Ларп

Here be unicorns. И музика и филми, вдъхновени от човешките ни книги. И всичко, дето ви е на сърце, ама не може да се побере в ^такива^ тесни теми...
Post Reply
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Ларп

Post by Кал »

Понеже имаме тема за настолни и бордови игри, реших да създам и за ларп. Ако няма активност, ще я слея с някоя друга.

Отзив в Goodreads за „Ларп културата: между и отвъд“:
Първопроходческо изследване – поне в родната академична литература – на една област, в която щях да съм се гмурнал и аз, ако се бяхме открили по-рано (или разполагах с още един от себе си). В бележките надолу отразявам най-впечатлилите ме пасажи и някои общи мисли.

~ От какво точно бяга ескейпизмът?
Ролевите игри предлагат „бягство“ от най-малко две доминиращи структури на модерния свят според Хардинг: на пазарната икономика и на пасивното консумиране на изкуство. Ларп игрите се организират и провеждат предимно с доброволен труд, те са продукт на една „икономика на дара“, а не на капиталистическата пазарна логика на търсенето и предлагането. Ролевите игри са също така вид „изкуство на участието“ (participatory art) като опозиция на „изкуствата на гледането“ (spectatory arts); те са пряко въвличане в творческа работа (...).
~ За „игровизацията“ на обучението:
Пример за най-пълно използване на образователния потенциал на ролевите игри е датското училище пансион Østerskov Efterskole, в което игровите дейности от различен вид са основният образователен метод. Учебното съдържание е разпределено в „наративни единици“, всяка от които съдържа материал от няколко дисциплини, т.е. разчита се на един интегрален интердисциплинарен подход. Всяка „наративна единица“ се замисля и подготвя съвместно от поне шестима преподаватели по различни учебни дисциплини, а след това се осъществява под формата на ролева игра, като конкретният формат, жанр, сценарий и продължителност на играта се съобразяват със спецификите на обхванатия в нея материал. (...) Скучната фактология е превърната в част от игровата механика или пък в основа на играната роля, като например: победата във военните сражения се постига чрез решаване на аритметични задачи, успешното използване на магия – чрез познаването на свойствата на химичните елементи, а изучаването на атомната теория е от огромно значение за „тайните агенти“ от периода на Втората световна война. Една тематична ролева игра, която симулира „края на света“, може да мотивира учениците да се запознаят с голямо количество научно-популярни статии, посветени на замърсяването, глобалното затопляне, вулканите, астероидите и др., а това ще даде възможност и на учителя по датски език да дискутира с тях структурата и стилистиката на научно-популярния текст. Вместо домашна работа в края на всеки учебен ден учениците попълват свой дневник или портфолио с резюме на изминалия ден, бележки, снимки и видео, което дава възможност да си припомнят, подредят и осмислят преживяното/наученото.
~ Поне в първата си четвърт изследването страда от нарушен баланс: съдържа твърде много обобщения (абстракции) и недостатъчно примери (конкретика). Вероятно понеже се опитва да покрие огромна територия. Резултатът е, че все по-често оставям погледа си да се плъзга по страницата, докато не срещне име, число или друг признак за пример. После изчитам примера и ако нещо в него ме заинтригува, разглеждам теоретичните разсъждения преди (и евентуално след) него.

Също като художественото писане, академичното и публицистичното се нуждаят от принципа „показвай, не казвай“ – или поне „показвай повече, отколкото казваш“ – за да ни оставят ярък спомен или просто време да осмислим казаното. За себе си съм забелязал, че възприемам добре едно твърдение, когато то върви с два-три примера.

(Тогава обаче тази монография би била не 400 страници, а 1400. Най-малко.)

~ От разликите между ларпа и историческата възстановка, изброени от различни участници във форума на larp-bg.org, тази ме разсмя с глас:
2. Сериозността на боя — по възстановки хората си се налагат със стоманени оръжия и носят съответните брони. Рядко (освен на турнирите) има някакви правила за „умиране“, обикновено хората падат, като усетят, че вече много им е дошъл боят.
~ Идеята убитите играчи да разказват история (и да извличат поуки от нея), за да бъдат върнати към живите, е гениална.

А хрониката на Сантяго Ривера – дваж по'. :D

~ Представителните снимки от различни ларпове и особено „либретото“ на „Пролетният бал на Дон Делгадо“ добавят оная образност, която да засити по-вживяващия се, търсещ случката (а не обобщението) ум като моя.

Въобще, почва да ми се изяснява защо изхвърлих всички по-„аналитични“ версии на реферата върху Пратчет, който писах в колежа, и публикувах най-ранната, която по-критичното око би окачествило като „колекция камари от примери“. ;)
User avatar
Radiant Dragon
Global Moderator
Posts: 813
Joined: Sun Aug 14, 2011 9:46 pm
Location: Локалната супер-реалност
Has thanked: 367 times
Been thanked: 626 times

Re: Ларп

Post by Radiant Dragon »

Spoiler
Трудно ще намериш активност в такава тема, тъй като сред тукашните членове май няма нито един, дето да е на "ти" с ЛАРП-а.
Кал wrote: ~ Представителните снимки от различни ларпове и особено „либретото“ на „Пролетният бал на Дон Делгадо“ добавят оная образност, която да засити по-вживяващия се, търсещ случката (а не обобщението) ум като моя.

Въобще, почва да ми се изяснява защо изхвърлих всички по-„аналитични“ версии на реферата върху Пратчет, който писах в колежа, и публикувах най-ранната, която по-критичното око би окачествило като „колекция камари от примери“. ;)
Тоест, излиза, че ти си повече "монитор", отколкото "интуитор"? (Работещ с информация vs. работещ с идеи)
Това би обяснило някои търкания помежду ни. Както и по-голямата част от разликите в творческите ни вкусове. :D
Last edited by Кал on Wed May 29, 2019 8:16 pm, edited 1 time in total.
Reason: скривам всичкото, понеже кривва от основната тема
IN ORDER TO RISE AGAINST THE TIDE, FIRST ONE MUST BE BELOW IT.

Аз съм графист, а не кечист.
(Ама вече разбирам и от кеч, ако трябва)
Аз съм. Това ми стига.

'Tis I, master of the first floor, aspirant to the last, the Radiant Dragon.


Accepting reality since 2017

And loving it since 2021


And now, I step fully into the Light, complete and replete. The way to Ascension is open.
-- some Dude, circa 2022
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: Ларп

Post by Кал »

Spoiler
Не зная какво точно включват „мониторите“ и „интуиторите“; в по-горното казвах, че аз съм много повече практик-конкретик, отколкото теоретик-обобщител.

А разминаванията в творческите ни вкусове по-скоро ги виждам в това, че аз силно се кефя на фини детайлчета, многосмислици, а като пиша, си умирам за неочевидни взаимовръзки тип Fridge Brilliance (или Freaking Botchup, като се олея :D). Но! То не значи, че не се кефя на авторите с Големи Идеи. Ако знаеш например как се разбивам на бъдещетата, които гради Tony Daniel в неговите истории (преди да се отдаде на по-платени адаптации по франчайзи). В едната се наложи пичовете от бъдещето да гръмнат сградата на „Крайслер“ с бойна ракета, понеже тя се развилня из Ню Йорк... Може би същинската разлика е, че очаквам от всички автори да си изпипват микропостройката. Ама и автори с фини детайли, но тъпи идеи не трая... Ммм, трудно ми е да го обобщя.

Хаха.
Post Reply

Return to “... и Вселената”