Писателска работилница (първата)
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Писателска работилница (първата)
Мили пишещи
Едновременно с оповестяването на първите резултати от Копнежа (което засега ще става само по имейл) създаваме този подфорум като място, на което може да публикувате собствените си разкази, да четете и да обсъждате разказите на другите автори, да търсите и давате творческа помощ - да създадем заедно една "авторска кухня", с други думи.
ВАЖНО: Пускането на ваш текст тук - цял или откъси - не се счита за публикация и не пречи на участието му в конкурси, които приемат само непубликувани материали. Считаме, че текстът е само чернови вариант, който тепърва ще бъде преработван, преди да го пращате някъде официално.
За да публикувате свой разказ, е нужно да се регистрирате (от линка Register най-горе вдясно) и да създадете нова тема (с бутона New Topic по средата на страницата отляво).
Препоръчвам ви като заглавие на темата да слагате името на разказа си.
При въвеждането на текста можете да ползвате и бутоните за форматиране, които се намират между заглавието на темата и полето за въвеждане.
Засега ще се въздържим да създаваме официални правила в този форум - разчитаме на взаимната ви толерантност и уважение. Ако искате пълноценен творчески диалог, вероятно ще ви е полезен въпросът "Аз как бих написал този разказ по-добре?", когато коментирате чужд текст. От друга страна, "Еди-какво-си не ми харесва", без обяснения защо (и предложения как да ви хареса), е доказано безполезна оценка - ако не и по-лошо.
На първо време горещо (дори парещо) ви насърчавам да разгледате писателската работилница, организирана от списание Шадоуданс. Самият аз участвах в четвъртия й кръг и останах наистина доволен; коментарите ми по разказите "Ренесанс", "Незабравимо", "Пеещият проход" и "Ръцете ми да те" могат да ви дадат подробна представа как използвам критериите си, докато оценявам разказ. (Ако ги прочетете, ще ми спестите и много въпроси. ) Другите участници в работилницата също предлагат въпроси и трикове, които помагат да усъвършенстваме сами писането си. Вече казах "Препоръчвам горещо" - това ще ми бъде лайтмотивът тук.
Моля само да имате предвид, че нямате право да коментирате разкази там, ако не сте се включили със свой текст в съответния кръг от уъркшопа. Това също е прекрасна възможност - следете ОБЯВЛЕНИЯ за началото на следващия кръг.
Ако имате някакви въпроси - мястото им е тук.
Копнеещ: Калин
Едновременно с оповестяването на първите резултати от Копнежа (което засега ще става само по имейл) създаваме този подфорум като място, на което може да публикувате собствените си разкази, да четете и да обсъждате разказите на другите автори, да търсите и давате творческа помощ - да създадем заедно една "авторска кухня", с други думи.
ВАЖНО: Пускането на ваш текст тук - цял или откъси - не се счита за публикация и не пречи на участието му в конкурси, които приемат само непубликувани материали. Считаме, че текстът е само чернови вариант, който тепърва ще бъде преработван, преди да го пращате някъде официално.
За да публикувате свой разказ, е нужно да се регистрирате (от линка Register най-горе вдясно) и да създадете нова тема (с бутона New Topic по средата на страницата отляво).
Препоръчвам ви като заглавие на темата да слагате името на разказа си.
При въвеждането на текста можете да ползвате и бутоните за форматиране, които се намират между заглавието на темата и полето за въвеждане.
Засега ще се въздържим да създаваме официални правила в този форум - разчитаме на взаимната ви толерантност и уважение. Ако искате пълноценен творчески диалог, вероятно ще ви е полезен въпросът "Аз как бих написал този разказ по-добре?", когато коментирате чужд текст. От друга страна, "Еди-какво-си не ми харесва", без обяснения защо (и предложения как да ви хареса), е доказано безполезна оценка - ако не и по-лошо.
На първо време горещо (дори парещо) ви насърчавам да разгледате писателската работилница, организирана от списание Шадоуданс. Самият аз участвах в четвъртия й кръг и останах наистина доволен; коментарите ми по разказите "Ренесанс", "Незабравимо", "Пеещият проход" и "Ръцете ми да те" могат да ви дадат подробна представа как използвам критериите си, докато оценявам разказ. (Ако ги прочетете, ще ми спестите и много въпроси. ) Другите участници в работилницата също предлагат въпроси и трикове, които помагат да усъвършенстваме сами писането си. Вече казах "Препоръчвам горещо" - това ще ми бъде лайтмотивът тук.
Моля само да имате предвид, че нямате право да коментирате разкази там, ако не сте се включили със свой текст в съответния кръг от уъркшопа. Това също е прекрасна възможност - следете ОБЯВЛЕНИЯ за началото на следващия кръг.
Ако имате някакви въпроси - мястото им е тук.
Копнеещ: Калин
Re: Писателска работилница
Калин, следих последния кръг на писателската работилница на Шадоуданс (само накрая нещо се отплеснах, но ще отида да наваксам) и знам за какво става въпрос. Благодаря за поканата и приветствам идеята.
Има само една малка подробност - казваш, че "Пускането на ваш текст тук - цял или откъси - не се счита за публикация и не пречи на участието му в конкурси, които приемат само непубликувани материали.", това добре, но някои конкурси са анонимни и това ще попречи да пусна разкази, които съм предвидила за тях. Само уточнявам, де . А иначе ще помисля сериозно дали мога да се включа както със свой разказ, така и с критика (градивна, полезна).
Има само една малка подробност - казваш, че "Пускането на ваш текст тук - цял или откъси - не се счита за публикация и не пречи на участието му в конкурси, които приемат само непубликувани материали.", това добре, но някои конкурси са анонимни и това ще попречи да пусна разкази, които съм предвидила за тях. Само уточнявам, де . А иначе ще помисля сериозно дали мога да се включа както със свой разказ, така и с критика (градивна, полезна).
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Писателска работилница
Привет, vira!
За анонимните конкурси едно възможно решение е да не си пишете имената, а да участвате само с никовете си. Дори може да изберете ник, който по принцип не ползвате. Ние с *ЦЕНЗУРА * ще скрием нашите, ако се налага да участваме някъде анонимно.
За анонимните конкурси едно възможно решение е да не си пишете имената, а да участвате само с никовете си. Дори може да изберете ник, който по принцип не ползвате. Ние с *ЦЕНЗУРА * ще скрием нашите, ако се налага да участваме някъде анонимно.
Re: Писателска работилница
Още един въпрос: Разказите, които публикуваме в писателската работилница, трябва ли задължително да са тези, които сме изпратили за Копнежите, или може и други?
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Писателска работилница
Може и други.
Специално мен ще ме улесните, ако слагате и насочващи въпроси - какво/къде ви измъчва най-много.
Специално мен ще ме улесните, ако слагате и насочващи въпроси - какво/къде ви измъчва най-много.
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Писателска работилница
Привет на Azira и kelefarn!
Само напомням - ако към разказите си сложите въпроси какво ви притеснява най-много, ще ни улесните живота за какви предложения/помощ да мислим.
vira - искрено съжалявам, че още не съм откликнал на "Венера", но ме налегнаха други спешности, една подир друга, както се случва нормално... До края на седмицата ще се включа.
БъДеем!
К)
Само напомням - ако към разказите си сложите въпроси какво ви притеснява най-много, ще ни улесните живота за какви предложения/помощ да мислим.
vira - искрено съжалявам, че още не съм откликнал на "Венера", но ме налегнаха други спешности, една подир друга, както се случва нормално... До края на седмицата ще се включа.
БъДеем!
К)
Re: Писателска работилница
Няма нищо, не бързам. Радостно ми е, че съм се включила тук.
Трудно ми е обаче да започна и чакам някой друг да даде тон.
Но може пък и да се престраша
Трудно ми е обаче да започна и чакам някой друг да даде тон.
Но може пък и да се престраша
Моите критерии и уговорки
Така, ще използвам мястото тук да си кажа тристата уговорки:
Аз не съм филолог, а биолог. По отношение на писането, езика, стила, съм самоука. Опитът ми не е кой знае колко голям. Първо написах два романа, после започнах да пиша и разкази (а бях сигурна, че не мога в толкова кратка форма да кажа всичко, което искам или трябва. Приказлива съм!).
Първите ми грешки бяха тези, от които извлякох най-голяма полза. Мога само да ви препратя към мястото, където съм ги споделила: http://www.writing.vesel.info/?cat=17
Мисля, че те важат както за романа, така и за разказа. По-нататък не съм ги допускала никога повече. Толкова важни бяха.
Трето и също важно – не съм изчела толкова много фантастика, колкото може би трябва, за да се изказвам тук. Приемам и тълкувам прочетеното повече с интуиция, отколкото с безпристрастно и аналитично око. Но се старая.
Ако кажа, че нещо не ми харесва, това означава, че то не е близко до МОЕТО усещане за нещата, а не че не е правилно или добро въобще.
И така, трудно ми беше да започна. Изчетох внимателно разказите на Azira и kelefarn. И в двата по нещо ми липсваше. Мислих дълго какво е то. (Калин и Владимир вдигнаха летвата много високо с „Да обичаш Сам Сама”. Знам, че всеки разказ трябва да се разглежда по отделно, без да го сравняваме с другите, но някак не мога да се абстрахирам.)
Затова реших да си създам и аз някакви критерии, по които да анализирам разказите.
На първо място мисля, че това е идеята. Има ли я, хубава ли е, допада ли ми лично на мен. Как е разработена. Става ли ясна на първо четене или трябва да се взираш, за да я забележиш.
На второ място поставям страстта. Разказът „Да обичаш Сам Сама” ме провокира да кажа някои неща в блога си за разказите, написани със страст, за творците, за творчеството. Ще копирам тук част от тях, за да стане ясно какво имам предвид под разказ, написан със страст:
„Има разкази, написани със страст.
Има и технически написани разкази.
Техниката е нещо, което се овладява с четене и писане и с малко интуиция.
А страстта, бих казала, е вдъхновението.
Има разкази, които ми харесват.
Но има и такива, които ме поразяват. Които ме оставят без дъх и някак ме пресищат - така, че да не мога повече нищо да прочета преди да са затихнали в мен.
Самата аз, когато пиша, не винаги влагам страст. Често се осланям на техниката и повече обяснявам, отколкото показвам. Получават се интересни неща, но едва ли събуждат вълнение, едва ли покоряват онзи отсреща, който ги чете.
Човек не по всяко време е способен да събуди страстите у себе си, да ги извади и да ги пренесе на листа. Нека това да не звучи като оправдание нито за мен, нито за другите, но ми се иска да чета, а и да пиша повече разкази, наситени със страст, „родени от страстта” - първични и жизнени, в които гримът на техниката не е осакатил, не е задушил диханието на живота и натуралността му.
Най-страстните разкази са и най-трудни за четене, защото те приканват не да ги разбереш, а да ги усетиш. Защото нищо не ти обясняват и нищо не ти дават наготово, а само пораждат чувства и страст. След прочитането на такъв разказ, за мигове се чувствам безсилна да продължа напред. Стоя като прикована във времето без мисъл в ума си. Чак после усещам какъв заряд ми е дал и какъв път е открил пред мен.
Тогава ми се приисква да давам повече, да късам парчета и да ги раздавам - парчета от душата си, без това да ме нарани.”
Докато пишех тези критерии, в блога ми се появи коментар от Svetlina (vitanova, жълтурчето): „...че няма професия писач от сърце...”.
Да, страстен и професионален май са несъвместими. Но страстта има много измерения – приемам да е не само авторова, приемам да е заложена в героя. Приемам я и като идея – силната идея също е форма на страстта.
Ще я търся и ще я изследвам под лупа. Тя дава заряда, който носи цялото произведение. Тя е чувството, което ти остава, като го прочетеш. Дори да има някакви други липси, страстта може да ги заличи.
Уф, как се отплеснах, казах ли, че съм приказлива?
На трето място слагам стила. Тук включвам и това, дали съм разбрала с лекота внушенията. Как ми разкривате идеята, как ме водите през случващото се. Какъв е изказът – тежък, лек, четивен, нечетивен и т.н.
За фантастичното няма да говоря много, ще оставя там думата на Калин. Но ако нещо ми направи впечатление, ще го отчета.
И накрая – правописът – ще го споменавам и него. Някъде много бият на очи правописните грешки.
Това са моите критерии, според които ще разглеждам разказите ви. Ако сте дали насочващи въпроси, ще опитам да отговоря и на тях. Надявам се да съм полезна.
Ще кажа още две неща – чувствам се длъжна да ги кажа, щом ще правя анализ на написаното от друг:
Знам колко трудно се „оправят” вече готови разкази. Знам, че когато сътвориш нещо хубаво, си почти уверен, че то е съвършено. Знам също, че когато човек пише, някак повече усеща нещата, отколкото си ги обяснява (поне при мен е така). Затова и анализите са толкова трудни. Но целта, както каза Калин, е да се видим отстрани, през очите на читателя, който, в повечето случаи, е по-критичен, отколкото бихме били ние (като пишещи) един към друг. Учете се, както се уча аз.
Ще завърша (макар вече да ви се струва, че никога няма да свърша тази реч) с още един цитат на коментар от блога ми. Коментарът е от Графа – човек на 72 години – по-мъдър от всички нас, не само заради възрастта си обаче:
„Ако погледнем от друга гледна точка, няма разбран и не разбран творец. Защото няма творец, който да знае какво е казал! Истинският откъсва част от себе си и тя тръгва сред хората. Но той я вижда от своята страна, всеки от хората – от своята. Всяко виждане е с нещо различно. Дълговечността на творението зависи от това, какви възможности дава за “дотворяване” – те определят какъв ще е броя на “съавторите”.”
Аз не съм филолог, а биолог. По отношение на писането, езика, стила, съм самоука. Опитът ми не е кой знае колко голям. Първо написах два романа, после започнах да пиша и разкази (а бях сигурна, че не мога в толкова кратка форма да кажа всичко, което искам или трябва. Приказлива съм!).
Първите ми грешки бяха тези, от които извлякох най-голяма полза. Мога само да ви препратя към мястото, където съм ги споделила: http://www.writing.vesel.info/?cat=17
Мисля, че те важат както за романа, така и за разказа. По-нататък не съм ги допускала никога повече. Толкова важни бяха.
Трето и също важно – не съм изчела толкова много фантастика, колкото може би трябва, за да се изказвам тук. Приемам и тълкувам прочетеното повече с интуиция, отколкото с безпристрастно и аналитично око. Но се старая.
Ако кажа, че нещо не ми харесва, това означава, че то не е близко до МОЕТО усещане за нещата, а не че не е правилно или добро въобще.
И така, трудно ми беше да започна. Изчетох внимателно разказите на Azira и kelefarn. И в двата по нещо ми липсваше. Мислих дълго какво е то. (Калин и Владимир вдигнаха летвата много високо с „Да обичаш Сам Сама”. Знам, че всеки разказ трябва да се разглежда по отделно, без да го сравняваме с другите, но някак не мога да се абстрахирам.)
Затова реших да си създам и аз някакви критерии, по които да анализирам разказите.
На първо място мисля, че това е идеята. Има ли я, хубава ли е, допада ли ми лично на мен. Как е разработена. Става ли ясна на първо четене или трябва да се взираш, за да я забележиш.
На второ място поставям страстта. Разказът „Да обичаш Сам Сама” ме провокира да кажа някои неща в блога си за разказите, написани със страст, за творците, за творчеството. Ще копирам тук част от тях, за да стане ясно какво имам предвид под разказ, написан със страст:
„Има разкази, написани със страст.
Има и технически написани разкази.
Техниката е нещо, което се овладява с четене и писане и с малко интуиция.
А страстта, бих казала, е вдъхновението.
Има разкази, които ми харесват.
Но има и такива, които ме поразяват. Които ме оставят без дъх и някак ме пресищат - така, че да не мога повече нищо да прочета преди да са затихнали в мен.
Самата аз, когато пиша, не винаги влагам страст. Често се осланям на техниката и повече обяснявам, отколкото показвам. Получават се интересни неща, но едва ли събуждат вълнение, едва ли покоряват онзи отсреща, който ги чете.
Човек не по всяко време е способен да събуди страстите у себе си, да ги извади и да ги пренесе на листа. Нека това да не звучи като оправдание нито за мен, нито за другите, но ми се иска да чета, а и да пиша повече разкази, наситени със страст, „родени от страстта” - първични и жизнени, в които гримът на техниката не е осакатил, не е задушил диханието на живота и натуралността му.
Най-страстните разкази са и най-трудни за четене, защото те приканват не да ги разбереш, а да ги усетиш. Защото нищо не ти обясняват и нищо не ти дават наготово, а само пораждат чувства и страст. След прочитането на такъв разказ, за мигове се чувствам безсилна да продължа напред. Стоя като прикована във времето без мисъл в ума си. Чак после усещам какъв заряд ми е дал и какъв път е открил пред мен.
Тогава ми се приисква да давам повече, да късам парчета и да ги раздавам - парчета от душата си, без това да ме нарани.”
Докато пишех тези критерии, в блога ми се появи коментар от Svetlina (vitanova, жълтурчето): „...че няма професия писач от сърце...”.
Да, страстен и професионален май са несъвместими. Но страстта има много измерения – приемам да е не само авторова, приемам да е заложена в героя. Приемам я и като идея – силната идея също е форма на страстта.
Ще я търся и ще я изследвам под лупа. Тя дава заряда, който носи цялото произведение. Тя е чувството, което ти остава, като го прочетеш. Дори да има някакви други липси, страстта може да ги заличи.
Уф, как се отплеснах, казах ли, че съм приказлива?
На трето място слагам стила. Тук включвам и това, дали съм разбрала с лекота внушенията. Как ми разкривате идеята, как ме водите през случващото се. Какъв е изказът – тежък, лек, четивен, нечетивен и т.н.
За фантастичното няма да говоря много, ще оставя там думата на Калин. Но ако нещо ми направи впечатление, ще го отчета.
И накрая – правописът – ще го споменавам и него. Някъде много бият на очи правописните грешки.
Това са моите критерии, според които ще разглеждам разказите ви. Ако сте дали насочващи въпроси, ще опитам да отговоря и на тях. Надявам се да съм полезна.
Ще кажа още две неща – чувствам се длъжна да ги кажа, щом ще правя анализ на написаното от друг:
Знам колко трудно се „оправят” вече готови разкази. Знам, че когато сътвориш нещо хубаво, си почти уверен, че то е съвършено. Знам също, че когато човек пише, някак повече усеща нещата, отколкото си ги обяснява (поне при мен е така). Затова и анализите са толкова трудни. Но целта, както каза Калин, е да се видим отстрани, през очите на читателя, който, в повечето случаи, е по-критичен, отколкото бихме били ние (като пишещи) един към друг. Учете се, както се уча аз.
Ще завърша (макар вече да ви се струва, че никога няма да свърша тази реч) с още един цитат на коментар от блога ми. Коментарът е от Графа – човек на 72 години – по-мъдър от всички нас, не само заради възрастта си обаче:
„Ако погледнем от друга гледна точка, няма разбран и не разбран творец. Защото няма творец, който да знае какво е казал! Истинският откъсва част от себе си и тя тръгва сред хората. Но той я вижда от своята страна, всеки от хората – от своята. Всяко виждане е с нещо различно. Дълговечността на творението зависи от това, какви възможности дава за “дотворяване” – те определят какъв ще е броя на “съавторите”.”
Re: Писателска работилница
Хей, чудех се...
(здравейте)
Идеята за Писателската работилница ми хареса още като видях таковата в Shawodance, ама...
аз там дори се опитах, но не стана - нито аз не успях да изстискам от себе си достатъчно, нито (както се оказа) имах нужните разбирания относно смисъла на така необходимата "градивна критика". Нещастен опит, може би. Както и да е.
И сега много ми се иска да се включа, но се колебая. Нека ви обясня защо.
(подозирам, че въпреки всичко ще ме окуражите, най-малкото заради принципа, но нищо )
Както спомена vira, завършеният разказ обикновено е твърде завършен. При мен е точно така. Дойде ли последната точка, съм безсилен. В крайна сметка предпочитам да гледам на нещата така - аз не пиша разказа, той се пише чрез мен. И мисля, че малко или много ме разбирате, авторът не винаги има избор или контрол. Както и да е, да не се оправдавам повече.
Основното съмнение, което ме гризе винаги, се поражда от това, че не мога да погледна на разказа си отвън.
Малко двоен стандарт се получава, защото пък ми е трудно да започна коментар на чуждо произведение, без да се спъвам поне веднъж на няколко изречения в свръхпредпазливите "на мен ми се струва", "по мое мнение" и "аз лично мисля, че".
Това ми е и основното притеснение конкретно по повод на Работлницата.
Ще положа всички сили да съм честен и да отвърна на жеста със жест, тоест - да се отнеса съвестно към собствените си прочити и коментари. Ама винаги ми е ужасно трудно да изляза извън рамките на "много ми хареса/нещо не ме изкефи". Така че се надявам на търпението и толерантността ви.
А иначе...
Няма да имам проблем със "запечатаността" на готовия разказ, защото, ако все пак се включа, ще е (и ако нямате нищо против) с нещо незавършено.
Един от текстовете, които работя "капка по капка", защото са ужасно трудни (за мен си де), та... много го обичам този текст, а има нужда от много обем... Рядко успявам да вляза в подходящото... психическо състояние, че да задвижа нещата, затова и текстът се движи бавно. И мисля, че още нещо ми се губи в разбирането на героя.
Надявам се, че един поглед отвън може да ми покаже нещо повече. Да ми помогне да го разбера, ако първо усетя как изглежда отстрани. Както и да е де, подробности.
П.П. Е, показах се много словоохотлив, дано все пак се разбира какво исках да питам.
(здравейте)
Идеята за Писателската работилница ми хареса още като видях таковата в Shawodance, ама...
аз там дори се опитах, но не стана - нито аз не успях да изстискам от себе си достатъчно, нито (както се оказа) имах нужните разбирания относно смисъла на така необходимата "градивна критика". Нещастен опит, може би. Както и да е.
И сега много ми се иска да се включа, но се колебая. Нека ви обясня защо.
(подозирам, че въпреки всичко ще ме окуражите, най-малкото заради принципа, но нищо )
Както спомена vira, завършеният разказ обикновено е твърде завършен. При мен е точно така. Дойде ли последната точка, съм безсилен. В крайна сметка предпочитам да гледам на нещата така - аз не пиша разказа, той се пише чрез мен. И мисля, че малко или много ме разбирате, авторът не винаги има избор или контрол. Както и да е, да не се оправдавам повече.
Основното съмнение, което ме гризе винаги, се поражда от това, че не мога да погледна на разказа си отвън.
Малко двоен стандарт се получава, защото пък ми е трудно да започна коментар на чуждо произведение, без да се спъвам поне веднъж на няколко изречения в свръхпредпазливите "на мен ми се струва", "по мое мнение" и "аз лично мисля, че".
Това ми е и основното притеснение конкретно по повод на Работлницата.
Ще положа всички сили да съм честен и да отвърна на жеста със жест, тоест - да се отнеса съвестно към собствените си прочити и коментари. Ама винаги ми е ужасно трудно да изляза извън рамките на "много ми хареса/нещо не ме изкефи". Така че се надявам на търпението и толерантността ви.
А иначе...
Няма да имам проблем със "запечатаността" на готовия разказ, защото, ако все пак се включа, ще е (и ако нямате нищо против) с нещо незавършено.
Един от текстовете, които работя "капка по капка", защото са ужасно трудни (за мен си де), та... много го обичам този текст, а има нужда от много обем... Рядко успявам да вляза в подходящото... психическо състояние, че да задвижа нещата, затова и текстът се движи бавно. И мисля, че още нещо ми се губи в разбирането на героя.
Надявам се, че един поглед отвън може да ми покаже нещо повече. Да ми помогне да го разбера, ако първо усетя как изглежда отстрани. Както и да е де, подробности.
П.П. Е, показах се много словоохотлив, дано все пак се разбира какво исках да питам.
My mammary glands
My mammary glands
My pulchritudinous faminine contours
wondermark
My mammary glands
My pulchritudinous faminine contours
wondermark
Re: Писателска работилница
Vanbergen, ти направо помете моите собствени съмнения с твоите (да споменавам ли, че съм ги описала в блога си?). Явно всички сме несигурни. Но това си мислех днес – да опиташ да откриеш грешките на другите може би е равносилно на това да успееш да видиш своите. В това отношение може да е полезно. А иначе, никой не е способен да се види отстрани.
Една приятелка скоро прочете разказите ми и ме изуми с впечатленията си. Точно противоположни на моите виждания. Тя беше откровена и няма по-хубаво от това. Откровеността помага. По-точно тази откровеност, която не цели да те унижи.
Обаче има още нещо, което, струва ми се, в една писателска работилница създава допълнителни затруднения. Ние не се познаваме, не сме си чели нищо друго, освен тези разкази. А това има значение. На едно място прочетох Калин да казва, че не иска да го четат избирателно. И моята приятелка, която ми чете разказите, чак на четвъртия – на този – каза: „Надобряваш. Изненада ме със сюжета.” За предишните три сподели, че съм много пряма, а тя предпочита нещата да са по-загатнати, да оставят повече възможност на читателя да се досеща сам, а не да знае какво ще се случи.
Та, исках да кажа, че ако познаваме по-цялостно творчеството си, би било и по-лесно. Вие какво мислите по въпроса?
А ти, Vanbergen, включвай се, не се бой! Аз лично ще направя, каквото мога, за да ти помогна. Ето това най-много ми хареса от думите ти: „Дойде ли последната точка, съм безсилен.”
Една приятелка скоро прочете разказите ми и ме изуми с впечатленията си. Точно противоположни на моите виждания. Тя беше откровена и няма по-хубаво от това. Откровеността помага. По-точно тази откровеност, която не цели да те унижи.
Обаче има още нещо, което, струва ми се, в една писателска работилница създава допълнителни затруднения. Ние не се познаваме, не сме си чели нищо друго, освен тези разкази. А това има значение. На едно място прочетох Калин да казва, че не иска да го четат избирателно. И моята приятелка, която ми чете разказите, чак на четвъртия – на този – каза: „Надобряваш. Изненада ме със сюжета.” За предишните три сподели, че съм много пряма, а тя предпочита нещата да са по-загатнати, да оставят повече възможност на читателя да се досеща сам, а не да знае какво ще се случи.
Та, исках да кажа, че ако познаваме по-цялостно творчеството си, би било и по-лесно. Вие какво мислите по въпроса?
А ти, Vanbergen, включвай се, не се бой! Аз лично ще направя, каквото мога, за да ти помогна. Ето това най-много ми хареса от думите ти: „Дойде ли последната точка, съм безсилен.”
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Писателска работилница
Пишещи приятели,
Извинявайте, искрено, че не мога (и не мога) да се включа в творческите обсъждания. Чоглаво ми е, да, ама ето на - организаторската част от битието ми ме е обсебила напълно (сигурно сте видели инициативата за колективно издаване на колективен роман , а пък в БГ-Фантастика се опитах да изброя всичките топки, с които жонглирам). Освен туй лятото ми е по-притихнал, нетворящ период по принцип.
Специални извинения - и още по-специални благодарности - към vira и Azira, които оживяват всеотдайно тая работилница. Много ви се радвам - не само на добронамерените и насърчаващи включвания, а и на духа, който придавате на цялото начинание. Както обичам да казвам в една дума: Бъдеете. (От "Бъдея". )
Бъдеем, значи - както и колкото можем,
К)
(А аз ще се включа и тук. Само чакам оня миг, в който няма да е "въпреки всичко", а напротив - "защото го Искам". )
Извинявайте, искрено, че не мога (и не мога) да се включа в творческите обсъждания. Чоглаво ми е, да, ама ето на - организаторската част от битието ми ме е обсебила напълно (сигурно сте видели инициативата за колективно издаване на колективен роман , а пък в БГ-Фантастика се опитах да изброя всичките топки, с които жонглирам). Освен туй лятото ми е по-притихнал, нетворящ период по принцип.
Специални извинения - и още по-специални благодарности - към vira и Azira, които оживяват всеотдайно тая работилница. Много ви се радвам - не само на добронамерените и насърчаващи включвания, а и на духа, който придавате на цялото начинание. Както обичам да казвам в една дума: Бъдеете. (От "Бъдея". )
Бъдеем, значи - както и колкото можем,
К)
(А аз ще се включа и тук. Само чакам оня миг, в който няма да е "въпреки всичко", а напротив - "защото го Искам". )
Re: Писателска работилница
Искрено си извинен! (от мен поне)
Благодаря ти за хубавите думи за нашето участие
Ако можем с нещо да помагаме по твоите проекти, кажи. За съжаление, езиците - английски и руски - са ми само за лично ползване. Не бих се наела да превеждам и то худ. литература.
На мен също ми трябват още няколко дни време, защото срокът за конкурса на Аргус наближава.
Благодаря ти за хубавите думи за нашето участие
Ако можем с нещо да помагаме по твоите проекти, кажи. За съжаление, езиците - английски и руски - са ми само за лично ползване. Не бих се наела да превеждам и то худ. литература.
На мен също ми трябват още няколко дни време, защото срокът за конкурса на Аргус наближава.
Re: Писателска работилница
На мен ми е малко трудно да разглеждам разказа безпристрастно, отделно от човека, който го е писал, но си прав, че трябва да бъде така. А какво ще кажеш за това - преди да дадем своето мнение за даден разказ, да изчетем ли какво са казали другите за него, или да го изчетем след това? В Шадоуданс ми се струваше, че всеки си пише мнението, без да е чел тези на другите. Така би било по-обективно, но пък и не става някакъв особен диалог.