Най-важен елемент в краткия разказ
- Radiant Dragon
- Global Moderator
- Posts: 813
- Joined: Sun Aug 14, 2011 9:46 pm
- Location: Локалната супер-реалност
- Has thanked: 367 times
- Been thanked: 626 times
Най-важен елемент в краткия разказ
Заглавието е ясно.
Отварям темата, защото аз, Лъч и може би някой друг се чудим върху какво би било най-полезно да съсредоточим фокуса си,
когато решим да се включим в нещо такова.
(ъъ, малко експериметирам с хиперлинковете, има опасност този да се счупи)
Та, какво е важното? Върху какво най-несъзнателно читателят се фокусира в произведение, рамкирано примерно в 4 страници?
Какво най-ефектно (и ефективно) ще привлече вниманието.
Засега толкоз.
По-късно пак ще се включа в дискусията (ако се е завързала такава), или ще едитна поста си, ако все още е самотен, за да
поместя моите разсъждения.
Едит: За тая вечер не успях, ще драскам утре, че днес си писах... "седмичника".
Едит2: Така, понеже досега "чувам" "мълчание", по принципа "кой предложи, той заложи", започвам първи да излагам изказването
си по проблемите за написването на къс/ултракъс разказ.
Моя лична болка винаги е била развитието на основната идея. Докато по-големи формати като повест и роман/новела позволяват (почти)
неограничено пространство за разработката на последната, при разказа, уви, нормата е да се работи с ограничени "ресурси". Иначе
престава да бъде разказ, още по-малко кратък такъв.
Това, което аз съм синтезирал от разсъжденията и наблюденията си е, че разказът е опростен конструкт на даден сюжет. Опростен в
смисъл "по-малко детайли", не "по-просто сказание". И тук се оформя въпросът: Добре, КОИ детайли биха могли да се
премахнат, без идеята да се размие или загуби? Какво трябва да отпадне, за да се олекоти броя думи и знаци? Къде елементи могат
да се пропуснат, знаейки се, че въображението ще попълни празнините?
Тези питанки са на първо време. От тях могат да се извлекат допълнителни подвъпроси от типа на: Колко е минималната доза предистория?
Колко изречения (или само словосъчетания) са нужни за адектватно описание на герой? "Твърда" знакова граница за къс разказ?
Ясно е, че отговорите на горните въпроси ще варират между различните автори и читатели. Всеки има свои критерии за даден текст.
Не се опитвам да търся алгоритъм за "перфектния" разказ. Не. Не съм чак толкова "навътре" в материята на писателството, все още пиша
по интуиция основно. (Но не изцяло, де. ) Това, което търся, са нещата, които се забелязват от масата. Неща, които в зависимост от
присъствието или отсъствието си, ще избодат очите на 9/10 от прочелите произведението.
Засега този хляб за размисъл поне на мен стига. Ще се включа отново, този път с коментар какво аз (се опитвам да) правя, когато сядам
да пиша разказ, плюс теоретизиране (съвсем безекспертно) над горните въпроси, които ги зададох нереторично. (Казвам го в случай, че
някой се е заблудил)
Отварям темата, защото аз, Лъч и може би някой друг се чудим върху какво би било най-полезно да съсредоточим фокуса си,
когато решим да се включим в нещо такова.
(ъъ, малко експериметирам с хиперлинковете, има опасност този да се счупи)
Та, какво е важното? Върху какво най-несъзнателно читателят се фокусира в произведение, рамкирано примерно в 4 страници?
Какво най-ефектно (и ефективно) ще привлече вниманието.
Засега толкоз.
По-късно пак ще се включа в дискусията (ако се е завързала такава), или ще едитна поста си, ако все още е самотен, за да
поместя моите разсъждения.
Едит: За тая вечер не успях, ще драскам утре, че днес си писах... "седмичника".
Едит2: Така, понеже досега "чувам" "мълчание", по принципа "кой предложи, той заложи", започвам първи да излагам изказването
си по проблемите за написването на къс/ултракъс разказ.
Моя лична болка винаги е била развитието на основната идея. Докато по-големи формати като повест и роман/новела позволяват (почти)
неограничено пространство за разработката на последната, при разказа, уви, нормата е да се работи с ограничени "ресурси". Иначе
престава да бъде разказ, още по-малко кратък такъв.
Това, което аз съм синтезирал от разсъжденията и наблюденията си е, че разказът е опростен конструкт на даден сюжет. Опростен в
смисъл "по-малко детайли", не "по-просто сказание". И тук се оформя въпросът: Добре, КОИ детайли биха могли да се
премахнат, без идеята да се размие или загуби? Какво трябва да отпадне, за да се олекоти броя думи и знаци? Къде елементи могат
да се пропуснат, знаейки се, че въображението ще попълни празнините?
Тези питанки са на първо време. От тях могат да се извлекат допълнителни подвъпроси от типа на: Колко е минималната доза предистория?
Колко изречения (или само словосъчетания) са нужни за адектватно описание на герой? "Твърда" знакова граница за къс разказ?
Ясно е, че отговорите на горните въпроси ще варират между различните автори и читатели. Всеки има свои критерии за даден текст.
Не се опитвам да търся алгоритъм за "перфектния" разказ. Не. Не съм чак толкова "навътре" в материята на писателството, все още пиша
по интуиция основно. (Но не изцяло, де. ) Това, което търся, са нещата, които се забелязват от масата. Неща, които в зависимост от
присъствието или отсъствието си, ще избодат очите на 9/10 от прочелите произведението.
Засега този хляб за размисъл поне на мен стига. Ще се включа отново, този път с коментар какво аз (се опитвам да) правя, когато сядам
да пиша разказ, плюс теоретизиране (съвсем безекспертно) над горните въпроси, които ги зададох нереторично. (Казвам го в случай, че
някой се е заблудил)
IN ORDER TO RISE AGAINST THE TIDE, FIRST ONE MUST BE BELOW IT.
Аз съм графист, а не кечист.
(Ама вече разбирам и от кеч, ако трябва)
Аз съм. Това ми стига.
And now, I step fully into the Light, complete and replete. The way to Ascension is open.
-- some Dude, circa 2022
Аз съм. Това ми стига.
'Tis I, master of the first floor, aspirant to the last, the Radiant Dragon.
Accepting reality since 2017
And loving it since 2021
And now, I step fully into the Light, complete and replete. The way to Ascension is open.
-- some Dude, circa 2022
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Най-общото мое предложение за къс разказ е: изберете си една случка. Само една.
После оставете героите да се завъртят около нея. Не, с това второто май нищо не ви казвам... нека останем с първото.
После оставете героите да се завъртят около нея. Не, с това второто май нищо не ви казвам... нека останем с първото.
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Aз бих добавил - интересна структура. Било то ясно отличим изказ или интересно овъртяно повествование, някакви танталови подсказки за нещо повече, нещо по-голямо. (Очевидно нямам предвид някакви сложни сюжетни врътки и прочие, защото човек няма място.) Такива неща.
- Radiant Dragon
- Global Moderator
- Posts: 813
- Joined: Sun Aug 14, 2011 9:46 pm
- Location: Локалната супер-реалност
- Has thanked: 367 times
- Been thanked: 626 times
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Благодаря за предложенията.
Да видим дали мога да обобщя "съветите": Едно събитие, една идея, нестандартен поглед върху обикновеното,
плюс евентуално доза оригиналност на изказа, плюс евентуално загатване за нещо... повече. Става ли тая дефиниция
С тези насоки съм готов да експериментирам.
Да видим дали мога да обобщя "съветите": Едно събитие, една идея, нестандартен поглед върху обикновеното,
плюс евентуално доза оригиналност на изказа, плюс евентуално загатване за нещо... повече. Става ли тая дефиниция
С тези насоки съм готов да експериментирам.
IN ORDER TO RISE AGAINST THE TIDE, FIRST ONE MUST BE BELOW IT.
Аз съм графист, а не кечист.
(Ама вече разбирам и от кеч, ако трябва)
Аз съм. Това ми стига.
And now, I step fully into the Light, complete and replete. The way to Ascension is open.
-- some Dude, circa 2022
Аз съм. Това ми стига.
'Tis I, master of the first floor, aspirant to the last, the Radiant Dragon.
Accepting reality since 2017
And loving it since 2021
And now, I step fully into the Light, complete and replete. The way to Ascension is open.
-- some Dude, circa 2022
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Това ми напомня за случая, когато Стилиян Колев по подобна „рецепта“ написа „Иронията на Интеграла“. Някой чел ли го е? Щото с преразказване няма да стане...
Та – моето виждане е, че ако се възползваш от коя да е от тия насоки, ще докараш интересен разказ. (С последващи редакции, 'збира се.) Ако се опиташ да приложиш всичките... н'нам. Има риск от претоварване. Но ти слушай музата си.
Та – моето виждане е, че ако се възползваш от коя да е от тия насоки, ще докараш интересен разказ. (С последващи редакции, 'збира се.) Ако се опиташ да приложиш всичките... н'нам. Има риск от претоварване. Но ти слушай музата си.
-
- Global Moderator
- Posts: 241
- Joined: Sat Aug 20, 2011 1:50 am
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 43 times
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Извинявам се за отклоняването от темата на разговора, но може ли да помоля за линк към този разказ "Иронията на интеграла", ако го има в интернет?
Иначе, на мен късите разкази са ми кошмар. Ако имам идея, обикновено е бая протяжна и от нещо, което съм смятала да стане къс разказ, се получават 30-тина страници на уорд, Times New Roman 12. Аз ли се бъркам или е хубаво идеята да е по-малка (не някое голямо идеище като за роман) и по-скоро да се набляга на оригиналността на изказа, отколкото на оригиналността на идеята?
Иначе, на мен късите разкази са ми кошмар. Ако имам идея, обикновено е бая протяжна и от нещо, което съм смятала да стане къс разказ, се получават 30-тина страници на уорд, Times New Roman 12. Аз ли се бъркам или е хубаво идеята да е по-малка (не някое голямо идеище като за роман) и по-скоро да се набляга на оригиналността на изказа, отколкото на оригиналността на идеята?
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Jane Undead wrote:е хубаво идеята да е по-малка (не някое голямо идеище като за роман) и по-скоро да се набляга на оригиналността на изказа, отколкото на оригиналността на идеята
Това е един отличен подход.
(Добрият изказ е задължителен почти навсякъде, имайте предвид. Може да не е чак „оригинален“ – но поне да бъде шлифован.)
-
- Global Moderator
- Posts: 241
- Joined: Sat Aug 20, 2011 1:50 am
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 43 times
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Тъкмо погледнах Иронията на интеграла - за съжаление и тя е прекалено дълга за ограничението, в което искаме да се вместим с Вик (за конкурса, нали). Такива и аз знам да пиша (или поне така си мисля). Обаче когато ограничението е под 7200 знака, като в случая, тогава идва истинския кошмар. Кал, можеш ли да дадеш някакъв акъл за този специфичен случай?
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Ахъм... „Иронията на интеграла“ НЕ е пример за наистина успешен разказ, ако не се е разбрало от закачката ми. Аз по-скоро го виждам като пример каква каша може да си създадете в главата, като тръгнете да работите „по правилника“.
За 7200 знака ви трябва една случка. И то мъничка. Ако става дума за конкурса на името на Агоп Мелконян – трябва ви и много сочен стил. Или хумористичен, в краен случай. Почетете неговите по-кратки неща (на Агоп) - може би те ще ви вдъхновят, поне като настроение.
(Трудно ми е да дам пример, щото в нашия Копнеж не сме получили ни един разказ под 9000 знака, който да ми е харесал достатъчно.)
За 7200 знака ви трябва една случка. И то мъничка. Ако става дума за конкурса на името на Агоп Мелконян – трябва ви и много сочен стил. Или хумористичен, в краен случай. Почетете неговите по-кратки неща (на Агоп) - може би те ще ви вдъхновят, поне като настроение.
(Трудно ми е да дам пример, щото в нашия Копнеж не сме получили ни един разказ под 9000 знака, който да ми е харесал достатъчно.)
- divna3
- Светлинка
- Posts: 525
- Joined: Fri Feb 29, 2008 5:04 pm
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 69 times
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Една случка ще се измисли лесно, но да бъде хем фантастичен /което предполага светоизграждане/, хем увлекателен, хем да завършиш случката - много трудно ми се вижда.
Аз се пробвах, но не се получава. Ще продължавам да опитвам. Като четох в другата тема за нещата от писателската работилница в Китен, се оказва, че не всички ни куца финала. Ами какъв финал в 1-2 странички, то си остава супер фрагментно нещичко някак си...
Аз се пробвах, но не се получава. Ще продължавам да опитвам. Като четох в другата тема за нещата от писателската работилница в Китен, се оказва, че не всички ни куца финала. Ами какъв финал в 1-2 странички, то си остава супер фрагментно нещичко някак си...
- Кал
- Първопроходец
- Posts: 12506
- Joined: Thu Jan 03, 2008 11:59 am
- Location: Рамо до рамо. Искаш ли?
- Has thanked: 3103 times
- Been thanked: 2531 times
- Contact:
Re: Най-важен елемент в краткия разказ
Е, де, на всички ви куцал финалът... Тоя на Иви беше чудесен (там ефектът се получава, защото авторът започва с готов финал - или готова цялата история - в главата си). При Снеж (в най-новия вариант) положението е подобно – забавният обрат често създава ярък спомен. (Разказът като разширен виц.) Твоят също беше много сладък. Смея да кажа, че и „изплющяващата“ приказка не беше за изхвърляне. (Мен финалът там ме изненада... ама аз се старая да се изненадвам, като пиша.) А Еви, Лъч и Вик направиха логични финали - не ярки, но не и издишащи.
С повече човъркане става.
А светостроителството при такъв обем остава най-вече в главите ви - измисляте го, но в самия текст показвате само щрихчета тук-таме.
С повече човъркане става.
А светостроителството при такъв обем остава най-вече в главите ви - измисляте го, но в самия текст показвате само щрихчета тук-таме.