За писането в игрите: ролеви и не само

Visual novels, Japanese RPGs, Interactive fiction, MUDs and MUSHes, Planescape: Torment, Dreamfall: The Longest Journey... всичко, в което и компютърът играе с нас.
Post Reply
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

За писането в игрите: ролеви и не само

Post by Кал »

Започваме от тоя ни диалог с Емо:
Емануил (Trip) wrote:Някои от най-добрите РПГ-писачи (не само cRPG, но и P'n'P) имат учудващо смислени и добре формулирани неща да кажат за правенето на истории по принцип.
Кал wrote:Ще вземе да се окаже обаче, че Avallone е един от малкото сценаристи в cRPG, които НАИСТИНА могат да пишат. Аз пробвах Pillars of Eternity оня ден (след хвалбите, които ѝ бяхте дръпнали във форума ;) – гаси скуката... :(((

Сега тръпна в ужас какво ще е писането в Tides of Numenera.
Trip wrote:Тръпни - и даже недей да тръпнеш, ами изгледай в ютюб разните клипове от алфа версиите, които пуснаха последните месеци. Жалко, но...

А Pillars като писане наистина е много скука, удавена в инфодъмпове, пребита с чуковете на мелодрамата.

П.П. Но все пак интерактивността налага други неща - не че отменя нуждата от добро писане, но създава възможност липсата му да се компенсира другояче.
Кал wrote:Дотук не съм видял нещо, което да ме разочарова сериозно. (Аз съм им supporter и получавам всички ъпдейти.) Стана ми странно само, че освободиха Kevin Saunders, Project Lead-а си, без предупреждение и обяснения.

Хубаво за интерактивността, но щом Planescape: Torment може да бъде написана така, защо не го виждаме и в други игри? В момента пичовете май задминават по приходи и киноиндустрията... защо не си привлекат таланти?
Trip wrote:Ами, в алфите до момента писането е като от хора, които са отворили речници на редките думи и са се опитали да ги използват - неуспешно.

Иначе бюджетите конкретно на тези игри са в порядък по-ниски в сравнение с ААА игрите, които са тия, дето можеш да ги съпоставиш с филми. Талантът от своя страна още не е узрял за мисълта, че в този бранш има възможности за творческа реализация и хляб, две неща, които в англоезичното static писане са огромен кът.

(Всъщност хора като Emily Short и Jon Ingold, последния от Inkle, както и Choice of Games и Failbetter Games в интерактивната литература са една отправна точка към реалния талант в полето, който за жалост не е в cRPG-тата, а в текстовите игри - макар че що за жалост...)

Освен това има един куп ограничения и доколкото знам от Mark Yohalem, с когото водих кореспонденция по едно време - той е един от писачите там и е aвтор на ей-тоя адвенчър: https://en.wikipedia.org/wiki/Primordia_(video_game) - поговорката за бабите и бебето важи в пълна сила.
Кал wrote:Брех, как съм я изтървал тая Primordia... Отбелязвам да я преслушам и аз.

Тъпото с Tides of Numenera би било, ако сами си подложат прът в колелата... така де, твърде много баби. Там няма корпоративни спонсори, които да им дишат във врата „Направете го така, не онака“. Феновете неведнъж са им казвали „ще ви изчакаме, докато играта стана наистина добра“. (Е, вярно, че ако много се забавят, ще им свършат парите.)

Ще видим, де.

И да видим кога талантите ще се пренасочат. ;)
Trip wrote:Междувременно ти препоръчвам да пробваш 80 Days и Sunless Sea ;) Иначе, не е от корпоративни пръти проблемът в Tides, факт, по-скоро ентусиазъм, неувереност и малко *твърде* много кооперация. + меркантилните Cali Valley наклонности на Браян Фарго.
Trip
Posts: 230
Joined: Mon Nov 23, 2009 1:53 pm
Has thanked: 43 times
Been thanked: 86 times

Re: За писането в игрите: ролеви и не само

Post by Trip »

Ами, не съм сигурен как да продължа оттук нататък, Кал - mind-jog me? :) Какво точно за писането в игри ти се ще да обсъдим? Какъв род игри? RPG-тата ли те вълнуват конкретно?
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: За писането в игрите: ролеви и не само

Post by Кал »

Принципно и по всяко време ме интересуват образци на добро писане в игрите. Конкретни игри, които удовлетворяват твоите критерии за качество в писането – с клипове в Youtube, цитати и тъй. (Но ако са интерактивна проза, ползвай другата тема. ;))

Също, когато ти дойде вдъхновението: има ли според теб принципни разлики между качественото писане в книгите vs. в игрите?
Trip
Posts: 230
Joined: Mon Nov 23, 2009 1:53 pm
Has thanked: 43 times
Been thanked: 86 times

Re: За писането в игрите: ролеви и не само

Post by Trip »

По първото, препоръчвам ти ей тоя клип:

http://gamasutra.com/view/news/248003/V ... Ingold.php

Почти всичко от идеите на Ингълд ми се струва много важно за интерактивното писане.

Много кратко обобщение, с мои думи: 1. Интерактивната литература е разговор. ->

2. Неинтерактивният текст следва да е много къс, точно като реплика в разговор (think RPG GM-ing), независимо на каква резолюция е случката (била тя битка между армии или перисталтика, ако взема примерите на Ингълд)

1. -> 3. Интерактивният текст (изборите) е ключов; ако изборите са два, не са избори, а меню тип "Ok/Cancel".

4. Форматът за писане трябва да е много оптимизиран, за да се пише здраво, а не да си играе човек с интерфейс джвъчки. Авторът да се подготви за *много* писане. (80 Days е понастоящем около 700К думи. Качествени.)

5. Визуалните трикове са от помощ, като например движение по картата (евтин, светкавичен начин да заявиш на играча "тук има интерактивност и branching") и resource management-ът.

Отделно, влез в сайта на Storynexus и погледни Fallen London (флагманът на сайта), Samsara, The Thirst Frontier, WinterStrike, Zero Summer.
Нещата са писани от различни хора и форматът е леко странен, като storygame с карти, а различните художествени елементи като елементи от характера на героя ти и отметнати plot points са представени като ресурси, но във всичките гореизброени писането е качествено. Хората, започнали този сайт, направиха Sunless Sea миналата година, която е стратегическо RPG в света на Fallen London (който пък е weird steampunk Dickens-style шантавелност) с движение по карта и текст в главните роли и около 600К думи до момента.

Choice of Games най-много се приближават до това, което сме свикнали да мислим като книги-игри и са консистентно мащабни (всяка игра е по 200К думи средно), но не са точно моите. Писането нерядко е дървено, което не би било проблем, ако не беше и толкова многословно. (То едното е причина за другото, по-скоро.) Също така повечето неща са отявлено мислени с най-маркетабилните жанрове наум, което сваля летвата на качеството - но и там има добри (Choice of the Deathless, Creatures Such As We).


Сега малко по-общи мисли относно интерактивното писане:

Предвид концепцията от 1. по-горе, интерактивното писане по необходимост е структурно ограничено - и мисля, че това е хубаво.
Разговорът представлява действие и противодействие - а колкото повече пъти влезе този цикъл в рамките на един интерактивен текст, толкова повече аз лично бих се чувствал ангажиран участник в него. (За един страхотен източник на съвети за този тип мислене в интерактивното писане, https://img.4plebs.org/boards/tg/image/ ... 988521.pdf. Това е инди p'n'p RPG, един от еталоните за narrativist gaming в жанра, страшно влиятелно, ясно и качествено написано, с многобройни "модове", взимащи правилата му за отправна точка, включително мод за D'n'D тип игра, както и за teenage supernatural drama - който е по всеобщо мнение най-качественият от всички (http://www.mediafire.com/download/65zmu ... hearts.pdf). Та, съветите от тук спокойно могат да се пренесат към интерактивното писане, което по същество е p'n'p сесия в главата на автора.)

Горното като цяло се изразява в бързо, стегнато, може би непълно - в началото, - представяне на динамична ситуация и въпроса: Now what do you do? Това пък изключва неща като експозиция и вътрешни монолози, освен ако човек не намери начин да ги представи под формата на горната динамика, на някакъв антагонизъм. И това е добре, защото ако интерактивното писане трябваше задължително да използва целия инструментариум на статичното, щеше да е още по-трудно от писане на роман.

В по-фино стилистичен план - трикът, както го виждам, не е да смачкаш с блестяща проза играча, а да го изкефиш с паралели и контрасти между различните алтернативи, които му представяш. Интерактивното писане дава възможността, например, да смениш някоя подчинена част от дадено изречение в зависимост от интеракцията до/в момента, а наслагването/съпоставката на двете алтернативи в главата ми е това, което би изкефило лично мен, а не дали прозата им е великолепна сама по себе си. Впрочем, относно този "модулярен" стилистичен подход ей-това е интересен поглед: http://assets.booklocker.com/pdfs/3213s.pdf Кристенсен е реторик от 60-те, застъпник на така наречената от него generative rhetoric, в който основният източник на "стил" е в т.нар. free modifiers на изречението. Но така де, в горното си пише за какво става дума :) В JSTOR има разни други негови публикации, а отделно има и цяла книга по "стил", писана от негов последовател (link).

Отделно, формулировката на самите избори също е голяма част от майсторлъка: виж туки тук.

Ta така, на този етап това ми хрумва :)
User avatar
Кал
Първопроходец
Posts: 12506
Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
Has thanked: 3103 times
Been thanked: 2531 times
Contact:

Re: За писането в игрите: ролеви и не само

Post by Кал »

Уха... пак се почувствах все едно досега съм кретал през някаква клисура, стигнал съм билото – и виждам колко свят има отвъд... :D

Ще погледам, попрочета – и като ми кристализира мисъл, споделя.

(Но вече се замислих за някои от подходите към диалозите в Aurelion: the Visual Novel...)
Trip
Posts: 230
Joined: Mon Nov 23, 2009 1:53 pm
Has thanked: 43 times
Been thanked: 86 times

Re: За писането в игрите: ролеви и не само

Post by Trip »

Абе, мисля си, не чакай да ти кристализира мисъл - сподели, като ти кристализират въпроси :) По-интересно би било и за двамата ни, сякаш, а и за онези, които наминават :)
Post Reply

Return to “Синкретичните форми”