![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
kalein wrote:Това за фантастиката е интересно явление не само в Бг, а и по света. Аз отказвам да чета мейнстрийм (извънжанрова литература) от какъвто и да е произход, ако не усетя, че авторът се интересува от пътищата към еволюцията ни - а не само от занаятчийски подражания на "скапаната действителност" или подлагащ всичко на съмнение постмодернизъм. Ако вземете големите автори където и да е, с всичкия мрак, отчаяние и безверие, които са увековечили - ега ти "големите" автори дето са. Някой път даже си мисля, че повечето такива изобщо не са се мъчили да гледат с широко отворени очи (умове, сърца) света наоколо си - ами са писали, учейки се от вече написаното. Литератори по наследство. Има и други (като Пол Остър с неговата нюйоркска трилогия), за които знам, че наистина са преживели сътресенията, които описват - тогава си задавам въпроса "Добре де, а защо е нужно да ги споделяте със света? Собствените си - ако решим да ги погледнем малко по-грубо - психотравми?" И защо ние, читателите, продължаваме да търсим и издигаме на пиедестали такива полюции? Какво говори това за нас?Geo_graf wrote:Яко мислене му хвърлих (дъщеря ми активно ми помогна, а тя е филолог, макар и незавършил). Почти с ужас установих, че извън детските книги, историческите такива, малкото родна фантастика ... ами май няма истински оптимистично произведение, сътворено от български автор ...sevt9 wrote: Песимистично племе ли сме? В кой български роман съзряхте оптимизъм,неприкрит,спонтанен ,истински,безусловен?
(Нарочно съм по-остър - каня ви към опровержения и диалог.)
От българските автори страхотно обичам да зареждам с Величка Настрадинова и Атанас П. Славов. И да са познавали някога песимизъм, тия двама пишещи нито веднъж не са си позволили да го заковат на хартията и да ни го наврат пред очите. Всяко тяхно прочетено нещо е като длан, която ме хваща здраво и ме задърпва нагоре, нагоре... към местата, които ни чакат.
И детските книги, разбира се, както подсказа и Josefine.
mirage wrote:Как почва първата книга на големият Достоевски, тогава все още 23-годишен: "Ах, тези разказвачи! Не могат ли да напишат нещо хубаво, приятно. Не! Те трябва да изкарат цялата мърсотия! Аз бих им забранил да пишат! Какъв е смисълът от това? Ти четеш какво пишат и не спираш да се маеш. Бих им забранил да пишат, наистина бих!" /цитатът впрочем е неточно цитиран от моя страна, а е на някой си княз Одоевски/
Мисля си, че в идеята на всяка една книга стои именно оптимизмът. Помислете само, какво друго би накарало даден човек да седне и да прекара част от живота си като някой отшелник, за да напише и остави нещо на околните? Трагичното и възвишеното са взаимно свързани. А и нали, когато човек изпита дадена мъка, по-добре успява да оцени и зипита нещата около себе си. Как беше: "Който трупа познание, той трупа печал". За да напше книга човек, трябва да е натрупал доста познание... Една истински добра книга не може да е само усмивки, рози и т.н. Има наистина много хубави комедийни книги. Но в тях ръководещото е сатирата, не точното описание на света около нас. А нали литературата за това е литература- да се огледаме самите ние във нея, да се припознаем в някого, да искаме да сме като другиго, да си кажеме: ето, виж ти... точно така става в живота, а би било по-добре ако е еди как си...
Терминът "наследствени литератори" между впрочем ми хареса.
Фантастика много не съм чел, но някои произведения не са лоши, доколкото успяват да бъдат добра метафора на съвремието и миналото ни. Обаче ако вземем ранните разкази на Айзък Азимов например, направо може да се сложат в някой учебник по антилитература![]()
Хм, а Йордан Радичков? Според мен има не малък брой оптимистични и забавни произведения; вярно, предимно разкази. От друга страна ако се обърнем към историческата ни съдба, и към настоящето ни- изворите на оптимизъм не са най-дълбоките. Но пък от друга страна изворите май нямат дълбочина като се замисля.
(следва криволичене с лек привкус на хейтkalein wrote:Опитай разказите в Изгревът на следващото. Величка Настрадинова и Теодор Стърджън са доказани магьосници (на словотоmirage wrote:...
Фантастика много не съм чел, но някои произведения не са лоши, доколкото успяват да бъдат добра метафора на съвремието и миналото ни. Обаче ако вземем ранните разкази на Айзък Азимов например, направо може да се сложат в някой учебник по антилитература![]()
). Торосов не е образец на високохудожествена фантастика - но дори и при него идеята какви бихме могли да бъдем ни дърпа нататък.
По тоя път нататък, нагоре и отвъд... *жалко, че няма свирукащо си личице*
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
kalein wrote:Ти к'во, за песимизъм ли предпочиташ да си говорим?mirage wrote:Брей, да му се не види! От българска литература и песимизъм към фантастика и Айзък /Исак/ Азимов. Логичен преход!
Струва ми се, че от цялото му творчество трябва да се спомене само "Фондацията" донякъде, и то така: "Фондацията", а да, а кой й беше автор?" "Не знам, някъв съветски евреин емигрант"![]()
Фантастиката някак си не може да ми допадне съвсем. Понеже някой спомена мляко, мога да сравня фантастиката със сухо мляко.
Като сме почнали със сравненията - ако фантастиката е мляко, мейнстриймът на мене ми иде като вода. Гола вода, доста често.
Имената на авторите у него (мейнстрийма) ги знаем всичките (поради недомислието "обща култура"), ама книгите им ни успяват да сграбчат сърцата ни, ни да погъделичкат ума. За ефекта с дланта въобще да не споменавам.