Образованието

Here be unicorns. И музика и филми, вдъхновени от човешките ни книги. И всичко, дето ви е на сърце, ама не може да се побере в ^такива^ тесни теми...
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Образованието

Post by Кал »

Цитирам някои мои мъдрости от темата в Шадоуданс:

kalein wrote:... разбирам причините за опростяване в учебниците.

Проблемът ми е, че колкото повече наблюдавам будни умове край себе си, толкова повече се ужасявам от липсата на въпроси в тия учебници. Нямам предвид задачите на края на урока, които ни приканват да го изпеем (урока) - имам предвид въпроси, на които и самите автори нямат отговор; или пък признатите като "верни" (на тоя етап от разбирането ни) отговори са няколко на брой.

Идеята е да насърчаваме независимото мислене - както прави сър Тери - и "мисленето без край". Иначе хората си остават с уроците от учебника, а в това време науката не се е спряла...

Отделно ми се струва, че и самото опростяване на моменти откровено вреди - или поне се опитва да вкара всички ученици в калъпа "те могат да разберат толкова", което за гениални и скромни типове като нас с тебе :D е пропиляване на потенциал. Първо ми обясняват "електроните са като малки топки за билярд; енергия и материя са две различни неща". После се оказва, че сам електрон интерферира със себе си, т.е. проявява свойства на вълна, която е енергия, която... баси, топката за билярд не беше ли материя? Хайде сега обедини понятията "вълна" и "частица" в едно, нищо че сме ти ги представяли като различни...

(Не знам при теб, но при мен първият сблъсък с понятието "вълна-частица" беше травматичен. Все си мисля, че ако в ранните класове поне ми бяха намекнали, че нито "вълна", нито "частица" са абсолютни понятия с ясни граници - че са приближение, а не Истината, - после нямаше да се мъча толкова да съвместявам две несъвместими неща.)

Сори за отклонението. Това второто "жалване" ще се реши, когато в училище започнат да правят групи за напреднали и за яваш-яваш.


kalein wrote:... за да възпитаме самостоятелно мислене, трябва да поставяме въпроси - особено неудобните въпроси - още докато сме ученици. Аз още в училище разбрах защо Нютоновата гравитация не е достатъчна. Без да ми трябват диференциални уравнения за това.

(Мноооооого са страшни тия диференциални уравнения, ей. Сигурно точно зат'ва се учат в първи курс в университета - или, в моя случая, в курса по математика към IB.)

И това, което ми остана като разбиране, за доживот, е: Търси, Калине. Не се задоволявай с който и да е отговор, завинаги. Протегни се на пръсти, надникни, ако можеш, един завой по-нататък.

И не забравяй да се кефиш на стъпките, де. ;)


kalein wrote:
bsb wrote:Искате ли да направим обратното - вместо да се наддумваме кое е по-важно за оцеляването на човечеството, да измислим какво непременно трябва да се махне от училищното образование :)

Задължението да учиш по 15 предмета в гимназията.

Нека има повече избор още след седми клас - и във всеки избран предмет да се влиза в дълбочина. Т'ва е единственият начин да се изкорени зубращината, според мен. Сравнявам с университета, където ми се е налагало да зубря само по "встъпителните/обзорните" предмети, където някой тъпак си е наумил, че трябва да избродиш всичките дебри на някоя дисциплина - и така по два дебъра на лекция. За "обща култура", р'ийш ли...


Най ми е интересно да чуя настоящите ученици какво имат да кажат или да помечтаят да се промени. :)
Last edited by Кал on Thu Sep 25, 2014 10:06 pm, edited 1 time in total.
Reason: сливам темите за образованието
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Образованието

Post by Кал »

Размисли и страсти покрай един проект за декларация:

Кал wrote:Гри – както намекнах в първото си писмо, ще е по-добре да се предлагат
алтернативни формулировки (като добавката на Валя), а не просто
критика на настоящите.

(Не смея да кажа „обоснована критика". Обоснованата критика предполага
да разкажеш в по няколко страници всеки контрааргумент, чияято
повърхност си одраскал по-долу. Например това:

> Като се нарежда на учениците какво да ядат? Те ще са във възторг. И
> като това става по какви критерии? Ако са реални медицински, майките ще се
> вдигна на бунт (справка - кой да е форум на БГ-Мамма). Ако пък са
> популярните "здравословни диети", няма ли да е жалко за здравето на
> децата?...

Ти знаеш за какво говориш. Аз имам някаква представа, понеже съм чел
някой от постовете ти за... орторексия ли се наричаше? Някой друг
обаче ще те разбере ли изобщо? Какво значи „реални медицински“
критерии? Какви са тези „популярни“ здравословни диети? Едни диети
по-“популярни“ ли са от други? Всичките „популярни диети“ ли ще
опустошат здравето на децата? А какво, в крайна сметка, правим с
гнусотиите, които лично помня от ученическите ни столови? (Пръжки с
лук, за бога...) Ами по-новите, junk food ? Ако просто отхвърлим точка
8, щото не е ясно какво предлага тя, значи ли това, че сме доволни от
положението в момента?

Мога да продължа и по другите – но това не е целта на този документ,
така, както аз го разбирам.

Иска ми се да подходим към тази декларация не като към детайлен
алгоритъм, който описва решенията на всеки от набелязаните проблеми –
това очевидно е следващата стъпка. Иска ми се да подходим към нея като
документ, който очертава общи желания за промяна. С ясното съзнание,
че понеже са общи, те ще са и твърде обобщаващи на места. И ВЕЧЕ след
тях – когато се види кои организации и човеци имат желание да участват
в процеса – ще се конкретизират по начина, по който Григор и аз
подсказваме.


Кал wrote:Алекс, има един такъв принцип в сбъдването на нещата:

Все отнякъде трябва да се започне.

Моето виждане тук е следното: Ако не подкрепим една такава инициатива
– ако ще и твърде обща в първия ѝ вариант, – значи считаме, че няма
(достатъчно) нужда от нея. Тоест: че няма нужда от промени – като
овластяването (empowerment) на самите ученици или по-добрия избор на
храна – в средното образование на Бг.

Е – аз считам, че от промени ИМА нужда. И затова искам да я подкрепя.
И ще предлагам по-конкретни неща (от които с годините съм събрал ДОСТА
дълъг списък) – само че СЛЕД КАТО мине първият, „проучващият“ вариант.

Никъде не е ставало дума за писане на -законопроект-, нали така? В
законопроекта вече наистина няма хлабаво – там всичко трябва да е
макс. измислено, изчистено и подробно. Но това тук е едва първата
крачка натам. Една сборна тръба „Да се съберем и да се преброим“.

По-ясно ли е сега какво искам да кажа?

Кал

П.П. По-приемлива форма да пренасочите усилията ни надругаде ще е, ако
някой от нас посочи вече съществуващи по-добри инициативи, които
работят със същата идея – подобряване на образованието, средно и/ли
въобще в училище. Аз познавам такива хора, но те са една-единствена
организация. А тук става дума за създаване на обединение, и то от
страна на нас, по-младите хора. Тези, които или все още изпитват
ефектите от кривото образование на гърба си, или ги помнят достатъчно
ярко.

(Това е камък в градината на някои от по-възрастните Чобити, точно
така. ;) Онова, което си спомняте от вашето училище, ХИЧ не е онова,
което аз си спомням от моето. Което пък, като слушам разказите на Еви
и другите ми приятели ученици, ХИЧ не е онова, което се случва с
учениците в момента. А такива инициативи трябва да са grass-roots – да
тръгват макс. близко до най-засегнатите от тях хора.)


Григор Гачев wrote:Лошото е, че не мога да разбера каква всъщност е целта на декларацията -
иначе бих могъл да измисля някакви, макар и не перфектни формулировки. А
съм против тя да остане като "общи пожелания", защото общите пожелания в
такъв момент и за такава цел са просто шум, работа върши конкретиката.

Към момента едно конкретно предложение, което ми хрумва, е да се въведе
държавна матура като минимум след всеки клас (по възможност - след всеки
срок). Тъй като обаче не съм сигурен за целта на декларацията, не съм
сигурен и дали предложението ми е съвместимо с нея.

Целта е да се създаде база за оценка на качеството на преподаването, и
контрол над него. Пътем се постигат и по-дребни цели, като например
учениците отрано да свикнат с идеята за контрол върху труда, срещу който
няма как да се изшмекерува.

Методиката на оценяването предлагам да бъде заета от университетската за
оценяване на приемни изпити. Матурата е писмена и покрива всички
общообразователни предмети, които се учат в съответния клас. Писмената
работа на всеки ученик се номерира и имената зад номерата се пазят тайни
при изключително строг контрол, докато оценяването не привърши. Работите и
получените по тях оценки и пр. се съхраняват 10 години.

Запечатаните в пликове писмени работи се разбъркват, след което се
разделят на порции за разпращане за оценяване от учители от други населени
места, на случаен принцип. Всяка работа се оценява от двама учители от
различни места, без информация кой е другият, като оценките също се
събират и пазят строго в тайна. Ако оценките на учителите се разминават с
повече от половин единица (има си правила какво как се оценява), работата
се преглежда (също анонимно) от арбитър. Учителят, чиято оценка е
по-невалидна, получава понижение на рейтинга; ако рейтингът му спадне под
определена граница, губи правото да оценява матури.

Също, всяка работа след оценяването се преглежда за оставени "знаци",
оценки и т.н. от двама отделни квестори на същия принцип и при същите
правила за квесторите. (Мога да дам подробна схема, ако е нужно - да не я
разписвам цялата тук.)

Първите 2-3 години (докато системата не се уталожи и не заработи както
трябва) информацията се използва само за съставяне на публичен рейтинг на
училищата. След това започва да се използва за оценка на постиженията им:
не толкова какви оценки са постигнали в съответния клас, колкото с колко
са подобрили оценката на децата спрямо предишния им клас. Тази оценка също
е публична и се използва по публично обявена технология за определяне на
фонда за учителски заплати на училището. Колкото по-успешно е
преподаването, толкова повече фонд за заплати, и обратно.

Ключово в системата е недопускането на шмекеруване в нея. Тъй като
шмекеруването би дало предимства на малко пред много, публичното
изпълнение на правилата по опазване на тайната при оценяването вероятно ще
е достатъчна пречка пред шмекеруването. (Това не пречи да се вземат мерки
то да се затрудни и по други начини.)

Идеята е базирана на особеността на българите. Ние сме изключително
изобретателен народ, но това ни качество е насочено предимно към
заобикаляне на правилата и честността. Също, ние сме способни на подвизи,
когато става дума за личната ни изгода, но сме абсолютно безхаберни,
когато става дума за общата. Система, която обвързва тясно резултатите с
личната изгода на учителите, и не може да бъде заобиколена лесно, твърде
бързо ще насочи креативността им към подобряване на качеството на
обучението. Където учителите са на място, учениците лесно се увличат от
тях.

Доколкото детската глава не е кофа, и да я пълниш с фуния няма как да е
свръхрезултатно, насочената към подобрение на обучението креативност бързо
ще реализира повече от половината пожелателни точки в тази декларация
"отдолу нагоре", по инициатива и с енергия отдолу. Което е истинският
начин реализирането да бъде постигнато. За разлика от пожелаването им в
декларация, което дори да стане известно на широката публика, тя само ще
му се посмее.


divna wrote:Преди да се предлагат матури и още затрудняващи децата изпити, първо трябва да се преразгледа и пренапише цялостно училищната програма, още от 1 клас. Да се напишат нови учебници, разбираеми и съобразени с възрастта и времето в което живеем.
Пример, в първи клас, първи срок дават диктовка на деца на 6 години, които не са научили всички букви и естествено не могат да четат и пишат. "Нона пие мляко, а Румен пие чай!"
Децата трябва да напишат думите, които не се диктуват на срички, а вместо буквите Я и Ч, да сложат квадратче. Не знам що за безумие е това.
Няма да коментирам задачи по математика които включват да решиш 9-5 по-голямо, по-малко или равно е на 8-1, например, без оставено квадратче за решение и сравнение.
Ако искате примери до 5 клас, мога да ви дам стотици, на някои аз не разбирам условията, а има и такива, които са изписани неграмотно и от там объркващо в самите учебници.
Та мисълта ми беше, че ако не смятаме да си побъркаме децата, първо трябва да се оправи програмата, а после да се подлагат самите те на изпити и тестове. Иначе резултата е много лош, аз вече съм го виждала.


Григор Гачев wrote:Според мен едното помага, а не пречи на другото. Ако има общонационална
матура, която да изпитва децата (и да оценява учителите) на такива
глупости и да им слага оценки, ще се вдигне страхотна патардия. Което
според мен е единственият начин глупостите да бъдат подкарани към
оправяне. Към момента всички знаят, че са глупости, но нали от това нищо
не произлиза (освен детската неграмотност), антагонизма срещу тях не е
достатъчно масов, за да доведе до подобрение.

За мен предложението за матури е чудесно за този етап, именно защото
показва, че зад декларацията стоят хора с конкретни идеи, а не
производители на абстрактни общи пожелания.

Точната формулировка би могла да бъде примерно: "Въвеждане на общ за
всички училища, централно реализиран контрол върху резултатите на
обучението, резултатите от който да бъдат използвани за рейтинг на
училищата и диференциране на фонда Заплати в тях."
User avatar
AllyVRK
Global Moderator
Posts: 477
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:12 am
Has thanked: 22 times
Been thanked: 47 times

Re: Образованието

Post by AllyVRK »

брей , хора, туй вярно ли е?
http://dnes.dir.bg/news/uchilishte-uche ... 10979?nt=9

ква е тая велика простотия да се задължават децата на градина от 4 годишни? че те едва могат да ходят на 4, камо ли нещо смислено да правят. никакво детство не им оставиха в тая страна! ами ако не искаш да си пращаш детето на училище, може ли да си го обучаваш/пращаш на градина вкъщи? при мен това е доста честа практика, любопитно ми е дали и в БГ има такава опция.
Last edited by Лъч on Sat Feb 06, 2016 9:36 pm, edited 1 time in total.
Reason: Премествам + преименувам
The hardest thing you'll ever learn to say is how to say 'goodbye'.
User avatar
divna3
Светлинка
Posts: 525
Joined: Fri Feb 29, 2008 5:04 pm
Has thanked: 113 times
Been thanked: 69 times

Re: Образованието

Post by divna3 »

Има го това и по-страшни неща има, вече се случват.
А за домашно обучение, има такива семейства, но за съжаление са още много малко. При началния етап решението е да измъкваш детето от училище по-често и в никакъв случай да не го оставяш и на занималня. Аз правя това, докато мога. Кико ходи по изяви и конкурси, записан е на 100 неща и така се спасява от училище, винаги когато може. На занималня си е при мен в комплекса. Но не се ли промени училищната система, не си ли оправят програмата, да не карат децата да учат безумни за възрастта им неща и да ги поставят в непрекъсната конкуренция, нещата ще се влошат. Аз, поне моето дете, ще се опитам да го науча да се измъква, като мен. На мен преди ми оправяха по-слабите оценки на силни, защото пишех и представях училището. Кико рисува и танцува, та пак го представя - повече изяви, повече прочетени книжки и по-малко торчоз, коя гласна е звучна и коя беззвучна, или беше съгласна - пуфф, на кого му е притрябвало това?!
Last edited by Лъч on Sat Feb 06, 2016 9:37 pm, edited 1 time in total.
Reason: Премествам + преименувам
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: Образованието

Post by Кал »

И понеже в съседната тема споменах за готвените промени в Закона за училищното и предучилищното образование – явно е време и това да кажа:

Приятели –

Ако имате познати ученици
- будни, търсещи момчета и момичета -
- в 9. или 10. клас -

искам силно да им препоръчам Колежите на обединения свят, като място за завършване на средното образование.

Ще разправям повече нататък. Слагам си това да ми напомня. И един важен срок:

Кандидатстването от България обикновено е през април. Тоест – добре е да поговоря с желаещите (ученици и родителите им) до февруари, най-късно март. Да го имаме наум, ако ще се срещаме на живо.
User avatar
Люба
Posts: 3922
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 540 times
Been thanked: 704 times

Re: Общополезности

Post by Люба »

http://ucha.se/

Сайт на един прекрасен младеж, завършил Априловската гимназия в Габрово

Публикувани са над 700 безплатни видеоурока по най-трудните предмети за ученици от 5 до 11 клас. И тази статия казва, че дава тоз метод много добри резултати само за седмица
User avatar
AllyVRK
Global Moderator
Posts: 477
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:12 am
Has thanked: 22 times
Been thanked: 47 times

Re: Образованието

Post by AllyVRK »

За Лъчо: абе спомена час по информатика и изведнъж ми се яви неустоимо желание за попитам - какво учите по информатика? някакви/какви компютърни езици? и колко сериозно се гледа на тоз предмет в гимназията?
питам от чисто любопитство, защото едно време ние учихме само паскал на адски допотопни машини и конролните си ги пишехме на листче с моливче, обаче аз съжалявам, че не се отнесох по-сериозно към програмирането тогава... :/ че сега съм подхванала една java, ама чета за война в мирно време...
Last edited by Кал on Mon Jan 11, 2016 11:05 pm, edited 1 time in total.
Reason: премествам + преименувам
The hardest thing you'll ever learn to say is how to say 'goodbye'.
Лъч
Лъч
Posts: 2095
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 1234 times
Been thanked: 254 times

Re: Помежду ни (чат-тема)

Post by Лъч »

Вили, ученето в часовете по информатика е "учене".

От една страна те (учителките) няма какво да ни дадат, защото са се преквалифицирали в информатички, от друга страна ние каквото искаме да си вземем в тая сфера сами си го търсим и откриваме.

В случая и двете страни сме напълно доволни от положението: Ние имаме повече свободни часове = по-гъвкаво лично време, а те не си хабят нервите да се разправят с ученици. А за да има нещо, за което да получават пари, съвсем закономерно тях (учителките) ги занимават с всякакви дреболии, като прекарване на кабели за прожектори, оправяне на разни дребни помийки по служебните лаптопи на другите даскали.. и тъй. :)

Желая ти вдъхновение за Java-та! ;)
Лъч
Лъч
Posts: 2095
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 1234 times
Been thanked: 254 times

Re: Образованието

Post by Лъч »

Ев, понеже в другата, сериозната ни тема спомена Ботев и си спомних времето когато трябваше да говоря и пиша мазни, разтеглени клишета за общочовешкото и народното в творчеството на Ботев, проблемът за бай хуй(Ице, тоя израз е просто универсален, а по отношение на даскалото е направо задължителен) и всичките му роднини, пречупен през призмата на българското (или през гъзовидния мозък на някой литературовед) и начинът, по който целия топос се вписва в общочовешката съдба и прелива в безкрайно усложняващата се съдба на човешката душа, та, припомням си аз тия неотдавна отминали времена и се сещам че, ей така, между другото, мога да ти дам един торент, в който е сбран доста мат'риал за това което ни го набутват в часовете по литература... В частност, на мен ми бяха много полезни анализите на половината матуритетни произведения (на Ботев, Вазов, Пелин, Тоник, Мастика и още двама-трима души, които почитам с цялото си същество, като изключим, че вече не искам да имам нищо общо с нищо тяхно), защото Дамянова ни караше да ги преписваме, за да си ги имаме в папките, които после да ѝ представяме - видиш ли, така ще запомним повече за произведенията... Но, за това вече писах един "трактат", тъй че спирам да дръстя темата.

Торента:
Помагало с анализи и текстове на произведения от 11-12 клас за държавен зрелостен изпит.torrent
пиши ми ако искаш да го изтеглиш, за да ти го насадя в компютъра :)
(39.81 KiB) Downloaded 428 times


Иначе, пуснал съм го в споделената Dropbox папка, но пак е само торента, а не файловете. Беше ми жал да замърсявам толкова компютри наведнъж... :|

Лирическият Аз у мен е провокиран от дълбоко прикрития патос, който, противно на общоприетото мнение, ме подтиква да се бунтувам срещу всенародната простотия, обладала чрез тираничносто си управление умовете (и някои други телесни части) на леконравния човек, предпочел робското съзнание пред въстаническия и борбен дух, който можем така ясно да доловим от творчеството на Ботев.

Дам... определено съм изгубил форма и не правя толкова добри сополи както в миналите класове...

А сега - да си довърша коментара в твоята тема. :)
Last edited by Кал on Sat Jan 09, 2016 1:41 am, edited 1 time in total.
Reason: премествам + преименувам
User avatar
Светлоока
talebærer
Posts: 222
Joined: Wed Aug 17, 2011 9:51 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Образованието

Post by Светлоока »

С любезната подкрепа на Калин Ненов, чийто есемес ме подстрека да изпратя следния имейл:

Arayna Wolf wrote:Добър вечер, професор доктор Ганчева!

Преди да напусна изпитната зала днес, исках да Ви кажа нещо. Нещо важно.
Но не успях.
Затова бих искала да го сторя сега.

За мен беше удоволствие да ми преподавате. Уважавам Ви за труда, подхода, заслугите Ви. За смелостта. И Ви благодаря за това, че преподавахте именно на мен.

Най-ценния урок, който научих от Вас обаче, не беше във връзка с учебния материал – този, който най-чинно съм записвала по време на лекциите Ви и който в продължение на две седмици (преди днешната дата) се постарах да доусвоя.

Благодаря Ви за това, че ме научихте да не уча повече от два дни за Ваш изпит. За тройка толкова ще ми стигнат.

Не ме разбирайте погрешно. Най-искрено Ви желая светли бъднини!


Илка Чечова
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: Образованието

Post by Кал »

Кал wrote:Ако имате познати ученици
- будни, търсещи момчета и момичета -
- в 9. или 10. клас -

искам силно да им препоръчам Колежите на обединения свят, като място за завършване на средното образование.

Ще разправям повече нататък. Слагам си това да ми напомня. И един важен срок:

Кандидатстването от България обикновено е през април. Тоест – добре е да поговоря с желаещите (ученици и родителите им) до февруари, най-късно март. Да го имаме наум, ако ще се срещаме на живо.


Ето и по няколко думи от възпитаници на моя колеж: United World College of the Adriatic.
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: Образованието

Post by Кал »

И си отбелязвам да не забравя: Най-късно по-другата неделя (21 април) искам да ви покажа няколко презентации за бъдещето на образованието до 2030 г., според руски и американски прогнози. И да поговорим.

Някои от нещата са стряскащи. Други - вдъхновяващи. Всичките – размислящи. И може би... мобилизиращи?
отсъстващ
Posts: 400
Joined: Wed Apr 03, 2013 4:41 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 110 times

Re: Живи срещи

Post by отсъстващ »

Кал wrote:И молба към всички: Ако имате материали за образованието на бъдещето – прогностични, пожелателни, конструктивни – пращайте ни ги на poslednorog. Започваме да сглобяваме специален блок по темата за алманаха „ФантАstika 2013“.


То се случва, това, за което давам линк, но е бавно та може да се смята за бъдещето.

лични мрежи и среда за учене следвайте линковете в статията
http://onlinelearninginsights.wordpress.com/2013/01/05/how-to-create-a-personal-learning-environment-to-stay-relevant-in-2013/
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: Образованието

Post by Кал »

Цитирам още един ресурс, споделен от Жоро:

MIT's Learning Creative Learning
Лъч
Лъч
Posts: 2095
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 1234 times
Been thanked: 254 times

Re: Образованието

Post by Лъч »

Да се цитирам от "Децата":

Един човек ни даде визитката си, докато бяхме на масичката на фестивала на образованието... https://sites.google.com/site/vaspitatelniigri/
User avatar
Люба
Posts: 3922
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 540 times
Been thanked: 704 times

Re: Помежду ни (чат-тема)

Post by Люба »

И от мен 2 бисера, подслушани и събрани от един младеж в автобус 94 тази вечер. По повод на приказката за поколенията и как сами промените водят до може би подобряване на недъзите на системата и статуквото :)

[spoiler]Знам, че са за ДЕЦАТА като тема. Ще местя в края на седмицата, видяло се е или ще се види[/spoiler]

***
По повод на беинтересните и остарели методи на работа в университетите, на знание, което се преподава (далеч зад информационно наваксаното от студентите преди да влязат в даден час), изисквания, система за оценяване:
за 2 години ще се изринат некадърните - нужно е само да пуснат университетите и хората, които преподават в тях, да са изцяло по избор на студентите.
Сам избираш интересните ти курсове и то - при преподавател, който искаш
Година-две и всичко куцо и сакато, дето сега гние гарантирано да преподава - ще изтече през портите на Алма Матер навън :)

***
(истински казус)
Студент се явява на изпит. Предава небивало слаба работа. И за двойка не става.
Получава работата си обратно. Оценката му е 3,5
Най-долу коментар: "Явно си губим взаимно времето, затова - няма смисъл" :)
User avatar
Roheryn
Global Moderator
Posts: 141
Joined: Mon Feb 04, 2008 6:15 pm
Has thanked: 14 times
Been thanked: 23 times

Re: Децата

Post by Roheryn »

I am a Homeschooler / Аз съм домашен ученик

На някои ще им допадне, на други - не. Нормално : )
А пък аз се загледах в родителите. Всред тоя "луд, луд свят" : ) Толкова ми хареса онова, което видях. Тези хора са "заедно", ама истински, бе хора! И май най-впечатляващото ме, е че всички са наясно с приоритетите си. И те (мале, май ще обобщавам! : ))) са естествените, за да бъде човекът "нормален" (т.е. ок).
И после се замислих.. и установих, че имам около мен такива хора. Вярно, не са много : )))))) Ама ги има. И винаги съм им се възхищавала, а сега вече и малко по-ясно знам защо : )))))
[spoiler]Като гледате филма, не ви ли се иска да сте около тези родители? Привличат.[/spoiler]
И не тоя "луд, луд свят" ни е виновен, че нещо си не можело. Ами ние сме едни такива - объркани и ненаясно.
Абе въобще - изключително се радвам и благодарствам, че изгледах този филм.
Обичай съдбата си
User avatar
Люба
Posts: 3922
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 540 times
Been thanked: 704 times

Re: Образованието

Post by Люба »

Това е и не е за тук... много, много тъжно и страшно докъде сме я докарали...

Училището - нашата малка мръсна тайна
User avatar
negesta
Posts: 737
Joined: Thu Jan 03, 2013 6:53 pm
Has thanked: 811 times
Been thanked: 388 times
Contact:

Re: Образованието

Post by negesta »

Нашето общество е буквално построено на принципа на съревнованието, който се е врязал в нас от ученическите години. ... (На кого е необходимо такова устройство?) Има и друг път... Споделям:)

How to escape education's Death valley?

An Educational Reboot

А ето повече за финландската система на образование:

http://profit.bg/news/Zashto-obrazovani ... 87717.html

http://teacher.bg/cs/blogs/nina/archive ... /2866.aspx

Аз искам това някой ден да се случи и в България. И лично съм готова да вложа много енергия в случването му, стига да разбера с какво и как точно мога да допринеса. И съм отворена към всякакви идеи, наблюдения, желания, предложения, усещания в тази насока, към инициативи, в които има нужда от помощ. Защото това, което е сега в училище, не трябва да бъде. То осакатява душата.
Лъч
Лъч
Posts: 2095
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 1234 times
Been thanked: 254 times

Re: Образованието

Post by Лъч »

Нев, поколебах се дали да пиша тук, понеже нямам нещо "действено" за казване, освен че всичко това и мен ме раздвижва на дълбоко ниво. И ти благодаря! Записа от първата препратка не го изслушах/изгледах, но другите три ми бяха достатъчни за момента.

Много окуражително ми действа, като видя хора не само с идеи, но и с вътрешен импулс, който се опитват да предадат и на други хора, за да може да се подобри и развие всичко това, наречено общество.

Стана ми забавна частта с учениците, слушащи музика, докато учат, понеже в нашите училища това отдавна е въведено, само че голяма част от учителите се мръщят, мрънкат, прилагат си мижавия авторитет, в опит да наложат дисциплина (хаха). В същото време това е поредната огромна пукнатина, която учениците сами проправят в тялото на образователната система, само защото действат с мнозинството си. (((-: Когато в един клас поне 10 човека са със слушалки, други 10 млящат дъвки, а още 10 са на задните крака на столовете, просто учителя трябва да е от оня намаляващ процент неразумни люде, които си хабят енергията в нещо, което не дава друг резултат, освен похабени нерви и загубено в разправии време, за да се опитва да наложи дисциплина.

Та, време е и тук, в тая и много други ниши, да почнем да си СЪ-действаме, а не да противодействаме. (-:

[spoiler]Просто е като съседите ми отгоре, нали, да не губи актуалност темата... ;)[/spoiler]
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: Образованието

Post by Кал »

Някои от вас знаят за участието ми в образователния проект за гражданско общество и устойчиво развитие „Място за бъдеще“. (Имаме линк към тях в блога ни – забелязвали ли сте го? :)) Дори може да сте ме чували да мърморя заплашително разни работи... :D

Докато ме няма - и когато ви дойде музата – разгледайте+преслушайте как протече едноседмичният ни пътуващ университет „Място за бъдеще: Чипровци 2013“. Това е един от вариантите на образование, за които си мечтая още откакто бях в Колеж на обединения свят. Тепърва ще мисля и съдействам за случването на още такива.

Вие искате ли? :)
Лъч
Лъч
Posts: 2095
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 1234 times
Been thanked: 254 times

Re: Децата

Post by Лъч »

Roheryn wrote:I am a Homeschooler / Аз съм домашен ученик

На някои ще им допадне, на други - не. Нормално : )
А пък аз се загледах в родителите. Всред тоя "луд, луд свят" : ) Толкова ми хареса онова, което видях. Тези хора са "заедно", ама истински, бе хора! И май най-впечатляващото ме, е че всички са наясно с приоритетите си. И те (мале, май ще обобщавам! : ))) са естествените, за да бъде човекът "нормален" (т.е. ок).
И после се замислих.. и установих, че имам около мен такива хора. Вярно, не са много : )))))) Ама ги има. И винаги съм им се възхищавала, а сега вече и малко по-ясно знам защо : )))))
Spoiler
Като гледате филма, не ви ли се иска да сте около тези родители? Привличат.
И не тоя "луд, луд свят" ни е виновен, че нещо си не можело. Ами ние сме едни такива - объркани и ненаясно.
Абе въобще - изключително се радвам и благодарствам, че изгледах този филм.
Вяре, много напълно сгряващо съм съгласен с теб и този филм ми дойде много полезен и навреме! (-:

И заключииихх: Няма да променям образУвателната система, няма(м) нужда да се бутам там — вместо това ще влагам усилия където трябва и където има(м) нуждааа. Хау. :)
User avatar
Люба
Posts: 3922
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 540 times
Been thanked: 704 times

Re: Образованието

Post by Люба »

Spoiler
Много съживително :) Оправи го само тоз английски, дето си го говорил - да не се налага да го учим и ние... Ако качат записи на някои от лекциите, моля, сподели
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: Образованието

Post by Кал »

Любе – има и записи в Youtube - цъкна ли върху линковете?

Нещо друго:

Александър Шпатов: Втренчването в автори с имена на квартали пречи на четенето
Кал wrote:Съгласен съм с Александър Шпатов, че учениците – българските, пък и не само ;) – имат нужда от повече свобода, упражняване на мисленето и познаване на съвремието си.

Не съм съгласен, че отговаряме на тая нужда, като премахнем „Моята молитва“ на Ботев и „Вяра“ на Вапцаров – два от текстовете с най-много дух (борбен, граждански и въобще), които помня от цялата си учебна програма. Особено като ги махнем в момент, в който най ни трябва дух: борбен, граждански и въобще. Конкретните промени, които видях предложени от министърката – бележка под линия, по-скоро ми звучат като поредната стъпка в посока „активната гражданска позиция ни заплашва – дайте да възпитаваме мухльовци“.

Всъщност... кои съвременни автори бихте предложили, за да развием тъкмо тоя свободолюбив дух?

(В среднощния час ми идва наум само Николай Теллалов. Ще следя предложенията тук с огромен интерес.)
Лъч
Лъч
Posts: 2095
Joined: Tue Aug 09, 2011 1:16 am
Has thanked: 1234 times
Been thanked: 254 times

Re: Средното образование в Бг

Post by Лъч »

Цитирам и тук, понеже е хубаво. (:
Roheryn wrote:I am a Homeschooler / Аз съм домашен ученик

На някои ще им допадне, на други - не. Нормално : )
А пък аз се загледах в родителите. Всред тоя "луд, луд свят" : ) Толкова ми хареса онова, което видях. Тези хора са "заедно", ама истински, бе хора! И май най-впечатляващото ме, е че всички са наясно с приоритетите си. И те (мале, май ще обобщавам! : ))) са естествените, за да бъде човекът "нормален" (т.е. ок).
И после се замислих.. и установих, че имам около мен такива хора. Вярно, не са много : )))))) Ама ги има. И винаги съм им се възхищавала, а сега вече и малко по-ясно знам защо : )))))
Spoiler
Като гледате филма, не ви ли се иска да сте около тези родители? Привличат.
И не тоя "луд, луд свят" ни е виновен, че нещо си не можело. Ами ние сме едни такива - объркани и ненаясно.
Абе въобще - изключително се радвам и благодарствам, че изгледах този филм.
User avatar
Люба
Posts: 3922
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 540 times
Been thanked: 704 times

Re: Труд и творчество

Post by Люба »

Шести национален конкурс за учители с добри педагогически практики по гражданско образование на тема "Гражданската култура в училищна общност".

Конкурсът има за цел да повиши професионалната компетентност, да стимулира новаторството и творческата изява в областта на гражданското образование.

Краен срок: 12 юли 2013 г.


Пълната информация - в линк към обявата, във файл
отсъстващ
Posts: 400
Joined: Wed Apr 03, 2013 4:41 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 110 times

Re: Помежду ни (чат-тема)

Post by отсъстващ »

Люба wrote: А настоящите и бъдещи студенти да ме прощават, ама как искрено развеселяват само ...
Едно момиче го питам дали ще влиза да я интервюират и тя отговаря "Ами нека не съм първа, да се настроя"
И смутена така - концентрира се нещо :)
Щях да падна от смях. Оценки, изпити, интервюта ... За какво си говорим и търсим смисъл, ако няма Смисъл в това, което ни движи
Студентите не са виновни. Така ги е тренирала системата да не виждат, кое е същественото и обществото, родители, приятели ги вкарват в клишето - учи (изкарвай оценки демек) за да сполучиш. Мен ме удивляват хората, които прозират същността и безсмислието на образователната система още докато са в нея и то с така сигурност, че намират път без нея. Иначе някои разбираме какво е важно и какво представлява образователната система, но чак като излезем от нея и преборим пропагандата, която я възвеличава.
User avatar
Люба
Posts: 3922
Joined: Mon Jul 25, 2011 10:52 pm
Has thanked: 540 times
Been thanked: 704 times

Re: Помежду ни (чат-тема)

Post by Люба »

Георги, си много прав. Аз чак като излязох от системата станах човек и то за 1 година. Ама в друга среда - помоглива.
Хубавото днес е, обаче, че много повече според мен от младите хора - освестват още докато влизат или минават през системата. Я само да се огледаме тук при нас във форума що златно зърно има. Но какво да се прави - има си и другите, които чакат да разберат истината от системата
Last edited by Кал on Fri Sep 13, 2013 12:52 am, edited 1 time in total.
Reason: деспойлер ;)
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: Образованието

Post by Кал »

Кал wrote:Някои от вас знаят за участието ми в образователния проект за гражданско общество и устойчиво развитие „Място за бъдеще“. (Имаме линк към тях в блога ни – забелязвали ли сте го? :)) Дори може да сте ме чували да мърморя заплашително разни работи... :D

Докато ме няма - и когато ви дойде музата – разгледайте+преслушайте как протече едноседмичният ни пътуващ университет „Място за бъдеще: Чипровци 2013“. Това е един от вариантите на образование, за които си мечтая още откакто бях в Колеж на обединения свят. Тепърва ще мисля и съдействам за случването на още такива.

Вие искате ли? :)
Само добавям: вече всички лекции са качени. Гледайте, слушайте... мислете. ;)
Post Reply

Return to “... и Вселената”