайл (включително с какъв вид корици трябва да е и какво да пише на заглавната му страница). Проверяват се от контролните органи на министерството, които, ако искат, могат лесно да открият нарушения (дори писане с различен цвят химикалка е достатъчно). Учителите и директорите се стресират заради евентуални проверки и прекарват времето си за почивка, за подготовка на следващ урок или за индивидуално обучение с напреднал или изоставащ ученик в попълване на графи в тетрадка.

    Не е трудно да се досетиш, че всичко това може да бъде опростено с онлайн платформа за управление на учебния процес. Такава е например u4ili6teto.bg на Центъра за образователни инициативи. В нея учителите могат да разработват и качват учебен материал, да дават домашни упражнения на учениците и да следят развитието им. Статистиката се прави много по-лесно и всъщност показва много повече от хартиения дневник. Учителят (а и родителят) може да види кои уроци и кога ученикът е разглеждал, колко време е прекарал на тях, кои са силните и слабите му страни. Ако повече училища са включени в подобна платформа, инспекторатите и министерството могат лесно да разберат как вървят постиженията на учениците в различните райони, кои училища трябва да се поощрят и на кои трябва да се обърне повече внимание.

    Вече има училища, които активно използват подобни платформи, но заради архаичните закони и наредби те въпреки това трябва да попълват и хартиените документи. "В момента платформите не са незаконни, но са паралелно съществуваща реалност на разписаното официално", коментира Цветан Цветански, председател на управителния съвет на Центъра за образователни инициативи. Така всичко зависи от добрата воля на директора и учителите и от това дали са достатъчно убедени в полезността на новите форми, за да инвестират ресурси в тях въпреки пречките на системата.

    Навлизането на модерните начини на преподаване отдолу нагоре - през учителите и техните ученици, всъщност е добър знак. Той показва, че истинските участници в системата виждат дупките в нея и се опитват не просто да ги замажат отгоре, а да променят цялата настилка. Успешни инструменти за това вече има. За държавата остава само да не им пречи с ненужна администрация и да побутне онези училища, които още не са намерили стимула да си поправят пътя. Всъщност не е сложно. Ама никак.

    ===============================================

    В какви нови форми инвестират издателствата

    Макар засега на пазара се използват основно електронни варианти на хартиените учебници, големите издателства твърдят, че инвестират активно в нови форми. "Ние не само инвестираме в алтернативни форми, ние ги предлагаме", коментира Йоана Томова, председател на съвета на директорите на издателство "Просвета". То има собствена платформа с близо сто електронни учебника, по които учителите могат да преподават в клас. Предлага и онлайн математика за четвърти клас, а отскоро на пазара ще излезе и математическа игра за началния курс. Йоана Томова уточнява, че инвестицията във всеки продукт е различна – от няколко хиляди до няколко десетки хиляди лева, а приходите засега не покриват инвестициите.

    Другите две големи издателства - "Анубис" и "Булвест", също все още не отчитат пряка печалба от електронните учебни материали. Електронните варианти на учебниците им от 1 до 7 клас са достъпни чрез платформата School.bg за всички регистрирани общински и държавни училища. "Засега за нас това е продукт, който допълва печатното издание, но в никакъв случай не го замества изцяло", коментира създателят на "Анубис" Николай Табаков, който е и съсобственик на двете издателства и на дистрибутора "Анубис-Булвест". Въпреки това те продължават с тези инвестиции и имат вече създаден мултимедиен продукт и за детските градини.
    1 Been thanked
    Люба Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Sun May 26, 2019 9:26 am Re: Share the Joy Sun May 26, 2019 9:26 am Re: Share the Joy
    DreamForge Magazine, personal rejection:

    Kalin, Thank you for your patience while we reviewed Grigor’s story “Outside the Picture,” unfortunately, we're going to pass this time. The translation is exceptional; the tale read very well in English. The work is well done , but over 9,000 words is a difficult sale to any magazine, and this doesn’t have a strong DreamForge theme, though the “outside the picture” idea was engaging. As we publish more stories and unlock more of them for registered users and visitors, please do read us and you'll get a better sense of what seems to catch our fancy. All our best. Scot Noel DreamForge Magazine
    1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • 1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Fri Dec 15, 2023 9:16 pm Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки Fri Dec 15, 2023 9:16 pm Re: Книги, автори, размисли творчески и човешки
    Thanks for the review and Thanks for the kind words about the translation!

    My Bulgarian is still very poor, but, as far as I understand from the review, this particular translation is beautiful. It`s very nice and encouraging to know that beautiful translations still happen. Because the general trend seems to be different... alas...

    My most sincere Thanks to the Author and the Reviewer and the Translator, and Happy Wondrous Beautiful Holidays drawing nigh! May the next year bring you (and me, of course) lots of wonderful books!

    And Peace Upon The Earth!!!
    1 Been thanked
    Dodo Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Fri Nov 29, 2013 9:24 pm Re: Blurbs Fri Nov 29, 2013 9:24 pm Re: Blurbs
    The Dragon and the Orange Juice, 1 sentence:

    When a dragon breaks loose from the World of Magic, while the only wizard who knows how to stop him is imprisoned (wrongly) by his fellows, what can keep Earth's mundane existence from becoming queasily exciting?
    1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Sat Dec 07, 2013 10:37 pm Re: Културни събития Sat Dec 07, 2013 10:37 pm Re: Културни събития
    Меги и Ивайло бяха много сладки на тъпия Weihnachtsmarkt. Понякога топлият им дъх беше симетричен. Щели да пеят пак на 15. декември, неделя. И как можах да си помисля, че ще пеят коледни песни... Пеят неща от концертите си. Меги я чух още на Московска между Природонаучния музей и Националната галерия :shock:

    Утрешния концерт горещо го препоръчвам поне заради Ивайло макар и самите певци много-много да не искат да канят точно на този композитор. Емил го окачествява като катарзисен.
    Независимо какъв е композиторът, гласът на Ивайло е балсамен.
    1 Been thanked
    frog Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Wed Dec 11, 2013 12:28 pm Re: За спасяването на света Wed Dec 11, 2013 12:28 pm Re: За спасяването на света
    В момента минавам през всеки от сайтовете, на които е обявено излизането на антологията (но не е обявена премиерата), и добавям, че:
    Антологията излезе. :)

    Каним ви на първа среща с нея в петък, 13-и:

    http://choveshkata.net/blog/?p=4248

    Или:
    Каним ви на първа среща с антологията „За спасяването на света“ в петък, 13-и:

    http://choveshkata.net/blog/?p=4248

    Страшно няма. Съобщиха ни, че света сме го спасили и тази година... :D

    (Плюс се закачам с хората, ако са ми дали повод. :D)
    1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Mon Aug 12, 2019 6:29 pm Re: Образованието Mon Aug 12, 2019 6:29 pm Re: Образованието
    Аз пък междувременно отново попаднах на вселенска ирония. Половин час до излизане, чудя се какво да правя да уплътня времето, влизам в Тубата и алгоритъма ми предлага долното.

    Съдейки по примерите, най-вероятно става най-вече дума за американски училища (тая нация върви с пълна газ към самоунищожение от 21-и век насам...), но ето:
    Ridiculous Zero Tolerance Rules At School (r/AskReddit)
    1 Been thanked
    Radiant Dragon Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Thu Oct 24, 2019 3:24 pm Черният куфар Thu Oct 24, 2019 3:24 pm Черният куфар
    https://choveshkata.net/blog/?page_id=6016 
    „Черният куфар“ е повест на Християн Трифонов, която усмихва широко още преди да е свършила първата страница.

    В началото и на моменти някои особености на героите напомнят за Том С. и Хъкълбери Ф. Има дори „пазарлък“ и психологизъм при ограда, но обектът не е самата тя. И като цяло, психологизмът не е само при оградата ;) Също така… е комично натоварен ;)

    Разказвачът се вглежда в детайли от движенията – понякога проследява ръка, претърсваща джоб, друг път крака, насочващи се конкретно нанякъде. И всичко това обогатява погледа върху вътрешния живот на героите – виждаме колебание, смущение, паника, решителност. Именно по тези знаци се ориентира главният герой Джери.

    (Тук малко да си припомним какво сме учили по литература преди седми клас и какво се предполага, че си спомнят студентите по филология, включително на стари години: ако на моменти претърсващата ръка е като самостоятелна и жива, то всъщност това може да е метонимия (или по-точно синекдоха?), а краката, и особено зелените ботуши, сами тръгват в определена посока.)

    Олицетворен е и ходът на небесните тела. Конкретността в някои техни дейности също не убягва на повествованието – например как точно пада нощта, луната какво прави и по какъв начин.

    Ако трябва да побългарим чешката дума за „приключенски“ – добродружни – това е история за добро и за приятели ^_^ И за задружност, когато е необходима. Макар че повечето действия са еднолични и в ума си ги обхваща един човек.

    Това е история без GSM-и! (Звучи като „вафла без Е-та“ :D, щото е от село.) Единственият може би се намира на една от илюстрациите – пристегнат от колана на… „невероятен звяр“ :lol:
    Драги уважаеми,

    Когато човек се разрови из Интернет, попада на архивни съкровища, за които не е и подозирал!
    Заповядайте да послушате началото на повестта! http://detskotobnr.binar.bg/1702/iskri-2015-vtora-chast

    Все още разполагаме с бройки от книжката, така че можете да си поръчате, да четете на воля, да се кискате и размишлявате ^_^

    Записът е от 2015 г. и във втората му половинка има податка за новото произведение на Християн, когато е бил на 15 години. Парола "малки котета" ^_^
    Става ясно и че хич не съм сбъркала, като съм се присетила за Марк Твен, четейки Куфара.
    А " да ядат много ябълки " явно е личен поздрав към мен, закодирано послание през времето и пространството, което е чакало своя звезден миг.

    Очаквайте включване от мен и когато, някой светъл зимен ден, проимам нов куфар.

    ...
    ЯЖТЕ ЯБЪЛКИ!
    1 Been thanked
    frog Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Wed Feb 12, 2014 9:15 am Re: Културни събития Wed Feb 12, 2014 9:15 am Re: Културни събития
    Нещо е станало със сайта на Студио 5... :\

    Довечера межу 19:30 и 21:20 по "Христо Ботев" http://stream.bnr.bg:8003/botev.mp3 в "Контрапункт" ще чуете Емил, да говори. Скоро не е било и навярно няма да бъде, така че не е за изпускане.

    И да похваля, че са си променили stream-а. По-качествено е. Във времето разликата с радиото е съвсем малка.
    Но сравнено с преди на страницата на "Хоризонт" :shock: няма link. ХрБ си има. Има всичко и на главната страница :shock: http://bnr.bg/


    Илче, доста ме озадачи. Надявам се да нямам подобно преживяване с Карел Чапек.
    1 Been thanked
    frog Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Tue Dec 24, 2019 9:46 pm Re: ФантАstika 2016 Tue Dec 24, 2019 9:46 pm Re: ФантАstika 2016
    Отзив в Книжни криле

    (...) Ще кажа само, че сред авторите, допринесли за съдържанието на алманаха от 2016 са едни от най-големите имена в родната и чуждата фантастика. Рей Бредбъри и Станислав Лем са сред звездите, които откриваме тук, но редом с тях са и родни класици като Светослав Славчев и Светослав Минков, както и едни от най-силните ни съвременни автори.

    Благодарение на алманаха списъкът ми с неща за четене набъбна с още няколко заглавия, за които разбрах именно тук. Само да не останете с впечатление, че „ФантАstika 2016” се ограничава единствено и само до литературата. Доста внимание е отделено и на киното, изобразителното изкуство, науката… Изобщо, ако поне малко си падате по фантастичното, то със сигурност ще откриете нещичко за себе си и тук. А ако си падате много… Е, мисля, че се подразбира! Личи си, че много хора са положили много труд, и резултатът е наистина впечатляващ. Свалям шапка на екипа, стоящ зад изданието. Вложили са много ентусиазъм и професионализъм.
    1 Been thanked
    Кал Author
    Rating Rating: 9.09%  
  • Sun Mar 09, 2014 12:15 am Re: Редакторска работилница, февруари+ 2014 Sun Mar 09, 2014 12:15 am Re: Редакторска работилница, февруари+ 2014
    Аз лично ще се отчета утре по някое време, надявам се (аха-аха да съм наваксала, утре трябва да приключа един материал, който ме обсебва и е желателно максимално да не се пипа, съответно съм си "изключила" човъркащото текстове нещо, заради него спрях и да пиша потенциално завършваемия ми разказ, само днес не устисках и пляснах половин страница и там). В най-лошия случай понеделник до следобеда; но МЕН и да не ме чакате не е страшно, ако други са достатъчно готови.
    1 Been thanked
    Mokidi Author
    Rating Rating: 9.09%